2012-05-19, 10:40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag har inte påstått att Filon säger att rituell handtvättning före en måltid var allmän praxis bland lekmän runt år 0 i Juda. Däremot hävdar jag att föreställningen om den tituella renheten, också omkring måltiden, var utbredd.

Men det var, som sagt, specifikt handtvättandet före en måltid som Jesus invände mot. Alltså INTE de övriga judiska renhetslagarna som har stöd i torah.

Det lustiga är dock att några evangelieförfattare verkar tro att han därigenom "förklarar all föda ren".
Vilket han givetvis inte gör, han kritiserar enbart en fariséisk sedvänja.

Citat:
Det är alltså möjligtvis inte småsaker vi talar om här, vilket du tidigare påstod.

Du missar poängen Tubbo. Jesus ansåg att just denna mänskliga sedvänja var en icke-relevant småsak. Faktum är han sannolikt hade rätt, den har inget stöd i torah. Inte den skrifliga torah iaf.
Citera
2012-05-20, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men det var, som sagt, specifikt handtvättandet före en måltid som Jesus invände mot. Alltså INTE de övriga judiska renhetslagarna som har stöd i torah.

Det lustiga är dock att några evangelieförfattare verkar tro att han därigenom "förklarar all föda ren".
Vilket han givetvis inte gör, han kritiserar enbart en fariséisk sedvänja.

Du missar poängen Tubbo. Jesus ansåg att just denna mänskliga sedvänja var en icke-relevant småsak. Faktum är han sannolikt hade rätt, den har inget stöd i torah. Inte den skrifliga torah iaf.

Alltså, det var väl snarare fariseerna som invände mot att Jesus inte tvättade händerna. Jag tror man måste se just den traditionen i ljuset av en bredare och äldre judisk traditionen( se t.ex Tobias exepel ovan), och den rituella renheten är ju ett genomgående inslag Bibeln igenom.

Det är därför jag inte kan hålla med dig om att det handlar om småsaker. Ta till exempel det här med tvättandet av "kittlar och bäddar"( se Mark 7:4 med not). Förutom att vi kan spåra detta tillbaka till torah( jfr 3 Mos 15:17), så kan vi finna andra ställen där dessa traditioner, som hade stor vikt i det judiska samhället i och med att fariseerna "satt sig på Mose stol"( Matt. 23:2), används av Jesus dels för retoriska syften, dels för att möjligtvis hävda sin gudomliga auktoritet. Vad jag menar är att när Jesus i Matteus 23:e kapitel debatterar med de skriftlärda är det inte i sak giltigheten i deras traditioner, utan det meningslösa i en ritualism utan hjärtats omvändelse( jfr Matt. 23:25-26).
Citera
2012-05-20, 15:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alltså, det var väl snarare fariseerna som invände mot att Jesus inte tvättade händerna. Jag tror man måste se just den traditionen i ljuset av en bredare och äldre judisk traditionen( se t.ex Tobias exepel ovan), och den rituella renheten är ju ett genomgående inslag Bibeln igenom.

Det är därför jag inte kan hålla med dig om att det handlar om småsaker. Ta till exempel det här med tvättandet av "kittlar och bäddar"( se Mark 7:4 med not). Förutom att vi kan spåra detta tillbaka till torah( jfr 3 Mos 15:17), så kan vi finna andra ställen där dessa traditioner, som hade stor vikt i det judiska samhället i och med att fariseerna "satt sig på Mose stol"( Matt. 23:2), används av Jesus dels för retoriska syften, dels för att möjligtvis hävda sin gudomliga auktoritet. Vad jag menar är att när Jesus i Matteus 23:e kapitel debatterar med de skriftlärda är det inte i sak giltigheten i deras traditioner, utan det meningslösa i en ritualism utan hjärtats omvändelse( jfr Matt. 23:25-26).

Det är inte så, att jag anser quote-mining eller cherry-picking som absolut taboo i alla sammanhang. Det finns troende, som kan ha intresse av att analysera såna detaljer, eftersom dom trots allt har ett visst gemensamt underlag som utgångsläge.

Men på denna tråd finns inte detta gemensama underlag m.h.t. till frågan om hurvida bibeln är sann. Underlaget för en analys av 'sanningen' i bibeln får sökas djupare, T.EX. från ett epistemologisk, logisk eller vetenskapligt perspektiv av vad 'verkligheten' kan tänkas vara.

Att börja från a priori antagende om enstaka delar av bibeln som kan leda till relevante perspektiv förekommer mig meningslöst. Du kommer ändå aldrig den vägen att kunne presentera en övertygande bibel-tolkning, som alla kan acceptera. Däremot är dom övergripande doktriner inom kristendomen relevante, eftersom dessa med vissa variationer trots allt ger en ram omkring dom formella 'verklighets-definitioner' som ställs mot varandra.
Citera
2012-05-20, 17:09
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag tror man måste se just den traditionen i ljuset av en bredare och äldre judisk traditionen( se t.ex Tobias exepel ovan), och den rituella renheten är ju ett genomgående inslag Bibeln igenom.

Jo, men att rituellt tvätta händerna före en måltid hör som sagt inte till dessa för lekmän vid Jesus tid..

Citat:
Vad jag menar är att när Jesus i Matteus 23:e kapitel debatterar med de skriftlärda är det inte i sak giltigheten i deras traditioner, utan det meningslösa i en ritualism utan hjärtats omvändelse( jfr Matt. 23:25-26).

Han gör snarare båda delarna i klassisk judisk profetstil, för de utesluter givetvis inte varandra.

Hur man sedan kan få Jesus kritik av en fariséisk nymodighet till att han förklarar all föda ren och avskaffar hela den judiska lagen är ytterst konstigt...
Citera
2012-05-21, 12:00
Avslutad
Citat:
Jo, men att rituellt tvätta händerna före en måltid hör som sagt inte till dessa för lekmän vid Jesus tid..

Som sagt, med exemplet ur Tobits bok ovan så visade jag ju dig att rituell rening innan måltider var en del av även lekmännens praxis, långt innan fariseerna framträdde. Att fariseerna så nöjde sig med att tvätta händerna istället för att bada hela kroppen som Tobias gjorde är en annan sak, men jag tycker det är ganska lätt att följa den röda tråden.

I övrigt har jag väl inget mer att tillägga, och även om jag inte riktigt förstod Bogomils inlägg ovan så känner jag att vi inte längre diskuterar trådens ämne( vilket jag tror han försökte säga mig), så jag drar mig ur. Tack för den här gången.
Citera
2012-05-21, 17:41
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Som sagt, med exemplet ur Tobits bok ovan så visade jag ju dig att rituell rening innan måltider var en del av även lekmännens praxis, långt innan fariseerna framträdde.

Men Tubbo, Tobit hade varit i kontakt med en avliden och därför krävdes en rituell rening. Det har stöd i torah och gäller alla judar:

13Var och en som rör vid ett lik, en död människas kropp, och inte renar sig, han orenar Herrens boning.

4 Mos 19:13

Det var givetvis därför han renade sig inför måltiden på kvällen. Samma sak gäller för andra speciella omständigheter såsom att gå in i templet etc. Men det står inget i torah om att lekmän alltid måste tvätta händerna innan de äter en måltid.
Citera
2012-05-21, 18:05
Medlem
Citat:
Men Tubbo, Tobit hade varit i kontakt med en avliden och därför krävdes en rituell rening. Det har stöd i torah och gäller alla judar:

13Var och en som rör vid ett lik, en död människas kropp, och inte renar sig, han orenar Herrens boning.

4 Mos 19:13

Det var givetvis därför han renade sig inför måltiden på kvällen. Samma sak gäller för andra speciella omständigheter såsom att gå in i templet etc. Men det står inget i torah om att lekmän alltid måste tvätta händerna innan de äter en måltid.

Klart, de levde lägerliv och en smitta kunde blii katastrofal .....
Citera
2012-05-21, 21:49
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Klart, de levde lägerliv och en smitta kunde blii katastrofal .....

Eh, jaha? Vad är relevansen i detta i förhållande till min och Tubbos diskussion?
Citera
2012-05-21, 22:02
Medlem
Citat:
Eh, jaha? Vad är relevansen i detta i förhållande till min och Tubbos diskussion?

Därför denna lag.
Citera
2012-05-21, 22:32
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Därför denna lag.

Okej... Uppmärksamt.
Citera
2012-05-21, 22:51
Medlem
Citat:
Okej... Uppmärksamt.

Där ser man, så seriös var du.
Citera
2012-07-01, 13:59
Medlem
Mankas avatar
På tisdag skall jag diskutera Bibeln med en grupp för första gången i mitt liv. Och vi kommer att be tillsammans. Jag kommer att vara tacksam över att jag är i liv och annat som dyker upp.

I gruppen så känner jag bara en person, min kristna kompis, vi samåker till träff för att diskutera bibeln samt be som sagt, och så lite grillning. Får se hur det ter sig, har aldrig varit med om något liknande då alla mina vänner är agnostiker eller ateister utom en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in