2019-10-07, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du ser uppenbarligen inte argumentationen där (eller du ser men väljer att bluffa).

"Varje hus är byggt av någon, men Gud är den som har byggt allt."

Hmm, nej. Jag ser ingen argumentation där.
Bara att vi vet att hus byggs av människor och sedan ett påstående om att Gud gjort något.
Det demonstrerar som sagt ingenting.
Citera
2019-10-07, 10:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Detta är den bibliska definitionen, och du demonstrerar inte heller att den inte är plausibel i övrigt.
Luther:
"Det är således lätt att förstå vad och hur mycket detta bud kräver. Det kräver människans hela hjärta och all hennes tillförsikt, som ska rikta in sig på Gud och ingen annan. Att ha en Gud - det kan du lära dig av detta - betyder inte att man kan ta i honom med händerna, stoppa honom i en påse eller innesluta honom i en låda. Man når honom bara genom att gripa om honom med sitt hjärta, och hålla fast vid honom. Att hålla fast vid honom i hjärtat betyder inget annat än att sätta hela sin tillit till honom.
Gud vill därför vända oss bort från allt som inte hör samman med honom, och dra oss till sig, eftersom han är det enda, eviga goda. Han vill liksom säga: allt som du förut har sökt hos helgonen eller väntat dig av mammon eller någon annan ska du hoppas få av mig. Du ska tycka att jag är den som vill hjälpa dig och som vill överhopa dig med allt gott."

Varför skulle jag demonstrera något?
Jag säger bara att definitionen att Gud bara är det vi har i hjärtat inte betyder någonting och inte är en godtagbar definition av Gud, då Gud även är en (enligt utsago) medveten entitet med personlighet och vilja.
Citera
2019-10-07, 10:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Utan Gud finns det ö.h. inga belägg av något slag.

Det är din tro.
Citera
2019-10-07, 10:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
"Varje hus är byggt av någon, men Gud är den som har byggt allt."
Hmm, nej. Jag ser ingen argumentation där. Bara att vi vet att hus byggs av människor och sedan ett påstående om att Gud gjort något. Det demonstrerar som sagt ingenting.
Du klarar inte av att tänka så djupt, tydligen. Så var det för mig också, och är fortfarande. Jag når inte till den andliga visdomen, är enfaldig. Men lyckligtvis har jag Bibeln som min vishet. Den lovar att göra den enfaldige vis, sätter igång en process!
Senast redigerad av Calovius 2019-10-07 kl. 10:45.
Citera
2019-10-07, 10:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är din tro.
Belägg för att det bara är min tro?
Citera
2019-10-07, 10:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du klarar inte av att tänka så djupt, tydligen. Så var det för mig också, och är fortfarande. Jag når inte till den andliga visdomen, är enfaldig. Men lyckligtvis har jag Bibeln som min vishet. Den lovar att göra den enfaldige visen, sätter igång en process!

Inte du heller, då du inte klarar att demonsterera varför det du påstod är annat än bara ett påstående.
Citera
2019-10-07, 10:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Varför skulle jag demonstrera något?
Jag säger bara att definitionen att Gud bara är det vi har i hjärtat inte betyder någonting och inte är en godtagbar definition av Gud, då Gud även är en (enligt utsago) medveten entitet med personlighet och vilja.
I den definitionen får förutom den sanne Guden också avgudar plats. Frågan som besvaras är "Vem är din G/gud?"
Senast redigerad av Calovius 2019-10-07 kl. 10:43.
Citera
2019-10-07, 10:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Belägg för att det bara är min tro?

För att du bara påstår saker utan att stödja det på något vis.

"Utan Gud finns det ö.h. inga belägg av något slag."
Är bara ett påstående.

Jag kan också slänga ur mig en massa påståenden och sedan vägra styrka det.
Det är ju nivån du verkar på.
Citera
2019-10-07, 10:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
I den definitionen får, förutom den sanne Guden också avgudar plats. Frågan som besvaras är "Vem är din G/gud?"

Som sagt, då behövs inte ordet gud eller Gud. Det blir överflödigt.
Citera
2019-10-07, 10:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är inte jag som påstår att det finns en ond ande.
Det är upp till den som påstår att det förhåller sig så. Om den personen vet att det är så måste det ju kunna demonstreras för hur visste personen det annars?
Varför insisterar du på att påstå en massa övernaturligt svammel för att sedan kräva att vi ska veta hur man bevisar det? Det är ju du som hävdade att det finns där.
Du verkar mena att de enda kunskapskanalerna är sinnena, de enda kunskapsobjekten av materiellt slag.
Så du landar i ett "Visa Gud!". Man kunde tala om en transcendental autism.
Belägg att det är "en massa övernaturligt svammel".
Citera
2019-10-07, 10:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
På frågan "Vem är din G/gud?" behövs definitivt ett innehåll på "G/gud", annars blir frågan "Vem är din X?"
Citera
2019-10-07, 11:50
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Hur tänker du?
Där kan bara vara 1 ljus.
För dig kan det vara överflödigt.

Vem tände lampan? Snälla släck inte. Det kan bli mörkt.

Men då har du väl din ficklampa och fickplunta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in