2019-09-28, 20:13
Medlem
Imagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joskus-Jossain
Imagoo: Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Hej. Hur ska man själv agera om man skulle hamna i en båt som förliser typ som Estonia? Är det bara snabbt ut till "terassen" där folk röker och sen hoppa i vattnet?

Flytväst på och fixa plats i en livbåt. Om det bara var så enkelt ...

Många av dom som lyckades i att göra detta, dog ändå därför att det tog flera timmar innan de blev räddades. (Till shock, och natten var kall, kanske några skador osv)

Också man hann använda bara några av livbåtarna i Estonia.

Och, de flesta hann inte ens ut från båten, dom hade ju bara 20-30 min tid att göra det, många sov, och när alarm gick det var bara 10-15 min före båten sjönk helt. Korridorerna var full av panickerande människor, sidslagan gick fort till 30-45 grader osv osv...

Helt rätt. Ett riktigt helvete var det.
Citera
2019-09-28, 20:16
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Intressant artikel, tack för den. Just att den ena tvillingsystern hade ringt till sin mamma(långt senare) och hunnit säga "Hej, det är jag" varpå någon bröt samtalet, är ju minst sagt märkligt. Samt att hon sattes upp på listan för överlevande med sitt smeknamn som myndigheterna inte hade koll på.

Jag känner till att det finns MYCKET lögner och oegentligheter kring Estonia, men trodde ändå att man kunde lita på de officiella uppgifterna om vilka som överlevde respektive försvann(omkom). Tydligen inte..

Här är även klippet jag nämnde angående kaptenen Avo Piht https://www.youtube.com/watch?v=atjKbaohJds

Tveksamt att det är han på klippet dock.
Citera
2019-09-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
En vanlig röjdykare är utbildad ned till 60m djup, och vissa ännu djupare. Tycker det känns väldigt uppenbart att marinen hade dykare där nere när man kollar på dykfilmerna. I någon av dem nämns att det är fler dykare där nere av dykledningen. Det hade med största sannolikhet något att göra med det militärmateriel som fraktades på Estonia.
Jag har gjort rek dyk till 60m. Det är inget herkulianskt, behöver lite träning för gasen bara så man inte agerar på ev berusning.
Citera
2019-09-28, 20:41
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jo, det är orimligt för det kommer inte att ändra någonting. Oavsett vad man hittar på kommer konspirationsteoretikerna inte att bli nöjda. Det är samma typ av människor som tror att jorden är platt. Och det är inget vi ska slösa skattebetalarnas pengar på.

Alltså, vet du vad en konspiration är överhuvudtaget? Tror du allt handlar om flat earth och ödlor?

En konspiration är ett samarbete mellan olika aktörer med oftast elakartade eller omoraliska avsikter som hålls hemlig inom den egna cirkeln. Det här ser du som helt orimligt?

Politiker och framstående personer inom makteliten kan inte ljuga, de kan inte bedra, de kan inte hemlighålla, de kan inte ha några egna politiska, militära, ekonomiska eller på annat sätt, omoraliska intressen som de inte vill ska komma till ytan? Allt är alltid utan undantag exakt vad en regim eller ledare säger?

Epstein-härvan, är det bullshit också? För innan det uppdagades var det en "konspirationsteori".

Klart att inte mäktiga människor med fina titlar inom politik och bank kan syssla med organiserad pedofili, människohandel och hemliga orgier inom societeten, det förstår ju alla.
Senast redigerad av -DaRude- 2019-09-28 kl. 20:46.
Citera
2019-09-28, 20:51
Avslutad
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overlevaren-tillsatt-ny-utredning-om-estonia

Dom flesta anhöriga och överlevande vill ju ha en ny utredning, vilket jag förstår till hundra procent.

Ang kaptenen Avo så sågs han av andra överlevande på finskt sjukhus liggande i en säng, men sen var han bara försvunnen.
Hans fru fick flera samtal varje år när hon fyllde år men ingen sa något i luren, hon är helt säker på att det är hennes make.
Citera
2019-09-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123

Dom flesta anhöriga och överlevande vill ju ha en ny utredning, vilket jag förstår till hundra procent.

Ang kaptenen Avo så sågs han av andra överlevande på finskt sjukhus liggande i en säng, men sen var han bara försvunnen.
Hans fru fick flera samtal varje år när hon fyllde år men ingen sa något i luren, hon är helt säker på att det är hennes make.

Här är något ni kan läsa.
https://samtiden.nu/2019/09/estonia-ingen-ansvarig-for-att-852-drunknade-for-25-ar-sedan/
Citera
2019-09-28, 20:57
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123

Man kan hoppas att debatten kan blossa upp igen så en ny utredning kan ta vid. Idag är det allt för många som inte köper politikernas och haverikommissionens snack.
Citera
2019-09-28, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Hur kommer det sig att fler inte överlevde? Varför gick inte bara alla ut och kastade sig i havet?

Men hallå fartyget sjönk ju otroligt snabbt, dessutom så åkte ju inredning runt och skadade/dödade människor.
Sen får man ju inte glömma att i en sån här situation får människor panik och det blir bara ren kaos.
Och i vattnet var det kallt och extrema vågor.
Citera
2019-09-28, 21:02
Medlem
Citat:
förliste verkligen estonia? eller är alltihop en jättelik icensatt bluff?
Båten var aldrig sen till kaj, oavsett väder. Man gjorde våld på båten, och med en öststatsbesättning ja då kan det bara gå illa.
Orsaken till att Estonia sjönk är dåligt sjömanskap. YES! Skippern var väl Estländare, ja då kan det väl bara gå åt helvete.
För min del så skulle jag aldrig i helvete äntra ett skepp som styrs av en kapten från öststaterna.
Citera
2019-09-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Här är något ni kan läsa.
https://samtiden.nu/2019/09/estonia-ingen-ansvarig-for-att-852-drunknade-for-25-ar-sedan/

Mer konstigt att läsa.

https://www.friatider.se/vittne-s-g-saknad-estonia-kapten-vid-liv-p-finska-ut
Citera
2019-09-28, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Man kan hoppas att debatten kan blossa upp igen så en ny utredning kan ta vid. Idag är det allt för många som inte köper politikernas och haverikommissionens snack.

Ja jag önskar verkligen att det blev så, efter att ha levt med anhöriga i många år vet jag vilken skada det gör.
Det var hemskt när dom säger att båten ska bärgas inga ska vara kvar i vattnet vi skall göra allt i vår makt för att få upp fartyget och sen ändrar man sig och säger att det ska förbli en gravplats, den sorgen jag såg vill jag aldrig uppleva igen.
Citera
2019-09-28, 21:06
Bannlyst
Svenska politiker som snabbt såg till att lägga locket på såg till att lägga sekretess fram till efter deras död, av någon konstig anledning. Gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in