Citat:
Ursprungligen postat av
GaussBonnet
1 Mos 22:1-2
En tid därefter satte den sanne Guden Abraham på prov. Han kallade på honom: ”Abraham!” ”Här är jag!” svarade Abraham. Och Gud fortsatte: ”Jag ber dig, ta din ende son, Isak, som du älskar så mycket, och ge dig av till Mọria. Där ska du offra honom som ett brännoffer på det berg som jag ska visa dig.”
Ja, det är ju ett annat ställe i Bibeln där det står fel, alltså helt bortsett från den hemska tanken att någon över huvud taget skulle vilja vara villig att offra sin egen son som brännoffer till en gud. En Gud som skulle kunna övertyga någon om att faktiskt vara beredd att göra det är INTE en gud som någon bör följa.
Men, det står ju alltså fel därför att Isak inte alls var Abrahams
ende son eftersom Ismael föddes före Isak (utom i Koranen, där de fixat felet i Bibeln och det är Ismael som skulle offras som Abrahams
ende son och att Abraham som belöning för att han visade sig vara villig att offra
sin ende son gavs löftet om att Isak skulle födas av Sara).
Nej, en Gud som ber om sådant som ber om sådant är inte värd att följa. Det skulle ha varit mycket bättre om Abraham istället skulle ha påståtts ha sagt "Nej, något sådant är jag inte beredd att göra ens för dig, Herre" och att Gud då skulle ha varit nöjd med det svaret och att det var DET som var det verkliga provet och att Abraham inte bara var en blind idiot som skulle kunna ta livet av vem som helst i Guds namn.
Nej, en sådan Gud existerar inte om man samtidigt påstår att det är en god och barmhärtig gud.