2019-10-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karl-may
Retorisk fråga.
Jag är ju vid liv. Så nej.

Om jag tolkar några resonemang här

När man handlar i psykos är det alltså något utomrationellt tillstånd där man inte är medveten om sina handlingar och inte minns dem. Men man har alla sinnen i behåll och vissa är kapabla att skada och döda. Inte sig själva utan andra människor (troligen bara dem som är svagare). Kan man då inte hållas ansvarig och straffas? Varför straffar/tar vi körkortet från den rattfulle? Han var ju full och bortanför normalt konsekvenstänk.
Så - kan man inte straffas för det man gjort då man "inte var medveten om sina handlingar", "hörde röster" etc?
Och hur kan man veta att alla dessa förklaringar inte bara är ursäkter och manipulationer vid de psykologiska testerna?
När psykosen "gått över" (?), medicinerats eller terapisamtalats bort och den psykotiske görs uppmärksam på att hen tagit ett liv: utsatt en oskyldig människa/barn för lidande - rädsla och smärta in i döden - liksom alla närstående som ständigt skall återuppleva detta, är den psykotiske då inte beredd att ta ett livstids straff? Vem skulle efter en sådan handling gå rakryggad bland människor ute i samhället? Endast att invänta nästa psykos och mord? Nej tack skydda oss och inte minst barnen från dessa.

Sammanfattningsvis ser jag inte att psykisk sjukdom någonsin skulle vara förmildrande i något brottssammanhang - andra har ju samma rätt att bli skyddade. Därtill kommer frågor som hur tillförlitligt diagnoser ställs, om det inte krävs någon rubbning oavsett för att man skall uppsåtligt döda någon i beroendeställning etc.

Jämförde du precis fylla med psykos?
Citera
2019-10-01, 17:23
Medlem
Andhogst38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobiol
Jag förvånas fortfarande vilka kommentarer en del skriver, utan att vi ännu vet vad som hänt riktigt. Jag tar inte barnamord i försvar, men vi vet varken dödsorsak eller händelserna kring det, eller säkert hur hennes liv varit. Och jag tänker på de anhöriga. Hur allt detta cirkulerar i de sociala medierna, som att man går in på hennes facebooksida och näthatar. Den sida hon delar med säkert förtvivlade anhöriga som mår dåligt och är i chock. Och detta gjordes direkt efter att man släppt första artikeln om fallet, som lämnade väldigt lite information kring brottet och händelsen. I detta stadie, har kanske inte ens familjen fått själva dödsorsaken eller gärningen klar för sig. Hennes namn och bild lämnas ut i detta tidiga stadie, anhöriga namnges och bilder på dessa delas. Det är skrämmande hur vi använder social media, utan betänkligheter på att det även drabbar andra människor. Jag har förstått att många stör sig på mig, men tänk er in i familjens situation. Hur skulle ni själva upplevt det mitt i den första chocken, sorgen och kanske innan man ens fått dödsorsaken förklarad till sig? I skolan försöker vi lära barnen att inte använda sociala medier för näthat, mobbning och betänka vad man skriver om andra. Men hur ska vi vuxna kunna lära våra barn sånt, när vi själva lämnar ut hela familjer, uttrycker hat och dömer utifrån den lilla information som första artikeln lämnade?
Det skrivs inget negativt om anhöriga, inte som jag sett iaf. Tänk dig istället in i det lilla barnets sista minuter, arma barn. Hoppas hon får ett rejält straff och samtidigt steriliseras under resans gång så hon aldrig nånsin mer kan göra om det. Tycker det är bra att människor får upplysningar. En dag släpps hon ut. Skulle du själv vilja vara i närheten av en sån? Min åsikt som jag står för.
Citera
2019-10-01, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Beroende är en livslång sjukdom

Absolut.
Men det bevisar väl inte att hon missbrukade nåt nu.
Senast redigerad av Avd.9 2019-10-01 kl. 17:42.
Citera
2019-10-01, 17:30
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Om hon har slagit ihjäl ungen i rent vredesutbrott så förtjänar hon dödsstraff. Finns flera som henne som gått döden tillmötes i USA för snarlika handlingar.

Men jag gissar på att hon ska rehabiliteras och plåstras om.

Hon kommer hamna på rättspsyk...
Citera
2019-10-01, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paintmastern
En beroende är alltid en beroende. Man kan vara fri från sitt missbruk en period. Kanske hels livet för vissa. Fri från sitt beroende blir man inte. Någon som är en beroende hittar andra saker att bli beroende utav. Det är en känslomässig sjukdom som man bär med sig hela livet

Mvh / en beroende

Vi vet som sagt inte hur hennes problematik ser ut idag.

Ser du nån skillnad i....
Att vara FAST i ett beroende.
Och ha lite beroende-probematik.
Citera
2019-10-01, 17:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag förvånas fortfarande vilka kommentarer en del skriver, utan att vi ännu vet vad som hänt riktigt. Jag tar inte barnamord i försvar, men vi vet varken dödsorsak eller händelserna kring det, eller säkert hur hennes liv varit. Och jag tänker på de anhöriga. Hur allt detta cirkulerar i de sociala medierna, som att man går in på hennes facebooksida och näthatar. Den sida hon delar med säkert förtvivlade anhöriga som mår dåligt och är i chock. Och detta gjordes direkt efter att man släppt första artikeln om fallet, som lämnade väldigt lite information kring brottet och händelsen. I detta stadie, har kanske inte ens familjen fått själva dödsorsaken eller gärningen klar för sig. Hennes namn och bild lämnas ut i detta tidiga stadie, anhöriga namnges och bilder på dessa delas. Det är skrämmande hur vi använder social media, utan betänkligheter på att det även drabbar andra människor. Jag har förstått att många stör sig på mig, men tänk er in i familjens situation. Hur skulle ni själva upplevt det mitt i den första chocken, sorgen och kanske innan man ens fått dödsorsaken förklarad till sig? I skolan försöker vi lära barnen att inte använda sociala medier för näthat, mobbning och betänka vad man skriver om andra. Men hur ska vi vuxna kunna lära våra barn sånt, när vi själva lämnar ut hela familjer, uttrycker hat och dömer utifrån den lilla information som första artikeln lämnade?

Dödsorsak? Hon har ju erkänt ett visst våld. Tror du att det ändå lutar åt att barnet dött av sjukdom eller olycka? Trots att det blev utsatt för våld.
Citera
2019-10-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paintmastern
Inte alls enligt min erfarenhet. Beror ju såklart på vad som visas utåt. Barn som har det svårt hemma tenderar till att ha ett udda beteende. Då lägger dig skolan i
Så i helvete heller, varken skola eller socialtjänst lever upp tiill det de skall. Punkt slut !
Citera
2019-10-01, 17:56
Medlem
Citat:

Du bör nog lämna det här forumet och hänga på www.familjeliv.se istället. Tonen är riktigt rå här ibland. Och som sagt, man FÅR lägga ut namn men brukligt är att man maskar så det inte blir sökbart på google.se.

Med ovan sagt så tycker jag otroligt synd om pappan och den närmaste släkten. Jag funderar lite på hur mycket de faktiskt misstänkte. Hade de nån aning om hur pojken hade det? Det lär väl komma fram antar jag.
Citera
2019-10-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andhogst38
Det skrivs inget negativt om anhöriga, inte som jag sett iaf. Tänk dig istället in i det lilla barnets sista minuter, arma barn. Hoppas hon får ett rejält straff och samtidigt steriliseras under resans gång så hon aldrig nånsin mer kan göra om det. Tycker det är bra att människor får upplysningar. En dag släpps hon ut. Skulle du själv vilja vara i närheten av en sån? Min åsikt som jag står för.
Jag försvarar inte på något vis barnamordet. Eller påstår att det skrivits negativt om de anhöriga. Men att man börjar näthata i ett sånt tidigt stadie på hennes sida, med väldigt knapphändig information och hänger ut familjen som troligtvis är i chock...jag undrar hur det skulle kännas för en själv?
Citera
2019-10-01, 18:09
Medlem
Citat:
Jag försvarar inte på något vis barnamordet. Eller påstår att det skrivits negativt om de anhöriga. Men att man börjar näthata i ett sånt tidigt stadie på hennes sida, med väldigt knapphändig information och hänger ut familjen som troligtvis är i chock...jag undrar hur det skulle kännas för en själv?
Den sidan togs bort snabbt. Men det är baksidan av internet. Det finns netikett - vilket inte alla har. Och jag tror helt enkelt att när ett barn blir utsatt så kokar vreden. Här går det snabbt att skriva av sig. Så försök nu hålla dig till ämnet. Eller skapa en tråd om etikett på nätet - netikett.

On topic: Jag såg på hennes sida att jobbade på något café. Gjorde hon det nu också, eller var hon arbetslös?
Citera
2019-10-01, 18:09
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karl-may
Retorisk fråga.
Jag är ju vid liv. Så nej.

Om jag tolkar några resonemang här

När man handlar i psykos är det alltså något utomrationellt tillstånd där man inte är medveten om sina handlingar och inte minns dem. Men man har alla sinnen i behåll och vissa är kapabla att skada och döda. Inte sig själva utan andra människor (troligen bara dem som är svagare). Kan man då inte hållas ansvarig och straffas? Varför straffar/tar vi körkortet från den rattfulle? Han var ju full och bortanför normalt konsekvenstänk.
Så - kan man inte straffas för det man gjort då man "inte var medveten om sina handlingar", "hörde röster" etc?
Och hur kan man veta att alla dessa förklaringar inte bara är ursäkter och manipulationer vid de psykologiska testerna?
När psykosen "gått över" (?), medicinerats eller terapisamtalats bort och den psykotiske görs uppmärksam på att hen tagit ett liv: utsatt en oskyldig människa/barn för lidande - rädsla och smärta in i döden - liksom alla närstående som ständigt skall återuppleva detta, är den psykotiske då inte beredd att ta ett livstids straff? Vem skulle efter en sådan handling gå rakryggad bland människor ute i samhället? Endast att invänta nästa psykos och mord? Nej tack skydda oss och inte minst barnen från dessa.

Sammanfattningsvis ser jag inte att psykisk sjukdom någonsin skulle vara förmildrande i något brottssammanhang - andra har ju samma rätt att bli skyddade. Därtill kommer frågor som hur tillförlitligt diagnoser ställs, om det inte krävs någon rubbning oavsett för att man skall uppsåtligt döda någon i beroendeställning etc.
Jag känner en tjej som fick en förlossnings psykos. En vän till henne var hemma hos henne och den nyfödda, då mamman helt plötsligt säger att hon tar vingarna till affären bra om du är här en stund. Hon gick ut på balkongen på tredje våningen och hoppade. Hon är idag helt återställd och en bra mamma. Tror du hon visste vad hon gjorde just då?
Citera
2019-10-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dödsorsak? Hon har ju erkänt ett visst våld. Tror du att det ändå lutar åt att barnet dött av sjukdom eller olycka? Trots att det blev utsatt för våld.
Om du läste i texten så hänvisade jag till den första knapphändiga informationen som lämnades av media, och hur man direkt började näthata på hennes sida och hängde ut familjen. Jag vet inte, men jag tror att de flesta i den chock familjj säkert befann sig i då, inte skulle må så bra av det. Det är människor det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in