Citat:
Så du återanvänder energi som redan har absorberats? Det är ju inte tillåtet. Man kan inte värma upp något flera gånger med samma värme som redan har absorberats. Det är en evighetsmaskin, det bryter mot termodynamikens huvudsatser.
Om du är helt okunnig på ett ämne så är det bättre att vara tyst, du avslöjar dig själv direkt.
Citat:
Många gånger. Ofta nära Jordens yta. Det medför att det totalt sett är en betydligt större andel än hälften av den värmestrålning som lämnar Jorden som kommer tillbaka
Nej, jordytan kan inte värma sig själv via kall luft. Värme som emitterats kan inte återanvändas, den lägger ju inte till någon energi. Det där är en evighetsmaskin. Inget kan värma sig självt, särskilt inte via kall luft.
Citat:
Vi vet ganska bra hur stor andel det är som kommer tillbaka. Det är ungefär 85% eller, i siffror, i medeltal, 398,2 W/m2 som skickas ut från Jorden och 340,3 W/m2 som kommer tillbaka till Jordens yta.
Nej, mätningar med pyrgeometer visar att det enbart överförs värme från jordytan till atmosfären, mellan 5W(molnigt) och 130W/m². Pyrgeometern mäter de nedersta ~25 metrarna ovanför ytan. Det kommer alltså inte tillbaka någonting, och absolut inte några 340W/m².
Så du har fel. Väldigt fel.
Vilken fin kritteckning du hittat. Men nu handlar ju detta om fysik, så om du tar och visar beräkningen för de värdena på kritteckningen så vore det bättre. Du anger ett värde på strålningen på 340W/m² från luft med temperatur 255K. Jag är speciellt intresserad av hur den mängden beräknas när den överförs till ytan. För även om 340W/m² är galet felaktigt, så skulle det ändå inte ge någon överföring av värme till ytan:
σ(278⁴-289.5⁴)=-58W/m²
Du ser, värdet är negativt trots att du anger alldeles galet mycket för högt värde på atmosfären. Dessutom, du anger 298.5K=398W/m². Det är mycket högre än jordytans medeltemperatur som är 14°C=287K.
13.9 and 14.2°C for 1981–2010
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jgrd.50359
Citat:
Det du skriver om att en kall atmosfär "kyl Jorden sämre" låter också delvis ologiskt för mig. Vi vet t.ex. att absorbtionsbanden för H2O och CO2 breddas när atmosfären blir varmare, vilket förstärker växthuseffekten.
Värmeabsorption i kall luft från en varmare yta värmer inte upp ytan. Det kyler. Så om absorption ökar om temperaturen ökar, så innebär det mer kylning.
Vet du inte ens hur en luftkyld motor funkar? Då ska du få lära dig något nytt: motorn kyls genom att kall luft absorberar värmen från ytan på kylflänsarna. På exakt samma sätt som den kalla luften i atmosfären absorberar värmen från jordytan.
Om du ska förklara växthushypotesen, tänk då på att inte säga motsatsen till hur fysikens lagar beskriver verkligheten. Det här är ju bevisade och vida applicerade fysikaliska principer sedan 100-200 år. Hur kan du inte ens veta vilken effekt kall luft har på en yta?
Citat:
Många faktorer samverkar. Om det är tillräckligt kallt så är atmosfären nästan fri från H2O och då avtar växthuseffekten. När atmosfären är varmare innehåller den mer H2O och växthuseffekten förstärks.
Du menar alltså att absorption av värme ökar när atmosfären blir varmare? Enligt välkända och vida applicerade fysikaliska principer så minskar mängden värme som absorberas när temperaturen stiger.
För att förhindra avkylning så måste man minimera mängden värme som absorberas i omgivningen av den varma kroppen, det är så isolering fungerar:
"Thermal insulation provides a region of insulation in which thermal conduction is reduced or thermal radiation is reflected rather than absorbed by the lower-temperature body"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thermal_insulation
Kolla in det fetade. Man ska alltså minimera mängden värme som absorberas av den kalla kroppen för att minska värmeförlust.
Så återigen, du påstår exakta motsatsen till bevisade och beprövade fysikaliska principer. Du kan väl inte på allvar mena att växthushypotesens mekanismer är det enda undantaget där allting fungerar på motsatt sätt mot vad fysikens lagar säger?
Varför ska någon tro på växthushypotesen när den säger exakt motsatsen till vad som är bevisad fysik?
Det är dock bra att du påstår de här dumheterna, för då kan jag göra det tydligt hur fel du har. Jag noterar också att du helt saknar källor i fysiklitteratur som bekräftar det du påstår.
Citat:
Nja, det är du som är tafflig.
Att säga "mer kyla" är ungefär som att säga "mer av mindre värme". Då är det IMO bättre att säga mindre värme.
Wikipedias och encyklopediers förklaringar av värme och temperatur är IMO (om jag ska vara snäll) lite taffliga. Kanske jag återkommer om detta.
Wikipedias och encyklopediers förklaringar av värme och temperatur är IMO (om jag ska vara snäll) lite taffliga. Kanske jag återkommer om detta.
Har du fler beskrivningar av växthushypotesen som är exakta motsatser till bevisad fysik?
Det underlättar för mig att visa felaktigheterna i växthusreligionen när du uttrycker så tydligt hur den motsäger rakt av all etablerad kunskap om värme.
Senast redigerad av LifeIsElectric 2019-10-13 kl. 19:50.
Senast redigerad av LifeIsElectric 2019-10-13 kl. 19:50.