Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Tillåt mig citera rubriken:
Några av de tusentals djur som utrotades under 2016
https://www.natursidan.se/nyheter/nagra-av-de-tusentals-djur-som-utrotades-under-2016/
Om källan är pålitlig eller inte vet jag inte. det var därför jag bifogade länken till pressreleasen om rapporten från IPBES (Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services) som jag rekommenderar att du läser. Rapporten alltså. Om du är allvarligt intresserad. Är du det?
–
Jag påpekade att det du länkade huvudsakligen avhandlade arter som utrotas tillföljd av mänsklig aktivitet som sådan, inte klimatpåverkan.
Det är du som har gjort påståendet, och det är din bevisbörda. Det faktum att jag citerade key findings torde kanske vara en indikation på att jag kollat materialet.
Du borde dock inte länka till bloggar, utan istället peka på primärkällor. Återigen - ditt påstående, din bevisbörda.
Att djurarter utrotas till följd av mänsklig aktivitet är vi rörande överens om, och det är inte heller det jag ifrågasätter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
"Då Grönland var grönt".
Isen på Grönland är åtminstone 400000 år. Delar av Grönland kan visserligen tänkas haft mindre is och varit grönt. MWP var också en period med lokala temperaturuppgångar som ej var synkroniserade över större områden på norra hemisfären(1,2).
Ok. Fram tills nu har jag bara hört att det inte var globalt synkat. Jag skall med glädje spana in ovanstående.
-ed-
Nej. Det sade inte särskilt mycket.
Neukom et al. säger inte ett skit om hur MWP påverkade området runt norra polcirkeln, bara att det inte var synkat. Vilket ju torde vara skapligt etablerat vid det här laget.
Mann et al. - 09 säger inte heller särskilt mycket. Fig. 2 visar ganska tydligt att man inte säger något om norra polcirkeln. 'Gray mask indicates regions for which inadequate long-term modern observational surface temperature data are available for the purposes of calibration and validation.'
Fig. 3 visar möjligen att det funnits temp. anomalier i området (alltså då norra polcirkeln) vilket överstiger 1.8K.
Så vitt jag kan se är det mycket svårt att, ens välvilligt, dra någon slutsats om norra polcirkeln utifrån dessa rapporter.
-/ed-
Jag håller det dock för observerbart att Grönland idag inte är ett jättelämpligt för jordbruk.
Citat:
Men visst kan det gott och väl tänkas att tinande permafrost orsakade ökande koncentrationer av CO2 i atmosfären under holocene, i synnerhet under "holocene climate optimum" som var många tusen år tidigare än MWP (3).
Primärt är det metan-aspekten jag är ute efter. Och då under MWP.
Citat:
Och detta förväntas även i framtiden. Pilocene verkar vara en bra analogi för hur vårt klimat håller på att utvecklas, då bland annat havsnivån var 5-9 meter högre än idag. (4).
Jahopp. Jag ser inte riktigt bäringen på min frågeställning.
Det enda jag konstaterat är att den forskning jag sett om flytande is globalt rapporterar att en full avsmältning av all flytande is skulle rendera en havsnivåhöjning på 4-6cm, vilket är avgjort mycket mindre än de 6+ meter som hävdades skulle bli konsekvensen av just detta i 'An Unconvinient...'.
Jag har inte sagt ett skit om pilocene.
Sweet - 1 & 2 verkar relevanta för just MWP. Specifikt är jag, som jag upprepade gånger försökt förklara, ute efter relevant paleoklimatforskning som beskriver just utvecklingen under de senaste 1k åren i området runt norra polcirkeln. Eller då ett vetenskapligt resonemang kring detsamma.
Inte MWP ur ett globalt perspektiv. Jag har, som sagt, plöjt mig igenom ganska många sådana rapporter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mark G
Grönland är grönt än idag...
http://viking.archeurope.info/index.php?page=eiriksstadir
Dagens klimatkris är kanske inte så påtaglig. De mest katastrofala följderna av de förhöjda koldioxidhalterna lär inte komma förrän i mitten eller i slutet av detta sekel om halterna av växthusgaser fortsätter att öka.
OK. Bedrivs det jordbruk i någon noterbar omfattning på Grönland idag? På vilket sätt tycker du detta besvarar min frågeställning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Enligt högerspöket var Grönland grönt för 1000 år sedan och isen har växt sedan dess. Enligt Alibabla har isen krympt hela tiden sen istidens slut. Båda tar sina respektive påståenden som stöd för att AGW inte är ett problem.
Sorry - du missförstår mig helt & hållet.
Jag säger INTE att AGW INTE är ett problem. Jag säger INTE heller att det INTE fanns någon is på Grönland för ~1kår sedan. Jag försöker definitivt INTE slå ihop sagda påståenden. Jag förstår inte riktigt hur du landar i den slutsatsen.
Jag är ute efter ett vetenskapligt resonemang och/eller studier som förklarar varför värmen under MWP (vilket, enligt vissa källor möjliggjorde att folk andra än inuiter kunde leva på Grönland och bedriva jordbruk under ett par hundra år - och, vilket då, enligt vissa källor, gav Grönland sitt namn):
- inte ställde till det för isbjörnar och sälar som är beroende av ett istäckt ishav (alltså - klimatet på Grönland idag lämpar sig i ringa grad för jordbruk, samtidigt som ishavet snart är isfritt - rimligen borde det samma ha varit fallet under MWP)?
- inte tinade tundran till den grad att de vansinniga mängder metan som verkar finnas där idag lösgjordes (analogt med resonemang ovan)?
Betraktar man de paleoklimatstudier som finns så fokuserar de, i stor utsträckning, på den globala dimensionen av MWP. Jag är specifikt nyfiken på området runt polcirkeln (se resonemang ovan). Därav min frågeställning.
Att utifrån detta försöka inferera att jag är av uppfattnigen att AGW ur ett globalt perspektiv inte är ett bekymmer är ganska ohederligt (och, ganska ovetenskapligt).
Sen kan man ju tycka att 'Island' resp. 'Grönland' är en smula missvisande idag...
--
Att jag däremot tycker att det är en relativ icke-fråga ur ett svenskt perspektiv (av lätt insedda skäl som jag tidigare redogjort för) är ett (helt) annat område. Det är äpplen och päron, liksom.