2019-10-15, 23:55
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Så är det. Först måste polisen prioritera frihetsberövade personer (som tenderar att öka). Sedan måste de beta av tidigare års ärenden som ligger på kö.

Samtidigt som brottslighet och otrygghet ökar ligger Sverige i bottenligan när det gäller polistäthet:
2017-02-21: Sverige i botten för polistäthet i EU – Ygeman försvarar

https://www.svd.se/sverige-i-botten-...eman-forsvarar

Siffrorna börjar bli gamla men det har snarast blivit sämre med tiden. Rättssäkerheten har mer eller mindre upphört i Sverige.
Instämmer. Se till att skydda er själva och räkna inte med att polisen kommer hjälpa när de behövs.

Dock finns det alltid enorma polisresurser vid NMR:s demonstrationer enligt aftonbladet. 10 poliser per demonstrant.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ter-nmr-marsch
Citera
2019-10-16, 01:16
Medlem
Citat:
Du måste ge något konkret exempel för att det ska gå att bemöta inom trådens ämne: Topic är argument för och emot att Sverige går mot en systemkollaps.

Nej, jag misstänkte väl att du inte var medveten om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
@hex27 Lycka till med din begreppsvärld. Du kommer bli grymt besviken. Du har inte ens börjat tvivla. Din misshandel mot ditt eget psyke och ditt eget ego har inte ens börjat. Du har två val, antingen börjar du tvivla redan nu och det gör väldigt ont, eller så kommer verkligheten slå sönder din begreppsvärld och du kommer begå självmord, eller dö av en kula i pannan.

Jag anser du bör börja vänja ditt psyke vid misär redan nu, istället för att ta hela baletten på en gång.

Varför tror du människor börjar tvivla? Därför att den förmedlade, auktioritära verkligheten inte på något sätt överensstämmer med den faktiska verkligheten. Har du ens funderat kring detta samband?

Har du sett TV-serien "Chernobyl"? Reflekterade du någonsin över hur lögnerna i Sovjet aldrig kan fly från verkligheten och hur verkligheten enbart tar en ränta, som kommer ifatt samhället, till slut? Nähä? Du kanske borde börja fundera över lögner. Det är bara ett exempel. Vår verklighet är frånskiljd från vilken ideologi som ljuger för oss för tillfället, det är samma lögner och samma konsekvenser, i en enda soppa av vansinne.

Sverige är ännu ett exempel på en global, döende civilisation, där ideologi, indoktrinering, dogmer och annat nonsens inte har någonting med verkligheten att göra.

Ta det lugnt Ubbe, jag är ganska övertygad om att jag mår bra mycket bättre än vad du gör.
Du får trösta dig med att ni är en liten brokig skara, bl.a. gänget i den här tråden just när det gäller på flashback, som har insett "sanningen".
Jag har nog hört detta domedagsdravel(eller liknande) i ca. 15-20 år nu av ungefär samma typ av människor.
Den intressanta frågan blir väl hur länge ni orkar invänta den annalkande apokalypsen?
Jag kan absolut förstå att detta kan fungera som någon typ av ventil för de mest frustrerade men hur produktivt är det egentligen att sitta på nätet och mässa för redan frälsta, som redan inser "sanningen" och jaga upp sig en massa ifall någon vågar sig hit och ifrågasätta det minsta lilla?

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.gp.se/ekonomi/varning-f%...org-1.19156870

Varning för kommande elbrist i Göteborg..

Hur fan tänker politiker? Ökande elbehov, sen ska de tvinga på oss att köra elbilar och lägger ner kärnkraftsreaktorer? Det går inte ihop.

Nu blir det lite förenklat men vi har egentligen totalt sett elöverskott.
Problemet är snarare att elnätet behöver förbättras och att flaskhalsen i ledningarna mitt i Sverige måste bort.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/v...n-svenska-elen
Citera
2019-10-16, 06:13
Medlem
https://kommuninvest.se/2019/10/komm...atter-att-oka/

Skuldsättningen ute i kommunerna rekordökar; är nu uppe i astronomiska 656 miljarder.
Skulden har senaste året ökat med 52 miljader.

Trots högkonjunktur.

Och nu är lågkonjunkturen här
Citera
2019-10-16, 07:15
Det är tamejfan sorgligt hur vissa i tråden inte ser fienden, de vet inte ens om att de har en fiende och ändå mindre fattar de att de är under attack. Det här är människor som helt saknar självbevarelsedrift och som förtjänar att gå en förtidig död till mötes, vilket allt tyder på att de kommer att göra också med den avsaknaden av självbevarelsedrift. Ej heller fyller ni någon funktion annat än att förlänga lidandet för alla andra genom spela med i spelet och lögnerna istället för att ifrågasätta dem.

Vad vill jag ha sagt? Jo, det är att ni är en del av systemkollapsen, ni är den främsta anledningen till att vansinnet tillåts fortsätta. Ni ser inte skiten för att ni själva är en del av den, ni ser inte skogen för alla träden. Ni är mänsklighetens fiende, och ni som inte ser systemkollapsen är själva det yttersta beviset för denna systemkollaps då eran medvetandenivå är alldeleles för låg för att se helheten och ert eget ansvar i detta. Er mentala slöhet gör er till brickor i det spel som slutligen kommer att leda till er egen undergång. På så sätt kanske det åtminstone är rättvis i slutändan.
Citera
2019-10-16, 07:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake

Skuldsättningen ute i kommunerna rekordökar; är nu uppe i astronomiska 656 miljarder.

Trots högkonjunktur.

"Den huvudsakliga drivkraften bakom skuldökningen är fortsatt ökande investeringar till följd av en stark befolkningstillväxt, ökande inflyttning till städerna och omfattande renoveringsbehov av fastigheter byggda i slutet av 1960-talet och början av 70-talet."

Migranter och förorterna alltså.

"kommunerna klarar av en begränsad period med lägre självfinansieringsgrad och ökad låneskuld så länge intäkterna är tillräckliga för att täcka kostnaderna"

Ja, några måste ju bidra och betala skatt också. Dessa blir allt färre sett till helheten. Vi vet redan nu att det inte kommer att gå.

Läser man om de olika skulderna så är det ungefär som att kommunerna tror sig kunna investera sig ur framtida kostnader. Å så statliga etableringsbidrag på det som nu också upphör.
Citera
2019-10-16, 08:02
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake

Trots högkonjunktur.

Helt jävla sjukt! Vi har inte sett något ännu, det här kommer bli märkbart fram tills nästa val nu om lågkonjunkturen slår till rejält de kommande 2-3 åren..

Undra vad man ska spara pengar på?

Pressen från svenskar på staten kommer öka att man ska dra ner på invandringen och dess kostnader eftersom vi svenskar kommer få det sämre ställt.

Polariseringen och spänningar mellan dessa två grupper kommer således öka och alla vet vart det kan leda till.
Citera
2019-10-16, 09:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Nej, jag misstänkte väl att du inte var medveten om det.

Ta det lugnt Ubbe, jag är ganska övertygad om att jag mår bra mycket bättre än vad du gör.
Du får trösta dig med att ni är en liten brokig skara, bl.a. gänget i den här tråden just när det gäller på flashback, som har insett "sanningen".
Jag har nog hört detta domedagsdravel(eller liknande) i ca. 15-20 år nu av ungefär samma typ av människor.
Den intressanta frågan blir väl hur länge ni orkar invänta den annalkande apokalypsen?
Jag kan absolut förstå att detta kan fungera som någon typ av ventil för de mest frustrerade men hur produktivt är det egentligen att sitta på nätet och mässa för redan frälsta, som redan inser "sanningen" och jaga upp sig en massa ifall någon vågar sig hit och ifrågasätta det minsta lilla?

Problemet är snarare att elnätet behöver förbättras och att flaskhalsen i ledningarna mitt i Sverige måste bort.
Med visst undantag av sista stycket så har du ÅTER bevisat att du är fullständigt oförmögen att föra en saklig diskussion. Du kringgår alla sakfrågor och fokuserar på dina personliga och förutfattade uppfattningar om trådens deltagare. Du tycks vara fullständigt oförmögen att ens försöka förstå att verkligheten kan te sig annorlunda än dina personliga åsikter. I övrigt hänvisar jag till RobRoys inlägg 07:15.

När det gäller den hotande elbristen så motsäger inte ditt inlägg det som övriga har tagit upp i tråden. Problemet är att elnätet inte räcker till, ingen har sagt något annat såvitt jag vet. Ett undermåligt elnät bland allt annat som är mer eller mindre undermåligt i infrastrukturen och samhällstjänsterna är alltsammans tecken på en annalkande systemkollaps – VEM ska betala för allting som behövs i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Det är tamejfan sorgligt hur vissa i tråden inte ser fienden, de vet inte ens om att de har en fiende och ändå mindre fattar de att de är under attack. Det här är människor som helt saknar självbevarelsedrift och som förtjänar att gå en förtidig död till mötes, vilket allt tyder på att de kommer att göra också med den avsaknaden av självbevarelsedrift. Ej heller fyller ni någon funktion annat än att förlänga lidandet för alla andra genom spela med i spelet och lögnerna istället för att ifrågasätta dem.

Vad vill jag ha sagt? Jo, det är att ni är en del av systemkollapsen, ni är den främsta anledningen till att vansinnet tillåts fortsätta. Ni ser inte skiten för att ni själva är en del av den, ni ser inte skogen för alla träden. Ni är mänsklighetens fiende, och ni som inte ser systemkollapsen är själva det yttersta beviset för denna systemkollaps då eran medvetandenivå är alldeleles för låg för att se helheten och ert eget ansvar i detta. Er mentala slöhet gör er till brickor i det spel som slutligen kommer att leda till er egen undergång. På så sätt kanske det åtminstone är rättvis i slutändan.
Fundera på detta, hex27. Men tyvärr kan det aldrig bli rättvist – skadorna är redan för stora. Massor av oskyldiga människor drabbas av makthavarnas fusk och lögner. Det är ett förräderi mot det egna folket som aldrig kan förlåtas och aldrig får glömmas. De människor som nu förstör landet måste ställas till svars.
Citera
2019-10-16, 09:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
[...]
Tillägg till mitt förra inlägg. Samhällsförfallet har pågått sedan slutet av 70-talet. Det började med beslutet att Sverige skulle vara mångkulturellt och avskaffandet av tjänstemannaansvaret 1975. Sedan kom New Public Management (NPM) på 80-talet. På den vägen har det varit...

hex27 visar mycket tydligt den hänsynslösa arrogans som har möjliggjort förstörandet av välfärdsstaten Sverige under lång tid. Frågan är om sabotaget görs medvetet eller om det bara är debil dumhet som ligger bakom.
Citera
2019-10-16, 12:56
Medlem
Furillens avatar
Framgångsrika familjeföretaget: "Elbristen stoppar vår expansion"

Citat:
Elbristen kväver tillväxten i södra Sverige. Vi har finansieringen, vi har lokaler och maskiner, men vi får inte tillgång till mer el. Därför kan vårt företag inte utvecklas på sin hemort, skriver Ola Hugoson, vd för plasttillverkningsföretaget Polykemi, som varit verksamt i Ystad i över 50 år.

https://www.di.se/debatt/framgangsri...ansionsplaner/
Citera
2019-10-16, 13:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Framgångsrika familjeföretaget: "Elbristen stoppar vår expansion"

https://www.di.se/debatt/framgangsri...ansionsplaner/
Precis. Nu kan ju alla (som eventuellt inte redan fattat det) vänligen notera att detta är i EXAKT överensstämmelse med den artikel som hex27 länkat till enligt tidigare inlägg:
[...] I extremfallet får man avkorta så storkonsumenter inte får köpa så mycket el som de skulle vilja, men det betyder inte att det blir svart i hela landet, säger han.
[...]

Nä, det blir förstås inte ”svart i hela landet” MEN företagen kan inte växa/överleva. HUR sjukt får det bli?
Citera
2019-10-16, 13:51
Medlem
Furillens avatar
SKL: "Kommunerna väntas få sämre ekonomi"

Citat:
Sveriges kommuner och landsting har ställt frågan till ekonomicheferna i landets 290 kommuner om hur de bedömer sin kommuns ekonomiska förutsättningar nästa år jämfört med i år. 216 har svarat och av dem säger fyra av fem att det ser mycket eller något sämre ut nästa år.

Citat:
En av kommunerna som har ett besvärligt läge inför nästa år är Söderköpings kommun.

– Ja, det är ett allvarligt läge. Vi sitter redan nu 2019 i en situation där vi har en prognos som visar på ett underskott. Vi hade också ett underskott under förra året och det innebär att vi har en ryggsäck med oss när vi går in i 2020. Den ska vi kunna hantera samtidigt som vi ska klara av 2020 års ekonomiska utmaningar, säger ekonomichef Maria Fredriksson.

https://sverigesradio.se/sida/artike...Rj4iLaoLTn0ynY
Citera
2019-10-16, 14:47
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Citat:
Med visst undantag av sista stycket så har du ÅTER bevisat att du är fullständigt oförmögen att föra en saklig diskussion.

Jag tycker inte hex27 är saklig när han talar om ett "vi" när den politik han stött och stödjer gjort allt för att erodera ett "vi".

Till exempel är det inte alls självklart att de elproducerande delarna av Sverige accepterar att elbristen söderifrån sprids norrut genom att transportkapaciteten utökas. Eller accepterar att elen fortsatt exporteras söderut till långt under världsmarknadspriset på el.

Skulle dessutom hävda att alla såna här idéer om att "klara skivan" genom större uttag ("aktivering") av kapitalet (till exempel ökat råvaruuttag eller utförsäljning av havsnära friluftsområden till bostadsbyggande), är desperata åtgärder som är tydliga tecken på instundande kollaps. Till slut har kommunerna inte mer attraktiv tomtmark att sälja, och råvaruuttaget möter till slut motstånd lokalt där råvarorna tas ut. Och sen har man varken resurser, naturvärden eller ett "vi".
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-10-16 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in