2019-09-18, 19:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Tes 1. Gud förmedlar inte osanning.
Tes 2. Bibeln såväl som Koranen far med osanning.
Syntes: Varken Bibeln eller Koranen är förmedlade av Gud.
Tes två, delen Bibeln, är obevisad. Slutsatsen håller därför inte.
Citera
2019-09-18, 20:03
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Enligt Jesus och Nya testamentet så skulle domedagen och Jesus återkomst ske inom några årtionden, nu har det snart gått 2000 år. Bibeln innehåller bevis svart på vitt att Jesus var en bluff.

Att idag tro på Jesus är samma sak som att idag tro på dem som förespådde att världen skulle gå under 2012.
Antar att det är ett av Jesus falska löften du syftar på. "Människosonen skall komma i sin faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar. Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike.” (Matt 16:27-28). Har noterat att troende konsekvent vägrar adressera detta skriftställe, måste vara obekvämt att ha en lögnare till sin Herre ;-)
Citera
2019-09-18, 20:04
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tes två, delen Bibeln, är obevisad. Slutsatsen håller därför inte.

Det räcker nu.
Vägrar du att syna dina lögner så vägrar du.
Jag ser ingen mening i att försöka övertyga någon som blundar om att färger finns.
Jag har närmast tappat hoppet om att argumentation alls kan ha effekt på dig.
Lögnen har dig i ett järngrepp.

Men en dag kanske du öppnar ögonen självmant.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-18 kl. 20:42.
Citera
2019-09-18, 20:06
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Du skrev "några årtionden", och så står ingenstans. Bara det är alarmerande, och med fler dylika små glidningar har man strax gjort en höna av en fjäder.
De personerna som stod där är döda sedan länge. Kom Jesus tillbaks medan de levde? Nej, uppenbarligen inte således var det en lögn, ett falskt löfte från din egen Herre. Varför inte bara erkänna det?
Citera
2019-09-18, 20:11
Medlem
Citat:
Du skrev "några årtionden", och så står ingenstans. Bara det är alarmerande, och med fler dylika små glidningar har man strax gjort en höna av en fjäder.
Jesus sade till sina lyssnare att han skulle återvända medans vissa av dem fortfarande var i livet. Det betyder rimligtvis inom några årtionden, vilket också är den tolkning som Nya testamentets författare uppenbarligen gjorde. Eller tror du att det fortfarande går omkring människor på Jorden som träffade Jesus och är 2000 år gamla?
Citera
2019-09-18, 20:33
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Gud säger genom Jesaja (1:16):
"Tvätta er och gör er rena.
Tag bort era onda gärningar från mina ögon.
Sluta att göra det som är ont."
Behövs inte mycket läs- och tankeförmåga till att lista ut att Gud enligt denna text inte ser sig skyldig till ondska utan tvärtom rentav kräver att den ska avlägsnas ur hans åsyn. Han tål inte ondska. Stört gudsbegrepp du har - jag tänker inte befatta mig med det.
Däremot verkar Gud i allt som sker så att han inte är bakom ondskan i det onda som sker.
Hur står det till med läsförståelsen? Det är INTE mina ord, jag citerar bara bibeln. Den säger det klart och tydligt vad jag hävdar. Är du verkligen så ohederlig att du väljer och vrakar det som passar som "sanning", medan du medvetet bortser från det som är obekvämt? Jag kan läsa det skriftställe du hänvisar till, men hävdar bestämt att bibeln kryllar av självmotsägelser och det är inte så konstigt eftersom det inte är guds ord. Jag noterar även att du smiter ifrån min fråga: Varför skapar gud änglar han vet kommer göra uppror mot honom och lura mänskligheten i fördärvet? Om gud skapat allting, ja då har han även skapat Satan. Det kommer du aldrig ifrån.
Citera
2019-09-18, 20:51
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Som jag redan sagt behöver inte, får inte, kan inte Guds ords sanning bekräftas av någon högre auktoritet, då ingen sådan finns. Någon lägre auktoritet kommer inte i fråga därför att den är just det - lägre.
Du verkar tro att Gud och Bibeln är som vilken jeppe och vilken bok som helst, och inte ens kunna tänka dig att det skulle kunna vara annorlunda. Du sitter fast och kommer ingen vart med det med mig, fatta det.
Men det var ju inte svar på hans fråga. Du tar tesen för given redan i argumentet. Du argumenterar UR bibeln, inte FÖR bibeln. Ser du skillnaden? Bibeln är påstående, inte beviset.
Cirkelargument: "Det står klar och tydligt i bibeln om Gud och att han verkar genom folket. Alltså finns Gud." Du har fullständigt missförstått hur bevisbörda fungerar, och det är så tragiskt. Alla här inne ser det, utom du själv. Blir även pinsamt när du svänger dig i termer som elementär logik, när du inte ens själv förstår vad det innebär
Senast redigerad av nightbeast 2019-09-18 kl. 20:55.
Citera
2019-09-18, 21:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jesus sade till sina lyssnare att han skulle återvända medans vissa av dem fortfarande var i livet.
Han daterade inte sin återkomst.
Citera
2019-09-18, 21:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Men det var ju inte svar på hans fråga. Du tar tesen för given redan i argumentet. Du argumenterar UR bibeln, inte FÖR bibeln. Ser du skillnaden? Bibeln är påstående, inte beviset.
Cirkelargument: "Det står klar och tydligt i bibeln om Gud och att han verkar genom folket. Alltså finns Gud." Du har fullständigt missförstått hur bevisbörda fungerar, och det är så tragiskt. Alla här inne ser det, utom du själv. Blir även pinsamt när du svänger dig i termer som elementär logik, när du inte ens själv förstår vad det innebär
Fel. Jag har inte argumenterat för Guds existens utifrån Bibeln.
Citera
2019-09-18, 21:25
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Fel. Jag har inte argumenterat för Guds existens utifrån Bibeln.
Nej, du har ännu mer imbecillt argumenterat för att bibeln är perfekt sanning, genom att peka på att det i bibeln står att den är sann...

Jag med flera andra har upprepade gånger påvisat dina logiska kullerbyttor och presenterat erkända evidens och välgrundad kritik för bibelns orimlighet, men du vägrar erkänna kritikens giltighet. Det finns därför ingen grund för vidare diskussion. Gå direkt i fängelse utan att passera gå.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-18 kl. 21:44.
Citera
2019-09-18, 21:35
Medlem
Citat:
Han daterade inte sin återkomst.
Jo, det är precis vad han gjorde. Och den dateringen visade sig inte stämma.
Citera
2019-09-18, 21:47
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ditt inlägg #6505 säger mer om dig än om Bibeln. Ett exempel.
När James K. Hoffmeier kan skriva en hel bok med namnet Israel in Egypt. The Evidence for the Authenticity of the Exodus Tradition* (1996) är det uppenbart att det är något fel, antingen på honom eller på dig. Han är hemma i både bibelforskning och egyptologi-arkeologi.

* https://www.amazon.com/Israel-Egypt-Evidence-Authenticity-Tradition/dp/019513088X
Det var inget exempel på något av det jag presenterat i mitt inlägg. Det var bara ett exempel på att det finns personer med olika befattningar som påstår att bibelns berättelser stämmer. Kan du inte bättre än så? Jag ska ge dig tydliga exempel på felaktigheter, så kan du ta dig en ordentlig funderare kring bibelns "sanningar":

1. Berättelsen om Babels torn, som enligt bibeln är förklaringen på hur olika språk kom in i världen. Den är uppenbart falsk och motbevisas enkelt genom att det finns hieroglyfer och kilskrift bevarade, som är långt äldre än den förmodade tidpunkten för Babels torn händelsen.

2. Omöjliga överläggningar p g a avstånden: Hur kunde en jude som enligt bibeln bor i norra Egypten haft dagliga överläggningar med en farao i hans palats som fanns 70 mil längre söderut i Egypten? Mig veterligen fanns varken bilar, tåg eller flygplan på den tiden. Leviterade han 70 mil genom luften varje dag? ;-)

3. Naturvetenskapligt felaktig: Det är mycket enkelt att vederlägga bibelns utsagor som t ex den att haren idisslar. (3 Mos 11:6, 5 Mos 14:7) Nej, en hare är inte en idisslare ens i den bredare betydelsen att tugga om uppstött föda. "Bibeln är ingen vetenskaplig handling brukar man hävda", men återigen bibeln hävdar ju själv att allting är skrivet på inrådan av gud. Då borde den inte innehålla så grova felaktigheter.

4. Geografi och geometri stämmer inte: Kan man se världens alla riken från toppen av ett berg, som det påstås i Matteus 4:8? Naturligtvis inte. Det är heller inte sant att om något är cirkelrunt och 10 alnar från kant till kant så är dess omkrets 30 alnar. (1 Kung 7:23)

5. Självmotsägelser: Finns hur många som helst, (tydligen upp emot 556 stycken(!)
http://www.skepticsannotatedbible.com/contra/number.html

Vad skapade först: Människan eller växterna?
Växterna skapades innan människan enligt 1 Mos 11-13, 27-31
Växterna skapades efter människan enligt 2 Mos 4-7, 8-9

Hur dog Judas Iskariot?
Guds vrede gjorde att han föll i hopa på marken (då han promenerade), och föll framstupa så buken sprack och alla inälvorna rann ut enligt Apg 1:17-19
Han kände ånger och hängde sig själv i ett träd Matt 27:3-8. Han kan inte dött på båda sätten, antingen eller ;-)

Vem var det som dödade Goliat egentligen?
Elchanan 2 Sam 21:19 "Ännu en strid utkämpades med filisteerna vid Gov, och Elchanan från Betlehem, Jairs son, dödade då Goljat från Gat, vars spjutskaft var tjockt som en vävbom." (Bibel 2000). Notera att King James version ändrade texten till "Goliats bror", för att på så vis undvika motsägelsen med att det var David som dödade Goliat som det står i 1 Sam 17:49-51 och 1 Sam 21:8-9. Ärligt eller?

Ångrar sig Gud någonsin?
NEJ 1 Sam 15:29, 4 MOS 23:19, Hes 24:14, Mal 3:16, Jak 1:17
JA 1 Mos 6:6, 2 Mos 32:11-14, 1 Samuel 15:11, 35, 2 Sam 24:15, 1 Krön 21:14, Jer 18:8

Kommer planeten jorden bestå för alltid?
JA Ps 78:69, Ps 37:29, Ps 104:5, Pred 1:4
NEJ Ps 102:25-27, Jes 65:17, Matt 24:35, Mark 13:31, Luk 21:33, Heb 1:10-11,2 Pet 3:10,13.

Är magi/trolldom ok?
JA 2 Mos 4:2-6 (Gud lär Moses några magiska tricks för att kunna imponera på farao)
4 Mos 5:27 (Bibeln har en magisk procedur för att få reda på om en kvinna varit otrogen)
4 Mos 21:8-9 (Gud kom på ett sätt för Mose att magiskt bota ormbett enligt)
NEJ 5 Mos 18:10-12, 2 Mos 22:18 (Magi fördöms kraftigt)
2 Kung 18:3-4, 21:1-6 (Gud t o m ogillar sin egen magi (!) som tidigare användes)

6. Profetior (efterhandskonstruktioner, ej slagit in och självuppfyllande). Här finns också hur mycket som helst att gotta sig i för den som är intresserad. Många av de saker som beskrivs som "profetior" är helt klart efterhandskonstruktioner. Den tidigaste versionen av Jesaja man hittat är dödahavsrullarna, som skrevs hundratals år EFTER Babylons erövring.

Profetior som slagit fel:

Tyrus, en handelsstad vid medelhavet 6 mil norr om Nasaret. Var på sin tid världens viktigaste hamnstad, och kunde jämföras med New York. Det påstås att profeten Hesekiel nedtecknade denna profetia redan 586 f.Kr, och kan utläsas i Hesekiel kap 26: "Många nationer kommer att marchera mot Tyrus i vågor [i betydelsen 'den ena efter den andra] för att attackera staden. Staden kommer att förstöras och utplånas fullständigt. Nebukadnessar kommer att attackera Tyrus. Han kommer att förstöra staden. Hela staden kommer att raseras och kastas i havet. Platsen kommer att bli en bar klippa där fiskare sprider ut sina nät för att torka. Tyrus skall aldrig mer byggas upp. Man kommer aldrig mer att hitta staden.” Detta skedde INTE. Efter en 13-årig belägring kompromissade man inom staden Tyrus med kung Nebuchadnezzar och hans auktoritet accepterades, utan att staden förstördes. Trots att den erövrades och intogs utav Alexander den store 240 år senare, så existerar den antika staden än idag (finns i södra Libanon). Staden, som "aldrig mer ska finna en plats i de levandes land" har numera runt 40,000 invånare ;-) Således är profetian falsk.

Babylon som man hävdar att både Jesaja och Jeremia förutsade skulle falla för mederna och perserna. Men kollar man upp Jesaja och Babylon på nätet, i uppslagsverk och i en
bibelguide (t ex Isaac Asimovs historiska bibelguide) så ser man att Jesaja är skriven av minst 2-3 författare under olika tider. Jeremia och Jesaja skriver bägge att medernas krigshärar med våld ska ödelägga Babylon. I verkligheten hade mederna inget med erövringen att göra, och Babylon ödelades
aldrig av krig, utan babylonierna, som var missnöjda med Nabonidus styre, gav upp utan motstånd när perserna kom. Några hundra år senare anlade man en ny huvudstad, Seleucia, som låg på Tigris och därför inte hade Babylons kostsamma vattenförsörjningsproblem. En stor del av Babylons invånare flyttade till Seleucia. Babylons betydelse minskade och staden övergavs till sist. Men hur kommer det sig att profetian i Jesaja 44:28 t o m namngav (härskare Kyros) som skulle inta Babylon? Det är inget konstigt alls, om det skrevs året innan erövringen av Babylon (och precis efter att Kyros erövrat omgivande städer), vilket verkar vara den allmänna åsikten bland historiker. Men om bibelskribenterna var skickliga bedragare, och bland annat skrev profetior i efterhand, vad skulle motivet kunna vara? Nu är ju historien full av lögner som berättats för att värva anhängare till religioner. Folk kan töja på sanningen för att de tycker att det tjänar ett gott syfte, eller av egoism (som ledare kan man ofta få mer makt och fler anhängare genom att ljuga). I Jesajas fall är det möjligt att det inte varit något avsiktligt bedrägeri, utan att senare generationer råkat anta att texten skrevs ned tidigare än vad som var fallet. Jes 13:19-20 säger att Babylonien "aldrig mer skulle bli bebodd", och Jer 51:37 säger att "Babylon ska bli en stenhög, kuslig ödemark där ingen kan bo". Detta stämmer alltså inte. Babylonien har varit bebott kontinuerligt och är det även idag. I kapitlet om Jesaja i Asimovs bibelguide finns en karta över "The New Babylonian (Chaldean) Empire", och det sträcker sig från Jerusalem till Tigris, där Bagdad ligger nu. Men även om man bara menar Tigris-Eufrat-området, bor där nu över tio miljoner människor.
Slutsats: De som skrev Jesaja kom med profetior som var felaktiga, andra som var vaga, och andra som var mycket sannolika. De sistnämnda har med lite god vilja tillskrivits den förste skribenten, för att göra dem mirakulösare.

Självuppfyllande profetior, en variant på det är förstås att man inte skrivit förutsägelsen, men känner till den och försöker få den att hända eller skriver om historien till att den inträffade. Om vi antar att profetiorna om Kyros osannolikt nog skulle skrivits innan Kyros födelse, kunde Kyros ha läst dem och just därför blivit inspirerad till att erövra Babylon. Väldigt många av de uppfyllda profetiorna om Jesus verkar vara saker som skribenterna i efterhand försökt få att passa in med gamla judiska profetior. Eller så kan Jesus själv ha sett till att uppfylla vissa av dem. En annan metod kan vara att göra så många förutsägelser att någon av dem garanterat händer. Och sedan redigera bort dem som inte inföll. Nostradamus byggde en karriär på att skriva oändliga mängder svammel, och många tror fortfarande att han hade övernaturliga krafter, eftersom bitar av svamlet med lite god vilja kan fås att passa in på verkliga historiska händelser. Om han kan göra det, varför inte bibelns författare? Titta på exemplet "Jag säger till havsdjupet: Sina! Dina flöden torkar jag ut". Om många ser denna vaga fras, som med ansträngning kan tolkas till att referera till en obekräftad legend, som ett bevis på att bibeln förutsäger framtiden, så visar det med all önskvärd tydlighet att om man skriver tillräckligt många lagom vaga saker, så kommer vissa entusiastiskt att se dem som profetior. Jesaja och Jeremia kom ju med ganska heltäckande förutsägelser om Babylon; det skulle både bli "översvämmat och dränkt av havet", "sumpmark", och "förtorkat ökenland". Inget av det inträffade, såvitt jag vet. Folk tycker om dem ändå ;-).
Sammanfattningsvis, vill man blint tro på allt vad som nedtecknats i bibeln är man fri att göra det, dock krävs det en stor portion fantasi och kreativitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in