2019-09-18, 21:58
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Sammanfattningsvis, vill man blint tro på allt vad som nedtecknats i bibeln är man fri att göra det, dock krävs det en stor portion fantasi och kreativitet.
Säg det rakt ut: Självbedrägeri och Lögn är de rätta termerna.

Fantasi samt kreativitet är i grunden positivt värdefulla företeelser.
Bedrägeri och lögn är det INTE.
Försköna inte Djävulen.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-18 kl. 22:00.
Citera
2019-09-18, 22:28
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Fel. Jag har inte argumenterat för Guds existens utifrån Bibeln.
Det var ett exempel på ett cirkelargument. Att hävda att bibeln är sann, genom att hänvisa till vad som står i bibeln om dess sanning är fortfarande ett cirkelargument. Du citerar skriftställen, i inlägg efter inlägg från bibeln, i ren desperation som bevis för sanningen. Din bluff är synad och du står där igen med rumpan bar.
Citera
2019-09-18, 22:40
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Säg det rakt ut: Självbedrägeri och Lögn är de rätta termerna.

Fantasi samt kreativitet är i grunden positivt värdefulla företeelser.
Bedrägeri och lögn är det INTE.
Försköna inte Djävulen.
Hehe, jovars fast man kan ju tro på fantsifoster och använda sin kreativitet att försöka få allting att stämma, samtidigt som man naturligtvis bedrar sig själv. När man sedan pådyvlar sin teism för andra, genom t ex mission eller i diskussioner som här på forumet, det är då lögnerna kommer in i bilden. Men som tur är exponeras dessa ganska snabbt.
Citera
2019-09-19, 01:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ditt inlägg #6505 säger mer om dig än om Bibeln. Ett exempel.
När James K. Hoffmeier kan skriva en hel bok med namnet Israel in Egypt. The Evidence for the Authenticity of the Exodus Tradition* (1996) är det uppenbart att det är något fel, antingen på honom eller på dig. Han är hemma i både bibelforskning och egyptologi-arkeologi.

* https://www.amazon.com/Israel-Egypt-Evidence-Authenticity-Tradition/dp/019513088X

Tack för den referensen. Den kunde du väl ha kläckt ur dig tidigare?
Är det han som daterar uttåget till 1200-talet f.Kr. och baserar sina historiska bevis på judarnas förekomst i Egypten på att Yahve finns omnämnd i några skrifter och att man hittat ruiner av en by (Pi-Ramesses) som omnämns i Bibeln?
Problemet med denna "forskningsrapport" eller vad man ska kalla den är att den för det första bara visar att det fanns en mängd judar i Egypten på 1200-talet, vilket ingen egentligen tvivlat på.

Visst, om man daterar uttåget till 1200-talet så löser det viktiga Bibliska problem, som till exempel var faraonerna levde (i Nildeltat i stället för i Thebe) och liknande, men då påstår man samtidigt att Domarboken ljuger både om de olika domarnas regeringslängd och att Första Kungaboken 6:1 ljuger om hur många år efter uttåget som Salomo började bygga Guds tempel.
Det är ju nämligen så att det anges specifika antal år för varje domares "regeringstid" och man räknar bakåt med de år som faktiskt anges i Domarboken och Första Kungaboken så hamnar man minst 200 år efter den tid som Hoffmeier skriver om.

Ett problem som inte ens Hoffmeier har lyckats hitta någon lösning på är däremot Egyptens omfattning vid denna tid. Inte ens om uttåget skedde under 1200-talet f.Kr. skulle Kanaans land ligga utanför Egyptens gränser. Har Hoffmeier skrivit något om det eller har han hoppat över att nämna den lilla detaljen just därför att den inte styrker Bibelns berättelse?

Sådan "forskning" som enbart publicerar vad som stöder en fastställd åsikt och struntar i allt som motsäger denna åsikt är inte seriös forskning.
Senast redigerad av Smeso 2019-09-19 kl. 01:34.
Citera
2019-09-19, 03:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du argumenterar UR bibeln, inte FÖR bibeln.
Tack, det där var ett gott betyg, hoppas du har helt rätt. Om jag argumenterar ur Bibeln, aldrig mot Bibeln, samt avslöjar bibelkritiken som ohållbar, är jag nöjd.
Citera
2019-09-19, 03:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det var inget exempel på något av det jag presenterat i mitt inlägg.

Du skrev: "avsaknaden utav arkeologiska stöd för att israeliterna varit fångna i Egypten?" och ville att jag skulle kommentera. Jag hänvisade till Hoffmeiers bok.
Citera
2019-09-19, 03:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jo, det är precis vad han gjorde. Och den dateringen visade sig inte stämma.
Nej. Du gör inläsningar.
Citera
2019-09-19, 03:41
Medlem
Caloviuss avatar
Tyrusprofetian i Hesekiel slog (förstås) in, kolla upp, duger inte att bara klippa o klistra.
Citera
2019-09-19, 03:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
De personerna som stod där är döda sedan länge. Kom Jesus tillbaks medan de levde? Nej, uppenbarligen inte således var det en lögn, ett falskt löfte från din egen Herre. Varför inte bara erkänna det?
Han sa att han skulle komma tillbaka, men inte när.
Citera
2019-09-19, 03:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hur står det till med läsförståelsen? Det är INTE mina ord, jag citerar bara bibeln. Den säger det klart och tydligt vad jag hävdar. Är du verkligen så ohederlig att du väljer och vrakar det som passar som "sanning", medan du medvetet bortser från det som är obekvämt? Jag kan läsa det skriftställe du hänvisar till, men hävdar bestämt att bibeln kryllar av självmotsägelser och det är inte så konstigt eftersom det inte är guds ord. Jag noterar även att du smiter ifrån min fråga: Varför skapar gud änglar han vet kommer göra uppror mot honom och lura mänskligheten i fördärvet? Om gud skapat allting, ja då har han även skapat Satan. Det kommer du aldrig ifrån.
Satan blev Satan, Gud skapade allting gott, läs 1Mos 1.
Citera
2019-09-19, 03:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Jag vägrar tro på att du inte är medveten om dina argumentationsfels giltighet. En sådan obildbar idiot vill jag inte tro på att du är.
Så det är av välvilja (för att inte förutsätta något värre) du kallar mig lögnare?
Watch your mouth.
Citera
2019-09-19, 03:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det var ett exempel på ett cirkelargument.
Du fick det att se ut som om jag skrivit så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in