2019-10-31, 19:59
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Gå lite längre bak i inläggen så ser du att jag framför bibelhänvisiningarna för att kritisera kristendomen, inte för att stödja den.

Då ber jag om ursäkt. Hade för bråttom.
Citera
2019-10-31, 20:01
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
En antisemit i tråden?
Vilket bullshit. Jag har stött Israel i 50 år. Försök inte med sådant skitsnack. All religion är dynga. Religiösa är retards.
Citera
2019-10-31, 20:26
Medlem
Citat:
Det är ingen som tror på Haren. Den ende låtsas-anhängaren framför Haren-religionen som ett argument mot ateism.
Case closed.

Motsvarande etablerad variant av låtsasreligion finns: Pastafarianism.

Har många låtsas-anhängare.

Är en modernare version av Russells tekanna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna

Case reopened.
Senast redigerad av GaussBonnet 2019-10-31 kl. 21:25.
Citera
2019-10-31, 21:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Gud kan per definitionem inte beordra något ont, och mord är per definitionem något ont.
Har Roboten tagit emot dessa data?

Det var alltså en god sak att dränka hela jordens befolkning och alla landlevande djur? Kan du vänligen förklara var det goda finns i det. Och varför det inte är mord.

Jag kan se floden som ett bevis för att gud inte finns. Inte bibelns gud iaf. Någon global översvämning har nämligen aldrig inträffat, det vet vi genom vetenskapliga studier (och sunt förnuft).
Citera
2019-10-31, 21:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det hade inte varit mord, för Gud beordrar inte mord då mord per definition är något ont, men Gud per definition är god.
Och du pratade om att ateister var moralmonster... Skillnaden mellan dig och en självmordsbombare verkar vara att du hade turen att födas i Sverige istället för mellanöstern..
Citera
2019-10-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det var alltså en god sak att dränka hela jordens befolkning och alla landlevande djur? Kan du vänligen förklara var det goda finns i det. Och varför det inte är mord.

Jag kan se floden som ett bevis för att gud inte finns. Inte bibelns gud iaf. Någon global översvämning har nämligen aldrig inträffat, det vet vi genom vetenskapliga studier (och sunt förnuft).
Det var nödvändigt pga den pågående och utspridda ondskan som pågick då. Det är inte mord när Gud straffar syndare, lika lite som det är mord när staten verkställer en dödsdom.
Citera
2019-10-31, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det var nödvändigt pga den pågående och utspridda ondskan som pågick då. Det är inte mord när Gud straffar syndare, lika lite som det är mord när staten verkställer en dödsdom.
Skillnaden är att staten måste bevisa att brott ägt rum, samt att staten endast straffar den dömda.
Citera
2019-10-31, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Skillnaden är att staten måste bevisa att brott ägt rum, samt att staten endast straffar den dömda.
Skillnaden är att du vet alldeles för lite för att ens delta i debatten.

Dan 4
14Denna dom är avkunnad av väktarna och detta rådslut uttalat av de heliga, för att de som lever skall inse att den Högste råder över människors riken och att han ger dem åt vem han vill och upphöjer den ringaste bland människor till härskare.

Det är alltså inte Gud ensam som bestämmer och verkställer domslut. Så fungerade det i Guds rike redan FÖRE NT, när kung Nebukadnessar och senare romarriket hade makten på jorden. Knappast en demokrati. Daniel levde samtidigt som Babylons kung Nebukadnessar.
Citera
2019-10-31, 23:16
Medlem
Citat:
Skillnaden är att du vet alldeles för lite för att ens delta i debatten.

Dan 4
14Denna dom är avkunnad av väktarna och detta rådslut uttalat av de heliga, för att de som lever skall inse att den Högste råder över människors riken och att han ger dem åt vem han vill och upphöjer den ringaste bland människor till härskare.

Det är alltså inte Gud ensam som bestämmer och verkställer domslut. Så fungerade det i Guds rike redan FÖRE NT, när kung Nebukadnessar och senare romarriket hade makten på jorden. Knappast en demokrati. Daniel levde samtidigt som Babylons kung Nebukadnessar.
Att Gud lyder andra onda gör inte saken bättre.
Citera
2019-10-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att Gud lyder andra onda gör inte saken bättre.
Det handlar om vem som har den legitima auktoriteten. Och det är INTE människor, som framgår av Dan 4.
Citera
2019-10-31, 23:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
1 Mos 22:1-2
En tid därefter satte den sanne Guden Abraham på prov. Han kallade på honom: ”Abraham!” ”Här är jag!” svarade Abraham. Och Gud fortsatte: ”Jag ber dig, ta din ende son, Isak, som du älskar så mycket, och ge dig av till Mọria. Där ska du offra honom som ett brännoffer på det berg som jag ska visa dig.”

Ja, det är ju ett annat ställe i Bibeln där det står fel, alltså helt bortsett från den hemska tanken att någon över huvud taget skulle vilja vara villig att offra sin egen son som brännoffer till en gud. En Gud som skulle kunna övertyga någon om att faktiskt vara beredd att göra det är INTE en gud som någon bör följa.

Men, det står ju alltså fel därför att Isak inte alls var Abrahams ende son eftersom Ismael föddes före Isak (utom i Koranen, där de fixat felet i Bibeln och det är Ismael som skulle offras som Abrahams ende son och att Abraham som belöning för att han visade sig vara villig att offra sin ende son gavs löftet om att Isak skulle födas av Sara).

Nej, en Gud som ber om sådant som ber om sådant är inte värd att följa. Det skulle ha varit mycket bättre om Abraham istället skulle ha påståtts ha sagt "Nej, något sådant är jag inte beredd att göra ens för dig, Herre" och att Gud då skulle ha varit nöjd med det svaret och att det var DET som var det verkliga provet och att Abraham inte bara var en blind idiot som skulle kunna ta livet av vem som helst i Guds namn.

Nej, en sådan Gud existerar inte om man samtidigt påstår att det är en god och barmhärtig gud.
Citera
2019-10-31, 23:51
Medlem
Citat:
Det handlar om vem som har den legitima auktoriteten. Och det är INTE människor, som framgår av Dan 4.
Det har jag inte påstått heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in