2019-09-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Takten på havsnivåhöjningen uppskattas till mellan 1.3 och 1.8 mm per år mellan 1900 och 2016.

Since at least the start of the 20th century, the average global sea level has been rising. Between 1900 and 2016, the sea level rose by 16–21 cm

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sea_level_rise

Det påstås ofta att takten idag är 3-3.3mm/år, men forskarna är inte eniga. Eftersom jag är en anhängare av nollhypotesen så anser jag att all forskning som säger "ingen fara på taket" är mest trovärdig.

In another newly published paper by Frederiske et al. 2018 just this year, oceanographers estimate that global sea levels rose at a rate of only 1.42 mm per year between 1958 and 2014. That figure closely coincides with the results of Dr. Simon Holgate from 2007. According to the Holgate study: “The rate of sea level change was found to be larger in the early part of last century (2.03 ± 0.35 mm/yr 1904–1953), in comparison with the latter part (1.45 ± 0.34 mm/yr 1954–2003).”

Mot denna bakgrunden påstår du att takten skulle öka till
1000mm/(2100-2019)= 12.3mm/år?

Från 1.4-3.3mm/år till 12.3mm/år?

Det är ju ett helt vansinnigt påstående. Det finns ju inte ens några tecken på acceleration av höjningen.

Sitter du på en fantasimaskin?

Jag har inte påstått någonting, jag förklarade vad prognosen om 1m havsnivåhöjning kunde få för konsekvenser, läs innan förnekarreflexen slår till.
Citera
2019-09-27, 18:10
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Arktis är en flytande isbit. Lägg en isbit i ett vattenglas, markera nivån med en tuschpenna, vänta tills isbiten smält. Vad händer med vattennivån?

Isarna kring Arktis har ökat och minskat i miljoner år.
Det finns inga tecken på att Arktis idag förändras på något onormalt sätt.
Citera
2019-09-27, 18:30
Medlem
Citat:

Arktis är en flytande isbit. Lägg en isbit i ett vattenglas, markera nivån med en tuschpenna, vänta tills isbiten smält. Vad händer med vattennivån?

Se till att det är is som smälter i saltvatten, vad händer då?
Citera
2019-09-27, 18:32
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Här, klicka i vad du vill se så får du en bild.
https://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/
Härligt

En kort fråga, finns liknande data från tidigare än 1979 (erkänt för att vara ungefär när trenden global cooling bytte till global warming)?
Citera
2019-09-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Härligt

En kort fråga, finns liknande data från tidigare än 1979 (erkänt för att vara ungefär när trenden global cooling bytte till global warming)?

Det som redovisas där är satellitdata och det finns inte innan 1979.
Citera
2019-09-27, 19:01
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått någonting, jag förklarade vad prognosen om 1m havsnivåhöjning kunde få för konsekvenser, läs innan förnekarreflexen slår till.

Och jag påpekade det orimliga i prognosen genom att visa hur dagens havsnivå är nära nog opåverkad. Eftersom vi inte har någon nämnvärd observerad höjning så är en sådan prognos orimlig. Varpå du bräker ur dig något om en tidsmaskin och upprepar prognosen.

Så, kan du samla tillräckligt med sinnesnärvaro för att framställa någon form av sakligt argument kring havsnivån? Känner du kanske att jag har stulit din barndom och framtid genom att presentera motstridiga forskningsresultat? Vill du fortsätta tro på fantasier..., förlåt, prognoser om 1m havsnivåhöjning på 81 år?
Citera
2019-09-27, 19:27
Medlem
Citat:
Och jag påpekade det orimliga i prognosen genom att visa hur dagens havsnivå är nära nog opåverkad. Eftersom vi inte har någon nämnvärd observerad höjning så är en sådan prognos orimlig. Varpå du bräker ur dig något om en tidsmaskin och upprepar prognosen.

Så, kan du samla tillräckligt med sinnesnärvaro för att framställa någon form av sakligt argument kring havsnivån? Känner du kanske att jag har stulit din barndom och framtid genom att presentera motstridiga forskningsresultat? Vill du fortsätta tro på fantasier..., förlåt, prognoser om 1m havsnivåhöjning på 81 år?

När har jag sagt att jag ser 1m höjning som det troliga menar du?
Citera
2019-09-27, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Isarna kring Arktis har ökat och minskat i miljoner år.
Det finns inga tecken på att Arktis idag förändras på något onormalt sätt.

Exakt så. Och för inte länge sen upptäckte man en massa vulkaner under Antarktis is.

Scientists have uncovered the largest volcanic region on Earth – two kilometres below the surface of the vast ice sheet that covers west Antarctica.

https://www.theguardian.com/world/2017/aug/12/scientists-discover-91-volcanos-antarctica

Antarktis är alltså den största vulkaniska regionen på jorden! Nu påstår jag inte att det pågår någon onormal avsmältning på Antarktis, men om det gjorde det så hade ju den mest rimliga gissningen varit att det har med vulkaner att göra. All avsmältning på Antarktis lär vara helt beroende av vulkanisk aktivitet. Precis som på Grönland som också är vulkaniskt aktiv, glaciären smälts (delvis) underifrån.

Intressant i sammanhanget är Phil Jones artikel om absolut global medeltemperatur, där han visar att den enda uppvärmning som har observerats sedan 1960 är knuten just till Antarktis och Grönland.

The absolute surface temperature of the world is likely to be between 13.7 and 14.0°C for the 1961–1990 period and 13.9 and 14.2°C for 1981–2010. The spatial detail reveals that most of this difference comes from Antarctica and to a lesser extent Greenland and the immediate coastal areas around these two landmasses.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jgrd.50359
Citera
2019-09-27, 19:31
Medlem
Citat:
Se till att det är is som smälter i saltvatten, vad händer då?

Berätta vad som händer. Snälla.
Citera
2019-09-27, 19:33
Medlem
Citat:
Berätta vad som händer. Snälla.

https://nsidc.org/news/newsroom/20050801_floatingice.html
Citera
2019-09-27, 19:55
Medlem
Citat:
När har jag sagt att jag ser 1m höjning som det troliga menar du?

Om du inte anser det troligt, vad var din poäng med tidsmaskinen?

En gång till:

Kan du formulera ett sakligt argument om havsnivån? Eller ska vi diskutera vidare vad du har och inte har sagt om prognoser på 1m höjning till 2100?

Låt mig påminna om vad jag först svarade på:

Citat:
Då skall man komma ihåg att det är en höjning av medelvattenstånd, vid en storm kan nivåerna stiga ytterligare upp till 1.5m eller mer på vissa platser. +2.5 meter skulle nog ställa till det ordentligt för kustboende, även om det skulle vara kortvarigt. Sen verkar sekelskiftet vara någon typ av bortre gräns för många scenarion som det rapporteras om, men det finns ju människor som skall ha en dräglig tillvaro även efter 2100 och det är inte så att effekterna av en uppvärmning slutar där.

Hur ska vi tolka detta? Som att du anser att prognosen på 1m är osannolik? +2.5m?
Isåfall, ett tips, nämn det nästa gång. Skriv längst ner att:

"Fast detta är ju givetvis en helt vansinnig prognos"

Det du skrev är batshit-crazy.
Citera
2019-09-27, 19:59
Medlem
Citat:
Om du inte anser det troligt, vad var din poäng med tidsmaskinen?

En gång till:

Kan du formulera ett sakligt argument om havsnivån? Eller ska vi diskutera vidare vad du har och inte har sagt om prognoser på 1m höjning till 2100?

Låt mig påminna om vad jag först svarade på:

Hur ska vi tolka detta? Som att du anser att prognosen på 1m är osannolik? +2.5m?
Isåfall, ett tips, nämn det nästa gång. Skriv längst ner att:

"Fast detta är ju givetvis en helt vansinnig prognos"

Det du skrev är batshit-crazy.

Vad är galet menar du? Att havet kan stiga 1.5 meter vid storm, att det finns prognoser som säger en ökning på upp till 1m 2100 eller att 1.5+1=2.5?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in