2019-09-28, 23:10
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag har nu sett swebbtv intervjun med Stefan Torsell om Estonia-katastrofen. Såvitt jag vet, är/var Lars Ångström den ende politiker som i Estonia-frågan efterfrågat just det som Torsell efterlyser; en ordentlig utredning av den här katastrofen. Minns att jag röstade på honom då han satt i riksdagen. Har dock inte röstat på mp sedan dess. De är som jag ser det ett verklighetsfrånvänt parti idag. Jag tycker att Ångström är den ende politiker som har haft någon integritet så länge jag varit röstberättigad. Han blev kortlivad inom politiken, blev han obekväm, måntro?
Citera
2019-09-28, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Väldigt och väldigt. Det är ju inte ditt 10:e dyk precis men det är många som klarar detta. En professionell dykare eller militär dykare gör det definitivt.

Här har du en sportdykare som filmat hela vägen: https://www.youtube.com/watch?v=P-zSeK5ve2M

Men förstå, det är en sak att dyka ner till 80m och en helt annan sak att arbeta i dom djupen timtals och inspektera vraket. Då är mättnadsdykarna dom enda som klarar av att genomföra jobbet.

Du spekulerar, jag vet.
Citera
2019-09-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overlevaren-tillsatt-ny-utredning-om-estonia

Dom flesta anhöriga och överlevande vill ju ha en ny utredning, vilket jag förstår till hundra procent.

Ang kaptenen Avo så sågs han av andra överlevande på finskt sjukhus liggande i en säng, men sen var han bara försvunnen.
Hans fru fick flera samtal varje år när hon fyllde år men ingen sa något i luren, hon är helt säker på att det är hennes make.

Tvivlar på att dom såg honom. De är ju inte så att man vet vem som är kaptenen när man kryssar.
Vart såg de honom.?Delade dom rum? Vilka var det som såg honom?
Citera
2019-09-28, 23:19
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Hemligt.
Material.

Hahaha .

När blir detta explosivt då?
Du verkar veta att det är bomber.
Men ibland är det ju bara materiell...

Vad forna sovjetare önskade kan säkert stämma.
Men knappast att de hade kapacitet att kapa/sänka en färja....

Med vems arme skulle det ske?

Man transporterade allt från radarsystem (ex. flygjaktradar) till värdefulla grundämnen likt kobolt. Dessutom olika högriskmateriel som härstammade från sen sovjetiska ubåtsbasen i Paldiski i Estland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka64kk/fmv-gav-kriminella-uppdrag-att-stjala-rysk-flygradar
Senast redigerad av midvintermorker 2019-09-28 kl. 23:32.
Citera
2019-09-28, 23:24
Medlem
Citat:
Så det SUPERHEMLIGA ryska godset uppstår ur intet?
Vart kom det ifrån?
Varför skulle det smugglas till en hamnstad iht?

Kunde det inte stoppas på land?

Stoppas i Sverige?

Tjao men hur smart är det att låta samma KGB agenter smyga omkring på en båt då, med den logiken kunde ju vem som helst av de 1000 tals passagerarna även vara fiender (KGB)

Varför riskera det ?

Och ni foliehattar är så tröga.
= att stoppa denna smuggling med en så sofistikerad, plan som ni tror på. Med köpta politiker, insmugglad bomb, diverse cover operations. Hemliga dykningar och bogseringar efteråt ....

Den planen hade förmodligen KOSTAT mer pengar och resurser än vad eventuell last hade varit värd från början.

Kan mer än dig..
Hail hydra

Hur hemligt det var varierar nog. Troligtvis såld av korropta militärer i öst efter sovjetunionens fall (lite som i Lord of War). Mycket blev säkert stoppat, men inte allt. Kunde säkert bli stoppat i Sverige med, men betydligt svårare med utenlandska agenter i Sverige jämfört med EST.

Att smuggling av militär utrustning förekom har svenska myndigheter redan erkänt.

Att vilken som helst av Estonias passasjerare eller anställde skulle kunna vara ryska agenter är sant och en risk man fick räkna med.

Varför risikera att väcka björnen? Troligen så var ingen med kännskap til smugglingen vetande om just hur långt Ryssland var villiga att gå för att få stopp på smugglingen. Att färjan skulle sänkas var kanske inte något dom räknade med.

När färjan sen sänkts har Sverige 2 alternativ. 1. Att mörka allt, det går ändå inte att bevisa vem som sänkte färjan, troligen ryssen men varför? Då skulle man behöva erkänna allt, Vilken leder til alternativ 2. Erkänna allt och skylda på ryssen, som man ej kan bevisa. Dock så skulle folket krava att någon huvud får rulla, eftersom man användt färjan til smuggling.

Bästa lösning blir således = hålla käft. Täcka över skipet. Gravfrid. Rädda sig själv. Ryssen är nöjd med, dom har bevisat vem som är boss.
Senast redigerad av Mitnick89 2019-09-28 kl. 23:33.
Citera
2019-09-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker

Uppdrag granskning gjorde t.o.m. ett reportage om smugglingen

Svt brukar ju inte vara särskilt populära bland flashback-skribenterna i övrigt. Det anses ofta i forumet att Svt har låg trovärdighet eftersom det är s.k. kommunistmedia. Väldigt märkligt alltså att gamla svt-klipp (och annan s.k. gammelmedia) kan ha en sådan hög trovärdighet i just denna tråd tycker jag.

Dock så vet inte heller jag vad som orsakade förlisningen, kan bara gissa som de flesta andra. Är eventuellt möjligt att något militärt sprängmedel skapade ett hål i skrovet och det sänkte färjan, men en kollision med annan farkost är minst lika troligt anser jag. Någon måste lyfta upp färjan och göra en oberoende undersökning på skrovet om vi ska få reda på det.

Om det blev en explosion ombord i samband med färjans förlisning så kan den även ha orsakats av något annat än ett militärt sprängmedel. Kanske var det en explosion med flytande bränsle inblandat? Bensin till exempel?
Citera
2019-09-28, 23:28
Medlem
Citat:

Och ni foliehattar är så tröga.
= att stoppa denna smuggling med en så sofistikerad, plan som ni tror på. Med köpta politiker, insmugglad bomb, diverse cover operations. Hemliga dykningar och bogseringar efteråt ....

Den planen hade förmodligen KOSTAT mer pengar och resurser än vad eventuell last hade varit värd från början.

Inte särskild sofistikerad plan. Ryssen får reda på smuggling. Fixar jobb åt agent på dom lägra decken på båten. Plantar bomben, behövs inte mycket för att spränga upp 1x2 meter hål. Hur tjockt är skoget? 1 tum?. Sen klart.

Cover operations, dykningar med mera har inte ryssen med att göra.
Citera
2019-09-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
För många år sedan läste jag en journalistisk text där en överlevande Britt vittnade om hur männen slagit sig fram. Hur de knuffat undan kvinnor och barn för att rädda sig själva.
Någon som minns detta? Samt var det skrevs?

Minns det här jag med. Det blev även sagt att det fanns män ute på däck som rånade andra på klockor, smycken och plånböcker. Rätt säker på det var i någon dokumentär på youtube.

Gubben som berättade sa även att av den anledningen stannade många inne, dom vågade inte gå ut på deck. Tror även han sa att han inte såg tjuvarna när dom räddades, att dom troligen drunknade.
Citera
2019-09-28, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Tvivlar på att dom såg honom. De är ju inte så att man vet vem som är kaptenen när man kryssar.

Jo om man är intresserad av fartyg så vet man vem kaptenen är, det syns på kavajen/ kläder. Men det var personal och nån passagerare som sett honom.
Citera
2019-09-28, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

Dom låg i såna där bås som finns på många akut mottagningar, när man bara dra ett draperi iför.
Det var passagerare och anställda på fartyget.
Citera
2019-09-28, 23:42
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Jaha, så du menar att de hade nitroglycerin på båten? För annars är inte krigsmateriell så instabilt att de sprängs av sig själv. De har säkerhetsfunktioner, ja även för 25 år sen.

Transporterar man gammalt krigsmateriel som är dåligt surrat på en färja som går i hård sjö kan vad som helst hända. Uppenbarligen.
Senast redigerad av midvintermorker 2019-09-28 kl. 23:54.
Citera
2019-09-28, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Vad är teorin sen då? Att det skulle smällts av bomber av misstag eller med syfte? Jag har svårt att se något syfte..

Jag tror inte att det fanns ett syfte att båten skulle sprängas utan lasten skulle ha förts in i ett annat land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in