Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-10-25, 15:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Halmgubberi. Ännu mer då det inte finns någon "förnybar" energi. Jag är emot skadliga hittepågrejer som har som enda förtjänst att de fyller på feta bankkonton hos Al Gore et comsortes.

Halmgubberi är det väl om något när du fantiserar ihop att bidöden beror på vindkraftverk och att vi som hellre ser förnybar energi än användning av fossila bränslen är ansvariga för bidöden!

Jag gissar att alla här känner till att bidöden är ett problem.

Jag gissar att dom flesta här känner till att bekämpningsmedel, monokulturer, hur biodlingar sköts och parasiten Varroa destructor alla är faktorer som bidrar till bidöden.

Du är så förutsägbar! När du saknar sakargument så ger du dig på den du diskuterar med, eller någon som du, oftast utan grund, väljer att associera med denne med ad hominem.

Kan du inte göra ett försök i tråden att föra en diskussion hela vägen med sakargument?

Eller vill du att vi ska tänka att det är Al Gore's fel att du inte klarar av att argumentera för att vindkraften är dåligt därför att den dödar alla bin?

Jag förstår att det är möjligt att du tror att det är så, men jag tvivlar på att någon annan gör det...

Citera
2019-10-25, 15:53
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Det finns uppenbarligen mycket is på Grönland. Masten på segelbåten är 27 meter.

https://img.ephoto.sk/images/content/articles/f8f4b58c9b8c96c2acf5c23778ee9aa15e076ddf_full.jpg

Det fanns typ lika mycket is för tusen år sedan. Men ändå fanns/finns frodiga gräsmarker i fjorddalarna, främst i den sydvästra delen av ön.
Citera
2019-10-25, 15:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Halmgubberi är det väl om något när du fantiserar ihop att bidöden beror på vindkraftverk och att vi som hellre ser förnybar energi än användning av fossila bränslen är ansvariga för bidöden!

Jag gissar att alla här känner till att bidöden är ett problem.

Jag gissar att dom flesta här känner till att bekämpningsmedel, monokulturer, hur biodlingar sköts och parasiten Varroa destructor alla är faktorer som bidrar till bidöden.

Du är så förutsägbar! När du saknar sakargument så ger du dig på den du diskuterar med, eller någon som du, oftast utan grund, väljer att associera med denne med ad hominem.

Kan du inte göra ett försök i tråden att föra en diskussion hela vägen med sakargument?

Eller vill du att vi ska tänka att det är Al Gore's fel att du inte klarar av att argumentera för att vindkraften är dåligt därför att den dödar alla bin?

Jag förstår att det är möjligt att du tror att det är så, men jag tvivlar på att någon annan gör det...

Och jag som trodde du skulle komma med en förklaring att det visst finns förnybar energi.

Vi tar den tyska rapporten igen:

https://www.dlr.de/tt/Portaldata/41/Resources/dokumente/st/FliWip-Final-Report.pdf
Citera
2019-10-25, 15:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Den största skillnaden mellan väder och klimat är att det är än mer komplicerat att väga in alla parametrar i en simuleringsmodell för klimatet.

Jag har en hylla för kandidater till det stora priset för "Mest bristande förståelse för vad väder och klimat är och sambandet mellan de två". Du står just nu längst fram på hyllan.
"Manipulating the vast datasets and performing the complex calculations necessary to modern numerical weather prediction requires some of the most powerful supercomputers in the world. Even with the increasing power of supercomputers, the forecast skill of numerical weather models extends to only about six days. Factors affecting the accuracy of numerical predictions include the density and quality of observations used as input to the forecasts, along with deficiencies in the numerical models themselves. Post-processing techniques such as model output statistics (MOS) have been developed to improve the handling of errors in numerical predictions.

A more fundamental problem lies in the chaotic nature of the partial differential equations that govern the atmosphere. It is impossible to solve these equations exactly, and small errors grow with time (doubling about every five days). Present understanding is that this chaotic behavior limits accurate forecasts to about 14 days even with accurate input data and a flawless model. In addition, the partial differential equations used in the model need to be supplemented with parameterizations for solar radiation, moist processes (clouds and precipitation), heat exchange, soil, vegetation, surface water, and the effects of terrain. In an effort to quantify the large amount of inherent uncertainty remaining in numerical predictions, ensemble forecasts have been used since the 1990s to help gauge the confidence in the forecast, and to obtain useful results farther into the future than otherwise possible. This approach analyzes multiple forecasts created with an individual forecast model or multiple models."

https://en.wikipedia.org/wiki/Numerical_weather_prediction
I huvudsak finns inte dessa svårigheter i klimatmodeller och vid klimatprognoser. Det finns andra svårigheter, som t.ex. att klimatmodellerna länge underskattade betydelsen av vertikala vattenrörelser i oceanerna, men den typen av brister rättas efter hand till och har betydelse för korta prognoser (1-5 år), men liten betydelse för längre prognoser (20-100 år).

Om det här verkar komplicerat ska jag ge dig ett enkelt exempel.

Sätt en kastrull med ärtor och vatten på spisen. Sätt på värmen på känd effekt så att det börjar koka efter 5 minuter. Beräkna och mät temperaturen efter 10 minuter. Det är lätt att beräkna och det är lätt att verifiera det beräknade resultatet.
Märk en av ärtorna innan du sätter kastrullen på spisen. Försök att beräkna var den märkta ärtan befinner sig i kastrullen efter exakt 10 minuter (600,00 sekunder).

Det här exemplet belyser lite skillnaden i svårighet mellan att beräkna vädret om tio dagar och att beräkna den globala medeltemperaturen om 50 eller 100 år. Under givna förutsättningar om framtida utsläpp av CO2 och andra växthusgaser.

Jag vill inte ge intrycket av att klimatmodeller är enkla och vädermodeller är svåra. Båda är ganska komplexa. Jag vill bara belysa att ditt påstående att "det är än mer komplicerat att väga in alla parametrar i en simuleringsmodell för klimatet" är felaktigt.

https://www.smhi.se/forskning/forskningsnyheter/nya-globala-klimatberakningar-visar-pa-snabbare-uppvarmning-1.153511

Citera
2019-10-25, 16:23
Medlem
Jag går bara och väntar på att det här ska inträffa inom en snar framtid.

ONE MORE YEAR TO SEE IF THIS NONSENSE COMES TRUE

Citat:
Just one more year to see how right was this 2003 Pentagon report hyped so frantically by the Observer:

Climate change over the next 20 years could result in a global catastrophe costing millions of lives in wars and natural disasters.

A secret report, suppressed by US defence chiefs and obtained by The Observer, warns that major European cities will be sunk beneath rising seas as Britain is plunged into a 'Siberian' climate by 2020.

Citat:
Some examples given of probable scenarios in the dramatic report include:

• Britain will have winters similar to those in Siberia as European temperatures drop off radically by 2020.

• By 2007, violent storms will make large parts of the Netherlands uninhabitable and lead to a breach in the aqueduct system in California that supplies all water to densely populated southern California.

• "Catastrophic" shortages of potable water and energy will lead to widespread war by 2020.
Citera
2019-10-25, 16:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Och jag som trodde du skulle komma med en förklaring att det visst finns förnybar energi.

Vi tar den tyska rapporten igen:

https://www.dlr.de/tt/Portaldata/41/Resources/dokumente/st/FliWip-Final-Report.pdf

Men, du skulle ju bevisa att bidöden beror på vindkraft. Eller jag tolka ditt inlägg ovan som att du erkänner att du hade fel när du skrev:
arbetet:
"Jag tycker du skulle fokusera lite på bidöden i Tyskland. 1200 ton dör av vindkraftverken varje år"

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Inte ett ord om bin i artikeln du länkar till...

Däremot vet vi, som framgår flera gånger i tidigare inlägg, att bekämpningsmedel, monokulturer, hur biodlingar sköts och parasiten Varroa destructor alla är betydelsefulla faktorer som bidrar till bidöden.

Försök att vidga skygglapparna för ett ögonblick. Det finns en massa att se som du uppenbarligen inte har en aning om...

Du kan ju också låta bli och i stället utveckla hur du tänkte när du försökte få det till att det är Al Gore som är ansvarig för bidöden. Om det nu var så du menade när du drog in honom i diskussionen om bin i Tyskland?

Citera
2019-10-25, 16:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Men, du skulle ju bevisa att bidöden beror på vindkraft. Eller jag tolka ditt inlägg ovan som att du erkänner att du hade fel när du skrev:
arbetet:
"Jag tycker du skulle fokusera lite på bidöden i Tyskland. 1200 ton dör av vindkraftverken varje år"

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Inte ett ord om bin i artikeln du länkar till...

Däremot vet vi, som framgår flera gånger i tidigare inlägg, att bekämpningsmedel, monokulturer, hur biodlingar sköts och parasiten Varroa destructor alla är betydelsefulla faktorer som bidrar till bidöden.

Försök att vidga skygglapparna för ett ögonblick. Det finns en massa att se som du uppenbarligen inte har en aning om...

Du kan ju också låta bli och i stället utveckla hur du tänkte när du försökte få det till att det är Al Gore som är ansvarig för bidöden. Om det nu var så du menade när du drog in honom i diskussionen om bin i Tyskland?

Jag vet att bina dör i yngelröta, varroa och annat skit men att till det lägga till 1200 ton döda. Ja du förstår nog.

Citera
2019-10-25, 16:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag vet att bina dör i yngelröta, varroa och annat skit men att till det lägga till 1200 ton döda. Ja du förstår nog.

Men, dom 1200 tonnen var ju inte bin. Inte enligt texten du länkar till.

Citera
2019-10-25, 17:11
Medlem
Citat:

Av vad jag har lärt mig så är bin också insekter. Det är knappast någon som har sorterat alla miljarder insekter som har strukit med på grund av vindkraftverk.
Citera
2019-10-25, 17:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Menar du att de andra insekterna inte har något syfte att fylla?
Citera
2019-10-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag går bara och väntar på att det här ska inträffa inom en snar framtid.

ONE MORE YEAR TO SEE IF THIS NONSENSE COMES TRUE

Holland är fortfarande kvar, så den punkten kan strykas från listan.
Citera
2019-10-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Holland är fortfarande kvar, så den punkten kan strykas från listan.

Uppenbarligen, men enligt de så kallade "experterna" så skulle Holland vid det här laget vara helt obeboelig.

Citat:
By 2007, violent storms will make large parts of the Netherlands uninhabitable.

Alarmisterna hade visst fel!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in