2019-08-28, 19:17
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Var på Färdemansgatan? Jag hittar inte motsvarande vägkorsning på Google maps.

Ok! Hursom är det Färdemansgatan fotot är taget. Poliserna står på motsatt sida av HD´s bostad.
Senast redigerad av Enorm 2019-08-28 kl. 19:21.
Citera
2019-08-28, 19:18
Medlem
Ja, W framstår som en stabil ung glad tjej med många vänner. Social och trevlig. Stannar där. Barnen har rätt till integritet. Jag blir ledsen när jag bara tänker på det de kommer behöva ta sig igenom som vuxna.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Är det barnen W du talar om? Skönt att de verkar klara vardagen. Det kan förstås röra sig mycket under ytan ändå. Men det tyder ändå på att de har ett skapligt stöd och det är gott.
Citera
2019-08-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Eller kör de en sån där:” Vi har Hanna i rummet intill och hon har redan berättat allt. So you better come clean Vi vill att du själv berättar för oss. Korten på bordet tack.

Ja precis, var inne på nåt sånt. Man har ju sett på film hur det går till. Eller tvärt om: att de inte säger något alls om HD men 'råkar' få till det så att de kort ser varann i en korridor mellan cellen och kaffeautomaten.
Allt för att stressa SD: "Vadå, såg du Hanna, nja nu verkar du tappa greppet, är det inte bäst att prata ut i stället så känns det bättre."
Variationerna är många.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men ÅK behöver väl inte informera SDs advokat om sådant? Det är ju förundersökningssekretess. Den gäller även mot advokaten.

Sedan är det väl en annan sak vad de gör sedan. Det kan ju användas i förhör mot respektive senare vad den ena har sagt/inte sagt.

Jo visst, inte behöver åkl ta upp saken.
Men nog tror väl även du att SD:s advokat har hört talas om vad som har hänt idag ute på byn? Och min fråga var då om SD:s advokat får informera SD om att frun är anhållen?

Har det förresten sagts nåt om vem som är HD:s advokat? Om hon redan fått ngn.
Senast redigerad av Rubar 2019-08-28 kl. 19:24.
Citera
2019-08-28, 19:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Det finns något som kallas avlyssning gott folk.. Mer vill jag inte nämna just nu

Ajaj...
Det låter som något som kan vara svårt att åla sig ur...
Citera
2019-08-28, 19:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Exakt min tanke.
Nu har visserligen min finfina magkänsla svikit mig flera gånger, men det är så jag också känner (djupare ner i min mage).

Jag tror du reder dig. Min mage är i olag men det tycks vara ett gott tecken vad gäller krimsaker... men saker är inte över än riktigt.

Saker här är ju påfallande kollektiva måste man medge. Arbetet utförs av andra och jag plockar ju allra mest upp guldkorn.

HD kommer ha en livstid på sig att förklara vilket arsel pappan var. Det arbetet har bara börjat. Ack människorna så fel det kan gå. Och därför är det förbjudet.
Citera
2019-08-28, 19:26
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Sen som tillägg: är de två om saken så har de inget tillräckligt motiv för ett så aggressivt och okontrollerat mord. De har de varandra och barnen, som är viktigare.

Det är det faktum att GM riskerar att inte ha sina egna barn som i botten är utlösande, skulle jag gissa, alltså i nån mening förlora auktoritet eller ställning eller vårdnad eller boende (man kopplar det gärna då till polisanmälningar eller annat som kan förstöra SD:s planer; det kan förstås handla om redan urholkad självkänsla som bidrar till förlorad besinning pga ngn oförrätt eldyl). Det är på den nivån. Och inget talar för att HD skulle behöva vara rädd att förlora sina båda döttrar till SD och LW och därför mördat den senare. Man skulle kunna spinna vidare på det men jag tror det är begripligt.

Då återstår bara en pjäs på brädet...
Han har en ganska grov identitetskris iom att han kallar sig yoda.
Möjligen finns det personer som bara skrattat åt honom i smyg när de vet sanningen om SD.
För varför fly? uppväxtstaden.. den hade väl allt han behövde ?
Vad exakt lockade honom till Örebro ?
Inte var det Hannah iallafall, känner mig ganska säker på det.
Vad skulle få en så fin kille att släppa allt han byggt upp med sina blå byxor i Västerås.
Till att komma till Örebro där Hannah är uppvuxen (Vivalla)
Citera
2019-08-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Klappat och klart!
Insatsstyrkan för att det fanns misstanke att han kan förberett motstånd om fotfolk kom för att hämta honom nästa gång.
Det är troligen fortfarande en indiciekedja och alla andra tänkbara scenarios är uttömda.

Är mycket nyfiken på dina tankar efter dagens händelser, men förstår såklart om du inte pallar.
Senast redigerad av Zymbal 2019-08-28 kl. 19:31.
Citera
2019-08-28, 19:29
Medlem
miamanias avatar
Äntligen! Jag som fastnat på denna tråd på sistone och börjat tvivla både på mänskligheten (oundvikligt iofs här på fb) men även polis och rättsväsende. Nu har hoppet väckts och mina misstankar har till viss del bekräftats. Nu finner jag det intressant att ta reda på vilken/vilka postare som har upphört med inlägg sen gripanden? Och är JG fortf kvar här i tråden?
Citera
2019-08-28, 19:37
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Då har det kanske ändå tolkats rätt av vissa i tråden, det som man tyckte nästan kunde vara en felsägning till pressen; att man arbetade för att binda gärningsmannen eller gärningspersonerna (minns inte ordvalet).

När du berättar att huvudet var helt sönderslaget, då kan man inte tänka annat än att det inte var en olyckshändelse. Det var inte något som man inte kunde avbryta, hon skrek i flera minuter. Det är GROTESKT att EN människa kan göra något sådant.
Men TVÅ?

Så då är det inte bara husrannsakan som är skälet till att de anhållit henne? De har alltså tittat på henne länge?

Jag har lite svårt att förklara exakt hur HD kommit på tal utan att röja min källa. Men, det har pratats mer frekvent om HD under våren/sommaren. Det har uttryckts att ”HD är den som hade mest att vinna på att LW försvann”. Ungefär så.
Jag vet faktiskt inte huruvida HD var på plats eller inte då mordet utfördes.
Citera
2019-08-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ja, dom anses vara trovärdiga men dom behöver inte stämma överens med verkligheten för det. Då HD är väldigt präglad av den informationen hon fått från SD. Men jag tror inte att hon försöker skydda en brottsling utan hon återger sin version som bygger på sina kontakter och samtal med SD.
Tycker synd om HD som mått dåligt psykiskt och behöva ligga och grubbla på detta nu. Och om det blir en fällande dom så blir det riktigt tufft för HD som trott så konsekvent på SD uppgifter. Så skulle det visa sig att hon skulle vara inblandad eller dölja något för polisen så kommer åtminstone jag bli väldigt förvånad.

Är även väldigt nyfiken på att dina tankar idag, men har givetvis förståelse om du inte vill/kan delge också. Av uppenbara skäl.
Citera
2019-08-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmacy
Kan någon sammanfatta?

Skulle också vilja ha en sammanfattning. Har inte möjlighet att läsa igenom 4000+ sidor
Citera
2019-08-28, 19:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt, den här gången blir det inte ett misslyckande i häktningsförhandlingen, Hiding har gjort sin hemläxa.

Frågan är snarare hur fort det blir ett åtal, borde ju nästan vara färdigt med tanke på den tid som förflutit, vad tror du, två månader eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Delar din uppfattning om att det kommer att gå på två veckor denna gång. Kanske med en omhäktning pga. nya kompletterande förhör. Spännande dag i morgon.

Med tanke på att nytt material inhämtats från de senaste husrannsakningarna, och att HD nu anhållits, så får vi nog räkna med att det kommer att ta ett bra tag till innan åtal väckts.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Funderar på varför det dröjt ända tills nu innan HD blev inplockad? Hon borde ju varit synad i sömmarna redan från början med tanke på LW:s och SD:s relation.

Ibland är det av utredningsmässiga skäl bättre att låta en misstänkt person vara ute på fri fot, och ibland även få denne att leva i tron att denne inte är misstänkt för något. Kanske det var ett sådant beslut som gjorde att HD till slut nu kunde anhållas?

Tillägg: Snor-Johan och Draifos har efterfrågat svar på frågor för några veckor sedan.Det finns olika anledningar till att jag inte svarat på dessa. Det ena är att jag redan svarat dessa två herrar på sådana frågor, genom att jag försökt få dessa individer att förstå vad som menas med beviskrav, bevisning och på vilket sätt vissa omständigheter är en form av bevisning. Det andra är; att för att kunna visa på konkreta exempel som skulle få dom att förstå bevisläget som fanns när SD häktades på skälig misstanke, så skulle jag ha behövt berätta saker som jag blivit ombedd att inte berätta. Det är saker som rör utredningen och som personer i förtroende delgett mig då och då. Det är också så att en av dessa har jag haft mailkontakt med. Denna person har inte bara blivit hotad här på flashback, utan även tagit emot hot på annat sätt. Den individen jag pratar om nu är inte någon av de som uttryckt i tråden att de blivit hotade. Det är en annan anonym individ. Såvitt jag vet så anmälde denna individen dessa hot till polisen. Jag vet dock inte om den anmälan lett vidare till något. Men förmodligen så kommer det att nämnas i fup. Jag vill vara tydlig med att säga att jag själv inte har några kopplingar till just Örebro och dess utredning, så tyvärr kan jag inte svara på frågor om den. Men:

Utifrån den information jag fått, så har jag bildat mig en uppfattning om fallet som dock inte behöver vara helt riktig. Mina tankar är för mig logiska men det är ju för att jag har varit involverad i brottsmål i mitt tidigare yrke, och det i kombination med information jag fått anonymt, skriver jag så här:

SD blev häktad på skäligen misstanke ej endast på bevisning i form av omständigheter som delgetts tråden. Det kommer i fup framgå att SD betett sig på ett synnerligen märkligt sätt, och då hatar man slumpen helt enkelt.
Men mer graverande har det för honom varit hur han rört sig den aktuella mordnatten.

När åklagaren den andra gången begärde SD häktad på sannolika skäl, så hade det genom mer förhör och mer digital bevisning framkommit saker som stärkte misstanken, men några delar av dessa valde åklagaren att inte framföra vid den häktningsförhandlingen. Inte alls ovanligt vid indiciemål.

En sak jag fått berättat för mig är att ett specifikt förhör, väldigt tidigt i utredningen, gett en så tydlig indikation på lögner att en varningsflagga hissades högt upp inne i polishuset. Förhöret kunde kopplas ihop med vad andra vittnen berättat om vederbörandes beteende vid ett specifikt tillfälle. Vad som sedan hände var att polis inte kom vidare med det spåret. Vid ett senare tillfälle så tog vederbörande tillbaks det hen sagt i förhör.

Det ska bli intressant att läsa fup. Jag förstår att många gläds åt de nya uppgifterna om anhållandena, men jag hoppas ni även ha i åtanke att det finns en möjlighet att varken SD eller HD kommer bli lagförda för mordet på Lena Wesström, och ingen annan heller för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in