2019-09-13, 21:38
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud visste förstås det, att din tro inte var stark, därför uppenbarade han sig inte för dig.
Jag vet, det brukar heta så. Troende är ju riktiga hejare på efterrationaliseringar så fort något inte verkar stämma i budskapet man förkunnar. Troende, sjuka som bara blir sjukare och alltså inte får svar på sina böner är inte starka nog i sin tro o s v. Man drar sig inte för att cyniskt helt skuldbelägga dessa, som om det vore deras eget fel. Gud kan ju aldrig ha fel, oavsett vad som sker. Tycker faktiskt det är en rätt motbjudande försvarsställning ärligt talat.
Citat:
1Kor 12
28I sin församling har Gud gjort några till apostlar, andra till profeter, andra till lärare; åt några har han gett gåvan att göra under, att bota sjuka, att hjälpa, att styra, att tala olika slags tungotal. 29Kan alla vara apostlar? Eller profeter? Eller lärare? Kan alla göra under? 30Eller bota sjuka? Kan alla tala med tungor eller tolka sådant tal? 31Nej, men sök vinna de nådegåvor som är störst. Och då skall jag visa er en väg som är överlägsen alla andra.
Saker blir inte sanna bara för de står i bibeln. Bibeln är bara en av många religiösa böcker. Cirkelbevis.
Citat:
Det borde stå klart för alla att du inte är i Guds tjänst, varken som profet, apostel eller något annat.
Absolut! Jag är inte i tjänst för några sagoväsen, vare sig det handlar om gudar, älvor, svartalfer, enhörningar, tandfeér, eller troll ;-)
Citat:
Du gör ditt bästa att förneka allt Gud gör - förgäves. Du predikar bara för de som är på väg att gå under.
Det finns inget att förneka kring påstådda gudars existenser.
Citera
2019-09-13, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Då citerar jag ännu en gång eminente professor Dawkins, i ljuset av ditt fabulerande: "Om du vore född i Indien, skulle du sagt samma sak om Krishna och herren Shiva. Vore du född i Afghanistan skulle du säkerligen säga samma sak om Allah. Vore du född i antikens Grekland skulle du säga samma sak om Zeus och Apollo. Det mänskliga sinnet kan ofta hallucinera."

DETTA SADE DEN LEVANDE GUDEN, JESUS KRISTUS PÅ MIN 7:E FÖDELSEDAG:

Jesus Kristus;

ta bort törnena som har trängt in i Mitt Huvud; Vassula, vill du göra detta för Mig; Jag skall alltid vara framför dig, bota Min Kropp, lindra Dess smärta; Mina Fem Sår står vidöppna, ser du? älska Mig, pryd Mig, smycka Mig, påminn dem om de första Kristna som älskade Mig mer än sina egna liv;

http://www.tlig.org/sv/messages/115/

hör Mina önskningar igen, Jag vill påminna dem om Mina Vägar, Jag vill att de skall sluta att kasta giftiga pilar på varandra, Vassula, var Jag en politiker?

http://www.tlig.org/sv/messages/115/
Citera
2019-09-13, 21:54
Medlem
Att vår upplevelse av existensen finns är det enda som är säkert.
Alltså kan vi säga att vi kommer från vår upplevelse.
Hmmm. :/
Förnimmelse.
Citera
2019-09-13, 21:56
Medlem
Citat:
Jag vet, det brukar heta så. Troende är ju riktiga hejare på efterrationaliseringar så fort något inte verkar stämma i budskapet man förkunnar. Troende, sjuka som bara blir sjukare och alltså inte får svar på sina böner är inte starka nog i sin tro o s v. Man drar sig inte för att cyniskt helt skuldbelägga dessa, som om det vore deras eget fel. Gud kan ju aldrig ha fel, oavsett vad som sker. Tycker faktiskt det är en rätt motbjudande försvarsställning ärligt talat.
Det finns ett syfte med sådan bestraffning.

1Kor 11
30Därför finns det så många sjuka och klena bland er, och inte så få har avlidit. 31Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa bli dömda. 32Men när vi nu döms av Herren tuktas vi för att inte bli fördömda tillsammans med världen.

För att inte bli fördömda tillsammans med världen.

1 Pet 4:17
Ty nu är tiden inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, hur blir då slutet för dem som inte vill tro på Guds evangelium?
Citera
2019-09-13, 22:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Man kan inte veta att det finns en omvärld. Vi beter oss som om en omvärld finns, eftersom det är det mest praktiska, men omvärldens existens går omöjligtvis att bevisa.
Du får tro det om du mår bättre av det.
Citera
2019-09-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du får tro det om du mår bättre av det.

Kvantfysik min vän, hur mycket av en materia är ingenting. Även järn består till 99,99999999 % säkert av ingenting. Vad vet vi?
Vad vi upplever det som är inte nödvändigtvis verkligheten. Den objektiva verkligheten, i den kanske vi inte existerar??? 😱
Senast redigerad av somerandom 2019-09-13 kl. 22:10.
Citera
2019-09-13, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Kvantfysik min vän, hur mycket av en materia är ingenting. Även järn består till 99,99999999 % säkert av ingenting. Vad vet vi?
Vad vi upplever det som är inte nödvändigtvis verkligheten. Den objektiva verkligheten, i den kanske vi inte existerar??? 😱

Dessutom är det ingen som vet om det alls existerar materia heller.

I filosofiforumet har vi då och då diskuterat boltzmannhjärnan.
Citera
2019-09-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Dessutom är det ingen som vet om det alls existerar materia heller.

I filosofiforumet har vi då och då diskuterat boltzmannhjärnan.

Ja, skillnaden på fasthet i luft och järn kanske är så marginell, att den inte ens nästan finns. Allt är ju gjort av atomer som sitter ihop, och hur mycket av en atom är ingenting? Även järn är gjort av atomer som sitter ihop på ett annorlunda sätt än atomer i luft. Fortfarande lika mycket ingenting i atomerna.
Och det atomerna består av som redoxreaktion var inne på- hur vet vi att det är materia- det är energi av nåt slag? Jag vet inget.
Citera
2019-09-13, 23:34
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Det finns ett syfte med sådan bestraffning.

1Kor 11
30Därför finns det så många sjuka och klena bland er, och inte så få har avlidit. 31Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa bli dömda. 32Men när vi nu döms av Herren tuktas vi för att inte bli fördömda tillsammans med världen.

För att inte bli fördömda tillsammans med världen.

1 Pet 4:17
Ty nu är tiden inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, hur blir då slutet för dem som inte vill tro på Guds evangelium?
Ja naturligtvis! Så måste det ju vara. Att gud tuktar sina troende, för att de ska öka sin tillit till honom. Hur kunde jag missat detta? Mysteriet löst. Alla som inte får bönesvar, och lider i sina sjukdomar på jorden prövas bara av din gud, genom tuktning. Fullkomligt lysande logiskt, eller? Som grädde på moset dänger du till med ytterligare bibelverser, som stöd för tesen.
Citera
2019-09-13, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ja naturligtvis! Så måste det ju vara. Att gud tuktar sina troende, för att de ska öka sin tillit till honom. Hur kunde jag missat detta? Mysteriet löst. Alla som inte får bönesvar, och lider i sina sjukdomar på jorden prövas bara av din gud, genom tuktning. Fullkomligt lysande logiskt, eller? Som grädde på moset dänger du till med ytterligare bibelverser, som stöd för tesen.
...
Citera
2019-09-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Vi är ju för fan själva de rymdvarelser vi söker efter. Är vi verkligen mitt i ingenstans? Denna fråga slår mig varje gång jag är ensam och har för mycket tid att tänka. Jag bara glor på min omgivning, sjunker in i mig själv och tänker att jag antingen är en apa eller en skapad varelse. På något sätt slutar jag alltid upp hos Gud, eftersom jag helt enkelt inte begriper hur vi kan finnas utan att någon medveten agent sett till att vi är här. Jag menar, atomer och kemiska reaktioner = människa låter för mig ibland mer magiskt än att vi är manifestationer av ett medvetet universum som liknar oss. Förstår inte hur folk kan acceptrera livet som om det vore "ingenting". Vet inte hur jag ska lösa detta strul utan att det hemsöker mig förutom att sluta tänka på det momentärt, eller acceptera Gud. Jag lutar mer åt Gud men sen när jag ser en massa lidande och sadism så tänker jag ingen Gud här inte. Dessutom, om Gud finns så är vi ju de facto "påhittade" av Gud och finns inte på riktigt? Men samtidigt tänker jag att ingenting egentligen är på riktigt om det inte finns en Gud bakom det? Och så pendlar jag mellan dessa vyer utan att riktigt kunna bestämma mig. Ibland känns det som en förbannelse att vara öppensinnad och självmedveten, och hela vår existens blir en obehaglig gåta. Folk verkar ta allt för givet, eller så är det jag som är alienerad och fastnar i meningslösa tankebanor.

Någon som befinner sig i samma vågskål? Är detta existentiell kris?
Sluta, för faan då du blir knäpp av det.
Citera
2019-09-14, 08:38
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det påstod jag inte heller. Jag påstod bara att ett medvetande skulle vara beroende av något att vara medvetet om.

Jag är inte så säker på det men jag kan inte förklara varför. Jag får tänka på det ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in