2019-10-01, 12:37
Medlem
Trådens enda vettiga inlägg. Så tröttsamt att se en massa människor som knappt kan slita sig från internetforum hålla på och uttala sig om ”borderline”. Är det en pappa som mördat ett barn så ska det ändå skrivas att mamman måste ha ”borderline” som varit tillsammans med honom. Föräldrarna i Lomma som mördade sina barn hade inte borderline och dom levde inte på bidrag. Det finns mördare helt enkelt ibland oss och så har det varit sen stenåldern.
Psykopaten som mördade sin bästa vän i Danderyd hade inte heller borderline eller psykisk ohälsa.
Sluta stigmatisera psykisk ohälsa då det nästan är en majoritet av Sveriges (eller världens) befolkning som har någon slags problematik med stress, ångest, nedstämdhet eller att inte ha en trygg anknytning osv.
Det är vidrigt när barn far illa men jag vet genom mitt arbete att det händer även barn till läkare, psykiatriker, företagsledare osv och det är inget som man förebygger genom att börja diskriminera just mammor med någon slags psykisk ohälsa historiskt. Man kan faktiskt inte förebygga att inga barn kommer fara illa, välkommen till planeten jorden och mänskligheten.
Det är flera barn i varje klass som inte har det bra hemma och det förebyggs INTE genom att vissa grupper av föräldrar skulle tvångssterileras eller annan skit som framförs av idioter på nätforum som detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Nej, det borde ingen i hennes omgivning känt till. Eftersom alla inte är psykiatriker eller framförallt läkare och att alla som har vissa sjukdomar inte heller visar upp dessa tecken. Framförallt inte lägger sig i hennes roll som mamma och hennes privatliv. Att ha en sjukdom betyder inte att alla är experter och ska vara vara på tårna för att "ojdå snart sker nog ett mord för hon har borderline och jag anser inte hon är en bra mamma". Kan säga att om så hade varit fallet med alla psykiska sjukdomar så hade knappt en enda människa levt då i princip alla har en form av psykisk sjukdom i någon form. Dessutom, vad ska de göra? Ingenting. Här kan man leka expert och rädda världen och ungen för att man har facit. Men försök göra det med en annan med borderline då. Som troligen inte kommer mörda någon och som troligen inte heller får någon hjälp från dig heller.
Citera
2019-10-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esse.v.e
Trådens enda vettiga inlägg. Så tröttsamt att se en massa människor som knappt kan slita sig från internetforum hålla på och uttala sig om ”borderline”. Är det en pappa som mördat ett barn så ska det ändå skrivas att mamman måste ha ”borderline” som varit tillsammans med honom. Föräldrarna i Lomma som mördade sina barn hade inte borderline och dom levde inte på bidrag. Det finns mördare helt enkelt ibland oss och så har det varit sen stenåldern.
Psykopaten som mördade sin bästa vän i Danderyd hade inte heller borderline eller psykisk ohälsa.
Sluta stigmatisera psykisk ohälsa då det nästan är en majoritet av Sveriges (eller världens) befolkning som har någon slags problematik med stress, ångest, nedstämdhet eller att inte ha en trygg anknytning osv.
Det är vidrigt när barn far illa men jag vet genom mitt arbete att det händer även barn till läkare, psykiatriker, företagsledare osv och det är inget som man förebygger genom att börja diskriminera just mammor med någon slags psykisk ohälsa historiskt. Man kan faktiskt inte förebygga att inga barn kommer fara illa, välkommen till planeten jorden och mänskligheten.
Det är flera barn i varje klass som inte har det bra hemma och det förebyggs INTE genom att vissa grupper av föräldrar skulle tvångssterileras eller annan skit som framförs av idioter på nätforum som detta.
"Psykopaten" i Danderyd har du inte en susning om ifall han har den personlighetsstörningen. Inte heller om han led av psykisk ohälsa eller borderline. Så du gör samma som de du ondgör dig över. Sätter epitet på folk du inte har kännedom om. I övrigt gillade jag ditt inlägg.

Vad som hänt i huvudet hos denna mamma är nog ganska enkelt - hon var less på sonen, att inte kunna hantera trots. Troligen ganska opedagogisk och impulsiv om jag skulle gissa. Hon klarade helt enkelt inte av mammarollen.
Citera
2019-10-01, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Du sitter ju bara och diktar ihop din egen verklighet av händelsen. Finns inga säkra belägg för att hon drack överdrivet mycket, hade låg impulskontroll, levde på andra bidrag än barnbidrag/bostadsbidrag och det finns definitivt inga belägg för att hon knarkade.

Att dricka några glas vin på helgen eller att bli förbannad på sina barn och ryta ifrån, är långt ifrån ett onormalt eller ens felaktigt beteende som förälder. ........ Osv...

Det kallas helt enkelt för vanligt svenkst familjeliv, och vanlig svensk uppfostran.

Om man ligger i nån risk-zon för att man tar några glas vin på helgen, eller att man ryter ifrån eller tar tag i sitt barn så är vi många som ligger i "mörda barnen risk-zonen"

Detta är absolut INGET försvar för denna mammans agerande, Men.......
Jag blir så trött på folk som hela tiden säger att man har det så bra med sina ungar, att man inte får ta tag eller uppfostra, eller att det ALDRIG är barnets fel eller beteende, utan det ALLTID är förälderns. Dom föräldrarna har totalt fel, för ibland är det skitjobbigt. På riktigt jobbigt.!!
Jag har 5 ungar som jag älskar över allt annat. (och en tålmodig fru)
7 gånger av 10 är det fantastiskt att ha barn.
2 gånger av 10 är det ok, det flyter på....
Men 1 gång av 10 är det för jävligt, och då är det tur för barnen att det finns lagar som stoppar en förälder. Just den gången är det förbannat jobbigt.
Det finns inget som kan reta upp nerverna på en förälder än en trottsig liten skit-unge.
Den förälder som säger nåt annat blå-ljuger.
Som tur är så är dom lyckliga och glada stunderna många fler, vilket självklart gör att man orkar med.

Jag tror att just denna mamman hade sin 10:e gång, och det gick över styr. Det helt enkelt bara "blev så".
Ungen drev henne till vansinne den kvällen.

Det är såklart ingen ursäkt för vad hon gjorde, men kanske den enkla anledningen.
"det bara blev så"
Citera
2019-10-01, 12:49
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Varför ska man lägga över skulden på vården eller någon myndighet? Det är väl inte dem som dödat pojken? Det är väl inte dem som utövat viss våld mot honom? Även om de kan ha ignorerat hans mammas lämplighet som förälder....man kan inte lägga skulden på någon annan för en handling man gjort, oavsett. Kan du inte lita på din förmåga att kunna ta hand om ditt barn så är det faktiskt du själv som ska flagga för detta, oavsett om det är genant, pinsamt eller liknande. Jag skiter faktiskt fullkomligt i hur personen i fråga mått, mår eller har betett sig före hon dödade sitt barn....hon är skyldig även om vården/myndigheter har gjort fel. Man kan inte bortse från hennes handling oavsett.
Du får nog läsa mitt inlägg en gång till!

Jag beskyller inte vården eller ngn myndighet. Däremot så menar jag att det skulle vara intressant att erhålla ytterligare information för att bringa klarhet i OM vården eller någon myndighet har brustit i sitt arbete genom att låta pojken bo med sin mamma?

Om hon lider av någon form av psykisk ohälsa, krökar och brukar narkotika, visste t.ex. sociala myndigheterna om det?
Föll pojkens bästa mellan stolarna?

Nej, jag fråntar inte kvinnan något ansvar. Frågan är dock om vård och/eller någon myndighet har brustit i sitt arbete genom att låta pojken bo med sin mamma?
Citera
2019-10-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är nog mer troligt att hon varit stressad över att barnet inte ville sova på söndag kväll, när de skulle upp tidigt till dagis respektive arbete på måndag morgon. Och något slagit slint alternativt att det är någon grad av olyckshändelse i händelsen (dvs kan bli vållande till annans död och inte mord, om man skall spekulera i kommande dom). Vi vet ju faktiskt inte exakt vad som har hänt ännu, och beskrivningen av GM härinne som nån alkoholiserad psyksjuk är med största säkerhet kraftigt överdriven. Hon verkar tvärtom vara hyfsat normal och det är väl det som gör händelsen extra obegriplig och skrämmande.
Har du några belägg för att mamman ens har ett arbete? Annars faller hela din teori redan där. Hon ger ju inte direkt intryck av att vara den arbetsamma och plikttrogna typen.
Citera
2019-10-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det kallas helt enkelt för vanligt svenkst familjeliv, och vanlig svensk uppfostran.

Om man ligger i nån risk-zon för att man tar några glas vin på helgen, eller att man ryter ifrån eller tar tag i sitt barn så är vi många som ligger i "mörda barnen risk-zonen"

Detta är absolut INGET försvar för denna mammans agerande, Men.......
Jag blir så trött på folk som hela tiden säger att man har det så bra med sina ungar, att man inte får ta tag eller uppfostra, eller att det ALDRIG är barnets fel eller beteende, utan det ALLTID är förälderns. Dom föräldrarna har totalt fel, för ibland är det skitjobbigt. På riktigt jobbigt.!!
Jag har 5 ungar som jag älskar över allt annat. (och en tålmodig fru)
7 gånger av 10 är det fantastiskt att ha barn.
2 gånger av 10 är det ok, det flyter på....
Men 1 gång av 10 är det för jävligt, och då är det tur för barnen att det finns lagar som stoppar en förälder. Just den gången är det förbannat jobbigt.
Det finns inget som kan reta upp nerverna på en förälder än en trottsig liten skit-unge.
Den förälder som säger nåt annat blå-ljuger.
Som tur är så är dom lyckliga och glada stunderna många fler, vilket självklart gör att man orkar med.

Jag tror att just denna mamman hade sin 10:e gång, och det gick över styr. Det helt enkelt bara "blev så".

Ungen drev henne till vansinne den kvällen.

Det är såklart ingen ursäkt för vad hon gjorde, men kanske den enkla anledningen.
"det bara blev så"
Visst är det tufft att vara förälder ibland. Skittufft att dessutom vara ensamstående. Att inte ha någon i vardagen att stöta och blöta bekymmer med. Men att "använda visst våld" som hon erkänner att hon gjort är inte ok. Det kan inte ha varit ett "visst våld" om barnet dog för henne. Ingen av mina ungar har dött - jag har aldrig slagit dom.

Jag tror att denne pojk var strykrädd för sin mamma. En sån som hukar sig så fort hon höjer armen över midjehöjd. Jag tror helt enkelt att den här mamman hade något ont i sig. Jag tror inte att hon bitit sig i tungan istället för att slå. Att ta en unge i örat är en sak - det dör inte ett barn av. Jag undrar lite hur stort ett "visst våld" är om en fyraåring avlider av det våldet.
Citera
2019-10-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
benzo kan göra så man tappar det helt.
krävs dock att man tar det då.

jag menar bara att oavsett vilka droger man än stoppar i sig så får man stå för det man gör.
oavsett.
Därom är vi ense, jag tolkade ditt inlägg som att du inte ansåg att ett eventuellt missbruk varken gjorde till eller från för att händelsen kunde inträffa. Att ett eventuellt missbruk inte minskar skuldbördan håller jag helt med om.
Citera
2019-10-01, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobiol
Du har missförstått mig. Från fakta kan vi lära oss, inte spekulationer. Och det var hennes etniska bakgrund som är oväsentlig jag menade.
Etnisk bakgrund kan påverka uppväxtmiljö, värderingar, socialt skyddsnät, utbildning och karriärsval m.m.

Menar du att inget sådant kan vara av intresse för att förstå vad som format henne?
Citera
2019-10-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Du får nog läsa mitt inlägg en gång till!

Jag beskyller inte vården eller ngn myndighet. Däremot så menar jag att det skulle vara intressant att erhålla ytterligare information för att bringa klarhet i OM vården eller någon myndighet har brustit i sitt arbete genom att låta pojken bo med sin mamma?

Om hon lider av någon form av psykisk ohälsa, krökar och brukar narkotika, visste t.ex. sociala myndigheterna om det?
Föll pojkens bästa mellan stolarna?

Nej, jag fråntar inte kvinnan något ansvar. Frågan är dock om vård och/eller någon myndighet har brustit i sitt arbete genom att låta pojken bo med sin mamma?

Nej, jag har inte beskyllt dig personligen och hoppas att du inte tog åt dig. I så fall ber jag om ursäkt. Jag utgick bara generellt, inte av inlägg i tråden. Men det förekommer i princip varenda gång liknande incidenter händer att man försöker hitta den skyldige i myndigheter, kommun, skola, socialen och liknande.....

Men det skulle absolut vara intressant att få veta om mamman förekom i någon form av register hos typ soc eller liknande.....
Citera
2019-10-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Har du några belägg för att mamman ens har ett arbete? Annars faller hela din teori redan där. Hon ger ju inte direkt intryck av att vara den arbetsamma och plikttrogna typen.

Ja, jag har belägg för att tro att hon har haft ett arbete. Från två olika källor, varav den ena är hennes egen facebook. Stämmer den infon börjar hon troligen runt kl 9-10 på vardagarna. (cafeet öppnar 11, men skall väl göras mackor etc så personalen börjar säkert 1-2 timmar före öppning).
Citera
2019-10-01, 13:11
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Finsk efternamn dock och finsk stad, Esbo, angedd som hemort på FB.

Finnar tycks ha missbruk- och psykbesvär nästan i nivå med indianer och arktiska mongolider snarare än med skandinavier.
Finland betyder samernas land (finne = same i fornnordiska). Och samma höga kindkotor som andra arktiska folk....och vilken överraskning, deras språk är släkt med samiska.....säg till när polletten trillar ner.

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/finlandare-har-sina-rotter-i-sibirien
Senast redigerad av godhetsaposteln 2019-10-01 kl. 13:28.
Citera
2019-10-01, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ducell
Förnamn på farmodern?
Hittar inte påstådda pappans fejja,någon som kan länka?

När du söker på hans namn så är det den andra personen som kommer upp.
”Egenföretagare” och på profilbilden syns han och sonen. Oklart om det är den nu avlidna sonen. Han har precis bytt profilbild.
Han har även precis lagt upp en text om sonen.

”Livet är så orättvist, lider så mycket av tanken på vad du varit med om <3 <3 Saknar dig så mycket och önskar jag var där och kunde förhindra allting <3 Mitt hjärta är i tusen bitar, vet inte vart jag ska börja för att bearbeta detta <3”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in