Citat:
Ursprungligen postat av
danne8888
SBAB sänkte räntorna idag. Nu kan man binda på 2 eller 3år för 20p billigare än 3mån..jag är egentligen principiellt emot att binda räntan men borde man passa på nu att binda? Kan det verkligen bli billigare än så här?
Kul med SBAB. Deras chefsekonom Robert Boije gick i taket då Riksbanken höjde räntan i julas från -0,5 till -0,25. Hela ekonomkollektivet trodde inte på höjning trots att Ingves i princip lovade en höjning. Det var nästan som Ingves ba read my lips, vi höjer, och så gjorde de det. Ekonomerna härjade om att då går bostadsräntorna upp. SBAB minns jag höjde i anslutning till Riksbankens höjning. Sedan började alla banker justera ner sina långa räntor.
Riksbanken har guidat för höjd reporänta, men inte så skarpt som ifjol. KI kom ut idag och beställde en frysning av styrräntan till 2022. Får se om Riksbanken lyder. Eller om de höjer.
Erfarenheten från förra höjningen var att boräntorna inte gick upp och kronan fortsätter att försvagas så en räntehöjning i december kanske inte höjer varken boräntorna eller har någon effekt på kronan. Norge har höjt styrräntan till 1,5% men den norska kronan är ändå svag, vilket de skyller på Sverige. Så vem ska man tro på? Riksbankens guidning eller ekonomernas spekulationer? Jag tror mer på Riksbanken om de inte börjar skicka andra signaler.
Hos SBAB kan man i alla fall få ett grönt bolån till fast ränta under 1% nu.
För kunder med bolån på 1 mnkr eller mer och med en belåningsgrad på högst 60% är vår bolåneränta med 2 och 3 års bindningstid nu endast 1,09 procent. För Grönt bolån kan den bli rekordlåga 0,99procent, säger Klas Danielsson, VD SBAB.
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2019-10-09_sbab_sanker_bolanerantorna_for_alla_langre_bind ningstider_-_lagsta_bolanerantan_nu_under_ en_procent.html