2019-09-11, 09:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag misstänker också att mgm lägger skuld på L*ena.
Dvs, de fel han själv gör, de är inte hans fel, och de konsekvenser som det resulterar i är också hennes. Själv är han skuldfri. Han lägger allt utanför sig själv.

Jag läste någonstans att det inte är ovanligt att de personer som utövar våld i nära relationer har en hög nivå av ångest och inte sällan söker de hjälp för ångestproblem och depression. Ångesten kulminerar när personen känner att han/hon förlorar kontrollen, inte kan hantera situationen och kan då ta till olika strategier för att återfå kontrollen.

Ett sätt kan i början av en relation vara små saker som gör att balansen kan återfås. T ex att man med beröm/kritik får en person att göra som man vill. Sedan eskalerar ofta detta behov och gränser överskrids. Det kan då handla om att man vill veta var den andra varit, vem h*n träffat, få se mobilhistorik osv. Till sist kan det handla om försök att tvinga en person att inte träffa vissa, göra saker utan att man själv är med. Ångesten driver på och slutar inte banka på dörren.

Kan man inte kontrollera allt, vilket ju förstås är omöjligt, blir ångesten övermäktig och tar över helt. I de fall där det börjar smått och så småningom övergår i hård kontroll med slag, hot och så småningom värre våld, kan det sluta med döden. Då har förövaren fått total kontroll över sitt offer.

Då först släpper ångesten.
Kontrollen är återupprättad.
Fast texter kopierade från ROKS hemsida kommer hon inte att kunna åtala någon på. Det som räknas är bevisningen i det aktuella fallet, och den känner vi ju till nu.
Citera
2019-09-11, 09:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast texter kopierade från ROKS hemsida kommer hon inte att kunna åtala någon på. Det som räknas är bevisningen i det aktuella fallet, och den känner vi ju till nu.

Nej, vem har sagt det?
Det var en spekulation om hur mgm funkar.

Tillägg:
Det var inte från ROKS hemsida jag hittade detta. Minns inte var jag läst det, men tror att det var i samband med mordet på Tova som jag försökte förstå varför Billy som hade mått så fruktansvärt dåligt innan mordet (sökte hjälp), plötsligt verkade verkade enligt den psykiatriska utredningen må väldigt bra trots att han då satt i häkte för mordet. Psykiatrikern skrev (fritt från minnet) att Billy verkade obekymrad över sin situation och enligt egen utsaga sov bra på natten.
Senast redigerad av notknapparen 2019-09-11 kl. 09:56.
Citera
2019-09-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om så är fallet... varför måste du förklara vad SM menade med sitt inlägg och hur kan du veta vad hen menade (som du skrev i ditt inlägg). Därav frågan om du känner hen...

Det är så att jag igår intresserade mig för en märklig sak TinnaNinna hade skrivit och som RosaMund hade delat. Det var något mycket konstigt som jag fann obehagligt, som ska ha skrivits på Lw minnessida, som jag uppfattade kunde vara något religiöst och om hämd.
Så när Gloriouslife svarade på detta inlägg om Gud, så gick jag bakåt och kollade vad det handlade om och tyckte det var en intressant konversation helt enkelt, eftersom det handlade om samma sak, hämd.
Är du bekymrad över konversationen om Gud?
Citera
2019-09-11, 09:37
Medlem
Citat:
Dvs, de fel han själv gör, de är inte hans fel, och de konsekvenser som det resulterar i är också hennes. Själv är han skuldfri. Han lägger allt utanför sig själv.

Jag läste någonstans att det inte är ovanligt att de personer som utövar våld i nära relationer har en hög nivå av ångest och inte sällan söker de hjälp för ångestproblem och depression. Ångesten kulminerar när personen känner att han/hon förlorar kontrollen, inte kan hantera situationen och kan då ta till olika strategier för att återfå kontrollen.

Ett sätt kan i början av en relation vara små saker som gör att balansen kan återfås. T ex att man med beröm/kritik får en person att göra som man vill. Sedan eskalerar ofta detta behov och gränser överskrids. Det kan då handla om att man vill veta var den andra varit, vem h*n träffat, få se mobilhistorik osv. Till sist kan det handla om försök att tvinga en person att inte träffa vissa, göra saker utan att man själv är med. Ångesten driver på och slutar inte banka på dörren.

Kan man inte kontrollera allt, vilket ju förstås är omöjligt, blir ångesten övermäktig och tar över helt. I de fall där det börjar smått och så småningom övergår i hård kontroll med slag, hot och så småningom värre våld, kan det sluta med döden. Då har förövaren fått total kontroll över sitt offer.

En mänsklig individ som har övergått tröskeln och gränsen för mänskliga rättigheter genom att sålunda ha bragt en annan människa om dess liv, lägger alltid skulden på sitt offer ... för att på just ett sådant sätt kunna i försök, att befria sig, tillika frånta sig själv sin ansvarskänsla för den begångna handlingen, och också för att kunna bearbeta den kognitiva dissonans som uppstår inom vederbörande's tankebanor i konnektion till en sådan begången handling som grov misshandel som lett till mord.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-11, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Det var mest i ljuset (eller ska man säga skuggan) av nedanstående jag tänkte på mgm:s beteende, eventuellt drivet av kontrollbehov/ångest och det som händer runt vissa händelser:

Citat:
Usch, det blir en otäck känsla av repris - om det stämmer.

• Resan till FAD i Linköping med ML (delat hotellrum?) något som mgm fått nys om och inte var glad över?-> ofredande
  • Resan till Norge med BoholderX (delat tält) något som mgm fått nys om och inte var glad över-> mord?

Nu vet vi inte om det kanske var BeholderX redan i Linköping som var kruxet, men SD verkade ju hellre vara i sin ensamhet än delta på FAD, vilket verkar konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Man bör kanske komplettera tidslinjen med de båda händelserna innan i så fall.

• Kajakturen under fyra dagar i mitten av juli 2016 i Nämdöfjärden, de enda cacherna som LW lagt ut som gemensamma med ML. Totalt 7 cacher - startar med GC6MCJ1.

• Båtturen i början av september 2016 i Hjälmaren då SD och JG skrev in LW på en FTF som hon inte varit med på, en ö i havet - GC6RC0P. Möjligen en pik att hon borde stannat kvar i Örebro trakten.

Vi får väl se vad ÅK kommer att ta upp i sitt ev åtal.

Det är inte orimligt att tro att tidigare beteende hos mgm i samband med händelser i LWs liv (män) kan vara en del i att visa hur det har trappats upp med ett destruktivt beteende hos mgm gentemot LW? Det kan vara hot, trakasserier, våld och även försök att förstöra för LW genom att vända andra mot henne, bestraffning genom att använda geocahingarenanan som en offentlig arena för att utkämpa en strid som inte kämpades med rent vapen.

Glöm inte SDs alldeles egna ord: att LW var mycket oskicklig i sin relation med män.
Citera
2019-09-11, 09:51
Medlem
Citat:

Ja helt riktigt och det där med makt och kontroll är en sak för sig, inte alltid förenligt med hat, hot och våld. Makt och kontroll kan stå helt förs sig själv också.

Nu är det fakta att Lw utsattes för kraftigt våld mot kroppen, men inte var på kroppen om jag uppfattat det hela rätt.
Så man kan ju säga att vi vet att det att hat våld, och troligtvis makt och kontroll såvida personen inte lider av extreme ångest, intagit narkotika eller lider av kraftiga vanföreställningar och psykos, dvs är väldigt sjuk.

Svårt att veta vem eller vilka som ligger bakom mordet på Lw, det viktigaste är att gå till botten med hur hennes relationer ser ut, vem var arg på vem, fanns det någon hund begraven eller gammalt groll och i så fall mellan vilka? Det gäller även hennes vänners relationer som finns nära henne.

Nu sitter iofs SD på sannolika skäl, och jag har svårt att tro att han då skulle vara oskyldig.
Men om någon mer är inblandad vet man ju inte. SD lär väl inte plötsligt börja berätta sanningen, jag ser den som minimal för nu har det gått ett och ett halvt år, så jag tvivlar alla fall starkt på det.
Citera
2019-09-11, 10:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför har du fastnat på den här frågan?
Det är helt klart att åklagaren måste lösa detta innan det går till åtal men det är ingen ovanlig situation under utredningens gång att någon är misstänkt men inte häktad.

Rätt ofta när man läser om gängkriminalitet så händer samma sak.
Flera misstänkta tas in och anhålls.
Ibland häktas en del för att senare släppas därför att misstankarna inte räcker till fortsatt häktning.
Senare blir de häktade igen och åtalade eller också blir de, trots misstankar, inte åtalade för att bevisningen inte räcker till.

Hur tänker du nu?

Ditt exempel är ju det område där polis och åklagare har de största problemen att få en gärningsman fälld just genom att det finns alldeles för många potentiella gärningsmän och ju fler som de plockar in desto svårare att få någon fälld.

Menar du att det finns någon form av fördel att åklagaren trasslar till fallet med en ytterligare misstänkt som dessutom inte kan bindas mer till brottet annat än att det räcker till "skäligen misstänkt".

Med sitt agerandet och som situationen ser ut just nu har åklagaren öppnat för "rimligt tvivel" utan att försvaret behövt göra ett djävla dugg.
Citera
2019-09-11, 10:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteHolmes
Polisen både civila o klädda har under en tid spärrat av Hannas marklägenhet vad dem togn det vta i påsar.
HD obbade iinte igårr och inte idag
Hannas förädrars sommarstuga och bostad har med varit avspärrat
De letade efter burkar.

Försöker läsa lite ikapp från de dagar som jag missat.

Hittade det här inlägget från 28/8 från Holmes som mycket tråkigt nog är avstängd.

Även HDs sommarstuga har varit avspärrad alltså.

Hm, letade efter burkar...
Det föremål som polisen letade efter?

Det får rum i en burk?
Vad för burk menar Holmes???
Jag skulle gärna vilja vet mer om det här.
Citera
2019-09-11, 10:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
"Men varför ingen instormande insatsstyrka förra gången SD greps?
Då tyckte ju också Hiding att det fanns sannolika skäl på SD.
Hur kan SD ses så mycket farligare 15 mån senare?🤔"

Och det rimliga svaret stavas 'kompensatorisk dådkraftsdemonstration'. Min tolkning.
Ja det kan man verkligen undra. Man kanske gjorde det för att snabbt få möjlighet att leta efter "skorna" men dom är säkert dumpade (om behovet funnits) i Tyskland, Holland eller Island, under sommarens resor på fria fötter.

ÅH lär nog behöva dem för att ha något på fötterna när det blir dags
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-11 kl. 10:40.
Citera
2019-09-11, 10:17
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Det var mest i ljuset (eller ska man säga skuggan) av nedanstående jag tänkte på mgm:s beteende, eventuellt drivet av kontrollbehov/ångest och det som händer runt vissa händelser:

Nu vet vi inte om det kanske var BeholderX redan i Linköping som var kruxet, men SD verkade ju hellre vara i sin ensamhet än delta på FAD, vilket verkar konstigt.

Vi får väl se vad ÅK kommer att ta upp i sitt ev åtal.

Det är inte orimligt att tro att tidigare beteende hos mgm i samband med händelser i LWs liv (män) kan vara en del i att visa hur det har trappats upp med ett destruktivt beteende hos mgm gentemot LW? Det kan vara hot, trakasserier, våld och även försök att förstöra för LW genom att vända andra mot henne, bestraffning genom att använda geocahingarenanan som en offentlig arena för att utkämpa en strid som inte kämpades med rent vapen.

Glöm inte SDs alldeles egna ord: att LW var mycket oskicklig i sin relation med män.
Litet udda tillägg ifrån mig:
Både Lena och Stefan flyttade ifrån sina barndomsstäder när faktiskt det mesta fanns där ?
Hade Stefan bränt alla sina broar i Västerås ?
jag skuldbelägger varken ena eller andra men Västerås och Norrköping hade väl det som behövdes för de båda.
Jobb el. exempelvis kärleken fick dom båda att flytta ?
Det var väldigt fint av Mirandamirage att skriva om LW hur hon var och uppfattades.
Tycker det bör sägas/visas igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Snoris,

här kommer ditt efterlängtade Lw-porträtt. Varsågod! Ett försök,.

Lena är huvudpersonen och den klarast lysande stjärnan, som utkristalliserar sig tydligast i förhållande till de övriga två inblandade. Det finns därför relativt mycket material att använda sig av eftersom hon är en färgstark personlighetstyp med många strängar på sin lyra.

En utmärkande detalj med Lena är att hon är adopterad. Det tror jag är en stark bakomliggande drivkraft till varför och vem hon utvecklats till.Generellt prepubertala, och pubertala barn och ungdomar brukar i allmänhet börja fundera kring identitet, existens och ett meningskapande sökande och förståelse av sig själv i förhållande till sin omvärld. Vem är jag i den här världen?

För adoptivbarn i synnerhet, så fort de speglar sig påminns de om att de dessutom har ett annat biologiskt ursprung än sina adoptivföräldrar, det brukar sällan vara problemfritt. Mindre jämnåriga barn är inte heller alltid, av naturliga skäl, eftertänksamma med en välutvecklad förmåga till empati.

Barn lägger tidigt märke till olikhet, och förstår inte att de ej behöver kommentera allt högt, som de tänker. Så därför i sin okunnighet brukar barn ibland upplysa andra barn om, eller fråga varför de har sneda ögon, är platta i aniktet, har svart hud, krusigt hår, eller tjocka läppar etc. Därför är annorlundaskapet en viktig underdog förutsättning som är ett slags utanförskap barn försöker parera genom att utveckla kompensatoriska redskap för att hävda sig.

Om L upplevt mobbning vet inte jag, men utanförskap kan ha många olika ansikten, en del blir självmordsbenägna, medan vissa känner en inre isolering, ensamhet och främlingskap, och ytterligare några klarar sig bättre då de finner områden och strategier där de blir framgångsrika. Andra i denna kategori får heller aldrig några djupare problematiska dubier om sin härkomst eller varför deras ursprungsfamilj lät adoptera bort dem.

Just att Lena har en omfattande bekantskapskrets som vuxen, kan delvis bottna i en erfarenhet av ett underifrån perspektiv tänker jag. Uppfattar henne inte som någon som skulle avvisa en människa, snarare tvärtom. Därför tror jag hon på ett sätt söker en universiell familj, där hon söker överbrygga skillnader, verka som brobyggare och till viss del aldrig mer behöva känna att hon står utanför och tittar in genom fönstret, utan är både delaktig och kanske till och med fokuset, solen själv, som övriga planeter snurrar runt.

När jag tänker på Lena tänker jag osökt på sången: "We shall över come..." men också sången:

"Vi sätter oss i ringen och tar varandra i hand, vi är en massa syskon som tycker om varann, och Gud är allas pappa och jorden är vårt bo, och vi är vän med alla på jorden må du tro", som Lena säkert växte upp med som barn inom kyrkan.

Tror det var något av hennes drivkrafter också att utbilda sig till pastor. Att vara pastor är samma sak som herdeskap, och en herde är en andlig ledare, väktare och beskyddare i biblisk mening. En räddare som är beredd att slita loss fåret ur lejonets gap och dödar lejonet.

Att söka uppmärksamhet och bekräftelse är något högst mänskligt, sedan är fråga hur man gör det? Jag tror att Lena visste att hon attraherade män, genom sin sprudlande energi, utstrålning och livsglädje, om inte för alla ggr hon blivit tvungen att avvisa dem. Men det kan också kännas som en revansch, om du som yngre inte fick lika mycket uppmärksamhet eller uppvaktning. Samtidigt har säkert en del kvinnor känt sig hotade av hennes attraktivitet och personlighet. Avundsjuka människor finns det gott om, att jämföra sig med andra är inte vidare osvenskt.

En del personer har ett larger-than-life utstrålning. Sover lite, skrattar högt, syns, hörs och märks, vilket inte alltid lämnar gigantiskt utrymme för alla andra, men alla har ett eget ansvar att själv ta ett steg in i förgrunden, man kan inte bara stå vid sidan om och vänta på att bli uppbjuden till dans.

Sedan finns säkert en hel bunt människor som tyckte om, uppskattade och gärna omgav sig med Lena. Men har du så många bekanta kan du omöjligt hinna se, bekräfta och skapa fördjupade relationer till allihopa. Det sårar natutligtvis vissa, som upplevde att hennes intresse svalnade fort och uppmärksamheten riktades någon annanstans. Djupa vänskapsrelationer brukar det finnas ett begränsat utrymme för.

Tror Lenas öppna, raka, tydliga kommunikation gjorde att hon passade bra in med manliga vänner. Mäns sällskap är både direkt, spontant och ofta kryddat med all slags humor. Hon hade säkert skinn på näsan nog att bemöta fräcka anspelningar, stim och skoj. Hon är knappast en blyg, överspänd, timid och reserverad dam av vad som går att utläsa.

Tror hennes temperament är sorglös, livlig och omväxlande. En sangvinistisk personlighet, med koleriska stråk av typen medelhavstemperament. Yvig, gestikulerande och hetlevrad, när omständigheterna inte utföll som planerat. Förstår henne som stark, kommunikativ men att hon också kan vara gränslös i formen too much drama. Men att det är sidor som hon i huvudsak uppvisade bland de närmaste. Så som det är för de flesta.

Sedan är det skillnad på att vara energisk, eller manisk. Uppvarvad eller fylld av livslust. Hennes relation till Stefan har säkert tidvis varit upphov till stress och en anledning till besvikelse, en upplevelse jag tror båda delade periodvis.

Varför hon valde just att gå in i ett hemligt förhållande med Stefan är svårt att säga, men ändå märkligt eftersom hon och hennes egen familj stod så nära Davidssons familj. Inte minst då hon också var vän med Hanna. Många oskyldiga kommer påverkas och det förvånar mig att hon valde den vägen, i synnerhet i och med det förtroende hon fått att viga Hanna och Stefan borde det varit otänkbart. Hon kunde ha valt och vrakat bland allehanda andra eftersom intressenter fanns det gott om. Fanns det en speciell orsak till att valet föll på honom? I det avseendet tänker jag på Dolly Parton, som sjunge något i stil med:

"Joleene, please don't take my man just beacause you can"

Det är iallafall ett säkert sätt att skaffa sig fiender, så mycket kan jag säga med säkerhet. Något som jag tror, och några fler än mig, är en motivbild i dådet.

Sedan som utbildad pastor, blir det med tiden att betrakta som en hycklande verksamhet. Bibeln talar om att behandla andra som du själv vill bli behandlad, älska din nästa som dig själv. Undvik det onda och gör det goda, att vad du sår ska du också skörda. Såklart visste Lena, om någon, om detta, men hon glömde kanske det med tiden?Saker och ting har en tendens att blekna, speciellt sedan man upphört praktisera det man vet är rätt.

I Bibeln står också att man inte ska döda, vilket kan vara något för Stefan och Hanna att fundera kring, även om de är ateister, så är det väl värt att reflektera över.
Citera
2019-09-11, 10:17
Medlem
notknapparens avatar
Avlyssning?

Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Det finns något som kallas avlyssning gott folk.. Mer vill jag inte nämna just nu

Påminner även om detta inlägg.
Citera
2019-09-11, 10:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Med tanke på att nytt material inhämtats från de senaste husrannsakningarna, och att HD nu anhållits, så får vi nog räkna med att det kommer att ta ett bra tag till innan åtal väckts.

Ibland är det av utredningsmässiga skäl bättre att låta en misstänkt person vara ute på fri fot, och ibland även få denne att leva i tron att denne inte är misstänkt för något. Kanske det var ett sådant beslut som gjorde att HD till slut nu kunde anhållas?

Tillägg: Snor-Johan och Draifos har efterfrågat svar på frågor för några veckor sedan.Det finns olika anledningar till att jag inte svarat på dessa. Det ena är att jag redan svarat dessa två herrar på sådana frågor, genom att jag försökt få dessa individer att förstå vad som menas med beviskrav, bevisning och på vilket sätt vissa omständigheter är en form av bevisning. Det andra är; att för att kunna visa på konkreta exempel som skulle få dom att förstå bevisläget som fanns när SD häktades på skälig misstanke, så skulle jag ha behövt berätta saker som jag blivit ombedd att inte berätta. Det är saker som rör utredningen och som personer i förtroende delgett mig då och då. Det är också så att en av dessa har jag haft mailkontakt med. Denna person har inte bara blivit hotad här på flashback, utan även tagit emot hot på annat sätt. Den individen jag pratar om nu är inte någon av de som uttryckt i tråden att de blivit hotade. Det är en annan anonym individ. Såvitt jag vet så anmälde denna individen dessa hot till polisen. Jag vet dock inte om den anmälan lett vidare till något. Men förmodligen så kommer det att nämnas i fup. Jag vill vara tydlig med att säga att jag själv inte har några kopplingar till just Örebro och dess utredning, så tyvärr kan jag inte svara på frågor om den. Men:

Utifrån den information jag fått, så har jag bildat mig en uppfattning om fallet som dock inte behöver vara helt riktig. Mina tankar är för mig logiska men det är ju för att jag har varit involverad i brottsmål i mitt tidigare yrke, och det i kombination med information jag fått anonymt, skriver jag så här:

SD blev häktad på skäligen misstanke ej endast på bevisning i form av omständigheter som delgetts tråden. Det kommer i fup framgå att SD betett sig på ett synnerligen märkligt sätt, och då hatar man slumpen helt enkelt.
Men mer graverande har det för honom varit hur han rört sig den aktuella mordnatten.

När åklagaren den andra gången begärde SD häktad på sannolika skäl, så hade det genom mer förhör och mer digital bevisning framkommit saker som stärkte misstanken, men några delar av dessa valde åklagaren att inte framföra vid den häktningsförhandlingen. Inte alls ovanligt vid indiciemål.

En sak jag fått berättat för mig är att ett specifikt förhör, väldigt tidigt i utredningen, gett en så tydlig indikation på lögner att en varningsflagga hissades högt upp inne i polishuset. Förhöret kunde kopplas ihop med vad andra vittnen berättat om vederbörandes beteende vid ett specifikt tillfälle. Vad som sedan hände var att polis inte kom vidare med det spåret. Vid ett senare tillfälle så tog vederbörande tillbaks det hen sagt i förhör.

Det ska bli intressant att läsa fup. Jag förstår att många gläds åt de nya uppgifterna om anhållandena, men jag hoppas ni även ha i åtanke att det finns en möjlighet att varken SD eller HD kommer bli lagförda för mordet på Lena Wesström, och ingen annan heller för den delen.

Ytterligare ett viktigt inlägg att lägga på minnet.
(mina fetningar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in