2021-12-24, 23:53
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
I det här sammanhanget är det viktigt komma ihåg att det finns många olika kristna inriktningar och det verkar som att det enda centrala för att det ska vara en kristen tro är att man tror på att Jesus är guds son. Missar man den detaljen, ja då är man helt enkelt inte kristen utan något annat.

Således det finns flera versioner av bibeln och många olika inriktningar på VAD i bibeln som är sant eller som man känner sig förpliktigad att följa.

Det lär bli fler versioner för människors fantasi är starkt och man försöker hela tiden att fylla ut den gamla historien med fler och fler detaljer eller att ändra på tolkningen av de texter som lämnat öppet för det eller rent av ändra på texterna i de nya versionerna av bibeln som man gör med jämna mellanrum.

Skulle vara kul och läsa bibeln såsom den kommer att se ut när ytterligare 2000 år har gått. Tyvärr så lever vi inte så länge så vi får göra det.
Ja de kristna kan verkligen å spjälka upp sig. Inte ens kommunister kommer i närheten på den punkten. Å egentligen finns det lika många olika bibeltolkare som det finns kristna. Då alla kristna å inte minst prästerna erkänner att det inte förstår allt, om ens något utav vad det står i bibeln. Så samtliga kristna är utslängda till outgrundligheten och bibeltolkningar därefter, dvs personliga.

Finns säkerligen åtminstone inga pappersbiblar mer än museiföremål att läsa år 4 022 - resten har gått till återvinning för länge sedan. Sen är min övertygelse förövrigt om själva innehållet att det inte kom att ändras så mycket mer än vad som hittills gjorts.
Citera
2021-12-24, 23:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Du vad de på den tiden bibeln skrevs gjorde med både nyfödda å foster vill du inte jag skriver om - så igen de var fan mycket värre förr. Hur många invånare var det då runt Medelhavet för det var ju världen de kände eller åtminstone betraktade som sin dessa romare?

EDIT: vill avsluta den här diskussionen om mänskans växande moralkänsla för estetik och etik med att tillföra att än längre bak i tiden då var det inte bara ytterst ovanligt med kannibalism utan istället nåt ganska vanligt förekommande. Vi har fått mer vett innanför pannbenet och tiden är inne att vi människor förverkligar det som skall till å slutar vänta på nåt abstrakt som lovar....
Men vad enkelt du gjorde det för dig. Vips så var 1900-talets två världskrig och massförföljelser som bortblåsta. En halv miljard aborter - det får vi räkna med - de senaste tolv åren, vips, borta, putz weg!

Inget tillåts skaka dogmen om den moraliskt högre stående nutidsmänniskan.
Historien blir inte intressant för att man vill veta hur det var utan svartmålningen mot vilken bakgrund de egna vitblekta kläderna skiner skönt.
Dogmen står där, utskriven framför våra ögon:
"de [sic!] var ... mycket värre förr".

Det är så här det brukar se ut i hjärntvättade kungariket vårt.
En Goebbels skulle ha beundrat en propaganda så effektiv.
Citera
2021-12-25, 01:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vilken kritik, exakt, kunde jag inte svara på?
Varför exakt var den värd att svara på ens?

Jag tänkte att om du svarar på något som jag skrivit så skulle du väl i alla fall svara på vad jag faktiskt skrivit, men jag glömde en stund att du inte är bra på att svara på vad man faktiskt skriver.

Jag skrev om varför det är fel att det skulle räcka med att få förlåtelse från Gud, men det tyckte du tydligen inte var något viktigt att skriva om, utan tyckte tydligen att djävulen och hans hejdukar var mer intressant att skriva om.

Goddag, yxskaft. Det är din stil, det, tydligen.
Citera
2021-12-25, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Att vara förlåtande är inte alls å vara god då du genom att förlåta dömer och samtidigt omöjliggör gottgörelse som ju är den enda vägen ifrån det som skulle ha föranlett förlåtelseakten och det gäller för båda parterna. Inte lite fräckt att först göra illa å sen komma å be den som förorättas om överseende ja förlåtelse, som den felande inte skulle gagnas ett dugg av utan precis tvärtom.

Förlåten dem ty de veta ej vad de gör, sa Jesus på korset. Hur välbetänkt var det, å i synnerhet då han sade det till sin far? Precis som om gud inte visste om det, som den allvetande guden han menades vara.

Om någon annan tar straffet då, nämligen din son som samtidigt är du själv, är inte gottgörelsen mot dig möjlig då?

Fattar inte riktigt hur du menar? Du menar att kristna människor är fräcka som tackar ja och tar emot förlåtelse, och borde ta sitt straff istället?

Fattar inte Bibelns logik helt här. Människan har en skadad natur och kan inte låta bli att göra ont. Vems fel är det? Adams? Kan vi alla verkligen skyllas för något som en mytologisk person ska ha gjort?
Citera
2021-12-25, 07:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag tänkte att om du svarar på något som jag skrivit så skulle du väl i alla fall svara på vad jag faktiskt skrivit, men jag glömde en stund att du inte är bra på att svara på vad man faktiskt skriver.

Jag skrev om varför det är fel att det skulle räcka med att få förlåtelse från Gud, men det tyckte du tydligen inte var något viktigt att skriva om, utan tyckte tydligen att djävulen och hans hejdukar var mer intressant att skriva om.

Goddag, yxskaft. Det är din stil, det, tydligen.
Jag reagerade på vad du faktiskt skrivit, nämligen ditt höga betyg till dig själv i fråga om barnuppfostran. Gav dig möjlighet att svara ja på några frågor. (Att du inte svarade på dem!)
Citera
2021-12-25, 15:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag reagerade på vad du faktiskt skrivit, nämligen ditt höga betyg till dig själv i fråga om barnuppfostran. Gav dig möjlighet att svara ja på några frågor. (Att du inte svarade på dem!)
Du verkar ha tappat bort dig i vad du skrivit.
Det du faktiskt svarat på var vad jag skrev om vad som är ett problem med vad Bibeln lär ut.
Dina idiotiska kommentarer om barnuppfostran var ett annat inlägg och det hade inget med ämnet att göra. Dina idiotiska fantasier om mig som person struntar jag i. Om du tycker att du behöver skämma ut dig med sådant är din ensak.
Citera
2021-12-25, 16:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du verkar ha tappat bort dig i vad du skrivit.
Det du faktiskt svarat på var vad jag skrev om vad som är ett problem med vad Bibeln lär ut.
Dina idiotiska kommentarer om barnuppfostran var ett annat inlägg och det hade inget med ämnet att göra. Dina idiotiska fantasier om mig som person struntar jag i. Om du tycker att du behöver skämma ut dig med sådant är din ensak.

All synd är främst synd mot Gud. Så det är han man ska göra upp med först. Förstår du inte det är det du Bible Basher som har problem, inte Guds ord Bibeln.
---
Fantasier handlade det inte om, Bible Basher, utan jag reagerade på de höga betyg du gav dig själv, och gav dig genom att ställa dig frågor chansen till ytterligare självberöm i mycket djupare och större saker än de ytliga du själv tog upp som skulle belägga dig som en varm o go' fadersgestalt.
Du hade kunnat posera eller, egentligen, bort dementera tanken att du alltid älskat Gud över allting och aldrig förlett dina barn på något sätt, t.ex. genom din förkärlek för sc-nt-lg-sk dårskap.
Du kunde ha svarat. Apropå det: du tycker ju att det är viktigt att man svarar på andras frågor. Hur bra tycker du att du är på svara, på en skala 1-5, där 1 är usel, 5 fenomenalt bra?
Sc-nt-l-g-n har du ju själv berättat om här på Flashback, så det är du som skämt ut dig med sådant
1) genom att vara en del av sekten
2) genom att berätta om sekten
3) och 2) ovan ställde du till med trots att du inte gjort upp med sekten i en offentlig avbön.
Senast redigerad av Calovius 2021-12-25 kl. 17:04.
Citera
2021-12-25, 17:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
All synd är främst synd mot Gud. Så det är han man ska göra upp med först. Förstår du inte det är det du Bible Basher som har problem, inte Guds ord Bibeln.
Det är exakt det som är fel med vad Bibeln lär ut. Det borde rimligen vara de direkt drabbade som man behöver få förlåtelse från innan man ber om förlåtelse från Gud.
Att någon t.ex. har rånat, kidnappat och mördat men kommit till insikt om att det var fel sätt att leva och att allt som då krävs är att ärligt och innerligt be Gud om förlåtelse – det är vad som är fel.
Citat:
Fantasier handlade det inte om, Bible Basher, utan jag reagerade på de höga betyg du gav dig själv, och gav dig genom att ställa dig frågor chansen till ytterligare självberöm i mycket djupare och större saker än de ytliga du själv tog upp som skulle belägga dig som en varm o go' fadersgestalt.
Du hade kunnat bekräfta eller, bättre, dementerat att du alltid älskat Gud över allting och inte förlett dina barn på något sätt, t.ex. genom din förkärlek för sc-nt-lg-sk dårskap.
Du kunde ha svarat, du vet.
Sc-nt-l-g-n har du ju själv berättat om här på Flashback, så det är du som skämt ut dig med sådant
1) genom att vara en del av sekten
2) genom att berätta om sekten
3) och detta trots att du inte gjort upp med sekten
Jo, det handlar om fantasier, dina fantasier.
Ja, jag har berättat om att jag har varit scientolog (för 25 år sedan, vad det nu har med frågan att göra). Men det är i stort sett allt som du har rätt om, resten är dina fantasier, så visst handlade det om att göra en höna av en fjäder, alltså rena fantasier som dessutom inte har med ämnet att göra.
Att jag över huvud taget skrev om hur jag uppfostrat mina barn berodde på att jag skrev om att jag anser att Bibelns sätt att uppfostra med ris är fel och gav då ett exempel på att det går utmärkt att uppfostra med kramar i stället för med ris. Du verkar däremot inte ha förstått det heller. Alltså att det var därför som jag över huvud taget nämnde min uppfostran av mina barn eftersom det som du skrev som svar på det inte hade något alls med vare sig min metod eller Bibelns metod att göra.
Citera
2021-12-25, 20:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är exakt det som är fel med vad Bibeln lär ut. Det borde rimligen vara de direkt drabbade som man behöver få förlåtelse från innan man ber om förlåtelse från Gud.
Att någon t.ex. har rånat, kidnappat och mördat men kommit till insikt om att det var fel sätt att leva och att allt som då krävs är att ärligt och innerligt be Gud om förlåtelse – det är vad som är fel. ...
Som sagt, all synd är synd främst mot Gud. Varje synd är en fördömelsevärd provokation mot det gudomliga majestätet, Skaparen och Uppräthållaren. När man fattar detta ger det tågordningen i fråga om att be om förlåtelse.
Du förutsätter ett annat gudsbegrepp, där Gud bara är som en tynande farfars far kvar på gården på avstånd från vad som hänt och vilka det hänt, eller som en tennsoldat som man kan ta fram ur lådan ibland och polera när man har tid och vill koppla av. För att karikera i viss mån.
Jag diskuterar inte ett sådant gudsbegrepp.
Citera
2021-12-25, 21:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Som sagt, all synd är synd främst mot Gud. Varje synd är en fördömelsevärd provokation mot det gudomliga majestätet, Skaparen och Uppräthållaren. När man fattar detta ger det tågordningen i fråga om att be om förlåtelse.
Du förutsätter ett annat gudsbegrepp, där Gud bara är som en tynande farfars far kvar på gården på avstånd från vad som hänt och vilka det hänt, eller som en tennsoldat som man kan ta fram ur lådan ibland och polera när man har tid och vill koppla av. För att karikera i viss mån.

Jag förutsätter inget av det du påstår om Gud, det är bara dina fantasier igen.

Står det över huvud taget någonstans i Bibeln att man ska be de drabbade om förlåtelse? Gör det inte det så finns det ingen "tågordning" alls.

Alltså, var står det att man ska be den drabbade om förlåtelse efter att ha bett Gud om förlåtelse?
Citera
2021-12-25, 22:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Hur kan det främst vara synd mot något som inte ens kan visas existera?
Citera
2021-12-26, 00:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag förutsätter inget av det du påstår om Gud, det är bara dina fantasier igen.
Står det över huvud taget någonstans i Bibeln att man ska be de drabbade om förlåtelse? Gör det inte det så finns det ingen "tågordning" alls.
Alltså, var står det att man ska be den drabbade om förlåtelse efter att ha bett Gud om förlåtelse?
Det är visst den typen av saker du förutsätter om Gud, och jag vill inte diskutera ett sådant infantilt, förgrovat och faraoniskt gudsbegrepp.
Ett bibliskt gudsbegrepp ger tågordningen, men därmed inte sagt att Bibeln inte dessutom innehåller texter som tillämpar tågordningen.
Du spelar ut Gud å ena sidan och den drabbade å andra sidan, och utesluter därmed tanken att synd (t.ex. misshandel) inte vore ett brott mot Guds lag och som om denna kränkning av Guds majestät vore en bagatell. Det är ditt gudshat som spökar igen så att du inte klarar av att tänka klart ens för en stund. Analogin Konstnär-tavla Gud-människan verkar du inte fatta alls.
Försök nu äntligen att tänka dig fram till vilka implikationer det ger att Gud är Skaparen och Upprätthållaren av skapelsen. Men du vill inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in