2019-09-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nej, det är inte det enda sättet. Det räcket bra att genomföra gängse tester på stål och annat rasmaterial för spår av explosioner/skärningar/smält stål/sprängmedel/former av termit.
Hur kan man veta att blomkrukorna står kvar intakta genom att genomföra gängse tester på stål och annat rasmaterial för spår av explosioner/skärningar/smält stål/sprängmedel/former av termit.?
Räcker det inte att se på filmen som visar att blomkrukorna står kvar för att veta att dom står kvar?

Varför pratar du bort blomkrukorna?
Citera
2019-09-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Hur kan man veta att blomkrukorna står kvar intakta genom att genomföra gängse tester på stål och annat rasmaterial för spår av explosioner/skärningar/smält stål/sprängmedel/former av termit.?
Räcker det inte att se på filmen som visar att blomkrukorna står kvar för att veta att dom står kvar?

Det finns ett antal överlevande vittnen som berättar om enorma explosioner som bl.a. totalkvaddade lobbyn. Söndersprängda människor i lobbyn, etc.

Går det att förklara med skakningar från impact av planen menar du?

Det enda sättet att veta är att testa rasmaterialet för spår av explosioner/extrema temperaturer/sprängmedel/termit eftersom frånvaron av sådant säger att något annat måste ha varit orsaken, i.e. impact och/eller flygbränslet.

Du kan inte utgå ifrån att så var fallet.

Det är därför som det finns väl beprövade metoder och rutiner att genomföra forensiska brandtekniska utredningar.

Någon sådan genomfördes inte.
Senast redigerad av onopono 2019-09-26 kl. 14:49.
Citera
2019-09-26, 15:02
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Om det inte är filmen, vad är det då som ligger bakom ditt påstående att det är ett obestridligt faktum att det skedde en explosion i lobbyn på WTC1 i samband med att byggnaden träffades av flygplanet?

Håller med om att det är svårt förstå logiken bakom att en fallande hiss skulle få rutor i fasaden att gå sönder, om inte rutorna befinner sig i direkt närhet till hissen.

Håller med om att det är osannolikt att exploderande fotogen skapat en tryckvåg tillräcklig för att spräcka rutor i fasaden samt riva marmorskivor från väggen i lobbyn samtidigt som lös inredning i lobbyn står kvar till synes intakta.

Att brinnande fotogen skapat eldklot som slagit ut genom hisschakten och skadat människor tycker jag dock inte låter osannolikt.

Då verkar vi ju vara helt överens? Det är rimligt att ställa frågor om de urblåsta fönstren m.m. ?

Med ”explosion” menade jag inte att det var obestridligt att den vad oberoende av flygplanet.
Citera
2019-09-26, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Med ”explosion” menade jag inte att det var obestridligt att den vad oberoende av flygplanet.
Om du med "explosion" menar betydelsen i mer allmänna termer att något våldsamt påverkat lobbyn så bland annat glasrutor i fasaden gått sönder, och människor brännskadats så är jag med.

Citat:
Då verkar vi ju vara helt överens? Det är rimligt att ställa frågor om de urblåsta fönstren m.m. ?
Ja

Tycker du, efter att ha sett filmen från lobbyn, att det är rimligt att de trasiga glasrutorna i fasaden och nedrivna marmorskivorna orsakats av tryckvågen från en explosion om du samtidigt väger in att bland annat glasrutorna i entreslussen, glasräcket samt blomkrukor med blommor i står kvar till synes intakta?
Senast redigerad av Prudent 2019-09-26 kl. 16:22.
Citera
2019-09-26, 15:37
Medlem
Citat:
Det finns ett antal överlevande vittnen som berättar om enorma explosioner som bl.a. totalkvaddade lobbyn.
Det finns en film som visar att lobbyn inte är totalkvaddad. Glasrutor i fasaden är trasiga, marmorskivor från en vägg har lossnat och det är dammigt, men tex glasräcket, rutorna till entreslussen och blomkrukor med blommor i står kvar till synes intakta.
https://youtu.be/XvUIQZ7t7Ak

Citat:
Söndersprängda människor i lobbyn, etc.
Vittnesmål om skadade människor, svårt brännskadade människor och hoppare har jag läst (samt kroppsdelar på marken utanför wtc), men var står det om söndersprängda människor i lobbyn?
Länk?

Citat:
Går det att förklara med skakningar från impact av planen menar du?
Vilket? Totalkvaddad lobby eller söndersprängda människor i lobbyn?
Inget av det, men å andra sidan finns det ju en film som tydligt visar att lobbyn inte är totalkvaddad och vittnesmål om söndersprängda människor får du nog länka innan jag kommenterar ytterligare

Citat:
Det enda sättet att veta är att testa rasmaterialet för spår av explosioner/extrema temperaturer/sprängmedel/termit eftersom frånvaron av sådant säger att något annat måste ha varit prsaken, i.e. impact och/eller flygbränslet.
Att det skulle vara enda sättet att veta om blomkrukorna stått kvar är en ren lögn eftersom det finns en film som visar att de står kvar.

Citat:
Du kan inte utgå ifrån att så var fallet.
Filmen visar otvetydigt att blomkrukorna står kvar och det finns så vitt jag vet ingen som hävdar att filmen inte är äkta så jag utgår från att blomkrukorna stod som filmen visar.

Citera
2019-09-26, 16:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
CNBC nyhetsankare säger i ny intervju att WTC 7 togs ner i en kontrollerad demolering.

On the 18th anniversary of 9/11, CNBC senior analyst and former anchor Ron Insana went on Bernie and Sid In the Morning on New York’s 77 WABC Radio to share his haunting experience of that horrible day.

Approximately eight minutes into the interview, Insana made a statement regarding the 47-story World Trade Center Building 7 — which collapsed late in the afternoon of 9/11 — that is truly stunning, especially considering his access to the scene and his job as a prominent news anchor:
“Well, remember 7 World Trade had not yet come down. And so when I went down to the [New York Stock] Exchange that Wednesday morning [September 12], I was standing with some military and police officers, and we were looking over in that direction. And if it had come down in the way in which it was tilting, it would have wiped out everything from where it stood to Trinity Church to the Exchange to, effectively, you know, the mouth of the Hudson. And so there were still fears that if that building had fallen sideways, you were going to wipe out a good part of Lower Manhattan. So they did manage for one to take that down in a controlled implosion later on. And the Exchange was up and running the following Monday.”

Intervjun: https://youtu.be/gNIzC4a8rLs
Artikel: https://www.ae911truth.org/news/570-cnbc-s-ron-insana-building-7-a-controlled-implosion
Ska bli intressant att se hur det här spelar ut.

Första gången någonsin jag hört någon påstå att WTC7 lutade så de trodde det skulle trilla omkull.
Är det säkert att han vet vilken byggnad han pratar om?
Citera
2019-09-26, 16:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej. Det framkommer klart och tydligt att SnakePlisssken hoppar in i den diskussionen i tron att den handlar om blomkrukor. Att hen därpå anklagar mig för att byta ämne.

Det stämmer - jag hoppade in direkt efter att du besvarat detta inlägg:
Citat:
Tror du blomkrukor med blommor i skulle stå kvar framför nämnda vägg om det är tryckvågen från en explosion som rivit ner marmorskivorna?
Citat:
NIST tyckte inte att det här var särskilt viktigt att ta reda på. Det tycker inte du heller?
Menar du att ni inte diskuterade blomkrukan som stod kvar trots att marmorskivorna på väggen hade fallit?

Citat:
Nej, det är inte det enda sättet. Det räcket bra att genomföra gängse tester på stål och annat rasmaterial för spår av explosioner/skärningar/smält stål/sprängmedel/former av termit.
Inga sådana spår = lobbyn förstördes av exploderande flygbränsle eller planets impact.
Även om lobbyn hade förstörts av explosioner - hur skulle man veta att man hade testat "rätt" rasmassor för att säkert fastslå detta? Eller menar du att man borde ha testat precis alla rasmassor?

Citat:
Nej. Lämpligt är att genomföra väl beprövade och rutinmässiga tester/analyser av stål och annat rasmaterial för spår av explosioner/skärningar/smält stål/sprängmedel/former av termit.
Vid vilka andra huskollapser har man testat efter termit?
Citera
2019-09-26, 16:39
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Om du med "explosion" menar betydelsen i mer allmänna termer att något våldsamt påverkat lobbyn så bland annat glasrutor i fasaden gått sönder, och människor brännskadats så är jag med.

Ja

Tycker du, efter att ha sett filmen från lobbyn, att det är rimligt att de trasiga glasrutorna i fasaden och nedrivna marmorskivorna orsakats av tryckvågen från en explosion om du samtidigt väger in att bland annat glasrutorna i entreslussen, glasräcket samt blomkrukor med blommor i står kvar till synes intakta?

Jag förstår inte riktigt grejen med blomkrukorna? De ser väl ut att väga flera ton?

Vad skulle annars ha spräckt fönstren än ett plötsligt övertryck? Att det skulle vara rörelser i fasaden köper jag inte alls. Det kan inte ha varit många tiondels millimeter och även om det hade varit så så tror jag att glaset skulle ha spruckit men suttit kvar.
Citera
2019-09-26, 16:43
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vid vilka andra huskollapser har man testat efter termit?

Grejen med termit är väl att vissa har påstått sig hitta spår efter det, snarare än att det skulle vara någon standard att testa för just det. Men jag gissar att man testar alla möjliga explosiva ämnen om man tycker sig ha anledning?
Citera
2019-09-26, 16:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt grejen med blomkrukorna? De ser väl ut att väga flera ton?

Vad skulle annars ha spräckt fönstren än ett plötsligt övertryck? Att det skulle vara rörelser i fasaden köper jag inte alls. Det kan inte ha varit många tiondels millimeter och även om det hade varit så så tror jag att glaset skulle ha spruckit men suttit kvar.

Håller med - om det vore enbart impact från flygplanen så är det ju extremt underligt om (så gott som) enbart rutor nere i lobbyn gick sönder av rörelserna i byggnaden.

För att ens kunna ge sig på en kvalificerad gissning skulle man dock behöva se en planritning med utmarkerade positioner för vilka hissar som ska ha fallit samt vilka hissar som ska ha exploderat av flygbränsle/gas eller vad man nu vill tro för alternativ..
Citera
2019-09-26, 16:51
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Kolla också 1:10 - jag tycker att det ser ut som att nästan allt glas ligger utanför byggnaden, vilket väl måste vara en indikation på att det är övertryck inifrån från som är orsaken.
Citera
2019-09-26, 17:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Grejen med termit är väl att vissa har påstått sig hitta spår efter det, snarare än att det skulle vara någon standard att testa för just det. Men jag gissar att man testar alla möjliga explosiva ämnen om man tycker sig ha anledning?

De spåren är väl rätt kraftigt motbevisade - dock har onopono en poäng här eftersom det finns angivet i NFPA's regelverk:
NFPA 921 – 19.2.4 – Exotic Accelerants.
Mixtures of fuels and Class 3 or Class 4 oxidizers may produce an exceedingly hot fire and may be used to start or accelerate a fire. Thermite mixtures also produce exceedingly hot fires. Such accelerants generally leave residues that may be visually or chemically identifiable.

Exotic accelerants have been hypothesized as having been used to start or accelerate some rapidly growing fires and were referred to in these particular instances as high temperature accelerants (HTA). Indicators of exotic accelerants include an exceedingly rapid rate of fire growth, brilliant flares (particularly at the start of the fire), and melted steel or concrete. A study of 25 fires suspected of being associated with HTAs during the 1981-1991 period revealed that there was no conclusive scientific proof of the use of such HTA.

In any fire where the rate of fire growth is considered exceedingly rapid, other reasons for this should be considered in addition to the use of an accelerant, exotic or otherwise. These reasons include ventilation, fire suppression tactics, and the type and configuration of the fuels.”
Dock finns ett par saker att ta till sig här - främst att detta aldrig verkar utredas. Utöver de 25 exempelutredningar som hänvisas till under åren 1981-1991 har jag varken lyckats hitta ett enda exempel på att det har utretts, eller fått något sådant exempel redovisat av vare sig onopono eller någon annan.

Sen har NIST även tagit upp detta i sin FAQ och skriver att man följde huvuddragen i NFPA921, och dessutom finns ingen lag om att NFPA921 måste följas av NIST eftersom det man utredde var klassat som en krigshandling.

Därtill kan det ju tyckas lite lustigt att argumentera för att WTC7 knappt brann alls och samtidigt hänvisa till NFPA921 som säger att termit bör undersökas om brandutvecklingen varit att anse som extremt snabb..
Och givetvis nämns ingenting om att kapa stål eller kollapsa hus i NFPA - det handlar om att anlägga bränder..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-26 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in