2019-10-10, 22:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej jag menar att NIST inte redogör för det och att du ljög igen när du påstod att NIST inte räknat med sprängmatyor.
Då menar du att NIST räknar med sprängmattor utan att redogöra för det i rapporten?

Citat:
Källa på att CDI inte redogjorde för det?
Samma här. Menar du att ”CDI” analyserar det möjliga ljudet av exploderande sprängmedel i videon utan att redogöra för hur?

Citat:
Så du menade egentligen att nist räknade på fel svetsfogar?
Varför skulle en upphettad kolumn kollapsa av att ta bort fästanordning in i annan balk? Det NIST räknat på är ju tillräcklig söndersprängning av svetsfogar för att de delar av kolumnen som återstår inte ska klara belastningen - om man inte skadar kolumnen som i ditt scenario, varför skull.le den då kollapsa?
Om fästanordningarna mellan kolumner sprängs bort så torde bärkraften reduceras med 100% ja. Varför räknade inte NIST på det alternativa scenariot, menar du?
Citera
2019-10-10, 22:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Då menar du att NIST räknar med sprängmattor utan att redogöra för det i rapporten?
Jag menar du inte ska påstå att de inte gör det eftersom du inte vet.

Citat:
Samma här. Menar du att ”CDI” analyserar det möjliga ljudet av exploderande sprängmedel i videon utan att redogöra för hur?
Varför skulle CDI ha analyserat videos? Var har du fått den konstiga idén ifrån?

Citat:
Om fästanordningarna mellan kolumner sprängs bort så torde bärkraften reduceras med 100% ja. Varför räknade inte NIST på det alternativa scenariot, menar du?
Menar du att pelaren skulle böjt sig, även om den inte var upphettad av bränderna, ifall man tog bort några balkar i sidled? Eller tänker du att ditt scenario sätter igång en progressiv kollaps precis som i NISTs scenario?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-10-10 kl. 22:49.
Citera
2019-10-10, 23:21
Avstängd
Citat:
Pratar du om tornen nu helt plötsligt?
Nej. WTC = World Trade Center.

Citat:
Ja då är det ännu värre - där jobbade ju dussintals hisstekniker, vakt patrullerade med bombhund etc..
Igen...
Citat:
Om man kontrollerar byggnaderna fullt ut så kontrollerar man även vilka vakter, bombhundar, besökare, hyresgäster - som har access till vad. Bombhundar har dessutom svårt att identifiera nano-termit, vad jag förstår.

Citat:
Nej ”inte”...
Det finns inte en chans i universum att spränga av halvmetertjocka balkar med ett tunt lager målarfärg.. nanothermit innehåller inte mer energi än vanlig thermit, det bara brinner fortare vilket i sin tur innebär att det frigör mindre värme och alltså blir sämre på att skära i stål än vanlig thermit - och vanlig thermit hade ju behövts hundratals kilo av.
Exakt hur det användes vet vi i så fall inte. Det kan ha varit en av flera metoder. Det torde åtminstone inte göra stålet starkare. Hur ”tunt lager” menar du att du vet att det i så fall spejades på?
Citera
2019-10-10, 23:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej. WTC = World Trade Center.

Igen...

Exakt hur det användes vet vi i så fall inte. Det kan ha varit en av flera metoder. Det torde åtminstone inte göra stålet starkare. Hur ”tunt lager” menar du att du vet att det i så fall spejades på?
Ingen aning vad de spejade på, eller vad du menar.
Men om du tänkte skriva målade/sprayade på så får du välja själv - det är din idé och du (eller någon annan) har inte ens lyckats visa att metoden kan kapa en tändsticka ens.
Hur tänkte du att man skulle undvika oavsiktlig antändning av statisk elektricitet där inne i hisschakten?
Citera
2019-10-11, 03:58
Avstängd
Citat:
Nej jag menar att du ska läsa inläggen du kommenterar - då hade vi ju sluppit det här..

Hade du dessutom läst NISTs rapporter innan du påstod att de borde räknat på sprängningar under mark, ja då hade vi sluppit en väldig massa inlägg..,
Der var du som först hävdade att WTC 7 gick ner 5 våningar under mark. Helt ok med misstag. Det är ett snårigt ämne med kopiösa mängder info som kan vara svåra för icke-experter att greppa/memorera.

Skillnaden är att jag aldrig hånar när du eller någon av dina hang arounds gör sådana.

Citat:
Ja.
Hur vet du det? Inte, låt säga, en halvmeter mellan floor 1 och underliggande fyllningsmassor?
Citera
2019-10-11, 04:04
Avstängd
Citat:
Ingen aning vad de spejade på, eller vad du menar.
Och ändå hävdar du auktorativt att det var ett så ”tunt lager”? Hur ”tunt”?

Citat:
Men om du tänkte skriva målade/sprayade på så får du välja själv - det är din idé och du (eller någon annan) har inte ens lyckats visa att metoden kan kapa en tändsticka ens.
Jag menar att det kan ha varit ett sätt (av flera) att aptera nano-termit. Kevin Ryan menar att det var ett sammanträffande att just de regioner i tvillingtornen som senast asbestsanerats träffades av respektive plan. Att det kan ha varit så att påsprejad nano-termit just i dessa regioner möjliggjorde att respektive kollaps inleddes just där.

(Det här sammanträffandet blir än mer intressant kopplat till att exakt detsamma skedde även i Pentagon.)

Citat:
Hur tänkte du att man skulle undvika oavsiktlig antändning av statisk elektricitet där inne i hisschakten?
Ingen aning. Är det här ett oundvikligt problem, menar du?
Senast redigerad av onopono 2019-10-11 kl. 04:21.
Citera
2019-10-11, 04:19
Avstängd
Citat:
Jag menar du inte ska påstå att de inte gör det eftersom du inte vet.
Jag menar att det är den mer godartade slutsatsen som är helt legitim att dra eftersom att inte ett ord om ”blasting mats” nämns i deras redogörelse.

Den alternativa förklaringen, att man trots allt räknade med sådana, men upptäckte att det gav dramatiskt sänkta dB-nivåer och därför slängde det i din ”slasken” är naturligtvis också fullt möjlig, men här väntar jag i så fall på bevis innan jag utgår ifrån att så var fallet.

Men för all del, jag omformulerar.

- NIST nämner inte med ett ord om deras ”blast scenario” inkluderade möjliga ”blasting mats” eller på vilka sätt sådana i så fall påverkade deras resultat.

Bättre så?

Citat:
Varför skulle CDI ha analyserat videos? Var har du fått den konstiga idén ifrån?
För att kunna avgöra om misstänkta ljud från misstänkta exploderande sprängmedel inte var ljud från misstänkta exploderande sprängmedel.

Gick man på gehör här?

Citat:
Menar du att pelaren skulle böjt sig, även om den inte var upphettad av bränderna, ifall man tog bort några balkar i sidled? Eller tänker du att ditt scenario sätter igång en progressiv kollaps precis som i NISTs scenario?
Nej, jag menar att sprängningar av fästanordningarna i så fall leder till att de två kolumnerna separeras och att bärkraften därmed försvinner just där.

Det går inte, menar Du?
Senast redigerad av onopono 2019-10-11 kl. 04:22.
Citera
2019-10-11, 07:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
..
Men för all del, jag omformulerar.

- NIST nämner inte med ett ord om deras ”blast scenario” inkluderade möjliga ”blasting mats” eller på vilka sätt sådana i så fall påverkade deras resultat.

Bättre så?
Absolut, det är ju det jag bett dig om i några dagar nu...

Citat:
För att kunna avgöra om misstänkta ljud från misstänkta exploderande sprängmedel inte var ljud från misstänkta exploderande sprängmedel.

Gick man på gehör här?
Gehör har nog inget med saken att göra alls, men jag vet ändå inte varför du tror att CDI skulle fått uppdraget att analysera filmerna - har CDI experter på sånt menar du?

Citat:
Nej, jag menar att sprängningar av fästanordningarna i så fall leder till att de två kolumnerna separeras och att bärkraften därmed försvinner just där.

Det går inte, menar Du?
Det låter precis som om du beskriver NISTs brandinitierade kollapsscenario men helt utan bränder som försvagat balkar och pelare på flera våniningsplan runt området där kollapsen inleddes.
Citera
2019-10-11, 07:41
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Och ändå hävdar du auktorativt att det var ett så ”tunt lager”? Hur ”tunt”?
Jag antog kanske felaktigt att du utgick ifrån Harrit et al’s analys av flagor av laClede grundfärg. Men om du menar att man skulle ha målat/sprayat på uppskattningsvis runt 100 kg nanothermit per meter (?) och lyckats få denna klump att på något vis brinna i kontakt mot pelarna utan att falla av, ja då får vi väl börja fundera på hur man skulle få in och applicera sådana mängder utan att det märktes - det borde ju bli några tusen strykningar minst..

Citat:
Jag menar att det kan ha varit ett sätt (av flera) att aptera nano-termit. Kevin Ryan menar att det var ett sammanträffande att just de regioner i tvillingtornen som senast asbestsanerats träffades av respektive plan. Att det kan ha varit så att påsprejad nano-termit just i dessa regioner möjliggjorde att respektive kollaps inleddes just där.
Spännande - vad har Kevin för källor på detta? Vad jag sett verkar uppgifterna om saneringen variera minst sagt kraftigt och vara extremt osäkra..

Citat:
(Det här sammanträffandet blir än mer intressant kopplat till att exakt detsamma skedde även i Pentagon.)
Asbestsanerades Pentagon? Varför skulle det i sånt fall behövas för attacken??

Citat:
Ingen aning. Är det här ett oundvikligt problem, menar du?
Inte oundvikligt, redan år 2010 verkade man vara en lösning på spåren - men det är ju ”lite” sent för WTC...
Citat:
Nanothermites are versatile systems composed of a metal oxide and a reducing metal powder such as aluminium. The two components react in a very exothermic reaction, meaning the systems have potential applications as propulsion for rockets, explosives, or as pyrotechnic initiators. However, the mixtures are very sensitive so are difficult to handle in the lab, transport and integrate into systems that are going to be deployed elsewhere safely.

https://www.chemistryworld.com/news/nanofibres-defuse-explosives/3002651.article

Intressant är att även Harrit uttalar sig i ovanstående artikel och t.o.m håller med om att det är/har varit ett stort problem...
Citera
2019-10-11, 07:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Der var du som först hävdade att WTC 7 gick ner 5 våningar under mark. Helt ok med misstag. Det är ett snårigt ämne med kopiösa mängder info som kan vara svåra för icke-experter att greppa/memorera.

Skillnaden är att jag aldrig hånar när du eller någon av dina hang arounds gör sådana.

Hur vet du det? Inte, låt säga, en halvmeter mellan floor 1 och underliggande fyllningsmassor?
Därför att det står att området mellan kassunerna och våning 1 täcktes in med armerad betong och fylldes med kompakt grus...
Citera
2019-10-11, 12:08
Medlem
Citat:
För i så fall vore konstruktionen inte en "slab on grade"...

Citat:
Därför att det står att området mellan kassunerna och våning 1 täcktes in med armerad betong och fylldes med kompakt grus...
Kan här flika in att "slab on grade" är motsvarigheten till svenskans "platta på mark".
Citat:
Definition of Slab on Grade in Construction

The concrete slab that is directly supported by the grade, meaning the bottom of the structure which is normally earth. The slab on grade can be installed on the virgin ground, a layer of stone or porous material, etc. A slab on grade does not have any voids below it*
Citera
2019-10-11, 17:25
Avstängd
Citat:
Absolut, det är ju det jag bett dig om i några dagar nu...
Och då frågar jag igen, vilken slutsats du drar av det?

Citat:
Gehör har nog inget med saken att göra alls, men jag vet ändå inte varför du tror att CDI skulle fått uppdraget att analysera filmerna - har CDI experter på sånt menar du?
Var det inte CDI som anlitades av NIST för att (utan att testa/analysera rasmaterial) ta reda på om WTC 7 togs ner med en explosiv CD?

Citat:
Det låter precis som om du beskriver NISTs brandinitierade kollapsscenario men helt utan bränder som försvagat balkar och pelare på flera våniningsplan runt området där kollapsen inleddes.
Nej. Att kapa kolumnernas fästanordningar med apterade sprängmedel i en synkroniserad sprängning är motsatsen till NIST’s scenario. Jag påstår inte att så var fallet. Jag undrar varför inte det var ett alternativt ”blast scenario”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in