2019-09-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Den globala kollapsen, ja.
Förstår bättre vad du menar nu.

Citat:
Jag har inte specifikt kommenterat din video med ”T 0:08” förrän nu. Har haft fullt upp med ljudvolymerna och de ”almost impossible” apteringarna.
Lögn
Men skit samma tänker inte tjafsa om det

Citat:
Molnet börjar innan eftersom sprängningarna inleddes med de inre kolumnerna.
Efter det sprängs de yttre och sekunden efter hör åskådarna explosionerna sekunden efter det att den globala kollapsen inleds.
Va?? Nyss påstod du ju att ljuden som fångats upp av reporterns mikrofon är när de yttre kolumnerna sprängs och innan det sprängdes inre kolumnerna utan att det registrerades.
Citat:
Citat:
de inre kolumnerna försvagades/sprängdes innan de yttre och då långt under markplanet för att inte höras/registreras. De dova dunsar som hörs (och syns) i Chandlers video kan då vara ljuden från sprängningarna av de yttre kolumnerna som i så fall skedde ovanför markplanet.
Citat:
de inre bärande kolumnerna sprängdes innan de yttre. Att inte det hördes/registrerades kan i sin tur bero på att de sprängdes under markplanet och att de yttre kolumnerna sprängdes ovanför markplanet och därför hördes/registrerades mycket starkare/tydligare.
Hur ska du ha det?
Senast redigerad av Prudent 2019-09-30 kl. 11:05.
Citera
2019-09-30, 15:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Förstår bättre vad du menar nu.
Bra. Och?

Citat:
Lögn Men skit samma tänker inte tjafsa om det
Nej. Ingen lögn. Jag kommenterar inte din tidsangivelse utan ger en mer generell beskrivning av förloppet.

Citat:
Va?? Nyss påstod du ju att ljuden som fångats upp av reporterns mikrofon är när de yttre kolumnerna sprängs och innan det sprängdes inre kolumnerna utan att det registrerades.

Hur ska du ha det?
1. Sprängningarna av de inre kolumnerna inleds och molnet börjar simultant bolma upp synligt i videon.

2. Ljuden från de inre sprängningarna hörs inte av åskådarna och registreras inte av videon.

3. Sprängningarna av de yttre kolumnerna och global kollaps inleds.

4. Ljuden från de yttre sprängningarna hörs av åskådarna och registreras av videon.

Exakta tidsangivelser är svårt att ange, men ljudets hastighet ligger på ca 340 meter/sekund och ljusets dito i princip momentant på aktuellt avstånd.

Så, åtminstone 2 sekunders fördröjning mellan ljus och ljud verkar vara en hyfsat korrekt bedömning.

Vad av det här funkar inte, menar du?
Citera
2019-09-30, 16:12
Medlem
Citat:
1. Sprängningarna av de inre kolumnerna inleds och molnet börjar simultant bolma upp synligt i videon.

2. Ljuden från de inre sprängningarna hörs inte av åskådarna och registreras inte av videon.

3. Sprängningarna av de yttre kolumnerna och global kollaps inleds.

4. Ljuden från de yttre sprängningarna hörs av åskådarna och registreras av videon.
Okej. Puh...
Få se då:
Inre kolumnerna sprängs när molnet börjar bolma upp, men ljuden registreras inte av videon. Yttre kolumnerna sprängs och global kollaps inleds. Denna sprängning är det som registreras av reporterns mikrofon.
Har jag slutligen uppfattat dig rätt?

Citat:
Exakta tidsangivelser är svårt att ange, men ljudets hastighet ligger på ca 340 meter/sekund och ljusets dito i princip momentant på aktuellt avstånd.

Så, åtminstone 2 sekunders fördröjning mellan ljus och ljud verkar vara en hyfsat korrekt bedömning.
Du uppskattade avståndet till 800 - 1000 meter så snarast närmare 3 sekunders fördröjning, men ja svårt säga exakt.
Senast redigerad av Prudent 2019-09-30 kl. 16:18.
Citera
2019-09-30, 16:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Okej. Puh...
Få se då:
Inre kolumnerna sprängs när molnet börjar bolma upp, men ljuden registreras inte av videon. Yttre kolumnerna sprängs och global kollaps inleds. Denna sprängning är det som registreras av reporterns mikrofon.
Har jag slutligen uppfattat dig rätt?
Ungefär så, ja.

Citat:
Du uppskattade avståndet till 800 - 1000 meter så snarast närmare 3 sekunders fördröjning, men ja svårt säga exakt.
Jag har ett vagt minne av att det skulle ta ca 2 sekunder. Kanske 600-800. Mindre viktigt.
Citera
2019-09-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ungefär så, ja.
Tack.
Då bryter jag ner påståendena här:

De inre kolumnerna sprängs utan att det registreras av mikrofonen. Därefter sprängs de yttre kolumnerna vilket registreras svagt på reporterns mikrofon.

Film 1. https://youtu.be/U8950hcKZXw
Film 2. https://youtu.be/ERhoNYj9_fg

Enligt film 2. pågår de påstådda explosionerna medan kvinnan säger "..they advised us to leave because we had.." vilket är ungefär mellan T 0:11 - T 0:13 i film 1. Eftersom det tar 2 sekunder för ljudet att nå fram till mikrofonen blir slutsatsen att ljuden som registrerats av mikrofonen uppstår vid WTC 7 ungefär mellan T 0:09 - T 0:11 i film 1.

Enligt film 2. har byggnaden inte ens börjat falla (i global kollaps) när reportern säger "This is it" utan fallet startar strax efter reportern säger "This is it" vilket i film 1. blir vid T 0:19

Om man slår ihop påståendena i det du skriver med vad vi ser i filmerna och vad som påstås i film 2. får man att först sprängs de inre kolumnerna, utan att det registreras, och vid T 0:11 har även de yttre kolumnerna sprängts, vilket registrerats av mikrofonen. Ändå startar den globala kollapsen inte förrän vid T 0:19.

Vad pysslar fasaden på WTC 7 med under de 8 sekunder den svävar fritt efter att både yttre och inre kolumner sprängts?

Edit. Efter SnakePlissskens inlägg nedan har jag justerat till 2 sekunder.
Senast redigerad av Prudent 2019-09-30 kl. 17:52.
Citera
2019-09-30, 17:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ungefär så, ja.

Jag har ett vagt minne av att det skulle ta ca 2 sekunder. Kanske 600-800. Mindre viktigt.

Ja jag skrev ju det till dig i morse - det är 2,100 feet = ca 650 (mer exakt 641) meter.. Fördröjningen är 1,7 sekunder.
Efter synkning mot andra filmerna har NIST kunnat dra slutsatsen att "ljuden" på filmen infaller tämligen EXAKT synkroniserat med när det ÖSTRA penthouse faller genom byggnaden..

Läs rapporten istället för att sitta och gissa..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-30 kl. 17:46.
Citera
2019-09-30, 17:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag kan försöka komma ihåg att skriva "östra" varje gång om det gör ditt liv lättare..
Ja, om du avser östra penthouse så är det bra om du också skriver det. Det underlättar.

Citat:
Vill jag hoppa över det jag enligt dig samtidigt spekulerar om - vad det nu är??
Tja, att hela östra penthouse ”rasar ner genom byggnaden”. Hur långt ner? Att kollapserna under östra penthouse ”initierar” kollapserna i resten av den inre strukturen?

Hur vet du det!

Citat:
Rakt under ligger den kolumn som enligt NIST rasade först..
Inte bara den, väl?

Citat:
Att de har rätt om var kollapsen initierades.
Hur vet du det?

Citat:
Det gör den inte så det är knappast nåt problem du behöver bry dig med.Det tar 1,75 sekunder från det att taklinjen börjar röra sig innan fritt fall kan uppmätas.
Att taklinjen viker in/ner en aning innan den globala kollapsen inleds i fritt fall sker just innan den globala kollapsen inleds i fritt fall. Titta på gavlarna.

En lokal företeelse.

Citat:
Nej, ljudnivåerna i NISTs beräkningar kommer från 1 sprängning ovan mark. Ska du spränga 5 våningar under mark och 3 våningar över mark samtidigt så kommer du behöva aptera sprängämnen ovan mark. Ljudnivåerna ligger kvar på (minst) samma nivå men explosionerna blir fler.
Längre in och längre ner = lägre ljudvolymer än längre ut/högre upp.

Citat:
Det går annars bra att läsa i NISTs rapport om du inte har gjort det.. Det är 2,100 feet eller 650 meter.
Nämn ett gott skäl till att jag ska lita på vad som står i NIST’s rapport.

Ett.

Citat:
Tidsmässigt kan de dova ljuden matchas närmast exakt med när det ÖSTRA penthouset rasar genom byggnaden.
Hur vet du det?

Citat:
Nej, ljuden som knappt hörs ens efter att man manipulerar ljudfilen verkar vara det ÖSTRA penthouset som rasar genom byggnaden.
Du uttrycker dig vilseledande. Han filtrerar bort de högre frekvenserna som innehåller ljud från mikrofonens närområde. Videokamerans audio-system filtrerar bort bakgrundsljud/lägre frekvenser för att intervjun ska höras klart och tydligt.

Chandler filtrerar tvärtom. Ingen manipulering av de enskilda ljuden. Endast filtrering av uppspelning.

Du är medvetet (hoppas jag?) vilseledande.

Citat:
Det är du/trutherrörelsen
Är jag identisk med ”trutherrörelsen” numera? När blev jag det?

Citat:
i det här fallet eftersom det är du som ifrågasätter utredningarna och slutsatserna av åratals arbete av tusentals personer och du uppenbarligen inte ens kan hitta några fel de har gjort.
Nej. NIST säger att man har bevisat att byggnaderna inte togs ner med sprängmedel/termit i kontrollerade demoleringarna. Det jag och övriga behöver visa är att de ’bevis’ NIST grundar sitt påstående på inte håller för en närmare granskning.

NIST påstår att man inte behövde genomföra gängse/rutinmässiga tester och analyser på tillgängligt rasmaterial eftersom:

1. Ljudvolymen måste ha legat på minst 130dB minst 800 meter ifrån. Bevisa det.

2. Det finns inga vittnen som rapporterar upplevelser av kraftiga explosioner av ett slag som kan ha kommit från apterade sprängladdningar. Bevisa det.

3. Det hade varit ”almost impossible” att aptera byggnaderna med sprängmedel/termit utan upptäckt. Bevisa det.

I det enskilda fallet som just nu diskuteras, Chandlers analys, så är det NIST och NIST-apologeterna i tråden som måste bevisa att de ljud som åskådarna reagerar på INTE kom från exploderande sprängmedel.

De är inte kritikerna i tråden som måste bevisa att det verkligen var sprängmedel/termit som exploderade. Det räcker med att bevisa att det kan ha varit sprängmedel/termit för att refutera NIST’s påstående om att det inte kan ha varit sprängmedel/termit.

Det är således NIST och NIST-apologeterna i tråden som har bevisbördan.
Citera
2019-09-30, 17:53
Avstängd
Citat:
Ja jag skrev ju det till dig i morse - det är 2,100 feet = ca 650 (mer exakt 641) meter.. Fördröjningen är 1,7 sekunder.
Efter synkning mot andra filmerna har NIST kunnat dra slutsatsen att "ljuden" på filmen infaller tämligen EXAKT synkroniserat med när det ÖSTRA penthouse faller genom byggnaden..

Läs rapporten istället för att sitta och gissa..
Jag litar inte ett smack på vad NIST skriver i sin rapport. Varför skulle jag det?

Förklara istället exakt hur NIST synkroniserar ljuden med kollapsen av östra penthouse.
Citera
2019-09-30, 18:07
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag litar inte ett smack på vad NIST skriver i sin rapport. Varför skulle jag det?

Förklara istället exakt hur NIST synkroniserar ljuden med kollapsen av östra penthouse.

Meningslöst om du inte litar ett smack på dem - eller hur?
Men nu förstår jag varför du inte verkar ha en aning om vad som står i rapporterna – det man inte har läst är ju svårt att förstå.
Citera
2019-09-30, 18:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja, om du avser östra penthouse så är det bra om du också skriver det. Det underlättar.
Tja, att hela östra penthouse ”rasar ner genom byggnaden”. Hur långt ner? Att kollapserna under östra penthouse ”initierar” kollapserna i resten av den inre strukturen?

Hela vägen ner så långt vi kan se -men det vet du ju redan: https://www.youtube.com/watch?v=1tPbom7CVC8

Citat:
Inte bara den, väl?
Inte bara, men om du känner till WTC7's konstruktion så vet du även att den pelaren var mer fristående och bar en väsentligt större belastning än någon annan pelare i byggnaden.

Citat:
Hur vet du det?
Det vet jag förstås inte, de observerbara bevisen stöder dock NISTSs troliga scenario fullt ut - men nej, jag var inte inne i byggnaden när den kollapsade.

Citat:
Att taklinjen viker in/ner en aning innan den globala kollapsen inleds i fritt fall sker just innan den globala kollapsen inleds i fritt fall. Titta på gavlarna.

En lokal företeelse.
Och?

Citat:
Längre in och längre ner = lägre ljudvolymer än längre ut/högre upp.
en enda explosion ovan mark är NISTs beräkningar byggda på.

Citat:
Nämn ett gott skäl till att jag ska lita på vad som står i NIST’s rapport.
Hur vet du det?
Du kan väl läsa den om du får tid och bilda dig en egen uppfattning.

Citat:
Du uttrycker dig vilseledande. Han filtrerar bort de högre frekvenserna som innehåller ljud från mikrofonens närområde. Videokamerans audio-system filtrerar bort bakgrundsljud/lägre frekvenser för att intervjun ska höras klart och tydligt.
Källa på att den mikrofonen har så underliga egenskaper så den kan filtrera bort enorma explosionsljud men ändå plocka upp samtal och hud från folk runtomkring?

Citat:
Är jag identisk med ”trutherrörelsen” numera? När blev jag det?
Identisk vet jag inte men de flesta argument du lägger fram har du ju plockat rakt av från A&Efor911 truths hemsida - eller så har vi ett fantastiskt sammanträffande här som borde få en helt egen tråd i avdelningen paranormala fenomen.

Citat:
Nej. NIST säger att man har bevisat att byggnaderna inte togs ner med sprängmedel/termit i kontrollerade demoleringarna. Det jag och övriga behöver visa är att de ’bevis’ NIST grundar sitt påstående på inte håller för en närmare granskning.
Var säger de det?
Citera
2019-09-30, 19:21
Avstängd
Citat:
Hela vägen ner så långt vi kan se -men det vet du ju redan: https://www.youtube.com/watch?v=1tPbom7CVC8
Nej. Det kan jag inte se. Jag ser hur fönster splittras. Du ser östra penthouset falla hela vägen ner?

Citat:
Inte bara, men om du känner till WTC7's konstruktion så vet du även att den pelaren var mer fristående och bar en väsentligt större belastning än någon annan pelare i byggnaden.
Fast det är ju ett helt annat påstående än det jag korrigerade. Kolumnen var EN av de strukturer som fanns under östra penthouse.

Citat:
Det vet jag förstås inte, de observerbara bevisen stöder dock NISTSs troliga scenario fullt ut - men nej, jag var inte inne i byggnaden när den kollapsade.
Hur stöder de observerbara bevisen NIST’s scenario av hur WTC 7 kollapsade?

Citat:
Och?
Precis som penthousen och diverse splittrade fönster så handlar det om en lokal företeelse som föregår den globala kollapsen.

Den globala kollapsen inleds när de synliga gavlarna simultant på bråkdelen av en sekund faller handlöst nästan rakt ner tillsammans med övriga synliga delen av byggnaden.

Citat:
en enda explosion ovan mark är NISTs beräkningar byggda på.
Och då är frågan om den hypotetiska explosionen nödvändigtvis är representativ för vad som erkligen hände.

Typ av sprängmedel. Sammanfogningar (bultar, svetsar) eller hela balkar. Försvagningars omfattning. Ljuddämpande material. Ljuddämpande inte strukturer och väggar. Under/över markytan.

Citat:
Du kan väl läsa den om du får tid och bilda dig en egen uppfattning.
Du svarade inte på min uppmaning. Igen. Nämn ett gott skäl till att jag ska lita på något i NIST’s rapport.

Ett.

Citat:
Källa på att den mikrofonen
Der finns mikrofoner som lämpar sig bättre för näraliggande ljudkällor i de högre frekvensområdena = reagerar mindre på ljudkällor med lägre frekvenser. Det är därför sådana mikrofoner brakar användas i intervjusituationder.

Citat:
har så underliga egenskaper så den kan filtrera bort enorma explosionsljud
Det är audiosystdmet som filtrerar bort ljud med lägre frekvenser så att inte omgivande ljud, som här, i storstadsmiljöer inte ska dränka vad som sägs i intervjun.

Pröva själv.

Citat:
men ändå plocka upp samtal och hud från folk runtomkring?
Den ”plockar inte bort någonting”. Den är inställd på dB-nivåer som uppkommer mycket nära mikrofonen.

Är du verkligen så genuint okunnig?

Citat:
Identisk vet jag inte
Varför skriver du då det? Hittar du bara på lite som det faller sig?

Citat:
men de flesta argument du lägger fram har du ju plockat rakt av från A&Efor911 truths hemsida
Här ljuger du igen. Rakt av. Varför ljuger du hela tiden?

Citat:
- eller så har vi ett fantastiskt sammanträffande här som borde få en helt egen tråd i avdelningen paranormala fenomen.
Den mesta informationen jag går på hämtar jag från den kritiska litteraturen. Här har nog folket i A&E läst samma litteratur i så fall.

Jag går också på en mängd videor, forum, artiklar, hemsidor, etc, men jag försöker ALLTID komma till primärkällan innan jag drar någon mer säkerställd slutsats.

Men jag förstår att du väldigt gärna vill klistra en etikett på mig och det jag skriver.

Citat:
Var säger de det?
När de säger att de letade efter vittnesmål och andra bevis/indikationer på att byggnaderna togs ner med CD’s men inte hittade något och att gängse/rutinmässiga tester och analyser av rasmaterial därför var överflödigt.
Senast redigerad av onopono 2019-09-30 kl. 19:36.
Citera
2019-09-30, 20:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej. Det kan jag inte se. Jag ser hur fönster splittras. Du ser östra penthouset falla hela vägen ner?
Ja det gör dessutom alla jag någonsin talat med om filmen - det syns tydligt på vågrörelsen på fasaden. Jag rekommenderar att du tittar igen alternativt kollar på en annan dator om det är nåt fel på din bildskärm eller så..

Citat:
Fast det är ju ett helt annat påstående än det jag korrigerade. Kolumnen var EN av de strukturer som fanns under östra penthouse.
Vad korrigerade du menar du? Jag skrev "Rakt under ligger den kolumn som enligt NIST rasade först.." Menar du att det skulle vara ett uttalande som "behövde korrigeras"? På vilket sätt korrigerade du det i så fall - var det ÖSTRA penthouset inte rakt över pelaren ifråga?

Citat:
Hur stöder de observerbara bevisen NIST’s scenario av hur WTC 7 kollapsade?
Se filmen vi diskuterade ovan t.ex, eller penthouse (det ÖSTRA), och jämförelserna med NISTs kollapsinitiering.

Citat:
Precis som penthousen och diverse splittrade fönster så handlar det om en lokal företeelse som föregår den globala kollapsen.
Den globala kollapsen inleds när de synliga gavlarna simultant på bråkdelen av en sekund faller handlöst nästan rakt ner tillsammans med övriga synliga delen av byggnaden.
Menar du på fullt allvar att penthouset (det ÖSTRA) som störtat ner i byggnaden, och när hela fasadlinjen säckar ihop - inte utgör delar av kollapssekvensen? Var det helt fristående händelser som bara skedde ändå? Kanske av brand? Kanske nån annan som försökte spränga kåken samtidigt men misslyckades?
Hursomhelst, siffrorna jag utgår ifrån:
The analyses of the video (both the estimation of the instant the roofline began to descend and the calculated velocity and acceleration of a point on the roofline) revealed three distinct stages characterizing the 5.4 seconds of collapse:
Stage 1 (0 to 1.75 seconds): acceleration less than that of gravity (i.e., slower than free fall).
Stage 2 (1.75 to 4.0 seconds): gravitational acceleration (free fall)
Stage 3 (4.0 to 5.4 seconds): decreased acceleration, again less than that of gravity

Men lägg gärna upp en film där du analyserar och mäter tiden på ditt sätt...

Citat:
Och då är frågan om den hypotetiska explosionen nödvändigtvis är representativ för vad som verkligen hände.

Typ av sprängmedel. Sammanfogningar (bultar, svetsar) eller hela balkar. Försvagningars omfattning. Ljuddämpande material. Ljuddämpande inte strukturer och väggar. Under/över markytan.

Du svarade inte på min uppmaning. Igen. Nämn ett gott skäl till att jag ska lita på något i NIST’s rapport.
Att varken du eller någon annan har lyckats hitta ett enda fel i den trots att det gått 18 år.
Att inte du gjort det är ju inte så konstigt med tanke på att du inte ens verkar ha öppnat rapporterna, men någon annan borde ju ha hittat nåt.

Citat:
Der finns mikrofoner som lämpar sig bättre för näraliggande ljudkällor i de högre frekvensområdena = reagerar mindre på ljudkällor med lägre frekvenser. Det är därför sådana mikrofoner brakar användas i intervjusituationder

Det är audiosystdmet som filtrerar bort ljud med lägre frekvenser så att inte omgivande ljud, som här, i storstadsmiljöer inte ska dränka vad som sägs i intervjun..[
Pröva själv.
Jag har ingen sån mikrofon att testa med.

Den ”plockar inte bort någonting”. Den är inställd på dB-nivåer som uppkommer mycket nära mikrofonen.
Vi tar det väl igen då...

Mikrofonen ser ut att vara en Electro-Voice RE50 - en mycket populär mikrofon bland journalister på fältet (än idag), som exempelvis även användes av CBS-reportrar vid wtc.. Här finns bilder och beskrivning av mikrofonen:
https://hire.audiodept.co.uk/shop/products/wired-mics/electro-voice/electro-voice-re50-omnidirectionl-dynamic-microphone/
http://www.coutant.org/evre50/

Det är alltså en "omnidirectional" mikrofon - en mikrofon som plockar upp ljud lika bra från alla håll, och den tar in i stort sett allt från 80 Hz-13,000 Hz - det är allt annat än en riktad mikrofon och den skulle tveklöst plockat upp ljudet av en explosion mycket bra...

Citat:
Här ljuger du igen. Rakt av. Varför ljuger du hela tiden?
Den mesta informationen jag går på hämtar jag från den kritiska litteraturen. Här har nog folket i A&E läst samma litteratur i så fall.
Alltså trutherrörelsen..

Citat:
Jag går också på en mängd videor, forum, artiklar, hemsidor, etc, men jag försöker ALLTID komma till primärkällan innan jag drar någon mer säkerställd slutsats.
Men jag förstår att du väldigt gärna vill klistra en etikett på mig och det jag skriver.
Det är svårt att låta bli att bunta ihop dig med dem du tar dina argument ifrån - och fullt naturligt - precis som när du kallar oss andra för NIST-apologeter, slemkepsar eller liknande..

Citat:
När de säger att de letade efter vittnesmål och andra bevis/indikationer på att byggnaderna togs ner med CD’s men inte hittade något och att gängse/rutinmässiga tester och analyser av rasmaterial därför var överflödigt.
Jag frågade när de sagt att de har "bevisat att byggnaderna inte togs ner med sprängmedel/termit i kontrollerade demoleringar" - men då var det något du bara hittade på tydligen.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-30 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in