2019-09-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du har ingen förklaring på varför det står i Genesis att Adam skapades av jord. Gud uppenbarar sig bara för de som tror, därför har "vetenskapen" inte kunnat bekräfta Guds existens.
Helt rätt, jag har ingen förklaring till varför det står att Adam skapades av jord.
Och jag tror inte Gud uppenbarat sig för någon.
Citera
2019-09-13, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du kan få leva i en fantasivärld om du tror det.

Det är ett faktum. Även om världen objektivt existerar så upplever du precis allting inne i din egen hjärna.

Jag ska kanske påpeka att jag är ateist och att det där bara var ett epistemologiskt konstaterande.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2019-09-13 kl. 17:52.
Citera
2019-09-13, 18:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hur förklarar du att det står att Adam skapades av jord och inte skinn, ben, hud och hår? Vetenskapen bekräftar skapelseberättelsen.

Vetenskapen bekräftar inte skapelseberättelsen hur mycket du än vill tro det. Vetenskapen anammar evolutionsteorin, där högre organismer kommer från lägre. Människan skapades inte fix och färdig utan kommer från samma ställe som allt annat liv, LUCA. Som jag har länkat till.

Det spelar ingen roll hur många gånger du skriver att vetenskapen bekräftar skapelseberättelsen, det blir inte sant för det.
Citera
2019-09-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vetenskapen bekräftar inte skapelseberättelsen hur mycket du än vill tro det. Vetenskapen anammar evolutionsteorin, där högre organismer kommer från lägre. Människan skapades inte fix och färdig utan kommer från samma ställe som allt annat liv, LUCA. Som jag har länkat till.

Det spelar ingen roll hur många gånger du skriver att vetenskapen bekräftar skapelseberättelsen, det blir inte sant för det.
Förklara då varför det står att Adam skapades av jord. Jord består av alla "byggstenar" för liv, inklusive vatten. Vem om inte Skaparen visste det för flera tusen år sedan?

Så en maskin skapade människan? Verkligheten visar att det är tvärtom, att det krävs intelligens och kunskap hos en människa för att skapa en maskin.

Det spelar ingen roll hur många gånger du förnekar skapelseberättelsen utan att komma med en rationell förklaring, det blir inte sant för det.
Citera
2019-09-13, 18:56
Bannlyst
Jag kommer från Jesus Kristus Heliga Hjärta.
Citera
2019-09-13, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är ett faktum. Även om världen objektivt existerar så upplever du precis allting inne i din egen hjärna.

Jag ska kanske påpeka att jag är ateist och att det där bara var ett epistemologiskt konstaterande.
du kan ju inte bestämma över andra som om du vore Gud, fattar du väl? att du kallar dig ateist ger dig inte sådan auktoritet över människor MED ALL SÄKERHET. dvs om du inte är Satan i helvetet och "människorna" du pratar med är demoner. kanske...

en kan få uppleva att man ser saker från många synsätt, genom demoner och t-om genom Herrens Ögon! det lär nog förresten alla av oss få uppleva förr eller senare.
Senast redigerad av fredenJesus 2019-09-13 kl. 19:00.
Citera
2019-09-13, 20:26
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Du tror inte att Gud skopade upp lite vatten i sin hand när han formade Adam, precis som du när du blandar till cement? För inte består vi av 100% vatten...

Du säger helt enkelt att celler och andra "byggstenar" är smartare än den intelligentaste varelsen på jorden, för de har skapat liv, oss, och allt annat. Att tro på nåt så remotely möjligt är korkat. Jag vet att Skaparen finns.
Ta och kolla på klippet en gång till är mitt tips. Ganska långt ifrån bibelns skapelseberättelse, vi kommer från havet inte från Adam (en skapad person). Celler har inte "skapat" liv, livet har utvecklats fram i en enda lång utvecklingskedja. Det råder det inga som helst tvivel om hos den samlade professionen. Det är bara kreationister som hellre förlitar sig på skapelsekonspirationen än vetenskapen.
Citera
2019-09-13, 20:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Det var inte vad du skrev. Du skrev att det inte går att veta om det finns en omvärld. Det är helt fel. Det går att veta att omvärlden existerar. Jag vet inte hur det är med dig, men jag har i alla fall något stadigt och oföränderligt under fötterna. Det är inte en produkt av min hjärna.

Hur denna omvärld tolkas och upplevs av olika personer är en helt annan fråga, då är det upplevelsen av den vi talar om och hur den tolkas, inte huruvida omvärlden faktiskt över huvud taget existerar eller inte.
Citera
2019-09-13, 20:35
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Du har ingen förklaring på varför det står i Genesis att Adam skapades av jord. Gud uppenbarar sig bara för de som tror, därför har "vetenskapen" inte kunnat bekräfta Guds existens.
Detta stämmer naturligtvis inte, har själv tidigare varit troende men aldrig fått ta del av gudens uppenbarelse. För det andra är det bara ett billigt sätt att försöka smyga undan bevisbördan.
Gud skulle istället kunna bevisa sin existens genom att upphäva naturlagarna framför näsan på oss. Utväxt av en amputerad kroppsdel, eller upphävande av en naturlag skulle duga gott för mig.
Detta skulle vara bevis därför att det inte kan ske på naturlig väg, det kräver att naturlagarna bryts. Men istället är det precis tvärt om, allt vi kan observera sker enligt naturens spelregler och inte övernaturligt. Ju mer en gud inverkar i världen, desto lättare borde den vara att upptäcka. Inte sant?
Citera
2019-09-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Detta stämmer naturligtvis inte, har själv tidigare varit troende men aldrig fått ta del av gudens uppenbarelse. För det andra är det bara ett billigt sätt att försöka smyga undan bevisbördan.
Gud skulle istället kunna bevisa sin existens genom att upphäva naturlagarna framför näsan på oss. Utväxt av en amputerad kroppsdel, eller upphävande av en naturlag skulle duga gott för mig.
Detta skulle vara bevis därför att det inte kan ske på naturlig väg, det kräver att naturlagarna bryts. Men istället är det precis tvärt om, allt vi kan observera sker enligt naturens spelregler och inte övernaturligt. Ju mer en gud inverkar i världen, desto lättare borde den vara att upptäcka. Inte sant?
Gud visste förstås det, att din tro inte var stark, därför uppenbarade han sig inte för dig.

1Kor 12
28I sin församling har Gud gjort några till apostlar, andra till profeter, andra till lärare; åt några har han gett gåvan att göra under, att bota sjuka, att hjälpa, att styra, att tala olika slags tungotal. 29Kan alla vara apostlar? Eller profeter? Eller lärare? Kan alla göra under? 30Eller bota sjuka? Kan alla tala med tungor eller tolka sådant tal? 31Nej, men sök vinna de nådegåvor som är störst. Och då skall jag visa er en väg som är överlägsen alla andra.

Det borde stå klart för alla att du inte är i Guds tjänst, varken som profet, apostel eller något annat.

Du gör ditt bästa att förneka allt Gud gör - förgäves. Du predikar bara för de som är på väg att gå under.
Citera
2019-09-13, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det var inte vad du skrev. Du skrev att det inte går att veta om det finns en omvärld. Det är helt fel. Det går att veta att omvärlden existerar. Jag vet inte hur det är med dig, men jag har i alla fall något stadigt och oföränderligt under fötterna. Det är inte en produkt av min hjärna.

Hur denna omvärld tolkas och upplevs av olika personer är en helt annan fråga, då är det upplevelsen av den vi talar om och hur den tolkas, inte huruvida omvärlden faktiskt över huvud taget existerar eller inte.

Man kan inte veta att det finns en omvärld. Vi beter oss som om en omvärld finns, eftersom det är det mest praktiska, men omvärldens existens går omöjligtvis att bevisa.
Citera
2019-09-13, 21:20
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
Jag kommer från Jesus Kristus Heliga Hjärta.
Då citerar jag ännu en gång eminente professor Dawkins, i ljuset av ditt fabulerande: "Om du vore född i Indien, skulle du sagt samma sak om Krishna och herren Shiva. Vore du född i Afghanistan skulle du säkerligen säga samma sak om Allah. Vore du född i antikens Grekland skulle du säga samma sak om Zeus och Apollo. Det mänskliga sinnet kan ofta hallucinera."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in