Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-07, 00:18
  #4249
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Då det fortfarande kan sägas ligga i allmänhetens intresse att få ett bokslut och, mer viktigt, ett avslut på hela historien kan det kosta vad det kosta vill. Med tanke på vilka meningslösa poster i statsbudgeten som det pumpas pengar in i så kan den här eventuella engångsposten (förhoppningsvis) anses berättigad.

Bara så inga oklarheter föreligger: jag är alltså FÖR att man tar upp fartyget. Det jag invänder emot är den där fåntrattens påstående att det varken är svårt eller dyrt att få upp M/S Estonia. Men jag anser att det får kosta vad det kosta vill, för att få ett ordentligt avslut på den här affären så måste fartyget upp och alla frågetecken rätas ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Gissningvis!? Fartyget var ett kvalitetsbygge, Mayer Warft låg milsvida före exempelvis Wärtsilä gällande system och utformning för fartyg redan då.

Alla jag vet som jobbat där säger att fartyget var i toppklass, även före sin tid. Det var Sally rederiet som beställde henne, SF line beställde Rosella och Turella. En enkel översyn visar vilka av dessa som satsade mest på sina fartyg.

Du lever i en fantasivärld och då inte i en sådan som Oddball menade.

Ett fartyg som sjönk på det vis Estonia
Gjorde kan knappast härledas till bristande underhåll. I så fall hade halva Östersjöflottan redan sjunkit. Inte p.g.a. ikompetens, utan snålhet. Denna återfinns ännu idag, bara än mer extremare!

Det var ett okej fartyg när det levererades, men hade körts hårt av flera ägare/brukare och var långt ifrån välskött. Annars hade man inte försökt "hemmafixa" gångjärnen till bogporten och sedan tappat den i hög sjö eller målat igen lådorna med flytvästar så de inte gick att öppna vid en nödsituation + mycket mera.

Ditt försök till att baissa Wärtsilä är inget som någon med den minsta kunskap/erfarenhet av färjetrafiken i Östersjön tar på allvar. Ganska tramsigt faktiskt.
Citera
2017-09-07, 14:33
  #4250
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Bara så inga oklarheter föreligger: jag är alltså FÖR att man tar upp fartyget. Det jag invänder emot är den där fåntrattens påstående att det varken är svårt eller dyrt att få upp M/S Estonia. Men jag anser att det får kosta vad det kosta vill, för att få ett ordentligt avslut på den här affären så måste fartyget upp och alla frågetecken rätas ut.



Det var ett okej fartyg när det levererades, men hade körts hårt av flera ägare/brukare och var långt ifrån välskött. Annars hade man inte försökt "hemmafixa" gångjärnen till bogporten och sedan tappat den i hög sjö eller målat igen lådorna med flytvästar så de inte gick att öppna vid en nödsituation + mycket mera.

Ditt försök till att baissa Wärtsilä är inget som någon med den minsta kunskap/erfarenhet av färjetrafiken i Östersjön tar på allvar. Ganska tramsigt faktiskt.

Har bara jobbat i Östersjötrafik sedan 1996, då skall jag alltså inte ta mig själv på allvar efter allt jag sett.

Till allvaret. Ingalunda försökte jag nedsätta Wärtsilä varvet. Men det är ett faktum att Tyskarna låg före gällande fartygsbyggen på den tiden. Och det viktigaste av allt är att leverantören levererar vad som specificeras i kontraktet. Beställs ett billigt skräpbygge så levereras varvet ett sådant. SF-lines Rosella och Turella är utmärkta exempel på detta.

Rosella har ännu idag öppna bryggvingar. Det är så att Sally och Slite satsade mycket pengar i sina fartygsbyggen till skillnad från SF-Line, den som inte inser detta är blind likt dig.

Uppenbarligen har du själv noll erfarenhet av fartygsdrift, i så fall skulle du veta att problem med skrovportar är vardagsmat. Att fartyget haft flera ägare och "körts hårt" är ett icke-argument, knappast något unikt.

Du tror alltså på allvar att det inte "hemmafixas" än idag!? Du är avslöjad som en försvarare av den officiella historien. Du vill ingalunda att sanningen kommer fram. Istället matar du tråden med propaganda om hur underbart allt underhåll och byggen sköts och sköttes av Svenska och Finska rederier. Skrattretande, då du avslöjas ganska omgående.

Det enda du bevisat är att du har noll erfarenhet av tekniskt arbete gällande fartyg. Argument som övermålade livvästlådor och "hemmafixande" på skrovportar är lågt, då det sker regelbundet i dags läge.

Troligtvis vet du noll om hydraulik också. Troligtvis är du även däcksare som själv målat över viktiga komponenter, det har jag sett många gånger. Sedan ringer ni till maskin och snyftrunkar om att sakerna inte fungerar.

Din medverkan i tråden är enkom till att friskriva dagens inkompetens och undfallenhet och skylla det på det öststatsmentalitet gällande Estonia. Någon verklig fakta presenterar du aldrig, utan bara hörsägen och fördomar.
Citera
2017-09-10, 21:56
  #4251
Medlem
absolut-justices avatar
Hur blir det juridiska om det skulle visa sig att de nysvetsade lådorna till trimplanen inte höll måtten?.

Det framgår klart efter alla dessa år att det fanns/finns flera intressen i att begrava den faktiska orsaken, det är ju helt enkelt så att det fanns fler aktörer som samtidigt höll på med diverse skumrask på samma båt som inte tålde granskning, allt från maffia,knark o spritsmuggling till statliga underrättelse-organ som smugglade högteknologi. Naturligtvis ser ju dessa nyttigheten i att det inte grävs för mycket i denna olycka. Att militären stänga av hamnen den dan som Estonia avgick pekar i viss riktning.

När man ser bifogad artikel från en seriös sjöfarts-tidning pekar allt på att båten helt enkelt inte fick bärgas pga dessa div skumma fraktåtaganden. Vad jag har kunnat utläsa av själva haveriet tycker jag att de nysvetsade lådorna med trimplanen kan vara en av orsakerna till haveriet.

Bör läsas :
http://www.sjofartstidningen.se/gatan-estonia/
Citera
2017-09-11, 02:39
  #4252
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Någon verklig fakta presenterar du aldrig, utan bara hörsägen och fördomar.

Vad presenterar du själv då? Skitsnack och någon sorts tafatt försök till skryt sockrat med rena fabler och det som du tror är sanningar... Maken till självgod människa har jag inte skådat här på forumet - grattis!

För övrigt får du nog ta och läsa på lite, jag har trots allt deltagit i den här tråden i 14 år och har källor och hänvisningar i de inlägg där jag hänvisar till sådana saker. Till skillnad mot dig så har jag läst ALLT som skrivits om M/S Estonia och har en väldigt god kunskap om Östersjötrafiken sedan M/S Skandias dagar, medan du tror att 20 år i ett maskinrum gjort dig till expert på precis allt som har med sjöfart att göra och då i synnerhet M/S Estonia och dess förlisning... Ungefär lika dumt som att tro att ett vårdbiträde skulle bli expert på neurokirurgi bara för att hen arbetar på ett universitetssjukhus...
Citera
2017-09-12, 15:51
  #4253
Medlem
Majsargotts avatar
Det här är ett väldigt intressant ämne, var en liten flicka (ca 6-7 år) när katastrofen inträffade, och jag minns att jag hade fått en miniatyr av en flaggstång med Estlands flagga av mina morföräldrar något år innan. Denna satte jag på halv stång då vi fick nyheter om katastrofen. Tack och lov kände jag ingen som var med på båten även fast jag har rötter från Estland. Men detta är ett ämne som alltid Har följt mig.

En sak jag tänkte på är att jag har läst kommentarer på olika forum (däribland denna men jag vet inte vilken sida eftersom tråden är förståeligt nog väldigt stor) om ett foto som togs av Mikael Öun. Mikael använde sin kamerablixt för att synas och då blev det en bild på en panikslagen man som sitter med flytväst. Många tror att denna man drunknade (har jag läst) men det gjorde han inte utan överlevde. Detta har säkert kommit fram såklart men skriver det bara ifall någon nu skulle ha missat det. Att denna katastrofen är obehaglig är bara förnamnet. Snart är det 23 årsedan...
Citera
2017-09-12, 18:11
  #4254
Medlem
Majsargotts avatar
]Det här är ett väldigt intressant ämne, var en liten flicka (ca 6-7 år) när katastrofen inträffade, och jag minns att jag hade fått en miniatyr av en flaggstång med Estlands flagga av mina morföräldrar något år innan. Denna satte jag på halv stång då vi fick nyheter om katastrofen. Tack och lov kände jag ingen som var med på båten även fast jag har rötter från Estland. Men detta är ett ämne som alltid Har följt mig.

En sak jag tänkte på är att jag har läst kommentarer på olika forum (däribland denna men jag vet inte vilken sida eftersom tråden är förståeligt nog väldigt stor) om ett foto som togs av Mikael Öun. Mikael använde sin kamerablixt för att synas och då blev det en bild på en panikslagen man som sitter med flytväst. Många tror att denna man drunknade (har jag läst) men det gjorde han inte utan överlevde. Detta har säkert kommit fram såklart men skriver det bara ifall någon nu skulle ha missat det. Att denna katastrofen är obehaglig är bara förnamnet. Snart är det 23 årsedan...

Edit/OT.. men trådstartaten är registrerad 1970 (??)
Citera
2017-10-12, 21:35
  #4255
Medlem
Doomarns avatar
Såg det här i finländska Huvfudstadsbladet idag, en livboj från Estonia har lossnat från vraket och drivit iland på Jussarö utanför Ekenäs. Kan vi anta att repet har brustit av sig självt, eller har Estonia redan börjat rosta sönder så till den grad att mer bråte riskerar att komma ut ur vraket? (Eller har det månne varit dykare och orett där igen?)
Citera
2017-10-13, 13:44
  #4256
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomarn
Såg det här i finländska Huvfudstadsbladet idag, en livboj från Estonia har lossnat från vraket och drivit iland på Jussarö utanför Ekenäs. Kan vi anta att repet har brustit av sig självt, eller har Estonia redan börjat rosta sönder så till den grad att mer bråte riskerar att komma ut ur vraket? (Eller har det månne varit dykare och orett där igen?)

Svenska tidningar rapporterar om samma händelse.

https://www.expressen.se/nyheter/fyn...-23-ar-senare/

Citat:
"Det är sannolikt att den här frigolitbojen har krossats av det höga trycket på
80 meters djup, där vraket ligger, och sedan återvänt till ytan 23 år senare",
skriver Tvärminne. "En kuslig påminnelse från det förflutna."

Att mer skulle dyka upp är ju inte helt osannolikt. Tycker det är läskigt jag
Citera
2017-12-26, 03:34
  #4257
Medlem
Har nog ingenting med olyckan i sig att göra, men blev lite nyfiken då jag läste listan över fordon ombord under olycksnatten. På denna återfinns en mystisk svenskregistrerad personbil (OER 309).
Vid sökning i bilregistret finns bilen fortfarande kvar, dock avställd sedan februari 1989, d.v.s. mer än 5 år innan olyckan. Enligt bilregistret har bilen haft 0 ägare, dock går det samtidigt att se att bilen vid olyckstillfället var avställd och registrerad på en svensk firma. Enligt fordons/passagerarlista så framfördes bilen av en man med ryskt klingande namn.
Bilens ålder är enligt bilregistret helt okänd, liksom mått/vikt, senast godkända besiktningar osv. Enda som går att få fram är märke, modell och färg.
2,5 år efter olyckan bytte bilen ägare till en man i Stockholmstrakten och står registrerad och avställd där än idag, över 20 år senare.

Hur fasen hänger detta ihop, existerar fordonet ens på riktigt, fanns det isåfall ens med på fartyget och varför bytte det isåfall ägare till en privatperson flera år efter olyckan?
Citera
2017-12-26, 04:27
  #4258
Medlem
Jo det är skit bakom spakarna verkar det eftersom trådstartaren registrerades redan 1970 som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av FolkraceAnka
Har nog ingenting med olyckan i sig att göra, men blev lite nyfiken då jag läste listan över fordon ombord under olycksnatten. På denna återfinns en mystisk svenskregistrerad personbil (OER 309).
Vid sökning i bilregistret finns bilen fortfarande kvar, dock avställd sedan februari 1989, d.v.s. mer än 5 år innan olyckan. Enligt bilregistret har bilen haft 0 ägare, dock går det samtidigt att se att bilen vid olyckstillfället var avställd och registrerad på en svensk firma. Enligt fordons/passagerarlista så framfördes bilen av en man med ryskt klingande namn.
Bilens ålder är enligt bilregistret helt okänd, liksom mått/vikt, senast godkända besiktningar osv. Enda som går att få fram är märke, modell och färg.
2,5 år efter olyckan bytte bilen ägare till en man i Stockholmstrakten och står registrerad och avställd där än idag, över 20 år senare.

Hur fasen hänger detta ihop, existerar fordonet ens på riktigt, fanns det isåfall ens med på fartyget och varför bytte det isåfall ägare till en privatperson flera år efter olyckan?

Bilens ålder och mått/vikt går det att ta reda på med hjälp av uppgifterna ovan. Bilars registreringsnummer kan ge ledtråd om årsmodell eftersom vissa bokstavs- och sifferkombinationer är kopplade till bilens första registreringsdatum tror jag, och via uppgifterna om bilens märke och modell så går det att få fram data om mått/vikt från nåt datablad.

Men att uppgifter saknas kan främst bero på två orsaker tänker jag spontant:

1) Den mänskliga faktorn.
1a) Någon har schabblat och antingen läst fel registreringsnummer på den bil som fanns ombord på Estonia.
1b) Eller någon svensk kontorist har missat att lägga in uppgifter i bilregistret om den aktuella bilen under 1980-1990-tal.

2) Bilregistret har avsiktligen redigerats i efterhand.
2a) Det kan bero på någon sekretess eller annat som gör att svenska myndigheter inte vill att bilens uppgifter ska komma ut i offentligheten t.ex. bilen kan tillhöra någon svensk säkerhetsorganisation eller liknande.
2b) Det kan även bero på att bilregistret i efterhand redigerats av någon extern aktör t.ex. i samband med att data hanterades av serbiska underleverantörer när staten outsourcade det hela. Ja ni vet, den där skandalen som det skrevs om i svenska tidningar nu under 2017.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2017-12-26 kl. 04:31.
Citera
2017-12-29, 01:16
  #4259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snibben (old)
Adolf Hitler gick under med Estonia! Han var på hemresa från Antarktis till Tyskland och tog vägen över Ryssland. Han hade i många år dolt sig på Elefantön i Antarktis där de medföljande läkarna från Rikskansliet i Berlin 1945 lyckats hålla honom evigt ung. Det är denna sanning som man med alla medel försöker dölja! Fast det verkar som om det ändå finns många trogna plagiatörer av honom på denna sida, som Julius Streicher, Geldfeld o.s.v.

F.ö.: Enligt nya revisionistiska forskningar omkom inte 857 personer på Estonia, utan endast 1, alltså nämnde Adolf Hitler. Det är f.ö. oklart om han drunknade eller omkom när han föll utför en trappa. De övriga 856 har aldrig funnits på båten men deras "efterlevande" anhöriga försöker helt fräckt pressa ut mesta möjliga pengar av försäkringsbolagen. Sten Andersson och Göran Persson har haft en väl dold dispyt även om detta.


Det måste vara ett oändligt antal begravningsentreprenörer inblandade i den konspirationsteorin! Med tanke på hur många återfunna som finns begravda på svenska kyrkogårdar!
Citera
2017-12-29, 18:18
  #4260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FolkraceAnka
Har nog ingenting med olyckan i sig att göra, men blev lite nyfiken då jag läste listan över fordon ombord under olycksnatten. På denna återfinns en mystisk svenskregistrerad personbil (OER 309).
Vid sökning i bilregistret finns bilen fortfarande kvar, dock avställd sedan februari 1989, d.v.s. mer än 5 år innan olyckan. Enligt bilregistret har bilen haft 0 ägare, dock går det samtidigt att se att bilen vid olyckstillfället var avställd och registrerad på en svensk firma. Enligt fordons/passagerarlista så framfördes bilen av en man med ryskt klingande namn.
Bilens ålder är enligt bilregistret helt okänd, liksom mått/vikt, senast godkända besiktningar osv. Enda som går att få fram är märke, modell och färg.
2,5 år efter olyckan bytte bilen ägare till en man i Stockholmstrakten och står registrerad och avställd där än idag, över 20 år senare.

Hur fasen hänger detta ihop, existerar fordonet ens på riktigt, fanns det isåfall ens med på fartyget och varför bytte det isåfall ägare till en privatperson flera år efter olyckan?

Var har du hittat registreringsnumret ???
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback