2019-10-25, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jack ser närmast anorektiskt ut. Sällan sett någon fysikskt aktiv med så (sjukligt) tunna ben. Undrar om det finns OCD i hans problematik, tänker då på hans behov av att allting alltid skulle vara och utföras ”perfekt”. Han ju inte ha hjälpt med två högpresterande föräldrar, varav pappan närmast kan beskrivas som träningsfanatiker. Otroligt mycket fokus på skola/studier. Kanske naturligt i en lärarfamilj. Men verkar ha varit så mycket fokus på detta att man kanske påverkat hans mognad genom att man behandlat honom som ett barn. I alla fall jämfört med jämnåriga kamrater. Ingen mobil förrän 8:e klass, ingen egen dator och inget sent umgänge med kompisar. Kan ju ha förvärrat hans tendens till att dra sig undan.. Känns som han levde i en skyddad verkstad. Jag skuldbelägger inte helt och hållet föräldrarna - men det känns som om det funnits en avsevärd diskrepans mellan deras ”familjeverklighet” och den ”verkliga verkligheten”.

Bilder på Jack: https://forumbilder.com/i/rd8g
Bilder på tunna ben: https://forumbilder.com/i/rd8d

Håller med. Dock märkligt att de inte sett något. Familjen verkar ju dessutom umgås väldigt mycket.
En 16-åring som sitter o spelar sällskapsspel med mamma o pappa på kvällen, ska vara hemma 22.30 osv. Föräldrarna verkar i förhör leva i en annan verklighet, helt klart. Pappan beskriver sin son som ”social”.. Hmm.
Tror helt klart att ngn av föräldrarna, eller båda, har någon form av diagnos.
Citera
2019-10-25, 13:32
Medlem
Killen är 16 år och 1,92 lång?? Hans pappa säger att han är ”kalvig” och har växt mycket på senast så anorexia tror jag inte det är tal om.

Citat:
Jack ser närmast anorektiskt ut. Sällan sett någon fysikskt aktiv med så (sjukligt) tunna ben. Undrar om det finns OCD i hans problematik, tänker då på hans behov av att allting alltid skulle vara och utföras ”perfekt”. Han ju inte ha hjälpt med två högpresterande föräldrar, varav pappan närmast kan beskrivas som träningsfanatiker. Otroligt mycket fokus på skola/studier. Kanske naturligt i en lärarfamilj. Men verkar ha varit så mycket fokus på detta att man kanske påverkat hans mognad genom att man behandlat honom som ett barn. I alla fall jämfört med jämnåriga kamrater. Ingen mobil förrän 8:e klass, ingen egen dator och inget sent umgänge med kompisar. Kan ju ha förvärrat hans tendens till att dra sig undan.. Känns som han levde i en skyddad verkstad. Jag skuldbelägger inte helt och hållet föräldrarna - men det känns som om det funnits en avsevärd diskrepans mellan deras ”familjeverklighet” och den ”verkliga verkligheten”.

Citera
2019-10-25, 13:37
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:

Killen ser ju otroligt bra ut. Borde inte haft problem att skaffa relationer.

Har sett exempel på ungdomar som hållits hemma av föräldrar där de inte lämnat bostadsområdet eller stadsdelen för att utforska. Att inte åka buss eller andra kommunikationer innan man börjar gymnasiet att inte få praktisera en idrott man önskar på grund av föräldrar sätter sina spår.

Jag tror något liknande hände JL. Inte ta hem vänner exemplet @d@m som inte fick följa med upp i bostaden att som 15-16 åring be om lov för att få vara ute efter viss tid på kvällen. Man har som jag ser det berövat honom på möjligheter eller är det så att dessa regler varit till för att man känt till haft vetskap om att han inte har mått helt bra i psyket?
Citera
2019-10-25, 13:42
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkadinka
Håller med. Dock märkligt att de inte sett något. Familjen verkar ju dessutom umgås väldigt mycket.
En 16-åring som sitter o spelar sällskapsspel med mamma o pappa på kvällen, ska vara hemma 22.30 osv. Föräldrarna verkar i förhör leva i en annan verklighet, helt klart. Pappan beskriver sin son som ”social”.. Hmm.

Det är mycket som är oklart. Föräldrarna verkar vara lite.. annorlunda. Dom verkar ha varit både döva och blinda för mycket. Pappan verkar mest ha fokuserat på sig själv, dvs sin träning. Hans FB faktiskt i mina ögon lite oroväckande. Med familjens mått mätt kanske Jack är social. Precis som du skriver så finns det kanske någon hereditär problematik. Jag gissar i alla fall på det.
Citera
2019-10-25, 13:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajetta
Killen är 16 år och 1,92 lång?? Hans pappa säger att han är ”kalvig” och har växt mycket på senast så anorexia tror jag inte det är tal om.

Men kalvig är i min bok en snäll omskrivning... för dom pinniga vaderna....
Citera
2019-10-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkadinka
Mina tonåringar fick absolut inte vara ute och ränna på nätterna när de var nyss fyllda sexton heller. Endast om de var hemma hos en kompis - vilket jag höll koll på. De har inte gjort en fluga förnär, och definitivt inte dödat någon för att jag var en lite sträng förälder. Och jag har ingen diagnos faktiskt. Jag var bara rädd om mina ungar.
Citera
2019-10-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mina tonåringar fick absolut inte vara ute och ränna på nätterna när de var nyss fyllda sexton heller. Endast om de var hemma hos en kompis - vilket jag höll koll på. De har inte gjort en fluga förnär, och definitivt inte dödat någon för att jag var en lite sträng förälder. Och jag har ingen diagnos faktiskt. Jag var bara rädd om mina ungar.

Det är inte endast tiden jag syftar på, även om jag tycker 22.30 är tidigt när man är 16 år och är ledig.
För många bojor kan leda till motsatt effekt. I detta fall är det dock inte bara bojor, utan ngt dysfunktionellt i familjen, misstänker jag.
Citera
2019-10-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag håller inte med dig.
Missförstå mig rätt nu...….

Jack är självklart en mördare som har en psykisk störning och som helt iskallt och rent bestialiskt har avrättat Peter, och det kunde ha blivit fler. Han visar heller inge tendens till ånger, inte en enda gång börjar han gråta, inte en enda gång ber han om ursäkt för vad han har gjort, och inte en enda gång blir han känslosam i form av ånger.
Han borde låsas in i all evighet för detta brott.
Där är vi överens..... Jack är livsfarlig.

Däremot så håller jag inte med dig om att lägga nån skuld på hans föräldrar. Absolut inte.
Dom hade inte en chans att se detta.
Visst, föräldrarna var jäkligt stränga på många sätt. Ingen mobil innan 8:an, skolan skulle skötas, ingen egen dator, han var också tvungen att ringa och be om lov för att stanna ute till 22.30, han tog bara hem nån kompis när föräldrarna inte var hemma. Herregud, pojken är 16år.
Så visst, stränga mot honom det var dom.
Men förutom det så tror jag nog att hans föräldrar upplevde honom som en normal 16årig pojke. Han skötte skolan perfekt, tränade tennis, sprang mycket, cyklade mycket, läste böcker, umgicks med kompisar, ingen bråkstake över huvud taget, snäll men lite udda.
Det fanns nog inga som helst tecken som föräldrarna kunde se. Han verkade ju vara hur normal som helst. Det fanns ingen anledning alls för dom att tro nåt annat.

Att han sen i smyg och utan föräldrarnas vetskap kollade på "Gore" det kan ju inte föräldrarna veta.
Hade dom fått reda på det, så är jag övertygad om att dom "stränga föräldrarna" hade agerat på nåt sätt och dom hade absolut inte accepterat det.

Nä, att lägga över nån skuld på föräldrarna tycker jag är fel.

Fan, jag har själv 5 ungar från 8år - 23år (tack gode gud att dom sköter sig) och jag har fan ingen susning om vad hälften av dom kollar på i smyg.
Och jag har heller ingen anledning som förälder att "tro" att dom inte sköter sig. Man kan ju inte springa efter stup i kvarten och misstänka och kolla dom efter konstigt beteende hela tiden. Fan, sköter dom sig och allt med skola, kompisar och träningar funkar så räknar man med att det i alla fall "borde vara bra"

Håller med dig helt och hållet! Jack var skötsam och lite reserverad men fullt fungerande ( det man såg ). Fanns ingen större anledning att misstänka något och det är lite väl höga växlar att dra mellan "egen" och "bördig" till mördare. Finns väl ingen förälder som ens tänker tanken att ens son skulle mörda någon för att han är lite speciell och nördig.

Jag håller med om att han är riktigt sjuk, jag lider med Peters föräldrar något enormt och jag vill inte ens tänka på lidandet Jack utsatte Peter för. Men vi har faktiskt även en till familj som förlorat sin son och som säkert maler ordentligt kring vad dom gjort för fel och letar små tecken. Psyket är invecklat och många gånger är små avvikelser i folks beteende svåra att koppla till en allvarlig störning. Ett beteende kan även kontrolleras för att i nästa stund balla ur totalt.

Jag lider seriöst med alla offer i detta och hoppas att folk ska förstå att Jacks föräldrar med all sannolikhet aldrig någonsin kunnat förutspå att det kunde sluta såhär.
Citera
2019-10-25, 13:52
Medlem
Citat:
Jack ser närmast anorektiskt ut. Sällan sett någon fysiskt aktiv med så (sjukligt) tunna ben. Undrar om det finns OCD i hans problematik, tänker då på hans behov av att allting alltid skulle vara och utföras ”perfekt”. Det kan ju inte ha hjälpt med två högpresterande föräldrar, varav pappan närmast kan beskrivas som träningsfanatiker. Otroligt mycket fokus på skola/studier. Kanske naturligt i en lärarfamilj. Men verkar ha varit så mycket fokus på detta att man kanske påverkat hans mognad genom att man behandlat honom som ett barn. I alla fall jämfört med jämnåriga kamrater. Ingen mobil förrän 8:e klass, ingen egen dator och inget sent umgänge med kompisar. Kan ju ha förvärrat hans tendens till att dra sig undan.. Känns som han levde i en skyddad verkstad. Jag skuldbelägger inte helt och hållet föräldrarna - men det känns som om det funnits en avsevärd diskrepans mellan deras ”familjeverklighet” och den ”verkliga verkligheten”.

Jag har en långskånk till son - som är t o m längre än JL. Även min grabb var tanig i den åldern. Han åt som en häst men det var bara på längden han växte. Det är ofta genetiskt hur man växer i tonåren. Är man lite tanig då, så byggs musklerna på när man slutat växa. Uppenbarligen tränade han inte nån muskelträning. Om han sprang och cyklade så blir man slank - och han var inte en man, han var en pojke. En väldigt sjuk pojke. Han skall aldrig någonsin komma ut.

På sidan 594 i fupen får han frågan om han ångrar sig. Svaret blev att han inte förstår frågan. (Sid 614 i själva pagineringen).
Senast redigerad av Picasso2 2019-10-25 kl. 13:55.
Citera
2019-10-25, 14:03
Medlem
tinkyminkys avatar
Någon annan som tänkt att syftet med att döda P*ter (eller A*am) var för att filma allt och för att själv kunna lägga ut en video som liknade dom han själv brukade kolla på?

Visst, det finns väl inget i fup som indikerar på detta. Men jag tänker att tankarna eventuellt funnits där hos honom och att han väljer att inte prata om det i förhör. Vad tror ni?

Det är för övrigt det skummaste jävla förhör jag läst. Får ont i ögonen av alla ”alltså... liksom.. jag vet inte... jag tror det... eh eh eh...”.
Citera
2019-10-25, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Är ju lätt att ta reda på vad barnen kollar på när det surfar. Antar att han surfar på familjens uppkoppling även med liten. Att kolla loggen på vilka sidor som besöks är ju inga problem och går snabbt.

Nja.
Riktigt så brukar det ju inte funka.
Många har ett Wifi i sitt boende, som alla kopplar upp sig trådlöst mot.
Alla kopplar upp sina mobiler, plattor och bärbara datorer.
Visst, en del kanske har nån "gemensam dator" som lånas, men vanligtvis så har tonåringar sina egna enheter.
Rent teoretiskt så har jag makten att bara "rycka tag" i nån av ungarnas enheter och helt enkelt gå igenom den, med det gör man inte ostraffat.
1. Tonåringars mobiler eller plattor är jävligt privata. Hela deras privatliv finns där inne och dom vill absolut inte att nån förälder går in och rotar i deras mobil exempelvis. Vi har inte där att göra enligt tonåringen.
2. Du måste ha en jäkligt bra anledning, för relationen mellan dej och tonåringen kommer totalt att förändras om du stup i kvarten skall in och kontrollera mobilen eller plattan.
3. Varenda tonåring i hela Sverige vet hur man raderar sin web-historik. Hallå, dom är inte små sjuåringar utan vi pratar om Svenska 13 - 19 åringar som har fötts in i data-generationen.

Visst, rent teoretiskt så kan man ta enheterna från ungarna varje dag och kontrollera, men i verkligheten så funkar det inte så.
Citera
2019-10-25, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Någon annan som tänkt att syftet med att döda P*ter (eller A*am) var för att filma allt och för att själv kunna lägga ut en video som liknade dom han själv brukade kolla på?

Visst, det finns väl inget i fup som indikerar på detta. Men jag tänker att tankarna eventuellt funnits där hos honom och att han väljer att inte prata om det i förhör. Vad tror ni?

Det är för övrigt det skummaste jävla förhör jag läst. Får ont i ögonen av alla ”alltså... liksom.. jag vet inte... jag tror det... eh eh eh...”.

Eftersom det är ord-för-ord-nedskrift så kan man tyvärr inte ta bort alla ehhh, osv. Det indikerar på osäkerhet och är viktigt att få med. Tänk på den stackare som satt och skrev ner skiten från band och i hörlurar. Varje timmes samtal tar mellan 3 och 5 timmar att skriva, beroende på snabbhet på tangenterna och hur många backningar man måste göra. Ett skitjobb när det gäller sånt här svammel som Jack sysslar med i förhören.

Du har tydligen inte läst fupen ordentligt. Han hade tanken på att filma, men han skaffade ingen utrustning för det. Det finns för övrigt massor han inte berättar i förhören. Han hänvisar ofta till den RPU som genomförs under tiden och vill inte sitta och berätta för poliserna. Han förstår inte att det är två skilda saker mellan dessa förhör och RPU-psykiatrins samtal och observation. Han är också noga med att det han säger skall vara rätt, därför svamlar han och vill inte berätta om han är osäker.
Senast redigerad av Picasso2 2019-10-25 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in