2019-10-31, 10:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Ledsen, men din gud är en hög med skit. I bibeln så var ju "gud" kapabel att sända farsoter och annat. Varför kunde han i så fall inte knäppt bort Hitler. Religiösa är retards.
Den som en dag kommer att bli ledsen på riktigt över en sådan utsaga är den som - utan omvändelse - yttrat den.
Hitler var en människa, släpptes fram av människor, lyddes av människor o.s.v. Skyll inte på Gud.
Sjukdomar beror ytterst på människans uppror mot Gud, som hon deltar i tillsammans med Djävulen och hans djäv(u)lar - som människan också ofta ropar till med ord som "Satan!", "Fan!", "(D)jävlar!", "Helvete" m.m.
Vilket hett bad man tappar åt sig genom att häda Gud!
Citera
2019-10-31, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Ledsen, men din gud är en hög med skit. I bibeln så var ju "gud" kapabel att sända farsoter och annat. Varför kunde han i så fall inte knäppt bort Hitler. Religiösa är retards.

Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Den som en dag kommer att bli ledsen på riktigt över en sådan utsaga är den som - utan omvändelse - yttrat den.
Hitler var en människa, släpptes fram av människor, lyddes av människor o.s.v. Skyll inte på Gud.
Sjukdomar beror ytterst på människans uppror mot Gud, som hon deltar i tillsammans med Djävulen och hans djäv(u)lar - som människan också ofta ropar till med ord som "Satan!", "Fan!", "(D)jävlar!", "Helvete" m.m.

Om jag förstår saken rätt så struntar "Gud" i att hjälpa oss när Hitler och hans hantlangare störtar en hel värld, Guds skapelse, rakt ned i avgrunden.

Däremot tvekar icke "Gud" att sända farsoter och syndafloder över mänskligheten när han är på det humöret. Då är det inget fel på vare sig förmågan eller lusten, minsann.

Men ve och förbannelse om vi dristar oss att yttra minsta spår av kritik, ifrågasättande av eller misstro emot "Gud". Då tar det minsann fyr i helvete. Då ska vi störtas rakt ned i elden! Och redan småord som "Satan!", "Fan!", "(D)jävlar!", "Helvete" m.m. räcker för att vi ska anses häda, varpå vi döms att brinna i elden.

Det är väldigt enkelt att åkalla ondskans tjänstemän, men samtidigt desto svårare att påkalla "Guds" uppmärksamhet. Även det är besynnerliga egenskaper hos en allsmäktig, god och kärleksfull "Gud".

"Gud" förefaller likgiltig för sin skapelse och människans bästa. Men samtidigt är "Gud" en snarstucken, elak och lynnig typ som inte tvekar en sekund att oproportionerligt hårt straffa den som inte slaviskt lyder vettlösa förhållningsregler. Inte mycket förnuft i den tron.

Nej, en sådan "Gud" beter sig som något ont som gärna välter elände över oss i parti och minut, men inte ids lyfta ett endaste finger för att hjälpa oss när nöden är som störst.

Vari ligger frälsningen i en sådan "Gud"? Det påminner mer om ondska än om frälsning.

Tror du på en sådan "Gud"? Kan du finna tröst däri?

Jag tycker det ser fullkomligt tröstlöst ut. Med sådana vänner behövs inga fiender.
Senast redigerad av GaussBonnet 2019-10-31 kl. 13:07.
Citera
2019-10-31, 12:33
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Nej. Jag ser däremot att du, den ende påstådde anhängaren, gycklar bäst du kan. Det är iofs intressant: det finns inget consensus gentium om Haren.
Vad gäller harens existens kommer andra argument till. Som jag sa innehåller existensen av en sådan Hare inget förklaringsvärde.

Det finns ingen skillnad mellan mitt påstående om osynlige haren och ditt påstående om gud.
Citera
2019-10-31, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Det finns ingen skillnad mellan mitt påstående om osynlige haren och ditt påstående om gud.

Det finns en skillnad.

Tron på osynlige haren ger mycket mera glädje än tron på den straffande guden!
Senast redigerad av GaussBonnet 2019-10-31 kl. 12:45.
Citera
2019-10-31, 12:53
Medlem
För övrigt...

Citat:

...skall du icke döma dina medmänniskor!

Ty, det står i Skriften:

Luk 6:37
Dömen icke, så skolen I icke bliva dömda; fördömen icke, så skolen I icke bliva fördömda. Förlåten, och eder skall bliva förlåtet.
Senast redigerad av GaussBonnet 2019-10-31 kl. 13:10.
Citera
2019-10-31, 13:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Om jag förstår saken rätt så struntar "Gud" i att hjälpa oss när Hitler och medarbetare störtar en hel värld, Guds skapelse, rakt ned i avgrunden.

Däremot tvekar icke "Gud" att sända farsoter och syndafloder över mänskligheten när han är på det humöret. Då är det inget fel på var sig förmågan eller lusten, minsann.

Men ve och förbannelse om vi dristar oss att yttra minsta spår av kritik, ifrågasättande av eller misstro emot Gud. Då tar det minsann fyr i Helvete. Då ska vi störtas rakt ned i elden! Och redan småord som "Satan!", "Fan!", "(D)jävlar!", "Helvete" m.m. räcker för att vi ska anses häda, varpå vi döms att brinna i elden.

Det är väldigt enkelt att åkalla ondskans tjänstemän, men samtidigt desto svårare att påkalla "Guds" uppmärksamhet. Även det är besynnerliga egenskaper hos en allsmäktig, god och kärleksfull "Gud".

"Gud" förefaller likgiltig för sin skapelse och människans bästa. Men samtidigt är "Gud" en snarstucken, elak och lynnig typ som inte tvekar en sekund att oproportionerligt hårt straffa den som inte slaviskt lyder vettlösa förhållningsregler. Inte mycket förnuft i den tron.

Nej, en sådan "Gud" beter sig som något ont som gärna välter elände över oss i parti och minut, men inte ids lyfta ett endaste finger för att hjälpa oss när nöden är som störst.

Vari ligger frälsningen i en sådan "Gud"? Det påminner mer om ondska än om en frälsare.

Tror du verkligen på en sådan "Gud"? Kan du finna tröst däri?

Jag tycker det ser fullkomligt tröstlöst ut. Med sådana vänner behövs inga fiender.
Sant det du säger att det är lätt att åkalla ondskan. Det beror på att människan är ond i grund och botten och inte ens vill ha och söker den hjälp som finns att få.
I stället fortsätter hon (se bara på dig själv) att spy galla över Gud, det obegränsat perfekta väsendet som förbjudit synd, t.ex. mord, och, utan att ha varit förpliktad till det visat en väg ut ur den bottenlösa ondskan genom försoning och förlåtelse.
Detta samtidigt som man skenheligt försvarar sig som det renaste och go'aste och bästa som hänt världen. Med sådan självgodhet som extra provokation ovanpå ondskan vore det verkligen inte mer rätt om himlen och den eviga saligheten helt stängdes till och helvetet öppnade sitt gap och mottog varje självrättfärdig hycklare redan i detta nu.
Det hade varit proportionerligt.
Lika känner lika, heter det ju, med all rätt. Det är därför ett mirakel och Guds stora oförtjänta kärlek att några ö.h. blir frälsta. DET är det märkliga. Men istället gormar de självrättfärdiga drömmarna dagarna i ända om att Gud straffar oproportionerligt hårt.
Citera
2019-10-31, 13:18
Medlem
Citat:
Sant det du säger att det är lätt att åkalla ondskan. Det beror på att människan är ond i grund och botten och inte ens vill ha och söker den hjälp som finns att få.
I stället fortsätter hon (se bara på dig själv) att spy galla över Gud, det obegränsat perfekta väsendet som förbjudit synd, t.ex. mord, och, utan att ha varit förpliktad till det visat en väg ut ur den bottenlösa ondskan genom försoning och förlåtelse.
Detta samtidigt som man skenheligt försvarar sig som det renaste och go'aste och bästa som hänt världen. Med sådan självgodhet som extra provokation ovanpå ondskan vore det verkligen inte mer rätt om himlen och den eviga saligheten helt stängdes till och helvetet öppnade sitt gap och mottog varje självrättfärdig hycklare redan i detta nu.
Det hade varit proportionerligt.
Lika känner lika, heter det ju, med all rätt. Det är därför ett mirakel och Guds stora oförtjänta kärlek att några ö.h. blir frälsta. DET är det märkliga. Men istället gormar de självrättfärdiga drömmarna dagarna i ända om att Gud straffar oproportionerligt hårt.
Om Gud säger åt, eller till och med befaller,mig att mörda, är det då ok att göra så?
Citera
2019-10-31, 13:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
...skall du icke döma dina medmänniskor!
Ty, det står i Skriften:
Luk 6:37
Dömen icke, så skolen I icke bliva dömda; fördömen icke, så skolen I icke bliva fördömda. Förlåten, och eder skall bliva förlåtet.
Kontexten är att man ska döma med samma mått.
Ja, vi lämnar domen till Gud (och, i förekommande fall, Guds verktyg överheten). Men att vi förlåter i hjärtat betyder inte att vi inte får säga hur man kommer till helvetet och var vi ser tecken på att folk är på väg i den riktningen - Bibeln gör det själv många gånger.
Citera
2019-10-31, 13:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om Gud säger åt, eller till och med befaller,mig att mörda, är det då ok att göra så?
Fast det gör han inte.
Citera
2019-10-31, 13:23
Medlem
Citat:
Fast det gör han inte.
Har han slutat med det?
Och har du direktkontakt med Gud?
Citera
2019-10-31, 13:54
Medlem
Citat:
Sant det du säger att det är lätt att åkalla ondskan. Det beror på att människan är ond i grund och botten och inte ens vill ha och söker den hjälp som finns att få. ...
1 Mos 1:26-28
Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.” Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.”

Så du menar att äpplet inte föll så långt ifrån trädet?

Om nu människan i grund och botten är ond, så borde det ju vara precis tvärtom! Då borde det vara desto lättare att påkalla Hjälparens uppmärxamhet, och desto svårare att åkalla onda sidans hejdukar som bara leder till fördärv.

Jämför t.ex. insatser mot kriminalitet.
Det är viktigt att sätta in hjälpinsatser för att få brottslingen på rätt spår. Det förutsätter god kontakt med den hjälpande sidan.
Samtidigt ska kontakten med andra kriminella försvåras för att som mål helt upphöra.

Men i kristendomen är det tvärtom. Ska man bli frälst så minimeras kontakten med den goda sidan, medan den dåliga villigt infinner sig bara man slinter med tungan.

Hur var det tänkt där? Repressivt? Eller inte alls?
Citat:
...
I stället fortsätter hon (se bara på dig själv) att spy galla över Gud, det obegränsat perfekta väsendet som förbjudit synd, t.ex. mord, och, utan att ha varit förpliktad till det visat en väg ut ur den bottenlösa ondskan genom försoning och förlåtelse. ...

Om mitt ifrågasättande av och kritik mot "Guds" påstådda beteende är "att spy galla över Gud", så ger jag dig rätt. Dock förbehåller jag mig fortfarande rätten att ifrågasätta precis vad jag vill.

Citat:
...
Detta samtidigt som man skenheligt försvarar sig som det renaste och go'aste och bästa som hänt världen. Med sådan självgodhet som extra provokation ovanpå ondskan vore det verkligen inte mer rätt om himlen och den eviga saligheten helt stängdes till och helvetet öppnade sitt gap och mottog varje självrättfärdig hycklare redan i detta nu. ...

Nehej du!

Jag har aldrig någonsin hävdat att människan, allra minst jag själv, skulle vara "det renaste och go'aste och bästa som hänt världen". Tvärtom anser jag att det bästa för vår vackra planet och alla dess livsformer vore om människan med sin bottenlösa vidrighet försvann från Jordens yta.

Människan är ett skadedjur som fördärvar planeten. Ett avskum som enbart förtjänar förakt.
Senast redigerad av GaussBonnet 2019-10-31 kl. 14:33.
Citera
2019-10-31, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Citat:
Fast det gör han inte.

1 Mos 22:1-2
En tid därefter satte den sanne Guden Abraham på prov. Han kallade på honom: ”Abraham!” ”Här är jag!” svarade Abraham. Och Gud fortsatte: ”Jag ber dig, ta din ende son, Isak, som du älskar så mycket, och ge dig av till Mọria. Där ska du offra honom som ett brännoffer på det berg som jag ska visa dig.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in