• 31 840 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 578 250 inlägg
2008-05-07, 18:08
Medlem
Mitanders avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Dag_Hammarskj%C3%B6ld
Citat:
On August 19, 1998, Archbishop Desmond Tutu, chairman of South Africa's Truth and Reconciliation Commission (TRC), stated that recently-uncovered letters had implicated British MI5, American CIA and South African intelligence services in the crash. One TRC letter said that a bomb in the aircraft's wheel-bay was set to detonate when the wheels came down for landing. Tutu said that the veracity of the letters was unclear; the British Foreign Office suggested that they may have been created as Soviet misinformation.

On July 29, 2005, 100 years after Hammarskjöld's birth, the Norwegian Major General, Bjørn Egge, gave an interview to the newspaper Aftenposten on the events surrounding his death. According to Egge, who was the first UN officer to see the body, Hammarskjöld had a hole in his forehead, and this hole was subsequently airbrushed from photos taken of the body. It appeared to Egge that Hammarskjöld had been thrown from the plane, and grass and leaves in his hands might indicate that he survived the crash, and had tried to scramble away from the wreckage. Egge does not claim directly that the wound was a gunshot wound, and his statement does not align with Archbishop Tutu's information or with the findings of the official inquiry.[6] In an interview on March 24, 2007 on the Norwegian TV channel NRK, an anonymous retired mercenary claimed to have shared a room with an unnamed South African mercenary who claimed to have shot Hammarskjöld. The alleged killer was claimed to have died in the late 1990s.

Vad tror ni?
Citera
2008-05-07, 18:12
Medlem
Sälklubbarns avatar
Jag har för mig att jag såg i nån dokumentär att det lutade åt att det var belgare (militär eller lego) som sköt ner planet (från ett annat plan, eventuellt). Det utesluter dock inte att även andra var inblandade.
Citera
2008-05-07, 22:58
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitander
http://en.wikipedia.org/wiki/Dag_Hammarskj%C3%B6ld

Vad tror ni?

"Kulhålet" har jag aldrig hört talas om faktiskt

Citat:
Planet uppgavs i svenska nyheter ha blivit nedskjutet av ett katangesiskt plan.

Från svenska wiki

Gick ett program på tvn om detta för kanske 10 - 15 år sen.
Vill minnas att några oklarheter dom tog upp då var
  1. Vittnen hade sett "ljusblixtar" i närheten av planet (som om någon sköt på planet)
  2. Räddningspersonal visste var planet fanns, men ändå tog det åtskilliga timmar innan man kom till platsen

Hittade denna sida, håller på att läsa den nu
http://medlem.spray.se/superswede/F2...t%20pl%F6tslig

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9808/20/dag.html

Citat:
Mordplanen mot FN-chefen
DOG PÅ VÄG TLL FREDSFÖRHANDLINGAR Dag Hammarskjöld var på väg till Nordrhodesia där han skulle träffa rebelledaren Moise Tshombe för att förhandla fram en vapenvila i inbördeskriget i Kongo, då hans plan störtade.
Nya dokumenten: Hammarskjöld borde avlägsnas
Nån som vet något om dessa dokument?
Senast redigerad av Targenor 2008-05-07 kl. 23:03. Anledning: Hittade lite mer info
Citera
2008-05-08, 12:27
Medlem
Sanningen är den att Dag H. hade oturen att åka som passagerare med en svensk pilot som inte hade procedurer och utbildning för att göra den typ av inflygning som han försökte sig på! Instrumenten i kärran fungerade av allt att döma - men om piloten tittade ut i svarta natten i stället för på höjdmätaren mm, så gick det fort åt pipan.

Det är många andra (svenskar) som genom åren också har rest med piloter som inte visste vad de höll på med. Och dom befolkar också olika kyrkogårdar.

Citera
2010-07-18, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Sanningen är den att Dag H. hade oturen att åka som passagerare med en svensk pilot som inte hade procedurer och utbildning för att göra den typ av inflygning som han försökte sig på! Instrumenten i kärran fungerade av allt att döma - men om piloten tittade ut i svarta natten i stället för på höjdmätaren mm, så gick det fort åt pipan.

Det är många andra (svenskar) som genom åren också har rest med piloter som inte visste vad de höll på med. Och dom befolkar också olika kyrkogårdar.

Det var väl inte riktigt så? Inte spakar man DC-6 utan IFR rating så vilken utbildning menar du att han inte hade? Piloten, som jag inte kommer ihåg namnet på, lär ha varit erfaren.
Sen är det klart att alla kan begå misstag och jag har också läst någonstans att det hävdas att han skulle ha försökt sig på en visuell approach. Tror inte att han fått tillståndet att landa ens när de slog i backen så de kan ju ändå inte ha varit i slutfasen i inflygningen.
Är det någon som vet om man kan hitta en karta över nedslagsplatsen och flygfältet?
Citera
2012-06-01, 13:23
Medlem
U138s avatar
Det finns 3 teorier.

1. Planet attackerades.

Vittnen såg eller hörde andra plan är Hammarskjölds. Vilket betyder att det kan ha varit andra stridsflyg från republiken Katanga som sköt ned Hammarskjölds plan.
Det som talar mot teorin är att inga kulhål eller granatrester återfinns på haveriplatsen.

2. Planet kapades

Det ska ha varit väldigt dålig koll på vilka som fick gå ombord på planet. Därav kan det ha funnits risk att kapare kom ombord på planet. En av livvakternas revolvrar hade också avlossat ett skott. Varför?
Det som talar mot teorin är att det bara återfinns 17 kroppar vid nedslagningsplatsen. (hela besättningen).

3. Pilotfel

Flygplanet kan ha legat på för låg höjd och därmed flugit in i skogen utanför Ndola. Det ska även varit ganska mörkt.
Det som talar mot teorin är att piloten Per-Erik Hallonqvist var en av de mest rutinerade piloterna som fanns att tillgå. Han hade hela 7841 flygtimmar. Instrumenten ska också ha visat rätt värden.

Det är mycket intressant och en riktig gåta hur det igentligen gick till, men jag tror ändå det blev nedskjutet. Det är det mest sannolika.
Citera
2012-06-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U138
Det finns 3 teorier.

1. Planet attackerades.

Vittnen såg eller hörde andra plan är Hammarskjölds. Vilket betyder att det kan ha varit andra stridsflyg från republiken Katanga som sköt ned Hammarskjölds plan.
Det som talar mot teorin är att inga kulhål eller granatrester återfinns på haveriplatsen.

2. Planet kapades

Det ska ha varit väldigt dålig koll på vilka som fick gå ombord på planet. Därav kan det ha funnits risk att kapare kom ombord på planet. En av livvakternas revolvrar hade också avlossat ett skott. Varför?
Det som talar mot teorin är att det bara återfinns 17 kroppar vid nedslagningsplatsen. (hela besättningen).

3. Pilotfel

Flygplanet kan ha legat på för låg höjd och därmed flugit in i skogen utanför Ndola. Det ska även varit ganska mörkt.
Det som talar mot teorin är att piloten Per-Erik Hallonqvist var en av de mest rutinerade piloterna som fanns att tillgå. Han hade hela 7841 flygtimmar. Instrumenten ska också ha visat rätt värden.

Det är mycket intressant och en riktig gåta hur det igentligen gick till, men jag tror ändå det blev nedskjutet. Det är det mest sannolika.

Nåväl, även om Hallonet ansågs vara en av de bästa så kan ju även han ha gjort en katastrofal felbedömning! Jämför med "Norges bästa piloter" som den 25 mars i planflykt flög in i Kebnemassivets hårda yta, med sin Hercules CJ130 som f.ö. kostade ca 900 miljoner kr för norrbaga att inhandla. De piloterna låg bara 600 meter för lågt....

Om man läser av höjdmätaren "1000 fot fel" och inte heller ngn annan(ex.vis en mark-kontroll) i tid upptäcker att planet gör sin an- eller inflygning på toklåg höjd, då kan det gå som i Ndola.
Och planet har tagit mark rätt flackt, som om det flögs under full kontroll.

Och OM det blev beskjutet (oavsett om beskjutningen kom från marken eller ngt flygplan): varför sände besättningen inget nödmeddelande i.s.f. ???
Citera
2012-06-02, 13:01
Medlem
U138s avatar
Jo det är sant, till och med idag händer det olyckor. Så ett pilotfel är inte att utesluta. Men om de blev attackerade kanske det gick så fort och hela radioutrustningen blev skadad? Eller jag vet inte....

Men jag tycker det också är riktigt intressant varför livvakten hade avlossat ett skott. Och jag har för mig att de svenska FN soldaterna som var ombord (beväpnade med kulsprutor) var skottskadade. Någonting måste ju ha hänt ombord på planet.
Citera
2012-06-02, 15:57
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Jo det är sant, till och med idag händer det olyckor. Så ett pilotfel är inte att utesluta. Men om de blev attackerade kanske det gick så fort och hela radioutrustningen blev skadad? Eller jag vet inte....

Men jag tycker det också är riktigt intressant varför livvakten hade avlossat ett skott. Och jag har för mig att de svenska FN soldaterna som var ombord (beväpnade med kulsprutor) var skottskadade. Någonting måste ju ha hänt ombord på planet.

Inte nödvändigtvis. Det finna både vittnesmål och sakskäl att ifrågasätta både olycksteorin, kapningsteorin och teorin om att ett franskt plan från Katanga sköt ner planet.

Läs gärna http://plasthimmel.wordpress.com/201...-en-ny-vinkel/

Inlägget gör inte något anspråk på att vara sanningen men ger rimliga svar utifrån obesvarade frågor angående Albertinas krasch vid Ndola.
Citera
2012-06-02, 19:27
Medlem
U138s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLiljensparre
Inte nödvändigtvis. Det finna både vittnesmål och sakskäl att ifrågasätta både olycksteorin, kapningsteorin och teorin om att ett franskt plan från Katanga sköt ner planet.

Läs gärna http://plasthimmel.wordpress.com/201...-en-ny-vinkel/

Inlägget gör inte något anspråk på att vara sanningen men ger rimliga svar utifrån obesvarade frågor angående Albertinas krasch vid Ndola.
Tack för länk! Intressant läsning. Jag tänkte också på att Katanga var ju motståndare till FN och deras deltagande i Kongo. Kanske därför de skjöt ned det? Fast det känns lite väl drastiskt av dem och skjuta ned Generalsekreterarens plan..
Citera
2012-06-02, 22:07
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Tack för länk! Intressant läsning. Jag tänkte också på att Katanga var ju motståndare till FN och deras deltagande i Kongo. Kanske därför de skjöt ned det? Fast det känns lite väl drastiskt av dem och skjuta ned Generalsekreterarens plan..

Hammarskjölds död var ingen lokalpolitisk historia. Däremot är det mycket sannolikt att man utnyttjade läget i södra Afrika för att kunna eliminera honom. De maktambitioner som USA och dåvarande kolonialstater hade gick helt på tvärs med Hammarskjölds idéer och aktiviteter.
Jag hyser heller inga tvivel heller om att Olof Palmes och Berndt Carlssons död är sammanlänkade med detta. Och att Sydafrikas maktambitioner och vidriga styre i det här området är centralt i hela historien.

T ex att de Vampireplan som patrullerade Ndola dygnet då Albertina sköts ner troligen var sydafrikanska.
-Men tilläts starta och landa vid New Sarum med benäget och hemligt bistånd från USA och Storbritannien. Utan att planen "loggades".

-Att bandspelaren som loggade radiotrafiken vid Ndola inte fungerade kvällen då Albertina kom var självklart inte heller en tillfällighet.

-Och att Lord Alport(MI6) kommenderade ut samtliga sökresurser österut. Trots att man redan då visste att Albertina flög på en rutt för västlig inflygning.

-Att "Lone Ranger" inte hade instrument för mörkerflygning eller ens en landningsbana med ljus i Katanga.

Så här kan man hålla på en sida till... omständigheter och vittnesmål talar ett mycket tydligt språk.
Citera
2012-06-04, 02:27
Medlem
awestbys avatar
Klart han blev mördad, Sannolikheten att en person av Dag hammarskölds betydelse skulle ha oturen nog att dö i flygkrasch är helt enkelt för osannolik.

sannolikhetslära och teori är något som fungerar.
Citera