2019-09-23, 10:40
Medlem
vittne-xs avatar
Finns det öht någon substans i att KL varit "god man" åt FO, eller är det en trådsanning?.
KL:s bravader tidigare borde ha diskvalificerat henne hos överförmyndar-nämnden direkt.
Kan inte hitta något mediehus som nämnt något i den vägen heller, finns det någon annan koppling mellan KL och FO förutom "godman-spåret" ? FO själv kan ju ha dragit över kölen och kanske gömmer sig i Norge...

Börjar också få vibbar av att "Beckroth"(numera Simmerud) åter är inne i denna tråd och börjat härja efter en tids frånvaro då hon är svartlistad.

HOL har de sista åren företrätt många stor-bedragare i olika mål, så vi har en diger lista att beta av. Mest intressant just nu är att läsa delar av de läckta mail där "någon" hängt ut visselblåsarna som larmade om Allra, länkar finns i Allra-tråden, vi snackar filer på 1,5gb vad gäller fup:en....
Citera
2019-09-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skulle inte tro det. Det är polisen som jagar honom. Inte AB. Och AB har inte gått ut med namn. Inte Expressen heller. Vi visste inte att han häktats i sin frånvaro innan tidningarna rapporterade om det.

Polisen jagar en man som den här tråden har kopplat till FO. Anledningen att polisen söker honom är att han missat sin rättegång i tingsrätten. Resten är media och den här tråden, spekulationer.
Citera
2019-09-23, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja han ska i alla fall in och sitta av sin rättegång och sitt straff. Sen får polisen hantera honom bäst de kan om det skulle visa sig att han kan kopplas till detta.

Han verkar leva ett liv i kappsäck så tyvärr är han nog rätt van att fladdra runt i tillvaron.

Får han inte hjälp av nån vän så kan han ha ju ha snackat sig in hos nån tjej eller pundare. Det är väl bara att dyka upp i typ Falköping och ta sikte på första parkbänk, bjuda på några 7,2 procentare och sen be att få kvarta i nån kvart. Han har ju bott hos sin kompis Christer B tidigare och där städat undan kanyler innan han ville sova där. Så särskilt knusslig verkar han inte vara med rumskompisar. Nackdelen med det sällskapet är att polisen gärna tittar till dem.

Under en gran tror jag då inte att han ligger och trycker. Nån hjälper och då blir det problem:

Främjande av flykt är ett brott enligt 17 kapitlet 12 § brottsbalken. Man gör sig skyldig till detta brott om man hjälper den som är intagen på kriminalvårdsanstalt, häktad, anhållen eller laga frihetsberövad på något annat sätt att komma fri. Man gör sig också skyldig till främjande av flykt om man hjälper en som har flytt att hålla sig gömd eller på något annat sätt underlättar för honom att hålla sig undan.

Om det handlar om FO som skytt och K som anstiftare så känns ju sannolikheten stor att de förr eller senare kommer att begå misstag. Alkohol/droger gör dem knappast stabila i längre perioder, det framkommer tydligt i de dokument som postats i tråden. Nu får vi hoppas att någon i hans närhet nyktrar till och slår en signal till polisen.
Citera
2019-09-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
Polisen jagar en man som den här tråden har kopplat till FO. Anledningen att polisen söker honom är att han missat sin rättegång i tingsrätten. Resten är media och den här tråden, spekulationer.
Nej, det är inte spekulationer. Media skrev att den namngivne torpeden man nu söker (ja, så skrev dom) är känd för att misshandla kvinnor, att han missade en förhandling i fredags samt annat som jag glömt, och därför är häktad i sin frånvaro. Jag tog en rövare (!) och bad om Olafsens häktningspapper. Och fick dom. Och se där, han kom inte och var häktad i sin frånvaro. Och det jag har läst om hans misshandlar är ingen vacker läsning. Vad är oddsen för det? Så jo, det är FO man söker. Begriper man inte det å är man blind.

Sen om det ÄR han som är skytten, får utredningen visa. Men det är honom som skytt man letar efter.
Citera
2019-09-23, 11:11
Medlem
flammers avatar
Jag finner det underligt hur KL verkar ha så bra insikt i HOL:s liv och situation, fastän de varit separerade väldigt länge.

Enligt egen uppgift har hon en uppfattning om att personer med koppling till organiserad brottslighet skulle ha motiv att skjuta HOL. Hur kan hon ha en sådan uppfattning? Givet KL:s och HOL:s frostiga relation så kan hon väl på sin höjd ha fått sådan information i andra, tredje eller fjärde hand genom bekanta och i så fall borde det väl finnas minst ett tiotal personer som har samma information? Då bör ju polisen fått denna information från dessa bekanta tämligen omgående efter skjutningen, varför polisens agerande och massmedias rapportering rimligen borde sett lite annorlunda ut. Eller?

Jag får inte riktigt ihop detta. Om KL är oskyldig (vilket såklart inte bör uteslutas helt), så vore väl det mest sannolika att hon inte hade en aning om vem som kan ha gjort det? Varför skulle hon ha, till synes, bättre insikt än vänner, kollegor, flickvän, polis etc.?

Ett långsökt alternativ kan väl vara att HOL varit "jagad" av organiserad brottslighet under lång tid (t.o.m. medan de var gifta) men att HOL hållit detta hemligt för alla utom sin dåvarande fru, för att hans inblandning är komprometterande för honom själv? Men om så är fallet, varför skulle han peka ut KL som en möjlig anstiftare i detta läge? Vad har han att vinna på det? Han har redan vunnit alla tvister mot henne och det rimliga borde väl vara att hålla henne borta framgent (inte inlåta sig i brottmålsrättegångar med/mot henne). Genom att peka ut henne riskerar han ju även - om denna långsökta teori skulle stämma - att hon avslöjar hans koppling till organiserad brottslighet, vilket ju enligt denna teori skulle vara hans högsta prioritet att dölja.

Det långsökta alternativet synes mig alltså helt orimligt, varför min första fundering kvarstår. Hur kan KL veta så mycket?
Citera
2019-09-23, 11:14
Medlem
Citat:
Nej, det är inte spekulationer. Media skrev att den namngivne torpeden man nu söker (ja, så skrev dom) är känd för att misshandla kvinnor, att han missade en förhandling i fredags samt annat som jag glömt, och därför är häktad i sin frånvaro. Jag tog en rövare (!) och bad om Olafsens häktningspapper. Och fick dom. Och se där, han kom inte och var häktad i sin frånvaro. Och det jag har läst om hans misshandlar är ingen vacker läsning. Vad är oddsen för det? Så jo, det är FO man söker. Begriper man inte det å är man blind.

Sen om det ÄR han som är skytten, får utredningen visa. Men det är honom som skytt man letar efter.

Viktigt= Aftonbladet hänvisade inte till källa hos polisen!
Citera
2019-09-23, 11:14
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Finns det öht någon substans i att KL varit "god man" åt FO, eller är det en trådsanning?.
KL:s bravader tidigare borde ha diskvalificerat henne hos överförmyndar-nämnden direkt.
Kan inte hitta något mediehus som nämnt något i den vägen heller, finns det någon annan koppling mellan KL och FO förutom "godman-spåret" ? FO själv kan ju ha dragit över kölen och kanske gömmer sig i Norge...

Börjar också få vibbar av att "Beckroth"(numera Simmerud) åter är inne i denna tråd och börjat härja efter en tids frånvaro då hon är svartlistad.

HOL har de sista åren företrätt många stor-bedragare i olika mål, så vi har en diger lista att beta av. Mest intressant just nu är att läsa delar av de läckta mail där "någon" hängt ut visselblåsarna som larmade om Allra, länkar finns i Allra-tråden, vi snackar filer på 1,5gb vad gäller fup:en....

God man/kontaktpersons tramseriet är en trådsanning som upprepas gång på gång av vissa, men inga dokument har presenterats.

Och som du säger, ena gången beskrivs K.L. (av vissa) som en riktigt avdankad alkis som inte klarar av någonting, för att i samma mening eller stycke beskrivas som förslagen, beräknande, illasinnad.

Någon påstod att K.L. och F.O. har festat ihop. Kanske det, han verkar ju inte ha några problem att skaffa tjejer precis. Han kanske är snygg och trevlig.
Citera
2019-09-23, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
HOLs pistol? Har han tillgång till pistoler?

Du känner ju HOLs exfru, hon har inte nämnt något om han har vapenlicens?

Något mer du kan berätta om deras infekterade tvist? Hon lär ju vara rätt så frustrerad efter senaste beslutet och nu är motparten dessutom skottskadad mitt upp i allt. Mycket på en gång för henne menar jag.
Citera
2019-09-23, 11:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Exakt.

Det blir nog svårt att göra husrannsakan, beslagta och kolla igenom elektronik på de grunderna i alla fall.
Citera
2019-09-23, 11:19
Medlem
Citat:
Viktigt= Aftonbladet hänvisade inte till källa hos polisen!
Ok. Då sitter de och hittar på både i sändningen och i skrift.... Det är illa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoMlq4/uppgifter-polisen-letar-efter-utpekad-torped-pa-landsbygden

Mannen som sköt advokat Henrik Olsson Lilja har varit på flykt i 12 dagar.
Enligt Aftonbladets uppgifter finns i utredningen nu en utpekad man i 40-årsåldern som misstänks ha hållit i vapnet.
Polisens spanare har under den gångna veckan koncentrerat sökandet till en ort i Mellansverige – men fortfarande är ingen frihetsberövad i ärendet.
Citera
2019-09-23, 11:20
Medlem
flammers avatar
Citat:

Håller också för troligt att det är honom man letar efter. Vi vet dock inte hur misstankarna byggts upp eller hur resonemanget gått inom polisen. Funderar lite på i vad mån det kan vara utpekandet här i tråden av FO som misstänkt, som har fått spinn hos både media och polis. Typ:

- KL är misstänkt anstiftare pga historik etc.etc.
- Ett rykte går (här i tråden) om att KL hänger med FO som är livsstilskriminell
- Samma rykte och kringliggande diskussioner pekar ut FO som möjlig skytt. FO är "namngiven"
- Både polis och media läser i tråden
- Polisen uppfattar det vara ett spår värt att följa upp
- Media rapporterar att polisen söker en "namngiven" person

Kan ha missat någon omständighet som talar emot denna spekulation - ursäktar på förhand för detta.
Citera
2019-09-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Håller också för troligt att det är honom man letar efter. Vi vet dock inte hur misstankarna byggts upp eller hur resonemanget gått inom polisen. Funderar lite på i vad mån det kan vara utpekandet här i tråden av FO som misstänkt, som har fått spinn hos både media och polis. Typ:

- KL är misstänkt anstiftare pga historik etc.etc.
- Ett rykte går (här i tråden) om att KL hänger med FO som är livsstilskriminell
- Samma rykte och kringliggande diskussioner pekar ut FO som möjlig skytt. FO är "namngiven"
- Både polis och media läser i tråden
- Polisen uppfattar det vara ett spår värt att följa upp
- Media rapporterar att polisen söker en "namngiven" person

Kan ha missat någon omständighet som talar emot denna spekulation - ursäktar på förhand för detta.
Om polisen lägger resurser på att jaga någon som misstänkt torped, för att folk i Flashback snurrar kring det, då skulle jag bli både förvånad och besviken. Och det tror jag inte alls på. De har annat på honom som gör att de tror sig veta att det är han som sköt. Häktningen enbart är inget som gör att man försöker röka ut honom. Men häktningen är bra om de hittar honom. Då har de arbetsro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in