2019-09-25, 16:37
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Du har du nog missat alla kvinnor som både blir misshandlade och dödade av sina män....
Jag betvivlar inte att många kvinnor blir illa behandlade i dåliga förhållanden.
Att leva med en alkoholiserad man som är våldsbenägen är nog inte kul som kvinna.
Men det är minst lika tråkigt för en man att leva med en alkoholiserad våldsbenägen kvinna.
Och just detta fall tyder på det senare.
Citera
2019-09-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Word! Jag tror att det i alla juristers dna sitter att inte favorisera/premiera ngn annan. Varför? För att det kan slå tillbaka mot en själv. Man vill ha hängslen och livrem i besluten. Man vill inte riskera sin egen karriär/status o s v.

Överord från vissa i tråden handlar om att de är ute och tassar i grumlig vatten, en slags primitiv härskarteknik

Det händer mycket i Sverige som folk inom vissa yrkeskategorier kommer undan med. Det vet vi alla, men de flesta tiger och de om säger ifrån kan gå ur askan i elden.

Barnen är nyckel till en specifik lägenhet i bodelning, trots HOLs mindre procentandel i lägenheten, och avsaknad av pengar och betalningsvilja. Lägenheten hanteras inte enligt äktenskapsbalkens regler, eller samäganderättslagen. En ensamstående far med 2 barn borde klarar sig bra i på 100m2 i samma område, eftersom han egentligen inte har pengar till att köpa 204 m2 till marknadspris när det är dags att sälja. Det HOL vill ha är den värdeökning han spekulerar i, utan att dela med KL, den dag barnen flyttar ut och lägenheten ska säljas.

Baaarn och FNs barnkonvention är bra argument. Nu vet vi att det inte finns apatiska barn. Den som sa ifrån när det begav sig, stämplades som rasist. Nu är det baaarn från tredje världen som det är synd om. Jag undrar vad som rör sig i skallen på en jurist som har en klient som vill stanna i Sverige och har en skäggig man framför sig, och juristen berättar att du måste ha lidit si och så, och helst ha funnit Jesus! Att sen ha mage att skriva en inlaga med denna skit övergår min horisont.

Det har hänt mycket de senaste åren som demoraliserat de yrkesgrupper man förr litade på.
Citera
2019-09-25, 16:41
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jäv i all ära men bara en parentes här om någon undrar om nån princip tillämpas i Sverige i relation till äganderätten och kan jämföras med possession is nine-tenth of the law:

I 22 kap. aktiebolagslagen (2005:551) finns bestämmelser om inlösen av minoritetsaktier. Bestämmelserna innebär att en aktieägare som innehar över nio tiondelar av aktierna i ett annat bolag har rätt att lösa in återstående aktier.

Själv brukar jag faktiskt använda uttrycket ägandet är nio tiondelar av lagen när någon gnäller över att ha misslyckats i tvist med någon som äger nåt, tex ett hus.

Det var dagens off topic från mig.
För mig synes det tydligast att "principen" om 9/10 kommer till uttryck i UB:s presumtionsregler och/eller de godtrosförvärvsregler som beaktar en tvesaluköpares kommande i besittning av objektet. (Jag håller inte helt och hållet med om att "principen" skulle väga särskilt tungt som motiv bakom just ABL:s inlösenregler, men jag förstår hur du tänker!)

I fråga om bodelning har jag dock svårt att se "principen" komma till tillämpning annat än högst indirekt. HOL satt på lägenheten pga barnen, och det torde även vara barnens situation som föranledde fördelningen av lägenheten i bodelningshänseende.
Citera
2019-09-25, 16:43
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
KL bodde i lägenheten med barnen när hon visste att hon skulle förlora vårdnaden. HOL hade flyttat ut. KL lämnade lägenheten för barnens skull. Det hade hon inte behövt göra. Det betyder att kärleken till barnen vägde tyngre än den förslagenhet HOL uppvisat i sitt målmedvetna trixande med beslut och domar i rättsväsendet.

Besittning är nio tiondelar av lagen. HOL hade inte kunna få lägenheten vid den tidpunkten. Inte utan att betala rätt summa, med egna medel, i det fall KL inte haft pengar. Det är kärnan i denna sak.

HOL hade inte fått igenom denna bodelning om han hade agerat utifrån familjerätten. Nu fick han en rättsvidrig bodelning igenom domstol, eftersom han hade en svag motpart som inte kan tillvarata sina egna intressen. Att en bodelning går igenom domstol som legaliserar en rättsvidrig bodelning är ytterligare ett bottennapp i ett rättsväsende i fritt fall. Det är mycket intressant att omfattningen av felaktiga domar är så stor att också en toppjurist drabbas.

En brasklapp i denna handling benämnd bodelning, om att betalningen till KL, är barnens framtida arv är helt främmande för vår rättsordning. Det betyder att de advokatherrrar som upprättade denna vidriga handling var väl medvetna om KLs underlägsenhet till de grad att hon inte ens skall betros med sina egna pengar. De agerade utifrån vad de visste de skulle komma undan med.

En sak är säkert, HOL kan finansiera en lägenhet med pengar som inte tillkommer honom. Något har han lärt sig på jobbet som advokat i fastighetssvängen och i uppdrag med white color crime.
Rättsvidrig bodelning?
Vad skulle vara rättsvidrigt angående denna bodelning?
Om bara hälften stämmer angående Karins bedrifter så har hon i princip helt på egen hand kokat denna soppa.
Citera
2019-09-25, 16:52
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Här är inläggen om arvet från en trovärdig postare.
Karin ska ha en deklarationen som någon kollade en inkomst på ca 250.000 kr år plus ränteintäkter, kanske fel ord men nåt med inkomst av kapital 50.000 kr år.
Tog mig tiden att leta reda på inlägger om Karins inkomster.

Tack. Som sagt, det förefaller mig inte vara några särskilt betydande summor sett ur ett större perspektiv med beaktande av de skäl jag tidigare angivit. Om det förekommit några oegentligheter med anledning av arvet, kan man ju tycka att det borde kommit fram på något sätt.

Osäker på om man gör bäst i att bemöta Vresrosens inlägg framöver, eller bara låta det passera (såg precis att han gjort ett nytt med ungefär samma falsarier som tidigare). Förnuftiga läsare inser nog att det är trams, men jag är ändå lite brydd över att anhöriga, kollegor, framtida potentiella klienter etc. läser och ev förleds...
Citera
2019-09-25, 17:08
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Tack. Som sagt, det förefaller mig inte vara några särskilt betydande summor sett ur ett större perspektiv med beaktande av de skäl jag tidigare angivit. Om det förekommit några oegentligheter med anledning av arvet, kan man ju tycka att det borde kommit fram på något sätt.

Osäker på om man gör bäst i att bemöta Vresrosens inlägg framöver, eller bara låta det passera (såg precis att han gjort ett nytt med ungefär samma falsarier som tidigare). Förnuftiga läsare inser nog att det är trams, men jag är ändå lite brydd över att anhöriga, kollegor, framtida potentiella klienter etc. läser och ev förleds...
Jag kan heller inte hitta några oegentligheter när det gäller något arv och det är inte upptaget i någon tvist heller.
Skulle det ha varit oegentligheter så hade Karin tvistat om det med men det gör hon inte av vad som framgår av dom domar, dagboksblad, bouppteckning och hennes egna skrivelser som jag har läst, inte ett ord om några oegentligheter om arvet.

Du får göra som många andra här inne... ignorera om inte någon stackars som är ny i tråden går in och svarar och tror på idiotin. Då svarar jag någon enstaka gång.
Citera
2019-09-25, 17:11
Medlem
Citat:
Bara en nyfiken fråga, uppfattar du det verkligen vara överord att någon kan bli "närmast chockerad" när en namngiven person på ett offentligt forum utmålas såsom någon som "roffar åt sig", "grisar med andra män", "misshandlar och trakasserar sin kvinna och sin omgivning", "...är en gränslös person..."?

Betänk gärna att utmålningen sker i inlägg efter inlägg helt utan några som helst belägg. För min del synes det snarast gränsa till förtal. Jag är kanske känslig men utanför Flashbacks lilla hägn, dvs i den riktiga värld där jag till vardags huserar, så är det närmast chockerande att någon tillåter sig att utmåla en - i brist på belägg; oskyldig - människa på det viset. Kanske är förbluffad ett bättre ord.

Ni hänger upp er på mitt ordval avseende mina känslor, i ett sammanhang där ett brottsoffer i princip förtalas utan belägg. Jag överlåter åt övriga läsare får bedöma rimligheten i detta.

Jag reagerar på överord, invektiv, STORA BOKSTÄVER, många!!!! Det är patetiskt och handlar i grunden om pedagogik/retorik. Jag hade kunnat ta till mig saker på ett annat sätt om vissa inte skrev så infantilt.
Citera
2019-09-25, 17:30
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Lor8/toppjuristen-utreddes-for-tredje-anstiftan--i-samma-trapphus

Aftonbladet kan nu avslöja att ytterligare en anstiftansutredning genomförts.
Enligt utredningshandlingar attackerades Henrik Olsson Lilja i december 2015 av två män – i samma port som han skulle komma att skjutas i den 6 september i år.

Det här var nog precis den info vi behövde för lite nytt liv i tråden.
Senast redigerad av Avel 2019-09-25 kl. 17:35.
Citera
2019-09-25, 17:38
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Lor8/toppjuristen-utreddes-for-tredje-anstiftan--i-samma-trapphus

Aftonbladet kan nu avslöja att ytterligare en anstiftansutredning genomförts.
Enligt utredningshandlingar attackerades Henrik Olsson Lilja i december 2015 av två män – i samma port som han skulle komma att skjutas i den 6 september i år.

Detta var alltså tredje gången.

Man kan ju fundera på rimligheten i att fler än en person önskar livet ur just HOL - inte så troligt.

Om det är en och samma anstiftare, så kan man fundera på vem denne skulle kunna vara som är så långsint (ca 4 år mellan första och sista). En klient? Inte så troligt...
Citera
2019-09-25, 17:42
Medlem
Citat:

Man kan ju fundera på rimligheten i att fler än en person önskar livet ur just HOL - inte så troligt.

Om det är en och samma anstiftare, så kan man fundera på vem denne skulle kunna vara som är så långsint (ca 4 år mellan första och sista). En klient? Inte så troligt...

Efter attacken ska gärningsmannen dessutom ha yttrat ett hotfullt uttalande.

Signalement finns och HOL och ett vittne har talat med gärningsmännen. Intressant.
Citera
2019-09-25, 17:46
Medlem
Citat:

2015 tufft år för KL:
Två lobar
Våld mot tjänsteman
HOL vårdnaden
Mer?
Citera
2019-09-25, 17:46
Medlem
Henrik Olsson Lilja träffades av tre skott men har nu återhämtat sig och uppges vara på väg tillbaka i jobb, enligt tidigare uttalanden från advokatbyrån.

Väldigt extremt att H klarar sig varenda gång. Ena gången misshandlas han och lyckas springa iväg.
Den sista gången 3 skott och han är i arbete. Om man nu utsätts för olika attacker bör man kanske ha något skydd när man kliver ur sin bostad? Anstiftaren bör se till så uppdraget utförs i alla fall tredje gången. Inga bevis mot den sk misstänkte kvinnan i hans närhet i 3 utredningar än så länge.
Ett fyllo som inte ens kan närvara vid en viktig bodelning som är sjuk enligt bodelningsförättaren och inte lyckas inkomma med handlingar skall alltså lyckats anstifta attacker 3 gånger. Nej, det verkar inte direkt trovärdigt.

Toppjuristens offentliga försvarare Ola Salomonsson säger att han inte har några uppgifter om de tidigare anstiftansutredningarna.

Självklart inte eftersom det är polisens utredningar och särskilda åklagarkammaren som inte lyckats finna några bevis.
Senast redigerad av Erzebet 2019-09-25 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in