2019-10-29, 14:08
Medlem
“It is not possible to make any reasonable speculations about the circumstances around the death of Hammarskjöld if you are not clear about that there was a war situation, and that our enemies all the time endeavoured to kill UN personnel and shoot down our airplanes. Without that realistic background all speculation will be nonsense.”

— Överste Jonas Waern, chef över den svenska kontingenten i Kongo, 1961/62

https://www.daghammarskjold.se/wp-co...a_73_973_e.pdf
Men jag antar att även den gode översten här har läst för många ”pojkböcker”?
Senast redigerad av onopono 2019-10-29 kl. 14:13.
Citera
2019-10-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jo, jag vet. Jag förstår att du upptäckt mitt intresse för SAIMR.

Jag är nu av den uppfattningen att Keith Maxwell "friserat" Celeste-rapporten för sina ändamål att få SAIMR att framstå som betydelsefull och för sitt eget ego. Celeste-rapporten ger därmed en inblick i Maxwells tankevärld mer än en objektiv beskrivning.

Vad jag finner intressant när jag tittar i backspegeln historiskt är följande:

1981 misslyckas en statskupp på Seyschellerna som det nu sägs att SAIMR var mastermind bakom. Känt är att SA MID i Sydafrika låg bakom. Mad Mike Hoare + ett antal legosoldater tillfångatogs och fördes till Sydafrika. Mad Mike Hoare dömdes till 10 års fängelse men släpptes i förtid.

Mad Mike Hoare med egna rekryterade legosoldater anslöt sig på våren 1961 till Compagnie Internationale militära styrkor i Katanga, dvs före mordet på Dag Hammarskjöld och blev även befriad från sin legotjänst före mordet och återvände till Sydafrika för att återvända till Kongo 1964 för nya legosoldatsäventyr.

Jag skulle vilja veta vad Mad Mike Hoare gjorde mellan juni 1961 och 18 september 1961. Kan han ha varit inblandad med SAIMR i andra äventyr i Congo/Katanga inklusive mordet på Dag Hammarskjöld?

Mike Hoare in Katanga - AUGUST 28, 2016 / CHRISTOPHER OTHEN (1)
By June 1961 the men of the former 4 Commando were on their way home. They had been unhappy with their new duties and made sure everyone knew about it. The Belgians agreed to void their contracts and release them from service. Brussels seemed glad to get rid of the English-speakers.

Hoare went back to South Africa with his men. The adventure was over. Later he would write The Road to Kalamata about his time in Katanga. It is a vivid and interesting read, but one that leaves out any mention of the Compagnie Internationale or Captain Browne.

(1) Mike Hoare in Katanga - AUGUST 28, 2016 / CHRISTOPHER OTHEN
https://christopherothen.wordpress.c...re-in-katanga/

Hittade denna passage i FN rapporten. Mad Mike Hoare påstår att han var i Ndola när Dag Hammarskjöld mördades. (1.)

På Youtube pratar sonen (14 min) om boken och sin pappa. (2)
191. A book on the mercenary Mike Hoare, published by his son in 2018 and entitled “Mad Mike” Hoare: the Legend, states that: “In his very old age, for what it is worth, Mike told me casually one day that he had later returned to Katanga by road with Phyllis, and on his way there they had stayed at the Rutland Hotel in Ndola, Northern Rhodesia. He could not remember why he was going back, but he could remember the date, 17 September 1961, for it was on that date that Dag Hammarskjöld, the UN Secretary-General, was flying to Ndola to arrange a truce with Tshombe when his DC6-B aeroplane crashed nearby, killing all 16 people on board. Mike, who was by nature suspicious and took nothing at face value, felt that the real cause of the crash had been covered up – and would never come out. He made it clear he personally knew nothing about the crash and had nothing to do with the crash.” This appears to be the first information that claims that Hoare was in Ndola at the time of the crash.

(1) FN rapporten
https://www.google.com/url?sa=t&sour...JUj6nwVGB7q37a

(2) Talking Books Ep 60: 'Mad Mike” Hoare: The Legend' a biography by Chris Hoare - YouTube
https://youtu.be/pkj3lUw4Owc
Senast redigerad av Utredaren 2019-10-29 kl. 16:48.
Citera
2019-10-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Samma för mig. Det är därför jag inte tänker leta åt dig om det du borde ha läst.
Igen. Om du vill hävda något med stöd av ”haveriutredningarna” så bör du på uppmaning citera kritisk info och källhänvisa.

Punkt.

Citat:
Jag tror du inte har angivit exakt sida och rapport i dina påståenden, eller?
Det gör jag alltid om någon ber mig.

Det är bara att säga till, men glöm ej att vara specifik.

Citat:
Den frågan har du ställt en gång förut och fått svar på.
Jag menar just här och med avseende på vad.

Citat:
Varför citerade du inte dig själv när du vet vad du har skrivit förr - eller?
Va?

Citat:
Jag har skrivit precis tvärtom ifall du har läst vad jag har skrivit, eller har du inte det?
Jodå, visst har jag det. Bl.a. det här:
Citat:
Haverirapporterna har mycket övrigt att önska, men de är ändå det mest tillförlitliga vi har att gå på.
Hur blir det ”tvärtom”, menar du?

Citat:
Har du börjat att hitta på egna regler? Citera dem annars!
Jag omformulerar med att det är vad som normalt är fallet nattetid.

Eller?

Citat:
Du har hänvisat till vittnen utan källhänvisning otaliga gånger. Återkom med namn, tidpunkt för när vittnesuppgifterna lämnades, var vittnena befann sig under haverinatten samt vad de gjorde efter haveriet.
Det gör jag gärna om du citerar var jag gör det och därpå uppmanar mig att göra så.

Citat:
Således ingen som var på plats och kan ha hittat på allt.
Det finns ingenting i de olika utredningarna som ifrågasätter Williams info här, nej.

Sikten ska dessutom enligt den första utredningen ha varit ”5-10 miles”.

Säg till om du hittar andra uppgifter.

Citat:
Om man inte har egen belysning och inte är belyst av annat än stjärnor och en svag månskära, så ja.
Inga moln. Månsken. Svagt dis. Sikten 5-10 miles. Vittnen på flygplatsen ser planets navigeringsljus när det passerar ovanför. Blänkande alumiumplan.

Citat:
Men det fanns ju ingen. Om du inte kan bevisa det du påstår här.
Bevisa att det inte fanns en radar installerad. Möjligheten finns.

Citat:
Jo.
Var skriver jag det? Citera.

Citat:
Det som står. Lätt attack. Ingenting om nattjakt som är helt andra flygplan.
Att ett plan designas och konstrueras för vissa typer av aktiviteter innebär inte att det inte kan modifieras och användas för andra typer av aktiviteter.

Citat:
Du skrev att du hade noll erfarenhet att backa upp ditt påstående - - ifall du läser det du själv skriver.
Nej. Jag skrev att jag hade ”noll” erfarenhet av att själv flyga ett plan.

Citat:
Källa?
As a further explanation, Alport said that the Albertina appeared to be transmitting messages to some other destination, possibly a USAF Dakota parked on the ground at Ndola, which had a powerful radio on board and was being used for the transmission of messages to Léopoldville, Elisabethville and elsewhere.

(Despatch no. 8 from High Commissioner Alport to Duncan Sandys, CRO Secretary of State, 25 September 1961, ASL, CA, Box 19, File 2.)

Sidan 111. https://www.amazon.com/Who-Killed-Ha...al-text&sr=1-1
Räcker det, eller vill du ha mer?

Citat:
Ange utrustning ombord, ange registrering på flygplanen, ange tider för start och landning, ange när och varför motorerna stängdes av. Källa på det? Utrustning? Hjälpmedel? Personal? Kontroll över parekerade flygplan på flygfältet? Öppethållningstider för tullen?
Struntprat. Fråga NSA som ju fortfarande vägrar att lämna ifrån sig den radiotrafik från aktuell tid och plats som vi vet finns arkiverad av organisationen.

Har du en idé om varför man fortfarande vägrar att göra det, så här snart 60 år senare?

Blyga?

Citat:
Det verkar som du glömt massor av källhänvisningar (exakta) och ibland inte ens läst det du har skrivit själv.
Jag källhänvisar när någon ber mig om det. Alltid. Jag föreslår att du gör detsamma.
Citera
2019-11-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Igen. Om du vill hävda något med stöd av ”haveriutredningarna” så bör du på uppmaning citera kritisk info och källhänvisa.
Jag skrev:
Citat:
De skäl som tidigare redovisats i tråden och i haverirapporterna innebär bland annat
Jag har alltså gjort en sammanfattning. Du ser aldrig citat och källhänvisningar i en sammanfattning. Då måste du söka i de dokument som hänvisningen sker till.
Citat:
Hur blir det ”tvärtom”, menar du?
Ditt påstående var:
Citat:
Du påstår att den rhodesiska inledande haveriutredningen är mest trovärdig
Hur kan du få mitt inlägg om att haveriutredningen hade mycket övrigt att önska till att jag ansåg den mest trovärdig? Läser du ens det jag skriver?
Citat:
Jag omformulerar med att det är vad som normalt är fallet nattetid.
Normalt, ja, i ett civilt område om man inte tränar på just en avvikelse. I en krigssituation med helt okända risker gör man allt för att genomföra just det man har tränat på - att inte synas. Bra att du visar att du kör med hittepå.
Citat:
Det gör jag gärna om du citerar var jag gör det och därpå uppmanar mig att göra så.
Citat:
Det finns även vittnesuppgifter som beskriver hur det mindre planet flashar med vad som tycks vara starka strålkastare mot det större planet precis innan det träffas/exploderar och störtar.
Citat:
Inga moln.
Källa på det?
Citat:
Bevisa att det inte fanns en radar installerad. Möjligheten finns.
Ditt påstående. Du bevisar.
Citat:
Jag skrev att jag hade ”noll” erfarenhet av att själv flyga ett plan.
precis, noll timmars erfarenhet.
Citat:
Räcker det, eller vill du ha mer?
Men du glömde ju att ange det jag efterfrågade. Läste du inte vad jag skrev?

Sen glömde du vist också att svara på min fråga om Ndola flygplats. Jag förutsätter att du inte ens läste den.

Haveriutredningarna är de som utgör de bästa bedömningarna då de analyserar fakta, men dock inte har kunnat haft tillgång till alla fakta. Men att avfärda en erfaren stridspilot och haveriutredare med ett enda ord visar på oseriös inställning till frågan.
Citera
2019-11-01, 19:21
Medlem
Citat:
Jag skrev: Jag har alltså gjort en sammanfattning. Du ser aldrig citat och källhänvisningar i en sammanfattning. Då måste du söka i de dokument som hänvisningen sker till.
Igen. Om du hävdar att något framkommer i ”haveriutredningarna” så måste du backa upp det med citat och specifik källa. Allt annat är vanvett.

Punkt.

Citat:
Ditt påstående var:
Hur kan du få mitt inlägg om att haveriutredningen hade mycket övrigt att önska till att jag ansåg den mest trovärdig?
Här klippte du bort den relevanta delen av citatet:
Haverirapporterna har mycket övrigt att önska, men de är ändå det mest tillförlitliga vi har att gå på.
Så, jag frågar igen. Hur fan ska du ha det?

Citat:
Läser du ens det jag skriver?
Så här långt är det bevisligen DU som inte läser vad DU skriver.

Citat:
Normalt, ja, i ett civilt område om man inte tränar på just en avvikelse. I en krigssituation med helt okända risker gör man allt för att genomföra just det man har tränat på - att inte synas. Bra att du visar att du kör med hittepå.
Det var ett civilt område som lydde under UK och därmed formellt på FN’s sida i konflikten. En stor mängd vittnen på Ndola’s flygplats såg DC6an passera ovanför med både navigeringsljus och rött roterande varningsljus påslaget på planets ovansida när planet var på inflygning.

Ifrågasätter du de här vittnesuppgifterna?

Citat:
Källa på det?
Jag har redan citerat och länkat till källan. Om du bestrider den uppgiften så är det DU som har bollen.

Glöm inte att citera och källhänvisa.

Citat:
Ditt påstående. Du bevisar.
Jag påstår inte att Fougan i fråga hade radar. Jag påstår att det är fullt möjligt att den hade radar. Det är hursomhelst ingen i sig avgörande faktor för huruvida ett sådant plan kan ha använts för att skjuta ner DC6an. Som sagt. Molnfritt. Månsken. Svagt dis. Sikten 5-10 miles. Planet byggt av blänkande aluminium. Flygplatsvittnena som säger att navigeringsljus och varningsljus var påslagna.

Sitting duck.

Citat:
precis, noll timmars erfarenhet.
Du skrev:
Du skrev att du hade noll erfarenhet att backa upp ditt påstående
Jag gör inte mitt påstående med referens till några flygkunskaper. Jag gör det med referens till tillgänglig information.

Jag vet att du är mallig för att du kan flyga flygplan, men så länge du inte backar upp med fakta så har det inget värde, nej. Det blir bara auktoritetsargument:
Argumentum ad verecundiam (argument till vördnad) och ipse dixit (han själv sade det), att hävda att något är sant för att det är värt att respektera och vörda eller för att en auktoritet (ofta akademisk) tycker så.

Citat:
Men du glömde ju att ange det jag efterfrågade. Läste du inte vad jag skrev?
Du efterfrågade källa till att det fanns amerikanska plan fullpackade med radioutrustning på Ndolas flygfält. Jag citerade och källhänvisade.

Vad fattas dig?

Citat:
Sen glömde du vist också att svara på min fråga om Ndola flygplats. Jag förutsätter att du inte ens läste den.
Nu är du där igen. Ställ frågan igen.

Citat:
Haveriutredningarna är de som utgör de bästa bedömningarna då de analyserar fakta, men dock inte har kunnat haft tillgång till alla fakta. Men att avfärda en erfaren stridspilot och haveriutredare med ett enda ord visar på oseriös inställning till frågan.
Jag gick på din uppmaning in och i detalj bemötte det han skriver i ditt citat. Mitt omdöme kvarstår dock.

Pladder.
Citera
2019-11-03, 11:21
Medlem
Citat:
Så, jag frågar igen. Hur fan ska du ha det?
Jag har flera gånger skrivit min bedömning, bra att du läser den! Skriv du din bedömning om vem som är trovärdigast. Kan jag gissa på en som kör med hittepå och en som har noll erfarenhet?
Citat:
Ifrågasätter du de här vittnesuppgifterna?
Jag ifrågasatte ditt påstående om regler. Kan jag gissa att du har hittat på dem själv?
Citat:
Jag har redan citerat och länkat till källan.
Du glömde redovisa var. Var står det molnfritt annat än i dina påståenden? Kan jag gissa att det inte står nånstans?
Citat:
Jag påstår inte att Fougan i fråga hade radar.
Då skriver man inte "radar", som aldrig före eller efter haveriet har setts i någon av de flygplan som föreslgaits för en eventuell attack. Men teoretiskt är allt möjligt, det behöver jag inte gissa mig till.
Citat:
Det blir bara auktoritetsargument
Tyvärr är det så att en stridspilot med tusentals flygtimmar kan något mer om flygstridsteknik under mörker än du. Det kan vara svårt att inse, gissar jag.
Citat:
Vad fattas dig?
Det jag bad dig ange ifråga om flygplanen och flygplatsen. Ifall du läste vad jag skrev.
Min gissning: Även denna gång inget svar.

Ibland gissar jag fel. Ibland har jag fel. Men så länge som inte alla källor redovisas är min bedömning att det verkar i princip praktiskt omöjligt att genomföra en flygattack såsom den har försökt beskrivas.
Citera
2019-11-04, 14:55
Medlem
Citat:
Jag har flera gånger skrivit min bedömning, bra att du läser den!
Nja. Du säger dels att haveriutredningarna är de mest trovärdiga att gå på samtidigt som du hävdar motsatsen.

Så jag frågar igen. Hur fan ska du ha det?

Citat:
Skriv du din bedömning om vem som är trovärdigast.
Jag litar inte på någon utav haveriutredningarna, nej. Utgångsläget är att de antingen var direkt inblandade i mörkläggningen av morden, alternativt var beroende av de första haveriutredningarna och därmed de data man hade till förfogande där och då.

Det innebär däremot inte att allt som de skriver i respektive rapport är osant. Det innebär att varje uppgift måste granskas mycket kritiskt och helst korroboreras av andra oberoende diton.

Citat:
Kan jag gissa på en som kör med hittepå
Källa på att det inte 1961 krävdes landningsljus vid landning på internationella flygplatser nattetid?

Citat:
och en som har noll erfarenhet?
Erfarenhet av vad?

Citat:
Jag ifrågasatte ditt påstående om regler.
Ifrågasätter du vittnesuppgifterna från Ndola AirPort som säger att Albertinans navigeringsljus och varningsljus var påslagna när planet passerade ovanför?

Citat:
Kan jag gissa att du har hittat på dem själv?
Vilka jävla ”regler” tänker du på här? Landningsljus påslagna nattetid? Har jag fel, menar Du?

Citat:
Du glömde redovisa var.
Det står i den text från Williams bok som jag länkade till och citerade här i tråden.

Om du ifrågasätter hennes uppgifter så förutsätter jag att du gör det med stöd av källa och citerat.

Citat:
Var står det molnfritt annat än i dina påståenden?
Det står i den text från Williams bok som jag länkade till och citerade här i tråden.

Om du ifrågasätter hennes uppgifter så förutsätter jag att du gör det med stöd av källa och citerat.

Citat:
Kan jag gissa att det inte står nånstans?

Citat:
Då skriver man inte "radar",
Jag preciserade vad jag menade med ”radar”. Vad i helvete är det du inte fattar trots preciseringen?

Citat:
som aldrig före eller efter haveriet har setts i någon av de flygplan som föreslgaits för en eventuell attack.
Jag diskuterar Fouga Magister om inte annan typ av plan specifikt anges. Absense of evidence ≠ evidence of absense.

Citat:
Men teoretiskt är allt möjligt, det behöver jag inte gissa mig till.
Fel. Allt är inte möjligt. Långt ifrån. Att i hemlighet modifiera ett plan så att det lämpar sig bättre för en uppgift är inte = allt är teoretiskt möjligt.

Det är = fullt möjligt.

Citat:
Tyvärr är det så att en stridspilot med tusentals flygtimmar kan något mer om flygstridsteknik under mörker än du.
Var någonstans hävdar jag något annat?

Citat:
Det kan vara svårt att inse, gissar jag.
Var någonstans skriver jag något som kan låna sig till din tolkning att jag inte inser det?

Citat:
Det jag bad dig ange ifråga om flygplanen och flygplatsen. Ifall du läste vad jag skrev.Min gissning: Även denna gång inget svar.
Nu är du där igen. Citera din fråga och posta den igen.

Citat:
Ibland gissar jag fel. Ibland har jag fel. Men så länge som inte alla källor redovisas är min bedömning att det verkar i princip praktiskt omöjligt att genomföra en flygattack såsom den har försökt beskrivas.
Nu är du där igen. ”Som den har försökt beskrivas”? Hur fan tänker du dig att någon ska kunna bemöta det?

Jag noterar även att du mycket kreativt har klippt och klistrat i mitt inlägg på sätt som på inga sätt går att tolka på annat sätt än att du inte har rent mjöl i påsen.

Har jag fel?
Citera
2019-11-04, 16:52
Medlem
Här är informationen om vilka väderförhållanden som rådde i området vid tiden för kraschen.

5. WEATHER INFORMATION

5.1 The last routine observation taken prior to the accident was made by the Meteorological Office staff at Ndola at 1900 GMT 17th September (3/1/2 hours before the accident). This observation was recorded on a FormM.O. 48 (serial number 17) and passed to the Air Traffic Control Officer. It contained the following information:
Ndola - 17/9/61 GMT
Surface wind - direction 110°(N) speed 10 knots
Visibility - 5 miles
Present weather - fine. Slight haze.
Cloud - nil
Q[?] - 1019.9 mbs (30.12 ins)
Q[?] - 875.6 mbs (25.86 ins)
5.2 The following is an extract from the autographic record for 2200[?] on 17th September, 1961.
Surface pressure 876.7 mbs I.e. 25.89 ins giving a [?] of 30.15 ins (1021 mbs)
Screen temperature - 70° F.
Surface wind - 120/9 its (true)
5.3 The following is the weather report transmitted Ndola Air Traffic Control to the aircraft SE-BDY at 2137 (38 minutes approx. before the accident).
Surface wind 120°(N) 7 knots
Visibility 5 to 10 miles with slight smoke haze
Control [?] 1021 mbs
[?] 877 mbs
Sid 9. http://www.daghammarskjold.se/wp-con...estigation.pdf

(Kopian av rapporten är mycket otydlig här och var = [?])

Jag har gått igenom samtliga relevanta dokument och rapporter från samtliga utredningar och det finns ingenting som tyder på att rapporten ovan inte stämmer med de aktuella förhållandena: https://www.daghammarskjold.se/dag-h...-hammarskjold/

- Månsken.

- Fri sikt 5-10 miles = molnfritt.

- Vittnena i Ndola AirPort ser navigationsljusen och varningsljusen när Albertina passerar ovanför.

- Planet byggt i glänsande aluminium = blänker i månskenet.

Sitting duck.
Citera
2019-11-04, 17:15
Medlem
Citat:
Här är informationen om vilka väderförhållanden som rådde i området vid tiden för kraschen.

5. WEATHER INFORMATION

5.1 The last routine observation taken prior to the accident was made by the Meteorological Office staff at Ndola at 1900 GMT 17th September (3/1/2 hours before the accident). This observation was recorded on a FormM.O. 48 (serial number 17) and passed to the Air Traffic Control Officer. It contained the following information:
Ndola - 17/9/61 GMT
Surface wind - direction 110°(N) speed 10 knots
Visibility - 5 miles
Present weather - fine. Slight haze.
Cloud - nil
Q[?] - 1019.9 mbs (30.12 ins)
Q[?] - 875.6 mbs (25.86 ins)
5.2 The following is an extract from the autographic record for 2200[?] on 17th September, 1961.
Surface pressure 876.7 mbs I.e. 25.89 ins giving a [?] of 30.15 ins (1021 mbs)
Screen temperature - 70° F.
Surface wind - 120/9 its (true)
5.3 The following is the weather report transmitted Ndola Air Traffic Control to the aircraft SE-BDY at 2137 (38 minutes approx. before the accident).
Surface wind 120°(N) 7 knots
Visibility 5 to 10 miles with slight smoke haze
Control [?] 1021 mbs
[?] 877 mbs
Sid 9. http://www.daghammarskjold.se/wp-con...estigation.pdf

(Kopian av rapporten är mycket otydlig här och var = [?])

Jag har gått igenom samtliga relevanta dokument och rapporter från samtliga utredningar och det finns ingenting som tyder på att rapporten ovan inte stämmer med de aktuella förhållandena: https://www.daghammarskjold.se/dag-h...-hammarskjold/

- Månsken.

- Fri sikt 5-10 miles = molnfritt.

- Vittnena i Ndola AirPort ser navigationsljusen och varningsljusen när Albertina passerar ovanför.

- Planet byggt i glänsande aluminium = blänker i månskenet.

Sitting duck.
"Sitting duck"...som det inte fanns något potent
Jaktflyg i grannskapet, berett att försöka attackera DHs plan.
Och varför tror du, att Hallonkvist skulle ha låtit bli att rapp. en skedd påskjutning, till kontrolltornet ? Och varför var, tror du , flygplanets landningsställ utfällda vid krashen?
Citera
2019-11-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
"Sitting duck"...som det inte fanns något potent Jaktflyg i grannskapet,
Det fanns fullt med ”potent” (lol) flyg i ”grannskapet”:

- Canberras

- Vampires

- Fouga Magisters

- Doves

- Havillands

- Dorniers

- Dakotas

Samtliga bemannade av kritvita svurna dödsfiender till FN och Hammarskjöld.

Citat:
berett att försöka attackera DHs plan.
Hur vet du det?

Citat:
Och varför tror du, att Hallonkvist skulle ha låtit bli att rapp. en skedd påskjutning, till kontrolltornet ?
1. Hur vet du att han inte gjorde det?

2. Hur vet du att han i så fall hade tid/möjlighet att göra det?

Citat:
Och varför var, tror du , flygplanets landningsställ utfällda vid krashen?
Därför att planet var på inflygning till landning på Ndolas flygfält.

Hur så?
Senast redigerad av onopono 2019-11-04 kl. 18:22.
Citera
2019-11-04, 18:54
Medlem
Citat:
Det fanns fullt med ”potent” (lol) flyg i ”grannskapet”:

- Canberras

- Vampires

- Fouga Magisters

- Doves

- Havillands

- Dorniers

- Dakotas

Samtliga bemannade av kritvita svurna dödsfiender till FN och Hammarskjöld.

Hur vet du det?

1. Hur vet du att han inte gjorde det?

2. Hur vet du att han i så fall hade tid/möjlighet att göra det?

Därför att planet var på inflygning till landning på Ndolas flygfält.

Hur så?

En intressant detalj är att Bertil Wedin var chef över FN's sambandsenhet (signalering) i Kongo 1963 för att samma år bli warrant officer inom FN's underrättelsenhet. Han borde ha varit sambandsman redan tidigare och om han var det 1961 så kunde han ha haft tillgång till radiotrafiken meellan Albertina och FN's HQ samt vetat om planläggning för Albertina.

Senare har Bertil Wedin avslöjats som spion för Sydafrika och det vore ingen överraskning om BW redan under sin Kongotjänstgöring förrådde Sverige, Dag Hammarskjöld och FN genom utlämnandet av klassificerad information.
Citera
2019-11-04, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En intressant detalj är att Bertil Wedin var chef över FN's sambandsenhet (signalering) i Kongo 1963 för att samma år bli warrant officer inom FN's underrättelsenhet. Han borde ha varit sambandsman redan tidigare och om han var det 1961 så kunde han ha haft tillgång till radiotrafiken meellan Albertina och FN's HQ samt vetat om planläggning för Albertina.

Senare har Bertil Wedin avslöjats som spion för Sydafrika och det vore ingen överraskning om BW redan under sin Kongotjänstgöring förrådde Sverige, Dag Hammarskjöld och FN genom utlämnandet av klassificerad information.
Kolla med Palme-tråden om någon vet var Wedin befann sig vid tiden för H’s död. Jag är övertygad om att han vet en hel del om båda händelserna som han inte har berättat offentligt.

Intressant uppslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in