2019-10-07, 16:17
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Här är också ett schemaexempel, jobbar komprimerat 8-6:

Måndag: 19:00-08:00
Onsdag: 03:05-08:30
Torsdag: 08:05-19:35
Fredag: 04:40-16:00
Lördag: 05:19-16:15
Söndag: 03:37-08:15

Måndag: 02:20-10:30

Tisdag: Fri
Onsdag: Fri
Torsdag: Fri
Fredag: Fri
Lördag: Fri
Söndag: Fri

Måndag: 19:05-08:50
Tisdag: 22:30-17:30
Torsdag: 08:40-04:00
Fredag: 17:00-16:40
Söndag: 08:50-04:30

Tisdag-Söndag: Fri

Det var en månad, kan variera en hel del månad till månad hur turerna har lagts. För mig passar komprimerat schema och varierat natt och dagjobb bra men det är individuellt. Jag känner mig sällan trött och hinner med en del mellan arbetet även under arbetsveckorna och på de sex lediga dagarna varannan vecka hinner man både med att vila upp sig och ha en fritid. Just den här månaden i exemplet hade jag tur att sluta tidigt på min sista arbetsmåndag, man kan lika gärna ha otur och sluta sent måndag kväll eller ännu värre börja strax efter midnatt natten till måndag. Men det går lite på ett ut och slutändan.

Ändå härligt schema men en fråga, vad gör ni i tidsförloppet som jag har markerat? Fredag slutar du 16:00 och börjar igen lördag morgon kl.05:19. Där har du nästan tolv timmar som du kan vila, umgås med familj och vänner, OM du inte är på annat ort vill säga än din hemmabas. Söndag går du av 08:15 och börjar igen måndag 02:20. Måste ändå ses som rätt ok och inget dåligt schema. Ledig sex dagar i rad också i schemat. Går du i säng runt 19:00 på söndag kväll då för att starta på jobb 02:20?
Citera
2019-10-07, 16:20
Medlem
Carl Serungs avatar
En dum fråga kanske men hur gör man om man måste gå på dass under en körning?
Finns det tex en toalett inne i förarhytten på tex T44?
Citera
2019-10-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Ändå härligt schema men en fråga, vad gör ni i tidsförloppet som jag har markerat? Fredag slutar du 16:00 och börjar igen lördag morgon kl.05:19. Där har du nästan tolv timmar som du kan vila, umgås med familj och vänner, OM du inte är på annat ort vill säga än din hemmabas. Söndag går du av 08:15 och börjar igen måndag 02:20. Måste ändå ses som rätt ok och inget dåligt schema. Ledig sex dagar i rad också i schemat. Går du i säng runt 19:00 på söndag kväll då för att starta på jobb 02:20?

Det är lite olika. Någon av de turerna körde jag i några timmar till en driftsplats, där jag växlade av vagnarna, åkte till en annan driftplats och hämtade lite vagnar, körde tillbaka igen till första driftplatsen och kopplade på nya vagnar och återvände sen tillbaka till hemstation. Däremellan var det rast inlagt, och jag tror alla de där turerna var fullbetalda, dvs. utan kvartstid. Den som börjar 03:37 och slutar 8:15 var att jag körde ett tåg till en driftplats där en växlare tog över vagnarna medan man hämtade nya vagnar som kördes tillbaka. Någon av de andra var rena linjekörningsturer - hämtade lok och vagnar, körde till en driftplats där en annan förare tog över, hade lite rast och sen tog över en vändande tåg som kördes tillbaka.

Varje pass börjar och slutar på hemstation så man börjar och slutar alltid där man är stationerad.
Jag jobbar så kallat komprimerat schema vilket innebär att jag jobbar åtta dagar som sen följs av sex dagars ledighet, och som man kan tro så kör jag gods.

När man börjar så där tidigt som strax efter midnatt eller kl 2 på morgonen är det nog väldigt individuellt hur man förbereder sig. Det beror lite på hur mycket man kunnat sova mellan lördag och söndag i det här fallet men jag brukar försöka gå och lägga mig lite tidigare än vanligt, men i alla fall på mer normal kvällstid så 21-22 någonting och sova ett par tre-fyra timmar. Det fungerar bra för mig, men alla gör lite olika. Jag vill inte kompromissa min söndag för mycket på min lediga vecka utan få ut så mycket jag kan av den. Fyra timmar sömn brukar vara mer än väl för att klara ett arbetspass på runt 8 timmar. På ett sådant pass har man också raster inlagda så man kan ta lite stödvila.

Det värsta för mig är de dagarna när man slutar någon gång runt 10 på förmiddagen och sen ska börja igen runt 22-23. Det brukar vara svårast att ställa om sig till, men där försöker jag sova ett par timmar fram till 12-13 när jag kommer hem och sen träna eller något på eftermiddagen.
Citera
2019-10-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Långa obetalda uppehåll på annan ort har jag inte varit med om men jag har inte kört så länge. Däremot kan man råka ut för att ha långa uppehåll på annan ort på kvartstid, betalt en kvart per timme, vilket är en baksida. Oftast försöker de minimera det men det kan ske då och då att man åker på det. Det är baksidan, å andra sidan kan man på ett pass både få massa timmars övertid och dessutom komma hem flera timmar tidigare också.

Det är ett yrke med oregelbundna arbetstider, det måste man vara medveten om.

Det är väl på nätter mellan 22-06 som det är helt obetald tid om man har tillgång till bäddad säng och uppehåll då. Annars brukar det vara kvartstid fram till 22.00 och från 06.00. Totalt värdelöst vilket som, obetald fritid vill jag ha hemma med familjen.
Synd att vi inte kunde använt lokförarbristen som varit till att förhandla bort detta, nu är det försent.
Citera
2019-10-07, 19:29
Medlem
Jefvels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nej, finns ingen toa på en T44.

Generellt när det gäller kiss- och bajsnödighet, skaffar man sig lärdom om och känsla för hur man ska sköta detta och anpassa till de stundande arbetsuppgifterna. Är det absolut akut kan man i princip ringa Tkl och säga att man måste "göra toalett".

Kör man godståg är det inte ovanligt att man sätts åt sidan för passage av tåg med högre prioritet och då kan man ta en kiss- eller bajspaus utanför tåget. Resandetåg har toaletter ombord och då kan man passa på när man står still för trafikutbyte (vid av- och påstigning för resenärer eller av- och tillkoppling av fordon). Vissa löser det efter bästa förmåga under färd, t ex att kissa i en tomflaska.

Jag har välsignats med en blåsa som kan hålla sig en hel arbetsdag utan problem. Har bara hänt en enda gång att jag har fått ringa Tkl och säga till att ett toabesök är nödvändigt *phun intended*.
Citera
2019-10-08, 01:09
Medlem
Citat:

Förr i tiden fanns det potta i skåp inne i maskinrummet på RC-loken, pottorna togs bort för länge sedan för vad jag hörde att det glömdes kvar för mycket avföring som nästkommande kollegor/städarna fick ta hand om. Skåpen finns kvar i de äldre RC-loken, men det finns ingen potta idag där.

Toalett brukar inte vara så stort problem som man kan tro, det löser sig på något sätt, så rädsla för att inte kunna gå på toaletten ska inte vara något hinder för att ha detta yrke.

De norska varianten av RC4-lok (EL16) har handfat i ena hytten vid biträdesplatsen, men jag tror inte att det används heller längre.
Citera
2019-10-08, 08:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jefvel
Nej, finns ingen toa på en T44.

Generellt när det gäller kiss- och bajsnödighet, skaffar man sig lärdom om och känsla för hur man ska sköta detta och anpassa till de stundande arbetsuppgifterna. Är det absolut akut kan man i princip ringa Tkl och säga att man måste "göra toalett".

Kör man godståg är det inte ovanligt att man sätts åt sidan för passage av tåg med högre prioritet och då kan man ta en kiss- eller bajspaus utanför tåget. Resandetåg har toaletter ombord och då kan man passa på när man står still för trafikutbyte (vid av- och påstigning för resenärer eller av- och tillkoppling av fordon). Vissa löser det efter bästa förmåga under färd, t ex att kissa i en tomflaska.

Jag har välsignats med en blåsa som kan hålla sig en hel arbetsdag utan problem. Har bara hänt en enda gång att jag har fått ringa Tkl och säga till att ett toabesök är nödvändigt *phun intended*.
Ok, så om man kör en T44 så kan man helt enkelt sätta sig bredvid loket och lägga en kabel?
Kan tänka mig att det är en frihetskänsla att sitta där brevid ett brummande diesellok och krysta lite försiktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Förr i tiden fanns det potta i skåp inne i maskinrummet på RC-loken, pottorna togs bort för länge sedan för vad jag hörde att det glömdes kvar för mycket avföring som nästkommande kollegor/städarna fick ta hand om. Skåpen finns kvar i de äldre RC-loken, men det finns ingen potta idag där.

Toalett brukar inte vara så stort problem som man kan tro, det löser sig på något sätt, så rädsla för att inte kunna gå på toaletten ska inte vara något hinder för att ha detta yrke.

De norska varianten av RC4-lok (EL16) har handfat i ena hytten vid biträdesplatsen, men jag tror inte att det används heller längre.
Haha, det där med potta lät helt absurt. Man tycker ju att det borde kunna installeras någon form av liten toa i hytten? Typ någon mull/kemtoa. Känns hopplöst omodernt att pissa i flaskor och skita i pottor 2019...
Citera
2019-10-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ok, så om man kör en T44 så kan man helt enkelt sätta sig bredvid loket och lägga en kabel?
Kan tänka mig att det är en frihetskänsla att sitta där brevid ett brummande diesellok och krysta lite försiktigt.

Haha, det där med potta lät helt absurt. Man tycker ju att det borde kunna installeras någon form av liten toa i hytten? Typ någon mull/kemtoa. Känns hopplöst omodernt att pissa i flaskor och skita i pottor 2019...

Haha, ja, men som vanligt fattas pengar inom järnvägen :-) Ingen som lägger ned stora pengar på att installera sådant i lok från 50-80-talen. Inte ens de nya Traxx-loken eller för den delen andra lok har toa. Men som sagt är det sällan problem.
Kör man persontrafik finns det oftast antingen toa i tåget eller så har man toa på driftplatserna man kan använda.

Och kör man godstrafik finns ju friheten att göra sina behov bredvid tåget, eller något som många glömmer är att de s.k. teknikhusen(där signalreläer finns för driftplatsen) som finns på även många små driftplatser har toalett. Den kan man oftast använda, om man nu delar ut nycklar och tags till dagens nya lokförare, jag har iallafall använt sådana toaletter. Dock är de ofta larmade dessa teknikhus, så man får kolla upp så inte larmet går, då kommer utryckning.
Citera
2019-10-08, 09:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Haha, ja, men som vanligt fattas pengar inom järnvägen :-) Ingen som lägger ned stora pengar på att installera sådant i lok från 50-80-talen. Inte ens de nya Traxx-loken eller för den delen andra lok har toa. Men som sagt är det sällan problem.
Kör man persontrafik finns det oftast antingen toa i tåget eller så har man toa på driftplatserna man kan använda.

Och kör man godstrafik finns ju friheten att göra sina behov bredvid tåget, eller något som många glömmer är att de s.k. teknikhusen(där signalreläer finns för driftplatsen) som finns på även många små driftplatser har toalett. Den kan man oftast använda, om man nu delar ut nycklar och tags till dagens nya lokförare, jag har iallafall använt sådana toaletter. Dock är de ofta larmade dessa teknikhus, så man får kolla upp så inte larmet går, då kommer utryckning.
Ok, tack för info. Helt klart intressant ämne.

Om man har käkat en rejäl kebabtallrik med stark sås dagen innan så bör man alltså se till att uträtta sina behov innan man sätter sig i hytten?
Citera
2019-10-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ok, tack för info. Helt klart intressant ämne.

Om man har käkat en rejäl kebabtallrik med stark sås dagen innan så bör man alltså se till att uträtta sina behov innan man sätter sig i hytten?

Haha, har inte ens reflekterat över det, så litet är problemet för mig, men har man liten blåsa och väldigt känslig bak kanske man ska göra som i lumpen innan man skulle ut i fält, kommer inte ihåg ramsan nu, men jag tror att vi lärde oss följande, typ TTOTMTOK (töm task och tarm med tryck och kraft) :-)
Citera
2019-10-08, 10:24
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Haha, har inte ens reflekterat över det, så litet är problemet för mig, men har man liten blåsa och väldigt känslig bak kanske man ska göra som i lumpen innan man skulle ut i fält, kommer inte ihåg ramsan nu, men jag tror att vi lärde oss följande, typ TTOTMTOK (töm task och tarm med tryck och kraft) :-)
Vill minnas att jag har sett ett litet pentry i hytten. Finns det kvar? Kan man steka fläsk till exempel?
Eller är det medhavd mat som gäller?
Citera
2019-10-08, 10:37
Medlem
Citat:
Vill minnas att jag har sett ett litet pentry i hytten. Finns det kvar? Kan man steka fläsk till exempel?
Eller är det medhavd mat som gäller?

Inget pentry, men vissa lok har en kokplatta, det är typ RC-loken, tror att vissa andra lok också har det. Man brukar mest koka kaffe där i plåtmuggen, men en del kokar Bullens korv har jag sett. Tror att vissa företag kan ha satt in micro också. Kylskåp finns också i vissa lok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in