Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-12-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
För fyra månader sedan hade vi bara 18 månader kvar att rädda världen. Om inte världen går under efter 14 månader så återkommer jag i det här ärendet.
Det handlar alltså inte om att världen går under om 18 månader utan att tiden att göra något för att undvika en katastrof längre fram blir allt kortare. Jag tror jag använd analogin tidigare att du kör i en bil i hög fart och framför dig ser en skarp kurva. Du kan bromsa direkt och klara kurvan, men om du inte gör det kommer du nå en punkt där du vad du än gör inte klarar dig, även om det är en bra bit kvar till själva kurvan där du dör.
Citera
2019-12-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det handlar alltså inte om att världen går under om 18 månader utan att tiden att göra något för att undvika en katastrof längre fram blir allt kortare. Jag tror jag använd analogin tidigare att du kör i en bil i hög fart och framför dig ser en skarp kurva. Du kan bromsa direkt och klara kurvan, men om du inte gör det kommer du nå en punkt där du vad du än gör inte klarar dig, även om det är en bra bit kvar till själva kurvan där du dör.

Det är inte första gången som någon hävdar att vi bara har X antal år kvar att rädda planeten. En snabb sökning på internet visar att klimatrelaterad domedag har skjutits fram hela tiden de senaste 50 åren. På senar tid har det kommit flera bud i närtid när det är försent att rädda planeten. Det låter som en ren desperation från klimatalarmisterna.
Citera
2019-12-09, 09:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det är inte första gången som någon hävdar att vi bara har X antal år kvar att rädda planeten. En snabb sökning på internet visar att klimatrelaterad domedag har skjutits fram hela tiden de senaste 50 åren. På senar tid har det kommit flera bud i närtid när det är försent att rädda planeten. Det låter som en ren desperation från klimatalarmisterna.
Så tänker du därför att du har låtit dig påverkas av klimatförnekarbranschen.

Om man använder sin egen tankeförmåga och sunt förnuft så inser man att ett budskap som har upprepats i 50 år troligen är sant. Har man dessutom följt vetenskapen någorlunda så vet man att fakta visar att vi befinner oss i en klimatkris. Man måste blunda och förneka massor av fakta och faktiska händelser för att inte komma till den slutsatsen.

Att man siar fel om tidsaspekten är inte konstigt, det är svårt att beräkna NÄR enskilda händelser skall inträffa. Men om man hänger upp sig på det, så har man ett väldigt märkligt synsätt. Det gäller att lösa problemet, att minska utsläppen så mycket vi kan.
Citera
2019-12-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så tänker du därför att du har låtit dig påverkas av klimatförnekarbranschen.

Om man använder sin egen tankeförmåga och sunt förnuft så inser man att ett budskap som har upprepats i 50 år troligen är sant. Har man dessutom följt vetenskapen någorlunda så vet man att fakta visar att vi befinner oss i en klimatkris. Man måste blunda och förneka massor av fakta och faktiska händelser för att inte komma till den slutsatsen.

Att man siar fel om tidsaspekten är inte konstigt, det är svårt att beräkna NÄR enskilda händelser skall inträffa. Men om man hänger upp sig på det, så har man ett väldigt märkligt synsätt. Det gäller att lösa problemet, att minska utsläppen så mycket vi kan.

En fullt rimlig åsikt att ha, om man låter skrämselpropagandan styra ens resonemang.

https://youtu.be/VfJRDnISpEs

Dags att börja fånga in grannskapets husdjur?
Citera
2019-12-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Problemet är att en kines kör bilen, och alla som vill bromsa sitter i baksätet.
Citera
2019-12-09, 13:28
Medlem
liffens avatar
Albedon påverkar hela återstrålningen av instrålad effekt. Koldioxidhalten påverkar ungefär en procent av återstrålningen av instrålad effekt. Borde inte en diskussion om temperatur handla mer om albedo än om koldioxid? Åtminstone borde man väl då och då nämna albedon. Och kanske då och då tänka på att koldioxid påverkar mer än bara återstrålad effekt. Om vi planterar träd är skogens påverkan på albedon minst lika viktig för klimatet som dess påverkan på koldioxidhalten.

Visst finns det skäl att fundera på hur vi bör använda fossila bränslen men det har ganska lite med klimatet att göra. Hur bra är iden att pumpa upp olja och frakta den över halva Jorden när solen öser mer energi än jag kan använda på min tomt? Borde vi inte se mer på vilka alternativ vi har?

Som jag ser det är det viktigaste idag att vi är på väg mot en värld utan svält. Under världskrigets ransonering diskuterades frågan hur ett avspärrat Sverige kunde brödföda sin befolkning. Vi klarade oss utan att lida någon egentlig nöd men vi fick en tankeställare. Det som oroar mig är att vi tycks ha glömt den. Det är nästan som om vi tror att mat kan man alltid köpa i livsmedelsbutiken. Men mat är upptagen koldioxid.
Citera
2019-12-09, 14:40
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Problemet är att en kines kör bilen, och alla som vill bromsa sitter i baksätet.

Mycket bra analogi faktiskt
Citera
2019-12-09, 14:46
Medlem
Citat:
Jo, det är alltid bekvämt att skylla på andra. Vi i den europeiska sfären har ju delat upp oss i en massa mindre länder som var för sig har mindre utsläpp, och naturligtvis skall vi också strunta i alla historiska utsläpp som är de som gör att vi befinner oss i dagens sits.
Citera
2019-12-09, 14:47
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
En kines som kör bilen är inte mycket värre än en svensk som kör bilen.

Det stora problemet är att baksätet i regel är tomt. De flesta kör sina egna bilar.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-12-09 kl. 14:55.
Citera
2019-12-09, 14:51
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Albedon påverkar hela återstrålningen av instrålad effekt. Koldioxidhalten påverkar ungefär en procent av återstrålningen av instrålad effekt. Borde inte en diskussion om temperatur handla mer om albedo än om koldioxid? Åtminstone borde man väl då och då nämna albedon. Och kanske då och då tänka på att koldioxid påverkar mer än bara återstrålad effekt. Om vi planterar träd är skogens påverkan på albedon minst lika viktig för klimatet som dess påverkan på koldioxidhalten.

Visst finns det skäl att fundera på hur vi bör använda fossila bränslen men det har ganska lite med klimatet att göra. Hur bra är iden att pumpa upp olja och frakta den över halva Jorden när solen öser mer energi än jag kan använda på min tomt? Borde vi inte se mer på vilka alternativ vi har?

Som jag ser det är det viktigaste idag att vi är på väg mot en värld utan svält. Under världskrigets ransonering diskuterades frågan hur ett avspärrat Sverige kunde brödföda sin befolkning. Vi klarade oss utan att lida någon egentlig nöd men vi fick en tankeställare. Det som oroar mig är att vi tycks ha glömt den. Det är nästan som om vi tror att mat kan man alltid köpa i livsmedelsbutiken. Men mat är upptagen koldioxid.
Albedo ligger i krokarna kring 30 procent som medeltal för jorden. Det påverkar eller rättare sagt definieras av den andel energi vi får från solen, men som inte absorberas i klimatsystemet. Växthuseffekten är vad som står för åtminstone i princip hela den återstrålade effekten. I alla fall återstrålad av atmosfären. Och med det sagt låter jag resten i ditt inlägg vara. Med undantag för att albedo visst beaktas som långsam positiv återkopplingsprocess som väntas förstärka uppvärmningen när isarna blir mindre.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-12-09 kl. 14:55.
Citera
2019-12-09, 18:02
Medlem
Återvinning batterier. Aktuell prisinformation 6 maj 2019.

Batteries can be recycled through smelting, direct recovery, and other, newer processes. A smelting process is used to recover many minerals (e.g. lithium, cobalt, nickel) contained in the battery. After a battery is smelted, the lithium ends up as a mixed byproduct and extracting it is costly. While the cost of fully recycling a lithium-ion battery is about €1 per kilogram, the value of the raw minerals reclaimed from the process is only about a third of that.Another way to look at the cost of extraction of lithium from old batteries is that it is 5 times more expensive than mined lithium.

Så utifrån prisbilden så får väl barnarbetarna i Kongo fortsätta att dö i 25 års-åldern.
Är Teslas batterier framställda med barnarbete i gruvorna?
Citera
2019-12-09, 20:54
Medlem
Syrenivåerna i haven sjunker drastiskt pga klinatförändringarna:

https://www.theguardian.com/environment/2019/dec/07/oceans-losing-oxygen-at-unprecedented-rate-experts-warn

Sedan mätningarna började för 50 år sedan har de kritiska regionerna fyrdubblats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in