2019-09-20, 15:41
Medlem
HOL tog examen 1993 från SU, när och var tog KL examen? Letat examensarbeten av KL utan fynd, letade HOLs också för att se om jag letade fel så det kan stämma för jag hittar inget.

Kan nån jurist/annan kunnig svara på om examensabetets utformning/omfattning förändrats sedan 1993 (högskolereformen) eller om de helt enkelt inte finns digitalt?
Citera
2019-09-20, 15:42
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hahaha! Lever i det förgångna. Jag ändrar.

Bra jobbat!
Långfilm eller en serie. På Netflix?
Vem ska spela dom olika? Karin och Henrik ex v. Karin skulle många kunna spela. Undrar om inte Suzanne Reuter skulle gestalta den rollen med bravur.
Citera
2019-09-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej hon är inte välmående, hon är väldigt mager och är man 50 och dessutom dricker så ser huden mycket äldre ut när man inte har något kroppsfett under.

Min högst personliga spekulation är att KL haft problem med ätstörningar tidigt men att hennes nuvarande vikt snarare har att göra med en överkonsumtion av alkohol dvs ingen hunger att prata om.
Citera
2019-09-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bra jobbat!
Vem ska spela dom olika? Karin och Henrik ex v. Karin skulle många kunna spela. Undrar om inte Suzanne Reuter skulle gestalta den rollen med bravur.

Örjan Ramberg får rollen som H Lilja förstås. Så blir dimridåläggarna Ogräset och Kakmonstret nöjda.
Citera
2019-09-20, 15:47
Medlem
Citat:
https://poddtoppen.se/podcast/1460681292/skyldig

Podd om Toppjuristen och advokaten. Kan vara värt att lyssna på. Två advokater sitter och besvarar frågor, berättar vad som hänt.

Edit: Mkt intressant. De går igenom vad som hänt, diskuterar runt omkring.... rekommenderas. Många frågor som vi diskuterat här. Jäv bl a.

Intressant podd. De två advokaterna diskuterar bl a om KLs uttalande i media om gärningsmannen och att hålla tyst var en instruktion till gärningsmannen. Jag har funderat över medias rapportering vad gäller just den punkten. Medierna berättar exvis inte att det handlar om HOLs exfru som misstänks. Varför? Rädda för att KL som är så processhappy stämmer dem. Samtidigt kan de göra sig till ett sambandscentral för KL att kabla ut instruktioner till sina stödtrupper. Hmmm.
Citera
2019-09-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Från domen enligt Karin
"Hon övertalade Henrik (maken) att gå hem till barnen och gav honom nycklarna till lägenheten."
Om HOL hade bott i samma lägenhet som Karin varför har han då inga nycklar dit?

Och det är just det som bevisar att han flyttat ifrån Karin i det läget. Inga nycklar till Norr Mälarstrand 62 hade han. Han hade flyttat så de båda kunde andas istället för att bråka i barnens närvaro. Medan KL inte drar sig från att släpa med barnen till Göken, eller senare lämna dom ensamma i bostaden för att fortsätta söka bråk i Henriks bostad. Varför?
Citera
2019-09-20, 15:49
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
HOL tog examen 1993 från SU, när och var tog KL examen? Letat examensarbeten av KL utan fynd, letade HOLs också för att se om jag letade fel så det kan stämma för jag hittar inget.

Kan nån jurist/annan kunnig svara på om examensabetets utformning/omfattning förändrats sedan 1993 (högskolereformen) eller om de helt enkelt inte finns digitalt?

Minnet kan svika mig, men jag tror att examensarbeten började samlas in till/via Diva någon gång på tidigt 2000-tal. Skulle gissa att tidigare examensarbeten inte ligger ute på nätet, utan man får då fråga runt bland de olika universiteten. Du kan ju alltid kolla med Uppsala, Lund, Stockholm och Göteborg.
Citera
2019-09-20, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Finns det några alkotester redovisade i "alla" dessa LOB? Blåstest, blodprov, pissprov? Är riktig identifiering gjord?

Jag menar att eftersom fallet gäller personer inom rättsväsendet, med personliga kontakter och vänner både här och där i rättsamhället, så vore det bra och viktigt med riktiga bevis och inte bara "bedömningar".

Om ex en domare får LOB, så är det viktigt för hela samhället att det finns bevis som inte går att ifrågasätta.

Just saying.

Du har rätt i att KL inte är dömd för alkoholmissbruk. Men vi kan väl vara överens om att det finns vissa bevis på att KL stört ordningen i olika offentliga sammanhang, då även skolmiljö och barnens träning, under ett av polisväsendet och av hennes barn misstänkt alkoholrus?

Personligen tror jag tyvärr att alkohol haft en alldeles för central roll i hennes liv. Med förödande konsekvenser. Missbruk eller ej.
Citera
2019-09-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bra jobbat!

Med det manus som folk här kokat ihop, kommer säkert filmen till Hollywood, med Kirsten Dunst i huvudrollen.

Ändras manus till verkligheten blir det ingen film.
Citera
2019-09-20, 15:50
Medlem
Citat:
Och det är just det som bevisar att han flyttat ifrån Karin i det läget. Inga nycklar till Norr Mälarstrand 62 hade han. Han hade flyttat så de båda kunde andas istället för att bråka i barnens närvaro. Medan KL inte drar sig från att släpa med barnen till Göken, eller senare lämna dom ensamma i bostaden för att fortsätta söka bråk i Henriks bostad. Varför?

För att hon vill fortsätta supa, ungarna är i vägen och hon är förbannad på HOL som får ha en trevlig kväll? Bäst sabba den, ty det är jävligt orättvist.
Citera
2019-09-20, 15:52
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du har rätt i att KL inte är dömd för alkoholmissbruk. Men vi kan väl vara överens om att det finns vissa bevis på att KL stört ordningen i olika offentliga sammanhang, då även skolmiljö och barnens träning, under ett av polisväsendet och av hennes barn misstänkt alkoholrus?

Personligen tror jag tyvärr att alkohol haft en alldeles för central roll i hennes liv. Med förödande konsekvenser. Missbruk eller ej.

Precis, man blir ju inte dömd för varken alkoholmissbruk eller -påverkan, så det blir lite svårt att på den vägen bevisa alkoholism. Däremot synes det ju finnas annat än domslut i frågan som pekar mot ett kraftigare bruk/missbruk, inklusive domskäl som talar om att KL har ett "inte oproblematiskt" förhållningssätt till alkohol.
Citera
2019-09-20, 15:53
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Med det manus som folk här kokat ihop, kommer säkert filmen till Hollywood, med Kirsten Dunst i huvudrollen.

Ändras manus till verkligheten blir det ingen film.

Konstnärlig frihet heter när vi och filmanusförfattare ljuger!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in