Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-16, 06:17
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varje år släpper vi (mänskligheten) ut 40 miljarder kg koldioxid från fossila bränslen. Det blir rätt många kolsyrepatroner.
Om vi lagrar koldioxiden som kolsyreis blir det 28,6 miljarder kubikmeter is.
Mälaren rymmer 14, 3 miljarder kubikmeter vatten så det blir nog väldigt intressant.

Men vist finns det saker att använda koldioxid till, som byggsten i nytt flytande bränslen tex.
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/audi-advances-e-fuels-technology-new-e-benzin-fuel-being-tested-9912

Ja skall man lagra all koldioxid blir det mycket.

Av väte och koldioxid borde man kunna göra metanol. Det borde vara lättare än att gå till kolväte. Kolsyreis kan användas för mycket effektiv kylning till exempel där man kan behöva nödkylning eller där man behöver korta av långa svaltider. En del koldioxid används för att kolsyra dricksvatten. Ett sätt att tillföra kolsyra till dricksvattnet är att lägga i en bit kolsyreis. Det ger samtidigt kyla och kan faktiskt bli ganska gott. Om det blir poppulärt kan det ge en icke helt försumbar koldioxidlagring. En bit kolsyreis "flyter" på den gas som ytan avger. Det gör att den kan flyttas med extremt liten friktion. Kanske en användbar egenskap.

Vad jag försöker säga är att det finns mycket som vi bör fundera på innan vi satsar på en helt meningslös och troligen kontraproduktiv lagring i bergrum.
Citera
2019-10-16, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Ja skall man lagra all koldioxid blir det mycket.

Av väte och koldioxid borde man kunna göra metanol. Det borde vara lättare än att gå till kolväte. Kolsyreis kan användas för mycket effektiv kylning till exempel där man kan behöva nödkylning eller där man behöver korta av långa svaltider. En del koldioxid används för att kolsyra dricksvatten. Ett sätt att tillföra kolsyra till dricksvattnet är att lägga i en bit kolsyreis. Det ger samtidigt kyla och kan faktiskt bli ganska gott. Om det blir poppulärt kan det ge en icke helt försumbar koldioxidlagring. En bit kolsyreis "flyter" på den gas som ytan avger. Det gör att den kan flyttas med extremt liten friktion. Kanske en användbar egenskap.

Vad jag försöker säga är att det finns mycket som vi bör fundera på innan vi satsar på en helt meningslös och troligen kontraproduktiv lagring i bergrum.

Man kan göra bensin av det. I stor skala. Frågan är om man kan konkurrera med biobränsle ekeonomiskt, men som säga i filmen nedan kan man utnyttja skräpmark, det behöver ju inte ske på odlingsbar mark.

Koldioxid tillverkas redan i stor skala som industrigas på våra bryggerier.

Om Carbon Capture Storage och klimatneutralt bränsle:

https://www.youtube.com/watch?v=ecxCL84n26g
Citera
2019-10-16, 08:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Hur skulle det gå till? En foton som avges från co2 i 15μm som möter en molekyl exciterad till högre frekvens i 10-12μm kan ju enbart minska den genomsnittliga energin. Om man föreställer sig en kollision istället, vilket lär vara den vanligare formen av interaktion, så kan vi gör en liknelse:

.
Det var ett ironiserande över att du avfärdar alla mätningar av forcing. Och nu när du hittat en mätning av frekvenserna i "atmospheric window" som är transparent för ir, som du tror stödjer din uppfattning, vilket det inte gör, är det plötsligt inga problem. Mest ett belysande av din selektivitet, inkonsekvens och oförståelse.
Citera
2019-10-16, 08:09
Medlem
liffens avatar
Citat:
Jodå, här är vägen framåt:

En filt reducerar mängden värme som absorberas av omgivande luft. En filt skyddar dig alltså mot effekten av växthusgaser som absorberar värme. En filt gör motsatsen till vad växthusgaser gör. Om växthuseffekten hade varit verklig så hade du inte behövt varken väggar, kläder eller filtar. Då hade "återstrålning" hållt dig varm. Fundera på varför växthuseffekten enbart kan värma jordytan, men att den kalla atmosfären kyler allting annat ytan. Kan det verkligen vara rimligt att atmosfären/växthusgaser har motsatt verkan på ytan jämfört med allt som finns på ytan?

Värme överförs via ledning OCH strålning. Det är inte något konstigt med det. Grannens bil står öppet min står under tak. Samma vind blåser över båda. När det är klart väder och lagom kallt får han men inte jag skrapa vindrutan.
Citera
2019-10-16, 08:30
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Kvantfysik gäller inte för bulkegenskaper som temperatur.

Förvisso, men kvantfysik (eller kvantkemi) gäller i allra högsta grad för absorption och emission av elektromagnetisk strålning.
Citera
2019-10-16, 09:53
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man kan göra bensin av det. I stor skala. Frågan är om man kan konkurrera med biobränsle ekeonomiskt, men som säga i filmen nedan kan man utnyttja skräpmark, det behöver ju inte ske på odlingsbar mark.

Koldioxid tillverkas redan i stor skala som industrigas på våra bryggerier.

Om Carbon Capture Storage och klimatneutralt bränsle:

https://www.youtube.com/watch?v=ecxCL84n26g

Under andra världskriget kom tyskarna ganska långt med syntetisk bensin. Under oljekrisen föreslog Eketorp vid KTH att stålindustrin skulle göra metanol men svaret var att det var tillräckligt svårt att göra bra stål utan att ha några krav på avgående gaser.

Och gengastiden är ett intressant exempel på hur långt man kan komma på bara fem år.

Frågan om vilket bränsle man skall göra hänger också ihop med frågan om hur det skall användas. Om man använder linjära motorgeneratorer utan något vevparti får man andra möjligheter att anpassa förbränningen till bränslets egenskaper.
Citera
2019-10-16, 13:25
Medlem
Citat:
Under andra världskriget kom tyskarna ganska långt med syntetisk bensin. Under oljekrisen föreslog Eketorp vid KTH att stålindustrin skulle göra metanol men svaret var att det var tillräckligt svårt att göra bra stål utan att ha några krav på avgående gaser.

Och gengastiden är ett intressant exempel på hur långt man kan komma på bara fem år.

Frågan om vilket bränsle man skall göra hänger också ihop med frågan om hur det skall användas. Om man använder linjära motorgeneratorer utan något vevparti får man andra möjligheter att anpassa förbränningen till bränslets egenskaper.

Ett bra sätt att göra bränsle är ju biologiskt material. Etanol ur sockerrör är väldigt bra, diesel ur slakteriavfall... Jag tror det blir svårt att slå ekonomiskt, men jag kan ha fel.

Det enklaste carbon capture and storage system jag vet är ju ett gammalt trähus. Håll veden torr bara, så avgår minimalt med CO2.

Men vad jag förstått är flygfotogen inte enkelt att få till som biobränsle. Kanske man här kan hitta en rimlig marknad?

Tuben - filmen utgår från att vi har ett gott mått av elektricitet, ja överskott. Dit är det svårt att nå inom synlig tid.

Varför blir kraven på bränsle lägre i din linjära motor? Rimligen har du ett kompressionsförhållande även där?
Citera
2019-10-16, 14:41
Medlem
arbetets avatar
Är Klimat-Greta och organisationen bakom henne en rysk påverkanskampanj? Frågan är meriterad och föranlett en inlaga till Europakommissionen:
Campaigns (such as ‘Friday for Future’, Greenpeace actions, civilian rescue vessels in the Mediterranean) are managed professionally and have significant sources of funding. Behind the school strike stands the joint stock company ‘We Don’t Have Time’, which was founded by
PR-Manager Ingmar Rentzhog in 2017 with the aim of creating the ‘world's largest social network for climate action’ and thereby earning as much money as possible.

Such campaigns are currently having a strong impact on politics to the detriment of other goals, such as securing wealth, employment or a secure energy supply, and ultimately contribute to a loss of global competitiveness and the impoverishment of Europe.

1) Has the Commission so far investigated such campaigns with regard to hybrid threats? If so, what are its findings?

2) If not, when will the Commission do so?

3) Without having at its disposal the findings of such an investigation, can the Commission rule out the possibility that these campaigns are being financed and steered by Russia?

https://www.europarl.europa.eu/RegData/questions/ecrites/2019/002984/P9_QE(2019)002984_EN.pdf

Det skulle inte förvåna mig.
Citera
2019-10-16, 15:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Professor Sven Eketorp var väldigt utvecklingsorienterad och hade många goda idéer. Han hade säkert uppskattat att arbeta med fossilfri stålframställning, https://www.jernkontoret.se/sv/vision-2050/koldioxidfri-stalproduktion/
Sven hade teorier om möjlig stålframställning utan att gå via råjärn från masugnarna, men jag tror att verkligheten satte käppar i hjulen.
Citera
2019-10-16, 15:10
Medlem
arbetets avatar
Fler klimatgalenskaper. Holländska regeringen vill halvera (ja, ni hörde rätt) jordbruksproduktionen för att minska klimatpåverkan. Holländska bönderna protesterar naturligtvis. En masse! (bilder):

Paploo
@Paploo968

Farmers are back for another big protest in the Netherlands. Thousands of tractors are driving on the highways right now and causing traffic jams across the whole country. This time not only the police but also the dutch army is trying to stop the #boerenprotest with roadblocks.
https://twitter.com/Paploo968/status/1184395846210805761?s=20

Vet inte vad jag ska säga. Är helt mållös. Har alla drabbats av klimatpsykos?
Citera
2019-10-16, 15:10
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ett bra sätt att göra bränsle är ju biologiskt material. Etanol ur sockerrör är väldigt bra, diesel ur slakteriavfall... Jag tror det blir svårt att slå ekonomiskt, men jag kan ha fel.

Det enklaste carbon capture and storage system jag vet är ju ett gammalt trähus. Håll veden torr bara, så avgår minimalt med CO2.

Men vad jag förstått är flygfotogen inte enkelt att få till som biobränsle. Kanske man här kan hitta en rimlig marknad?

Tuben - filmen utgår från att vi har ett gott mått av elektricitet, ja överskott. Dit är det svårt att nå inom synlig tid.

Varför blir kraven på bränsle lägre i din linjära motor? Rimligen har du ett kompressionsförhållande även där?

Flygbränsle och fartygsbränsle kanske förblir fossila under ganska lång tid.

Vi går nog ganska snabbt mot elöverskott. När nu vindkraftparker lönar sig är det många som vill stoppa fingrarna i syltburken. Och produktion av syntetiska bränslen skulle kunna bli en bra utjämning av variationer i vindkraft och solenergi.

En vevaxel med svänghjul roterar med nästan konstant rotationshastighet. Då får man en kolvrörelse som man inte kan påverka. I en linjärmaskin kan man påverka kolvrörelsen genom att styra generatorns eluttag och/eller drivning under kolvrörelsen. Jag vet för lite om förbränningsförlopp för att kunna avgöra hur mycket det betyder men det är en möjlighet som finns. Man kan till exempel låta datorn som styr elmaskinen välja kolvens vändläge (och därmed kompressionen) beroende på vilken typ av bränsle man använder.
Citera
2019-10-16, 15:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag förordar att man har något sådant på plats innan man exploaterar de möjligheter som öppnas med jordartsmetaller. Och att vi faktiskt tar ansvar för användningen. Jag har inte sagt att vi inte ska använda dem; jag har bara pekat på baksidorna vilket klimatrörelsen uppenbarligen inte vill prata om.

Det är hyckleri om något.

Hyckleri
Vilket hyckleri!

Varför förordar du inte att man har koll på utsläppen innan man använder fossila bränslen?
Samma fråga om kärnkraft?

Du är oerhört lättläst! Du går med glädje till attack mot barn med anklagelser, som om Flashback vore underordnat Svensk Lag skulle åtalas. Bara för att barnet uttryckt en åsikt som inte faller dig i smaken.
En åsikt som f.ö. kan sammanfattas som "lyssna på vetenskapen". Vem tycker du att man ska lyssna på? Dom som håller med dig?
Sällan eller aldrig ifrågasätter du konsekvenserna av användning av t.ex. fossila bränslen. Ofta går du till angrepp mot utbyggnad av och utnyttjande av förnybar energi. Vilket hyckeri!

Du angriper användning av neodym om det används till vindkraft eller elbilar. Du ifrågasätter inte att mer neodym använts till t.ex. hårddiskar. Vilket hyckleri!

Det visar sig att du med kännedom om miljökonsekvenserna i samband med neodymutvinning, gärna vill stänga neodymutvinning i Kina och i stället satsa på utvinning av neodym i Sverige. Vilket hyckleri!

Det finns ett gammal ordspråk som jag gissar att du aldrig hört. Det handlar om städning, men i lite mer abstrakt mening än dammsugning och tvätt av golvet.

Enligt ordspråket ska man
Sopa rent för egen dörr (se till att man själv inte kan kritiseras för samma sak innan man kritiserar någon för något)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in