Idag ska vi väl få ny inflationsdata. Verkar som kronan inledningsvis tar stryk men nu har den vänt rakt uppåt. Kommer vi få se sjunkande inflation? Kommer riksbanken fortsätta med sin strategi att prata om höjningar eller kapitulerar Ingves?
En av trådens 10 i topp inlägg.
Detta förstår inte dumsvensken i gemen dock, och knappast heller de flesta läsarna i tråden.
Du kan knappast ha följt tråden mycket för relationen mellan kronans fall och bobubblans pysande har avhandlats många gånger. Det har inte varit många som ifrågasatt det och trådens inofficiella kändiskung PresidentBahama har t.o.m haft en del av sina siffror i Euro.
Du kan knappast ha följt tråden mycket för relationen mellan kronans fall och bobubblans pysande har avhandlats många gånger. Det har inte varit många som ifrågasatt det och trådens inofficiella kändiskung PresidentBahama har t.o.m haft en del av sina siffror i Euro.
Jag tycker nog att rätt många har ifrågsatt det faktumet att alla tillgångar som är i SEK har sjunkit i värde. Tvärtom verkar många i tråden tro att det gäller bara valutan i sig.
Droppar lite positivt/negativt för bostadsmarknaden som jag kommer på. Fyll gärna på.
Positivt för bostadsmarknaden:
* Räntorna lär förbli låga under en överskådlig tid framöver. Egentligen fram tills dess att vi får "bättre tider" vilket lär dröja då vi är på väg in i (eller som jag tror, redan är i) en lågkonjunktur. Visst Riksbanken påstår att de försöker höja. De kanske får in en höjning eller två. Men det är bara att titta på resten av världen, alla sänker styrräntorna.
* Även med ökad arbetslöshet lär få tvingas sälja då de flesta ändå kommer att klara av räntebetalningarna.
* Lånetillväxten för hushållen tycks, efter alla nya regler, ha planat ut med en ökning runt 5% per år. Om den kan hålla sig där innebär det antagligen någon % ökning i bostadspriser per år.
* Kronans fall. När en valuta kraschar är det på sikt i princip alltid bra att äga riktiga tillgångar, så som fastigheter.
* Folk verkar ha glömt 2017 och är redo att handla igen.
Negativt för bostadsmarknaden:
* Det kommer fortsätta pumpas ut nya bostadsrätter i hög takt i minst 1-2 år till. Till stor del dyker inte dessa försäljningar upp i någon prisstatistik vilket kan ge en falsk trygghet. Utan att gå in och detaljstudera varje bolag vet vi egentligen inte hur försäljningen går här.
* Om vi nu har en lågkonjunktur så kommer det föra med sig ett antal konsekvenser. Fler arbetslösa ger lägre lånetillväxt, svenska företag går sämre, mindre i plånboken osv.
* Lånetillväxten går normalt inte ner från de höga nivåer vi haft för att sedan stabilisera sig. Den kraschar då det är så dagens "Ponzi-ekonomi" fungerar.
* Demografin är katastrofal. Fler äldre som kommer vilja sälja, färre yngre som fyller på underifrån.
* Ökade kostnader för invandring och de äldre. Det kommer finnas MÅNGA hål att fylla de kommande 5-10 åren. Kommer "rädda bostadsmarknaden" att prioriteras?
* Minusräntor slaktar bankerna. Europeiska storbanker har problem, någon lär snart gå helt åt helvete. Hur påverkar det svenska banker och deras vilja att låna ut?
Av de tillverkningsindustrier som betyder mest för Sverige kan vi se att pappersindustrin (-7% på årsbasis, typ Essity, BillerudKorsnäs, SCA) och stål- och metallverk (-8%, typ Sandvik, SKF, SSAB, Boliden) är på rejäl nedgång. Livsmedelsindustrin och Övrig maskintillverkning är +- sett till hela 2019, men faller rejält om vi jämför med augusti förra året. Vi hålls alltså uppe av Industri för datorer, elektronikvaror och optik (+5%, typ Ericsson) läkemedelsindustrin (+8%, typ AstraZeneca) och fordonsindustrin (+13%, typ Volvo & Scania). Främst genom exportmarknaden där utlänningar kommer in och köper upp svenska tillgångar billigt. Något som är en temporär effekt och såklart dåligt i längden. Men värt att hålla ett öga på de sektorerna.
--------
Tittar lite på slutpriser på hus på booli. Enligt mig är det så nära verkligheten man kommer då det främst är baserat på lagfarter. Det blir kanske lite skevt på kort horisont då det får med många "flippers" som köper, renoverar upp och säljer vilket syns som en ökning men kanske inte egentligen är det. Jag är inte klar ännu, men man ser ändå en trend.
Hus köpta 2017-18 och sålda 2019 - andel sålda med förlust
Län top 3 sämst utveckling:
1. Västmanlands län 31%
2. Göteborg (booli klassar Hisingen, Västra/Östa GBG som ett eget län) 29%
3. Stockholms län 29%
Län top 3 minst sämsta utveckling:
1. Västerbottens län 5%
2. Norrbottens län 7%
3. Värmlands län 7%
Städer top 5 sämst utveckling (med över 10 försäljningar sedan 2017):
1. Ystad 50%
2. Tyresö 45%
3. Värmdö 44%
4. Södertälje, Sollentuna, Västra Göteborg 43%
5. Kungälv 42%
Top 3 minst sämst utveckling:
Helsingborg, Vellinge, Lund 0%
Inom Stockholms län har Ekerö (8%), Haninge (16%) & Botkyrka (18%) minst sämst utveckling.
All statistik har sina fördelar och nackdelar. Denna tar inte med hur stort prisfallet är och underlaget är på sina håll lite skralt. Men intressant att i princip hela Skåne klarat sig förutom Ystad. Någonting speciellt som hänt där eller är det bara en statistisk slump? Annars ser vi att platser där bostäder är billigare klarat sig bäst. Vilket är helt logiskt då de påverkas mindre av mängden folk kan låna.
Vad försöker du argumentera för? Det är ju extremt uppenbart att hyrorna på äldre lägenheter i innerstan inte har i närheten av marknadshyra. Hur som helst är det ju onödigt att dra siffror ur tomma luften som är så lätta att avfärda.
Jag skulle gärna se dig ta fram ett exempel där hyran "gått upp flera hundra procent". De högsta hyrorna jag vet om är i nyproducerade lägenheter i Hagastaden. Dessa hyror ligger på ungefär dubbla nivån jämfört med vad jag kan hitta i gamla stan. Om ditt påstående är sant så borde ju de dyraste lägenheterna vara toprenoverade äldre lägenheter. Så kan du lyfta fram ett sådant exempel. Eller är det kanske så att du bara hittar på för det passar ditt argument?
Att nyproducerade lägenheter är dyrare än gamla lägenheter är inte så konstigt. Det är marknadsekonomin vet du
Att det lyxrenoveras beror på att det är enda sättet att höja hyran din dumfan. Orsaken är idiotin med hyresregleringar.
Vilka hyresregleringar? Det finns inga hyresregleringar din jävla idiot. När Fastighetsägare och boende (ofta genom HGF) kommer man överens om en hyra som verklig rimlig.Det finns ingen 'hyresreglering' vi måste ta hänsyn till.
– Tyvärr är det så att kvinnors snittinkomst är klart lägre än mäns. Det skärpta amorteringskravet drabbar per automatik kvinnor i högre utsträckning än män, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
Sen vill han också "individanpassad kontantinsatsen". Just den formuleringen hittar jag att han använt i många intervjuer. Men jag kan inte hitta någon förklaring av vad han faktiskt vill. Jag antar att det helt innebär att man urvattnat kravet. Om man inte har några sparpengar så behöver man väl ingen kontantinsats då.
I stället bör omformulerade amorteringskrav, individanpassad kontantinsats och kraftigt sänkt flyttskatt hamna i fokus, fortsätter han.
”Drabbar”. Hur är det ens möjligt att använda ett sådant ordval på något som handlar om att betala tillbaks en skuld?
Det var någon köpare som ville häva sitt köp i park 79 pga. Försening osv men tillslut förlorade i rätten och fick betala mellanskillnader, rättegångskostnader osv.
Är det någon som vet mer om varför lägenheten var försenad? Vill inte säga för mycket just nu men jag sitter på ganska känslig info kring projektet park 79 och hela byggnationen.
Jag vet att hela projektet var tidspressat och att tidsplanerna var tighta/ inte höll men... Varför var just denna lägenhet försenad, medan grannarna kunde flytta in enligt sin tidsplan eller iaf inom så pass rimlig tid att de inte började dra sig ur, det är frågan.
Något hände under sommaren och priserna har stigit till nivåer som inte synts sedan 2017. Om medianen i oktober håller sig på 89,7kkr/kvm blir det högsta medianpriset under oktober någonsin, för Södermalm området givetvis.