2019-11-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hittade inget om antalet väderkatastrofer i länken.

Här kommer data från https://ourworldindata.org/natural-disasters

År Antal naturkatastrofer
1900 5
1920 7
1940 17
1960 40
1970 77
1980 133
1990 278
2000 411
2010 393
2011 334
2012 346
2013 332
2014 320
2015 380
2016 325
2017 276
2018 282

Statistiken talar sitt tydliga språk.
Naturkatastroferna har ökat mycket sedan år 1900 och
har minskat de senaste 10 åren, men
är fortfarande 3 - 4 ggr högre än på 70-talet.

Hur många av de där naturkatastroferna har meteorologiska orsaker? Det vet du naturligtvis inte, för det krävs ett konto för att kolla sådant. Det finns ett stort antal klassifikationer som inte har ett dugg att göra med klimatet.

https://www.emdat.be/classification
Citera
2019-11-04, 18:26
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det fanns ju i din länk till Nature.

Du tog upp en sak ur artikeln som inte bådade så gott, angående climate sensitivity. Många rapporter tyder på att den är högre än förväntat. Det lät som att du tolkade det som att man skulle skriva upp worst-case scenariot.

Men jag påpekade att man i artikeln också förtydligat att RCP8.5 inte är ”business as usual”, utan verkligen ett ”worst case” scenario, som är mycket sämre än nuvarande klimatpolicy och prognos. Till exempel så förutsatte RCP8.5 att kolkraften 6.5-dubblats till år 2100, vilket inte är realistiskt givet att kolkraften idag minskar.
Det var oklart vad du syftade på. Visst. Det är bra om man kan avskriva RCP 8.5 - scenariot.
Citera
2019-11-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det var oklart vad du syftade på. Visst. Det är bra om man kan avskriva RCP 8.5 - scenariot.

Sluta Bagdad bobba nu, kolkraften byggs ut som aldrig förr, ser ut som Kina försöker sätta någon form av rekord i snabb utbyggnad av kolkraftverk både på hemmaplan och utomlands.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/klimatbluffen-kina-undan-haller-enorma-kolinvesteringar-/

https://www.bbc.com/news/science-environment-45640706
.
Citera
2019-11-04, 20:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Sure, men ett köldrekord kan lika gärna inträffa på vår/sommar/höst. Och ett värmerekord på höst/vintern/vår. Plusgrader på julafton i Stockholm är antagligen också ett extremväder. Statistiken överdrivs av harmlösa väderhändelser.

Du kan frysa ihjäl när det är +10 grader också. Det handlar om hur förberedd du är på det. Bor man i Kirunas obyggd så måste man vara beredd på extrem kyla, strömavbrott m.m. När klimatet ändras i framtiden så får vi förbereda oss annorlunda. Vi får vänja oss vid att världen inte är konstant, utan i ständig förändring.
Plusgrader i Stockholm en julafton är knappast ett extremväder enligt de definitioner jag skrev i inlägget.

Svinkallt i en vecka och - 49 C är extremväder även i Karesuando, fast man där är van vid ett betydligt kallare klimat.

Absolut ska man vara medveten om att vädret inte är konstant, men klimatet bör inte ändras allt för mycket.
Citera
2019-11-04, 22:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Hur många av de där naturkatastroferna har meteorologiska orsaker? Det vet du naturligtvis inte, för det krävs ett konto för att kolla sådant. Det finns ett stort antal klassifikationer som inte har ett dugg att göra med klimatet.

https://www.emdat.be/classification
Inga som helst problem att få fram data för olika typer av katastrofer i den länk jag lämnade, behövs inte något konto. Det är däremot inte säkerställt att den tydliga ökningen har metrologiska orsaker, men det som hänt sedan 70-talet är ju just att klimatet blivit varmare så det är ju inte alls uteslutet att det är just temperaturökningen som är orsaken.

Torka
70-tal 0,65 ggr/år
80-tal 1,26 ggr/år
90-tal 1,37 ggr/år
00-tal 1,73 ggr/år
10-tal 2,01 ggr/år

Extrem temperatur
70-tal 0,21 ggr/år
80-tal 0,38 ggr/år
90-tal 0,92 ggr/år
00-tal 2,24 ggr/år
10-tal 2,60 ggr/år

Extremväder
70-tal 2,91 ggr/år
80-tal 5,58 ggr/år
90-tal 8,99 ggr/år
00-tal 10,48 ggr/år
10-tal 11,71 ggr/år

Översvämning
70-tal 2,63 ggr/år
80-tal 5,24 ggr/år
90-tal 8,65 ggr/år
00-tal 17,25 ggr/år
10-tal 18,11 ggr/år

Jordskred
70-tal 0,53 ggr/år
80-tal 1,02 ggr/år
90-tal 1,46 ggr/år
00-tal 1,92 ggr/år
10-tal 2,21 ggr/år

Skogsbränder
70-tal 0,26 ggr/år
80-tal 0,67 ggr/år
90-tal 1,03 ggr/år
00-tal 1,19 ggr/år
10-tal 1,11 ggr/år
Citera
2019-11-04, 22:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ok, men just 70-talet ser man ju direkt att det är extremt underrapporterat i den där grafen. Allt, inkl jordbävningar, är en bråkdel av vad de är idag.

Men oavsett, vi kan sitta här och debattera grafer på Flashback, men det som behövs är seriös forskning där forskarna själva dragit slutsatsen att dessa händelser ökar. Här går du rakt emot författarna av sidan, och drar dina egna slutsatser. Den som har ritat den där grafen, och känner till datat, skriver ju att det inte ska tolkas som en ökning. Så frågan är varför du gör det ändå.
Läs igen vad som står på sidan jag länkade till, använd Google translate om du är osäker på språket.
Citera
2019-11-04, 22:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är ju exakt det här som är min poäng. Eventuella förändringar i klimat överskuggas av vår förbättrade förmåga att hantera dem.

Det finns inga skäl att oroa sig för mer regn, om antalet döda i översvämningar ändå sjunker varje år.
Det är ju bra att färre dör, men det är dåligt att stora mängder av människor måste migrera till nya platser på jorden.
Citera
2019-11-04, 22:55
Medlem
Surtrutens avatar
Nu lämnar Donald Trump (USA) parisavtalet, hur kommer det att påverka utvecklingen?
Citera
2019-11-04, 23:53
Medlem
Citat:
Plusgrader i Stockholm en julafton är knappast ett extremväder enligt de definitioner jag skrev i inlägget.

Svinkallt i en vecka och - 49 C är extremväder även i Karesuando, fast man där är van vid ett betydligt kallare klimat.

Absolut ska man vara medveten om att vädret inte är konstant, men klimatet bör inte ändras allt för mycket.
Inte enligt din definition, nej, men vetenskapligt så klassas det som extremväder när temperaturen avviker för mycket från normalintervallet. Det vanligaste extremvädret numera är av typen ”värmerekord”, vilket i sig inte implicerar fara för den som blir utsatt.
Citera
2019-11-04, 23:58
Medlem
Citat:
Läs igen vad som står på sidan jag länkade till, använd Google translate om du är osäker på språket.
In the chart we show the number of reported natural disasters over time.

This change over time can be influenced by a number of factors, namely the increased coverage of reporting over time. The increase over time is therefore not directly reflective of the actual trend in disaster events.
Citera
2019-11-05, 00:11
Medlem
Citat:
Det är ju bra att färre dör, men det är dåligt att stora mängder av människor måste migrera till nya platser på jorden.
Ja, det är tråkigt för de som drabbas. Men det är inget ovanligt. Kolla på urbaniseringen.
Citera
2019-11-05, 03:07
Medlem
Jag har den senaste tiden konsumerat mycket information från forskare som säger det inte finns några observation som tyder på en människopåverkad global uppvärmning. Det här har varit väldigt svårt för mig att acceptera, då det går helt emot uppfattningen jag fått genom medier, men också egna observationer.

Jordens temperatur går tydligen upp och ned i mindre cykler om ca 60-70 år, vilka ingår i större cykler med längre perioder, vilka i sin tur ingår i ännu större cykler med ännu längre perioder. Man kan inte korrelera de två senaste cyklerna med användandet av fossila bränslen. Därför tycks inte koldioxidutsläppen påverka temperaturen. Vi har nyligen varit på toppen av senaste korta temperaturcykel, och tycks nu vara på väg nedåt igen. Så om 10 år förväntas temperaturerna vara lägre än i år, och nå ett minimum en eller ett par decennier senare. (Kanske ungefär när EU vill ha halverat sina utsläpp...).

Jag har varit nära att acceptera allt detta, men sen nu inatt kom en del frågor som jag måste ställa.

När jag var barn på 80-talet i Stockholm brukade man spola vatten på grusfotbollsplaner för att kunna åka skridskor. Isen låg hela vintern som jag minns det. I alla fall tillräckligt länge för att kommunen skulle anse det värt att spola isarna. Varje skola hade en is.
Men nu är det länge sedan jag såg en spolad is. De skulle smälta efter bara någon mild vecka. Det är mest blasksnö på vintrarna. Kan den naturliga uppvärmningen enligt den här temperaturcykeln förklara detta?

Titanic gick på en rutt mellan England och New York. Fartyget sjönk p.g.a att det kolliderade med ett isberg. Idag skulle det vara helt befängt att vara rädd för att kollidera med ett isberg på den rutten. Det måste ju med andra ord varit betydligt kallare på den tiden. Och det var ju ungefär då man satte igång att använda oljebaserade bränslen. Vilket sedan växt till en nästan oöverskådlig och intensiv global verksamhet, med en oljebaserad ekonomi som gör att det ständigt finns nästan obegränsade resurser för vad människan än vill göra. Resa till månen. Gräva gruvor och hål djupt under jordens skorpa. Klona organ. Resa till Mars. En ständigt verksam flygflotta som är större än att den ryms på alla världens flygplatser. Personbil till varje människa i väst. Kan verkligen inte detta orsaka att det numera inte flyter isberg mitt på Atlanten mellan New York och Azorerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in