Citat:
Som visar att synligt ljus värmer någonting. Du får hålla tummarna för att det inte värmer koldioxiden, för växthushypotesen säger att koldioxid inte absorberar synligt ljus och det är en av grundstenarna. Om koldioxid absorberar synligt ljus så minskar det solstrålningen som når ytan. Då blir ytan kallare.
Citat:
Täckningen var givetvis väldigt dålig under 1800-talet. Inte heller har täckningen av havsytan varit tillräcklig,
och det är 70% av ytan. Polerna har vi fortfarande inte bra täckning på, Arktis är sämst. Först för 20 år sedan började sjunkbojar sjösättas för djupmätning i havet, så det har varit helt okänt. 1.35 miljarder km³ havsvatten med helt okänd temperatur under 1900-talet. Jag skulle påstå att den som drar slutsatser av sådan data under så kort tid är galen. Lägg till att man ändrat all denna data 2015 på ett sätt som ger lägre temperaturer under 1900-talet, så att efter 2000 blir "warmest evvah!!!".
Min bedömning är att hela registret är odugligt, det enda som är användbart är medelvärden på rådata som en fingervisning om energibalans.
Satellitmätningar är mycket mer pålitliga och det finns en skillnad mellan dem och mätningar vid ytan, där ytmätningar uppvisar en större uppvärmning än vad satellitmätningarna gör.
Min bedömning är att hela registret är odugligt, det enda som är användbart är medelvärden på rådata som en fingervisning om energibalans.
Satellitmätningar är mycket mer pålitliga och det finns en skillnad mellan dem och mätningar vid ytan, där ytmätningar uppvisar en större uppvärmning än vad satellitmätningarna gör.
Citat:
Nu har ju inte oljebolagen haft ihjäl folk som tobaksbolagen med cigaretter, oljebolagen har ju varit fundamentet för att vi lever med ett tidigare aldrig skådat välstånd med lång livslängd. All din välfärd beror på fossil energi.
Nej, de tjänar pengar på att okunniga människor är villiga att betala dyrt för sämre lösningar, och som bacon på prinsesstårtan så ger staten bidrag till dem, och då öppnar sig en marknad som inte fanns innan.
Nej, de tjänar pengar på att okunniga människor är villiga att betala dyrt för sämre lösningar, och som bacon på prinsesstårtan så ger staten bidrag till dem, och då öppnar sig en marknad som inte fanns innan.
För att inte vara oartigt ska jag svara på dina senaste inlägg, sedan får det vara.
Du tillför ingen användbar information helt enkelt.
Synligt ljus från tex. solen påverkas mycket riktigt inta av koldioxid, där är vi vad jag förstår överens.
Värmestrålning absorberas av koldioxid, där tror jag vi är överens.
Resultatet med lite kvantfysik inblandat är att bl.a. koldioxid bidrar till växthuseffekten enligt både gammal och ny forskning.
Om man är övertygad om att det finns ett uppsåt bland världens forskare att gemensamt konstruera falska forskningsresultat har du en poäng med att tidiga temperaturmätningar är glesa och därmed oanvändbara, inte annars.
Oljebolagen har givit oss tillfällig njutning precis som tobaksbolagen.
Jag tycker det finns tydliga paralleller mellan tobaksbolagens vetskap om risken för cancer och oljebolagens vetskap om att förbränning av olja ger klimatförändringar med enorma konsekvenser (kostnader).
Du tycker inte så. Någon av oss kanske får se sig som segrare, eller så är vi döda båda två när domen faller.