Citat:
Havsis består dock av sötvatten vilken har lite lägre densitet än havsvatten så trots Arkimedes princip är effekten av smältande havsis inte exakt noll. Du minns fel vad gäller Al Gore, han talade om smältande is på Grönland och Västantarktis:https://en.wikipedia.org/wiki/Dimmock_v_Secretary_of_State_for_Education_and_Ski lls#The_nine_inaccuracies
Citat:
Precis, det finns stora shelfisar som i princip är glaciärer som fortsätter ut i havet men där isen är så tjock så den fortsätter stå på havsbotten.
Beträffande ditt påstående om 'is som står på havsbotten' så förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du bottenfrusen is med glaciärer ovanpå, eller vad?
Citat:
Isen på Grönland och stora delar av Antarktis är kilometertjock. Grönland motsvarar som sagt ca 6 meter och hela Antarktis (som dock inte lär smälta) över tio gånger så mycket.
Jag har ingen uppfattning om effekten av avsmältningen vare sig på Grönland eller på Antarktis - men tänker att för att en vattenhöjning om 12 meter skall kunna ske, så måste ismassan motsvara att hela jordens landareal skulle vara täckt av ett ~36 meter tjockt islager (med approximationen att 1/3 av jordklotets yta är land, i själva verket är det väl 29%?).
Citat:
Erik den röde som startade första kolonin hade lyckats bli portad både från Norge och Island eftersom han var lite för pigg på att slå ihjäl folk så han hade inte så mycket val.
Jo. Det kan nog äga sin riktighet. Om det var så förbenat ogästvänligt förstår jag dock inte varför man inte vände...
Citat:
Tyvärr har jag inga sådana uppgifter så du får leta själv. Jag vet att man anser att det vi kallar MWP mest var ett fenomen i Nordatlanten, men hur det slog i överiga Arktiska området har jag ingen aning om.
Återigen - lite empiri som beskriver norra polcirkeln under MWP är något som jag gärna tar del av.

.