2019-10-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon
Med min erfarenhet av psykiatri (pluggat och jobbat) skulle jag snarare hävda att de som slår sina barn har någon form av sjukdom, även om den inte är diagnosticerad. Många våldsbrottslingar som det görs RPU på i en rättegång får någon personlighetsstörningsdiagnos, men varit "friska" tidigare eftersom de inte varit i kontakt med psykvården innan.

Finns väldigt mycket odiagnosticerad psykisk ohälsa i samhället, och vissa av de personerna är olyckligtvis tickande bomber för sig själva eller sin omgivning.
Men att vara psykopat ex.vis är ju inte en diagnos? Eller blandar jag ihop begreppen nu?
Citera
2019-10-01, 15:18
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon
Med min erfarenhet av psykiatri (pluggat och jobbat) skulle jag snarare hävda att de som slår sina barn har någon form av sjukdom, även om den inte är diagnosticerad. Många våldsbrottslingar som det görs RPU på i en rättegång får någon personlighetsstörningsdiagnos, men varit "friska" tidigare eftersom de inte varit i kontakt med psykvården innan.

Finns väldigt mycket odiagnosticerad psykisk ohälsa i samhället.
Håller med dig fullt ut. Det är ofta narcissister eller antisociala som ju faktiskt oftast inte söker hjälp.
Dessutom, bara för att man har en diagnos utesluter inte det att man har andra. Jag tror att vissa med borderline som begått hemska handlingar absolut kan vara komorbid narcissist tex.
Citera
2019-10-01, 15:20
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Med kloka arbetskamrater, och strikta regler i arbetsuppgifterna så kan väl en Borderlinepersonlighet fungera ok.
Men bäst vore väl ändå att arbeta på andra arbetsplatser. På ett vårdhem så borde personalen vara utrustad med förmåga till medkännande och empati.
Borderline personer har inte riktig empati till andra mänskor, de har hela tiden fokus på sig själva och egna behov.
Det som är det stora problemet är ju Borderlinepersonens oförmåga att känna tillit och känna närhet
i nära relationer. De binder och begränsar sin partner, kräver, kväver och kontrollerar.
Använder manipulation. Men som sagt det finns olika graderingar i deras brister.
Som en skribent skrev, så kan sköra Borderline personer fungera mycket bra om partnern är
dominerande och sätter gränser för utspel och manipulationer.
Borderline kan visst känna empati, vissa till och med mer än andra.
Citera
2019-10-01, 15:21
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men att vara psykopat ex.vis är ju inte en diagnos? Eller blandar jag ihop begreppen nu?
Den används inte i Sverige, men psykopati existerar ju inte mindre för det. Har vuxit upp med en mamma som var psykopat, vissa kallade henne borderline men det rörde sig garanterat om psykopati.
Citera
2019-10-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf

Så snälla dårar, sluta hävda psykisk sjukdom som psykos eller annat. Hon vet med all säkerhet precis vad hon gjort. Och gick loss på en fysiskt underlägsen individ och inget annat.

Det kan du inte veta något om såvida du inte själv har relevant utbildning och undersökt mamman. Det är ingen vild gissning att hon kommmer genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.

Det förekommer att personer som lider av borderline personlighetsstörning eller posttraumatiskt stressyndrom drabbas av s.k. stressutlösta psykoser. I dessa tillstånd minns inte personen som drabbats av en stressutlöst psykos sina mest affektionsladdade utbrott. I litteratur om rättspsykiatri anges att de är av särskilt intresse för rättspsykatrin för att de faktiskt kan tända på ett hus utan att själva vara medvetna om vad de gjort.

Det är tyvärr vanligare än vad folk i allmänhet tror. Inte minst kvinnor som ofta själva är offer kan lida av återkommande stressutlösta psykoser.

Vi får helt enkelt avvakta och se vad RPU:n säger.
Citera
2019-10-01, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Den används inte i Sverige, men psykopati existerar ju inte mindre för det. Har vuxit upp med en mamma som var psykopat, vissa kallade henne borderline men det rörde sig garanterat om psykopati.
Jag själv försöker skilja på störning och diagnos. Men det är ju jag. Jag är inte säker på om jag någonsin träffat på en fullfjädrad psykopat faktiskt. Men säkerligen har man gjort det fast man inte ens vet om det.
Citera
2019-10-01, 15:27
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Jag själv försöker skilja på störning och diagnos. Men det är ju jag. Jag är inte säker på om jag någonsin träffat på en fullfjädrad psykopat faktiskt. Men säkerligen har man gjort det fast man inte ens vet om det.
Det har du säkerligen gjort. Problemet med psykopater är ju att de ser ut sina offer, ofta de som inte kan försvara sig. Är man en stark och trygg individ märker man ofta inte av dem. För psykopater är otroligt charmiga människor som är trevliga när det passar dem.
Citera
2019-10-01, 15:28
Medlem
Citat:
Till skillnad mot en psykopat så har Borderline känslor.
Psykopaten,fulländad påsykopati- sådan saknar riktiga känslor, såväl egna som empati mot andra.

Borderline har egna starka känslor, men oförmåga att känna empati mot andra.
De uppträder inte lika kallhamrat som en psykopat eftersom de kan gråta över sig själva och uttrycka sin sorg, besvikelse men är helt fokuserad på egna känslan. Som ett litet barn.
De brukar uppträda som -As if-
men har tomrum istället för självkänsla
men kan ha ett gott självförtroende, dvs en yta som är helt normal.
Citera
2019-10-01, 15:29
Medlem
Citat:
Du har helt rätt, psykopat är inget man använder som begrepp inom psykvården, utan det är något man säger i folkmun. DÄREMOT har personer som uppfattas som psykopater väldigt ofta någon personlighetsstörning inom kluster B (narcissistisk, antisocial eller borderline).

Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Håller med dig fullt ut. Det är ofta narcissister eller antisociala som ju faktiskt oftast inte söker hjälp.
Dessutom, bara för att man har en diagnos utesluter inte det att man har andra. Jag tror att vissa med borderline som begått hemska handlingar absolut kan vara komorbid narcissist tex.
Ja precis!

Sen är det inte alls ovanligt att personer med en diagnos inom ett personlighetsstörningskluster har drag av andra störningar i samma kluster - borderlines med narcissistiska drag (men inte nog för NPD), antisociala narcissister etc. Psykiatriska diagnoser är satta utifrån kriterier hos patienten, dvs man väljer diagnosen som bäst beskriver problematiken.
Citera
2019-10-01, 15:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234partymyra
Oj oj oj. Du behöver nog lite lugnande och gå i terapi för vad din x gjorde mot dig. Det du beskriver är inte det vanligaste bland personer med borderline. Har inte hört någon vuxen som beter sig så. Borderline brukar växa bort och de flesta blir förståndigare och inser att det inte är någon smart idé att tänka svart/vitt eller gå direkt på känsla

Det där är kungarolfs upplevelse av någon med borderline. Det kan inte du ändra på. Att då föreslå lugnande är lågt.
Citera
2019-10-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det där är kungarolfs upplevelse av någon med borderline. Det kan inte du ändra på. Att då föreslå lugnande är lågt.
En upplevelse av någon betyder inte att allt man tror är sant om den personen. Även om den här borderline så kan det finns fler saker som gör att personen agerar som den gör. Lågt att föreslå lugnande? Ok, vad skulle du föreslå då?
Citera
2019-10-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Naä… Det stämmer inte.
Hon har en bakgrund med beroendeproblematik.
Vi vet inte att hon HAR beroendeproblematik. Hon kan ha haft det tidigare men vara "ren" nu.
Hon kanske flyttade för just den problematiken och inte använder droger nu för tiden.
En nykter alkoholist har också en bakgrund med beroendeproblematik, även om han är nykter sen flera år tillbaka.

Förutom flera betalningsanmärkningar har kvinnan, som har en bakgrund med beroendeproblematik, vid två tillfällen dömts för våldsamt motstånd.

Det skedde 2010 och 2012 i samband med två polisomhändertagande.

(Förmodligen så använde hon kanske droger)
Men just nu så vet vi inte det, och då skall ingen av oss påstå det heller utan källa.
Nån som kände henne kanske kan upplysa oss...…..

Beroende är en livslång sjukdom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in