Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men det var, som sagt, specifikt handtvättandet före en måltid som Jesus invände mot. Alltså INTE de övriga judiska renhetslagarna som har stöd i torah.
Det lustiga är dock att några evangelieförfattare verkar tro att han därigenom "förklarar all föda ren".
Vilket han givetvis inte gör, han kritiserar enbart en fariséisk sedvänja.
Du missar poängen Tubbo. Jesus ansåg att just denna mänskliga sedvänja var en icke-relevant småsak. Faktum är han sannolikt hade rätt, den har inget stöd i torah. Inte den skrifliga torah iaf.
Alltså, det var väl snarare fariseerna som invände mot att Jesus
inte tvättade händerna. Jag tror man måste se just den traditionen i ljuset av en bredare och äldre judisk traditionen( se t.ex Tobias exepel ovan), och den rituella renheten är ju ett genomgående inslag Bibeln igenom.
Det är därför jag inte kan hålla med dig om att det handlar om småsaker. Ta till exempel det här med tvättandet av "
kittlar och bäddar"( se Mark 7:4 med not). Förutom att vi kan spåra detta tillbaka till torah( jfr 3 Mos 15:17), så kan vi finna andra ställen där dessa traditioner, som hade stor vikt i det judiska samhället i och med att fariseerna "
satt sig på Mose stol"( Matt. 23:2), används av Jesus dels för retoriska syften, dels för att möjligtvis hävda sin gudomliga auktoritet. Vad jag menar är att när Jesus i Matteus 23:e kapitel debatterar med de skriftlärda är det inte i sak giltigheten i deras traditioner, utan det meningslösa i en ritualism utan hjärtats omvändelse( jfr Matt. 23:25-26).