2019-10-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paintmastern
Det luktar NA här 😉

Ja jag är beroende och sprider budskapet så gott det går. Försöker få folk att se det som en sjukdom. Jag blir lite triggad av att använda sjukdomen som ursäkt för onda handlingar.
Senast redigerad av Dumstruten78 2019-10-01 kl. 18:16.
Citera
2019-10-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du bör nog lämna det här forumet och hänga på www.familjeliv.se istället. Tonen är riktigt rå här ibland. Och som sagt, man FÅR lägga ut namn men brukligt är att man maskar så det inte blir sökbart på google.se.

Med ovan sagt så tycker jag otroligt synd om pappan och den närmaste släkten. Jag funderar lite på hur mycket de faktiskt misstänkte. Hade de nån aning om hur pojken hade det? Det lär väl komma fram antar jag.
Även om man får lämna ut namn, måste man det i det tidiga stadiet då den första artikeln inte sa mycket? Och det är just familjen jag tänker på, i den chock de säkert befann sig i då och man på hennes facebooksida hänger ut dem. Medmänsklighet...
Citera
2019-10-01, 18:19
Medlem
Vad vet vi om pappan? Hade han kontakt med sonen? Var han delaktig i barnets liv?
Senast redigerad av Sobiol 2019-10-01 kl. 18:23.
Citera
2019-10-01, 18:35
Medlem
Andhogst38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobiol
Vad vet vi om pappan? Hade han kontakt med sonen? Var han delaktig i barnets liv?
Men hallå?? Vem försöker hänga ut familjen nu då?
Bra jobbat! 👍
Citera
2019-10-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andhogst38
Men hallå?? Vem försöker hänga ut familjen nu då?
Bra jobbat! 👍
Vill absolut inte hänga ut familjen. Det är ju redan gjort. Vill inte få hans namn, men som nån skrev, man undra om nån misstänkte något att det var något som inte var bra hemma? Att hon mådde dåligt eller att pojken visade tecken på nåt?
Citera
2019-10-01, 18:51
Medlem
Citat:
Vill absolut inte hänga ut familjen. Det är ju redan gjort. Vill inte få hans namn, men som nån skrev, man undra om nån misstänkte något att det var något som inte var bra hemma? Att hon mådde dåligt eller att pojken visade tecken på nåt?
Detektiven allmänheten kan se på dennes Facebook att han är fruktansvärt ledsen. Självklart. Farmor har också skrivit på hans sida. Men det är väldigt få, så jag undrar hur det stod till med det sociala egentligen och HUR stor kontakt han egentligen hade med sin son. Men det lär visa sig.
Citera
2019-10-01, 18:57
Medlem
Citat:
men du har precis skrivit att det är viktigt att visa hänsyn o respekt mot anhöriga..
det kan du ha rätt i.
Men tänker att som anhörig orkar man väl ändå inte med att sitta och läsa spekulationer på flashback.
Det här är tragiskt för alla men självklart värst för de närmaste.
Inte första gången det händer dock, det har varit många barnamord senaste åren, hur kan statistiken se ut i jämförelse mot tidigare år?
Ser man riktigt långt tillbaka så var det inte alls ovanligt, att fattiga ogifta flickor o kvinnor tog död på sina nyfödda barn.

Men det förekommer i nutid att nära anhöriga dödar äldre barn, och det bör vara värre lidande. ju större barnen är ,när de försöker göra motstånd så gott de kan.
Senast redigerad av moshes 2019-10-01 kl. 18:59.
Citera
2019-10-01, 19:00
Medlem
Först och främst är detta en ytterst tragisk händelse. Jag beklagar sorgen för närstående och anhöriga.

Jag har jobbat inom psykiatrin och socialpsykiatrin sedan snart 10 år tillbaka och har genom alla år sedan dess funnit det fantastiskt givande och intressant i såväl karriär som studier.

Det som slår mig i denna tråd är bilden kring diverse diagnoser. Att det skulle vara såpass enkelt att de mesta kända symptomen/skrönorna kring en diagnos skulle ge en självklar gärningsmannaprofil. Verkligheten är inte ett skolboksexempel. I många fall långt ifrån. Exakt samma specifika symptom kan yttra sig på en hel del olika vis beroende på personen i fråga.

Jag möter dagligen , ut efter vad en beaktad psykiatriker anser vara, "en av Sveriges värsta psykopater ". Likaså möter jag flertalet fullkomligt aktivt psykotiska människor. Jag har otaliga gånger hotats till livet. Och otaliga gånger smidigt backat undan ur dessa genom lågaffektivt bemötande men också genom att ha en relation till personen i fråga. Min erfarenhet säger att även den grövsta psykosen finner sina gränser i ett bekant ansikte. Spärrar tycks finnas även där.

Men många gånger har jag bevittnat när dessa spärrar inte finns. Och svaret tycks fan-i-mig alltid vara detsamma - alkohol och droger. I kombination med diverse personlighetsstörningar av olika slag är det en överhängande risk för gränslöst våld.

Gällande instabil personlighetsstörning (borderline) skulle jag verkligen vilja hävda att den empatiska förmågan finns i hög grad hos de allra flesta. Särskilt gentemot katter(?). Den är dock ofta också väldigt missriktad - dvs. ex. gentemot någon som behandlar en illa eller mot sig själv. Rent av egocentriskt i bägge fall många gånger. En hel del utan insikt i sin problematik kräver just det man säger saknas dem, empati. Till dess ytterligheter. Det som verkar funka bäst, som någon tidigare nämnt, är oerhört tydliga ramar, regler och begränsningar från motparten.

I detta fall var motparten tyvärr en 4-åring.

(Mitt första inlägg. Go easy on me.)
Senast redigerad av Svarcastad 2019-10-01 kl. 19:25.
Citera
2019-10-01, 19:00
Medlem
Är hennes facebooksida borta? Kan inte hitta någon med hennes namn...
Citera
2019-10-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocacolazee
Är hennes facebooksida borta? Kan inte hitta någon med hennes namn...
Den plockades bort tidigare idag
Citera
2019-10-01, 19:14
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
För oss som arbetar inom psykiatrin är en psykos något ofta väldigt uppenbart och inget man kan spela sig till.
Jag har sett personer som slagits om knivar för att kunna skada andra i sin psykos för att i sitt vanliga tillstånd vara väldigt fina personer. De är inte medvetna vad de gör, det är väldigt tydligt när man arbetar med psykotiska patienter.
Sedan finns det behandlingar som kan förebygga att personen hamnar i psykos igen, ofta slutar personen med medicinen och faller dit igen. Men det finns tex öppenvård i tvångsform där patienten måste komma till psykiatrin för att få långtidsverkande injektion och då kan man alltså säkerställa att personen blir rätt medicinerad och inte bara slutar med sin medicin.
Att man skadar någon under psykos ger en absolut inte frikort, jag anser det vara absolut rätt att kunna dömas till rättspsykiatrisk vård tex.

Detta stämmer. Men en psykos kan bryta ut även om man sköter medicineringen.
Citera
2019-10-01, 19:19
Medlem
KinkyEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ducell
Förnamn på farmodern?
Hittar inte påstådda pappans fejja,någon som kan länka?

Jag hittar honom under namnet ’Dann* Öst*rb*rg

Farmodern heter Mari*

Pappan har skrivit om mordet på sin sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in