2019-09-18, 12:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur kan det vara egen skuld om man inte har valt själv i någon grad? Förstår inte din logik.
Att människan väljer, men jämt fel (därför att hon är fördärvad) ligger i mina ord i texten, jag kursiverar: "Synden, ett fördärv som människan har, är inget människan måste vara fäst vid - hon är det ändå och hålls också ansvarig av Gud för det".
Människan är illa ute!
Citera
2019-09-18, 16:06
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det handlar om en vanlig reaktion när jag diskuterar något med en person och en annan person klampar in i den diskussionen.
Det här är Flashback. På detta diskussionsforum diskuterar alla tillsammans.

Det är endast fega självförrädare a la Judas som inskränker diskussionen till två-parts-samtal.
Citat:
Varför måste jag anta er tanke att Bibeln skulle vara osann som sanning?
Därför att en seriös och ärlig diskussion omöjliggörs om parterna inte kan erkänna varandras ståndpunkter.

Varför måste någon anta din tanke att Bibeln skulle vara sann som sanning?
Citat:
Peka ut var Bibeln lär osanning, bok, kapitel och vers, i stället för att spy ut hat mot den, tack.
I princip hela Bibeln är en samling osanningar, som endast de svaga och oförmögna till kritiskt tänkande och självinsikt skulle tro på fullt ut.

Alla dina argument faller på klassiska argumentationstekniska felslut. Du måste vara en nitisk självbedragare för att inte själv syna dina kullerbyttor.

Här är en kort sammanfattning av dina vanligaste argument:
https://yourlogicalfallacyis.com/special-pleading
https://yourlogicalfallacyis.com/begging-the-question
https://yourlogicalfallacyis.com/bandwagon
https://yourlogicalfallacyis.com/tu-quoque
https://yourlogicalfallacyis.com/appeal-to-emotion

Har du verkligen fortfarande svårt att förstå varför vi inte tar din argumentation på allvar?

Hur mycket självbedrägeri dricker du till frukost?
Citera
2019-09-18, 16:19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Att människan väljer, men jämt fel (därför att hon är fördärvad) ligger i mina ord i texten, jag kursiverar: "Synden, ett fördärv som människan har, är inget människan måste vara fäst vid - hon är det ändå och hålls också ansvarig av Gud för det".
Människan är illa ute!
Ok. Så du menar att en människa kan välja att inte synda, men hon kan inte välja att bli frälst.

Det är inte ologiskt. Man kan också göra en massa rätt val om utbildning och jobb och ekonomi men ändå ha otur och inte bli framgångsrik t ex pga av otur med saker utanför ens egen kontroll. Fru Fortuna är inte alltid särskilt rättvis. En del lyckas ju t o m väldigt bra trots att de gör allting "fel" om utbildning mm.

Och Gud är alltså likadan? Han väljer bara ut några av alla som väljer att göra allt rätt så långt de själva kan kontrollera. Och räddar även en och annan som Saul (som sen blev Paulus) som iaf hittills verkligen inte förtjänat det. Och andra som också valt allt rätt får ändå inte vara med.

Rätt, enl ditt synsätt?

En sådan Gud vill jag nog inte ha något med att göra. Påminner mer om tRump tycker jag, som vill dyrkas och få andras lojalitet, utan att egentligen lova något alls i gengäld. Jag väljer att tro att det du säger inte är sant.
Citera
2019-09-18, 16:22
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
"Kvantlogik" skrev att det finns folk som lär följande:
"”Eftersom att bibeln är sanningen, så måste det som står i den vara sant.”
”Eftersom att bibeln är sanningen, så kan ingenting som motsäger bibeln vara sant.”"

Mycket riktigt, bra "Kvantlogik". Du har nått viss insikt i saken. Du har registrerat något väsentligt. Kämpa vidare!
Vet du vad cirkelargumentation / cirkelbevisning är för något?

Det är det som är det väsentliga i sammanhanget.

https://yourlogicalfallacyis.com/begging-the-question
Citat:
You presented a circular argument in which the conclusion was included in the premise.
This logically incoherent argument often arises in situations where people have an assumption that is very ingrained, and therefore taken in their minds as a given. Circular reasoning is bad mostly because it's not very good.

Example: The word of Zorbo the Great is flawless and perfect. We know this because it says so in The Great and Infallible Book of Zorbo's Best and Most Truest Things that are Definitely True and Should Not Ever Be Questioned.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang
Citat:
Cirkelresonemang eller cirkelargumentation är en typ av felaktigt logiskt resonemang av typen "Om A så B, och om B så A. Alltså A och B". Man kan lika gärna säga: "A gäller inte. Då gäller inte B, alltså inte heller A." Inget är alltså egentligen bevisat.

Kämpa vidare!
En dag kanske du kan lära dig elementär logik och argumentationsteknik.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-18 kl. 16:24.
Citera
2019-09-18, 16:27
Medlem
kvantlogiks avatar
Eftersom att Koranen är sanningen, så kan Bibeln omöjligtvis vara sann då den motsäger sanningen..
Citera
2019-09-18, 16:34
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Det är inte bara ordet "köpa", utan också hur du talar om kristendomen, som om det vore en filosofi man väljer att ansluta sig till, eller en produkt man inhandlar, och inte ett levande ord med evigt liv.
Precis, bibeln är inte ett levande ord med evigt liv bara för den hävdar så och religiösa intalar sig själva det. Allt du har att komma med är cirkelbevis, det förstår du väl? Jag har dessutom redan i inlägg #6505 gett dig flertalet exempel på hur det egentligen förhåller sig med bibelns sanningshalt, inom olika områden. Nej, bibeln enar verkligen inte kring sanningen, tvärtom.
Senast redigerad av nightbeast 2019-09-18 kl. 16:36.
Citera
2019-09-18, 16:39
Medlem
Enligt Jesus och Nya testamentet så skulle domedagen och Jesus återkomst ske inom några årtionden, nu har det snart gått 2000 år. Bibeln innehåller bevis svart på vitt att Jesus var en bluff.

Att idag tro på Jesus är samma sak som att idag tro på dem som förespådde att världen skulle gå under 2012.
Citera
2019-09-18, 17:06
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
"Tycka vad man vill om aborter?" Så cyniskt.
Vore det inte mer cyniskt att snarare inte ha rätt att tycka vad man vill? Just det, glömde nästan bort att ditt gudsrike motsvarar Nordkorea. En totalitär stat (diktatur) där alla ska vara robotar och blint lyda ledaren. När du väl hamnat där kan du inte lämna, som individ räknas du inte utan ingår enbart som en del av något större. Uppgiften är att ständigt lovprisa skaparen, som sett till att din tillvaro är så underbar jämfört med livet på jorden. Du övervakas ständigt av denne skapare, som genom sin kärlek till just dig övervakar på ett snällt sätt. Vill man uppleva hur kristna i himlen kan tänkas ha det, så är troligen Nordkorea det närmsta man kan komma. (Denna syn är framhållen av Hitchens, och jag tycker det är mycket talande beskrivning).
Citat:
Gud är inte och kan inte ens vara ond. Vi kristna diskuterar inte störda gudsbegrepp som hävdar Gud vara ond - det får du göra med någon annan. Vi kan diskutera varför Gud verkar också i olyckan, så att han kvantitativt (men naturligtvis aldrig någonsin kvalitativt) kan sägas orsaka olycka. Ondskan, den från Gud bortvända kvaliteten står djävulen, hans änglar och människor för. Resultatet blir dålig när en i sig god timmerman har en usel yxa i handen. Not his fault!
Alla dessa efterrationaliseringar i hopp om att lösa bibelns självmotsägelser alltså! Vi tar det igen: ""jag är HERREN och eljest ingen, jag som danar ljuset och skapar mörkret, jag som giver lyckan och skapar olyckan. Jag, HERREN, är den som gör allt detta." (Jesaja 45:6-7). Notera det (av mig) fetade i bibeltexten. Det står alltså uttryckligen att han skapar olyckan. Att vifta bort självmotsägelser i termer som "störda gudsbegrepp" duger inte. Och sen så kan man ju också undra varför en allsmäktig gud skapar änglar (Satan), som han vet kommer göra uppror mot honom, och lura hela mänskligheten i fördärvet? Svårt att se något "gott" i detta. Gud måste således vara orsaken till ondskan.
Citera
2019-09-18, 17:16
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Det handlar om en vanlig reaktion när jag diskuterar något med en person och en annan person klampar in i den diskussionen.
Varför måste jag anta er tanke att Bibeln skulle vara osann som sanning? Peka ut var Bibeln lär osanning, bok, kapitel och vers, i stället för att spy ut hat mot den, tack.
Därför att den innehåller osanningar och lögner. Det är inte en tanke, det är ju fakta! Missade du helt inlägg #6505, där jag pekar ut massor av bibelns osanningar? Jag antog ju den "utmaningen" du efterfrågade ;-)
Citera
2019-09-18, 18:30
Medlem
Caloviuss avatar
Jag frågade:
"Varför måste jag anta er tanke att Bibeln skulle vara osann som sanning?"

Kvantlogik (kunde byta namn till Klantlogik om ingen skärpning sker) svarade:
"Därför att en seriös och ärlig diskussion omöjliggörs om parterna inte kan erkänna varandras ståndpunkter."

Så jag måste anta Kvantlogiks tanke (att Bibeln är osann) som sanning - och, omvänt, Kvantlogik måste anta min bekännelse (att Bibeln är sann) som sanning.
Citera
2019-09-18, 18:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
... Jag har dessutom redan i inlägg #6505 gett dig flertalet exempel på hur det egentligen förhåller sig med bibelns sanningshalt, inom olika områden. ...

Ditt inlägg #6505 säger mer om dig än om Bibeln. Ett exempel.
När James K. Hoffmeier kan skriva en hel bok med namnet Israel in Egypt. The Evidence for the Authenticity of the Exodus Tradition* (1996) är det uppenbart att det är något fel, antingen på honom eller på dig. Han är hemma i både bibelforskning och egyptologi-arkeologi.

* https://www.amazon.com/Israel-Egypt-Evidence-Authenticity-Tradition/dp/019513088X
Citera
2019-09-18, 18:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
...
Alla dessa efterrationaliseringar i hopp om att lösa bibelns självmotsägelser alltså! Vi tar det igen: ""jag är HERREN och eljest ingen, jag som danar ljuset och skapar mörkret, jag som giver lyckan och skapar olyckan. Jag, HERREN, är den som gör allt detta." (Jesaja 45:6-7). Notera det (av mig) fetade i bibeltexten. Det står alltså uttryckligen att han skapar olyckan. Att vifta bort självmotsägelser i termer som "störda gudsbegrepp" duger inte. Och sen så kan man ju också undra varför en allsmäktig gud skapar änglar (Satan), som han vet kommer göra uppror mot honom, och lura hela mänskligheten i fördärvet? Svårt att se något "gott" i detta. Gud måste således vara orsaken till ondskan.

Gud säger genom Jesaja (1:16):
"Tvätta er och gör er rena.
Tag bort era onda gärningar från mina ögon.
Sluta att göra det som är ont."
Behövs inte mycket läs- och tankeförmåga till att lista ut att Gud enligt denna text inte ser sig skyldig till ondska utan tvärtom rentav kräver att den ska avlägsnas ur hans åsyn. Han tål inte ondska. Stört gudsbegrepp du har - jag tänker inte befatta mig med det.
Däremot verkar Gud i allt som sker så att han inte är bakom ondskan i det onda som sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in