2019-10-09, 09:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad dillar du om? Bankerna har varit och är farliga för resten av samhället i Sverige hela tiden. Så går det när marknadsräntor inte gäller och det gäller inte i Sverige.

Amorteringskrav som är inflationshämmande är ju bra. Inget dåligt. Inflation är ju ett helvete.

Det var ungefär det jag sa.

Bankerna har dock dragit med sig länder i kollaps redan innan centralbankernas och semi statligt styrd styrräntans tid.
2019-10-09, 09:20
Medlem
SBAB sänkte räntorna idag. Nu kan man binda på 2 eller 3år för 20p billigare än 3mån..jag är egentligen principiellt emot att binda räntan men borde man passa på nu att binda? Kan det verkligen bli billigare än så här?
2019-10-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne8888
SBAB sänkte räntorna idag. Nu kan man binda på 2 eller 3år för 20p billigare än 3mån..jag är egentligen principiellt emot att binda räntan men borde man passa på nu att binda? Kan det verkligen bli billigare än så här?

Kul med SBAB. Deras chefsekonom Robert Boije gick i taket då Riksbanken höjde räntan i julas från -0,5 till -0,25. Hela ekonomkollektivet trodde inte på höjning trots att Ingves i princip lovade en höjning. Det var nästan som Ingves ba read my lips, vi höjer, och så gjorde de det. Ekonomerna härjade om att då går bostadsräntorna upp. SBAB minns jag höjde i anslutning till Riksbankens höjning. Sedan började alla banker justera ner sina långa räntor.

Riksbanken har guidat för höjd reporänta, men inte så skarpt som ifjol. KI kom ut idag och beställde en frysning av styrräntan till 2022. Får se om Riksbanken lyder. Eller om de höjer.

Erfarenheten från förra höjningen var att boräntorna inte gick upp och kronan fortsätter att försvagas så en räntehöjning i december kanske inte höjer varken boräntorna eller har någon effekt på kronan. Norge har höjt styrräntan till 1,5% men den norska kronan är ändå svag, vilket de skyller på Sverige. Så vem ska man tro på? Riksbankens guidning eller ekonomernas spekulationer? Jag tror mer på Riksbanken om de inte börjar skicka andra signaler.

Hos SBAB kan man i alla fall få ett grönt bolån till fast ränta under 1% nu.

För kunder med bolån på 1 mnkr eller mer och med en belåningsgrad på högst 60% är vår bolåneränta med 2 och 3 års bindningstid nu endast 1,09 procent. För Grönt bolån kan den bli rekordlåga 0,99procent, säger Klas Danielsson, VD SBAB.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2019-10-09_sbab_sanker_bolanerantorna_for_alla_langre_bind ningstider_-_lagsta_bolanerantan_nu_under_ en_procent.html
2019-10-09, 14:32
Medlem
Och där kom det. Oscar Properties gör nyemission och erbjuder konvertering av preffar till stamaktier. Ska bli intressant att se hur mycket Oscar himself tecknar i nyemissionen. De måste ha kommit överens med några intressenter (Sven-Olof Johansson?) som lovat gå in. De måste ju få igenom nyemissionsförslaget på extrastämman.

https://www.privataaffarer.se/oscar-properties-nyemission-och-utbyte-av-preffar-mot-stamaktier/
2019-10-09, 14:56
Medlem
Ojojoj. Nu börjar arbetsmarknaden svikta. SSAB låter en del av anställda jobba deltid pga att efterfrågan minskar. Hittills har de dåliga arbetslöshetssiffrorna förklarats med att en massa nykomlingar kommit till arbetsförmedlingen medan alla svenssons som kan jobbar för fulla muggar. Men nu börjar även svenskjobben tryta så vem köper massproduktionen av bostadsrätter?

Northvolt ska anställa visst 2500 så vi får hoppas att de inte konkar. Nobelstiftelsen hade vett att utse batterisnillen till Nobelpristagare idag så det kan stänka gratisreklam även på Northvolt denna gång. Men det ska vara kvalificerad arbetskraft så nykomlingar, personliga assistenter till egna barn, halta och lytta göre sig icke besvär. Men hoppas deras löner matchar utbudet på bostadsmarknaden så att vi får fortsatt flyt på försäljningen och därigenom i svensk ekonomi.
2019-10-09, 19:45
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne8888

Räntan kommer gå ner till -0,5 igen, funderar själv på att binda på 10 år om det går.
2019-10-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Räntan kommer gå ner till -0,5 igen, funderar själv på att binda på 10 år om det går.

Styrräntan må går ner till -0,5 igen, men utrymmet som finns för banken att låna ut med en förtjänst lär ju inte bli så mycket större. Att binda räntan brukar ju vara förenat med kostnad/premie för säkerhet och förutsägbarhet; men vem vet i dagens läge. Jag skulle binda för det fall jag inte tolererar större fluktuationer i min privatekonomi. Det känns inte som att det kan bli sååå mycket billigare än så här ...
2019-10-09, 22:41
Medlem
mespingvins avatar
Nu kan man binda en 10-åring på 1.29% hos SEB. Galet billigt.
2019-10-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag har flera bekanta som bor eller nyligen har bott i Hr, både inne i Sthlm eller i kranskommun.
En 25 år gammal tvåa går på nästan 8500 kr/mån i kranskommun. Sekelkiftestvå mitt i stan är några hundralappar billigare. Vem av dem har högst marknadsvärde?
Men intressant att du fabulerar för att gynna egenintresset. Vem kunde gissa.
Visst, några hundralappar billigare. Hur länge? En sekelskiftestvåa låter som en rejäl renovering när det är dags. Det är det som såna som du inte fattar. När lgh i Gamla Stan eller Vasastan renoveras går de upp flera hundra procent i hyra.
2019-10-10, 06:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Visst, några hundralappar billigare. Hur länge? En sekelskiftestvåa låter som en rejäl renovering när det är dags. Det är det som såna som du inte fattar. När lgh i Gamla Stan eller Vasastan renoveras går de upp flera hundra procent i hyra.
Att det lyxrenoveras beror på att det är enda sättet att höja hyran din dumfan. Orsaken är idiotin med hyresregleringar.
2019-10-10, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen

Vad försöker du argumentera för? Det är ju extremt uppenbart att hyrorna på äldre lägenheter i innerstan inte har i närheten av marknadshyra. Hur som helst är det ju onödigt att dra siffror ur tomma luften som är så lätta att avfärda.

All information finns här
https://bostad.stockholm.se/statistik/statistiktjansten/

Jag skulle gärna se dig ta fram ett exempel där hyran "gått upp flera hundra procent". De högsta hyrorna jag vet om är i nyproducerade lägenheter i Hagastaden. Dessa hyror ligger på ungefär dubbla nivån jämfört med vad jag kan hitta i gamla stan. Om ditt påstående är sant så borde ju de dyraste lägenheterna vara toprenoverade äldre lägenheter. Så kan du lyfta fram ett sådant exempel. Eller är det kanske så att du bara hittar på för det passar ditt argument?
Senast redigerad av trickget 2019-10-10 kl. 07:11.
2019-10-10, 07:10
Medlem
Nu har Länsförsäkringar Fastighetsförmedling hittat det tyngsta argumentet mot amorteringskravet. Det är så klart sexistiskt.

https://www.sydsvenskan.se/2019-10-10/amorteringskravet-slar-hardare-mot-kvinnor

– Tyvärr är det så att kvinnors snittinkomst är klart lägre än mäns. Det skärpta amorteringskravet drabbar per automatik kvinnor i högre utsträckning än män, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Sen vill han också "individanpassad kontantinsatsen". Just den formuleringen hittar jag att han använt i många intervjuer. Men jag kan inte hitta någon förklaring av vad han faktiskt vill. Jag antar att det helt innebär att man urvattnat kravet. Om man inte har några sparpengar så behöver man väl ingen kontantinsats då.

I stället bör omformulerade amorteringskrav, individanpassad kontantinsats och kraftigt sänkt flyttskatt hamna i fokus, fortsätter han.
Senast redigerad av trickget 2019-10-10 kl. 07:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in