2019-09-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Enligt samägandelagen så kan en delägare framtvinga en försäljning. Tror inte bostäder är undantagna.

Mm, jag tänker då på pressens bevakning, att ”hon har jagat honom i flera år”.

Han kanske försökte men hon vägrade?
Han ville ju bli av med henne om jag fattar det rätt.

(Besatthet gör dock inte henne automatiskt skyldig till anstiftan till mordförsök.)
Citera
2019-09-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Undrar om någon annan hovrätt får hantera åklagarens överklagande av frisläppningsbeslutet. KL har ju själv jobbat som hovrättsfiskal i Svea Hovrätt.

Sverige har inget system för detta. Märkligt nog. Borde vara en självklarhet att man inte ska ha förhandling i sin egen gamla domstol. I det här fallet har ju KL varit uppe i både Stockholms Tingsrätt och Svea Hovrätt förut. Besynnerligt värre.

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det vet jag inte. Det var i tisdags förra veckan (3/9-19) som hovrätten tagit beslutet att HOL har tilldelats kvarsittningsrätt och rätt till lägenheten. Så paret har antagligen inte avslutat bodelningen ännu.

Helt fel. Beslutet från HD var att neka KL:s skäl till att hon inte lyckats överklaga domen från HR i tid...

Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten
I tråden finns ett beslut från HD detta datum (2019-09-03) som avslår KL:s ansökning om återställande av försutten tid. Effekten av detta är att Svea hovrätts beslut 2018-03-08 i mål Ö 12073-17 kvarstår, ett mål som HOL alltså vann och som kanske har med kvarsittningsrätt att göra, men denna dom finns ej i tråden ännu (?)

Nästan rätt. HR:s beslut har vunnit laga kraft eftersom KL inte överklagade i tid. Vilket hon sedan drev vidare till HD...

Citat:
Ursprungligen postat av 232323
För er som inte förstår begreppet: http://www.hogstadomstolen.se/Om-handlaggningen/Aterstallande-av-forsutten-tid/
Citera
2019-09-09, 18:42
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, jag kan bekräfta att föräldrarna Lilja tidigare ägde aktuell lägenhet.
Men den har inte gått i arv, och den är inte en plats för systrarna Liljas uppväxt.

Den har inte gått i arv? Så antingen köpte paret Lilja lägenheten eller så fick de den som gåva? Och utan förbehåll om enskild egendom för dottern då eftersom denna lägenhet lär vara något de tvistar om även om ingen lagt upp något rättsfall om det ännu.

2003 konverterades huset från hyresrätter till bostadsrätter.

För övrigt finns bilder från en lägenhet av samma storlek (199 kvm) på plan 1 i samma Brf, Lilja bör ha haft motsv lägenhet på plan 5. Skådespelaren Rikard Wolff hann dock aldrig flytta in på ettan innan han dog så den annonserades ut (av dödsboet får man förmoda) för 17 miljoner våren 2018:
https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/kandishem/exklusiva-bilder-fran-rikard-wolffs-fantastiska-vaning-/
Citera
2019-09-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Och där kan man ju då undra varför HOL inte redan löst ut hennes del i den här soppan ? 🤔
Jag har inte sett någon länk till några domstolspapper överhuvudtaget, förutom överklagandet då, som kom för sent. Så då vet vi inte hur ärendet ser ut, vilka pengar som ligger i det hela, eller hur ägandeförhållandena ser ut. Och exakt VAD som är grunden till att den ena stämde den andra.
Citera
2019-09-09, 18:48
Medlem
Molton99s avatar
Jag skulle vara väldigt försiktig med att tro på Efternamn08, hen härjade runt i blondinbellatråden och verkar i princip ha direkt insyn i hur både Blondinbella å hennes ”älskare” tänker å känner.

Och nu detta... mytoman av stora mått.
Citera
2019-09-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Och där kan man ju då undra varför HOL inte redan löst ut hennes del i den här soppan ? 🤔

Det undrar jag också eftersom bostadspriserna har eskalerat till oanade höjder. Min spekulation är att det var redan omöjligt för honom att få fram pengarna när det rörde sig om 3 eller 5 miljoner.

Han lyckades få besittningsskydd. Nu gäller det för HOL att planera finansieringen, utan att ge ut för mycket av de minst 10 miljoner halva lägenheten är värd. Lägenhetens marknadsvärde är över 20 miljoner.
Citera
2019-09-09, 18:51
Medlem
Citat:
Den har inte gått i arv? Så antingen köpte paret Lilja lägenheten eller så fick de den som gåva? Och utan förbehåll om enskild egendom för dottern då eftersom denna lägenhet lär vara något de tvistar om även om ingen lagt upp något rättsfall om det ännu.

För övrigt finns bilder från en lägenhet av samma storlek (199 kvm) på plan 1 i samma Brf, Lilja bör ha haft motsv lägenhet på plan 5. Skådespelaren Rikard Wolff hann dock aldrig flytta in på ettan innan han dog så den annonserades ut (av dödsboet får man förmoda) för 17 miljoner våren 2018:
https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/kandishem/exklusiva-bilder-fran-rikard-wolffs-fantastiska-vaning-/

BRF Jaktvarvet 7 är en äkta bostadsrättsförening med 23 lägenheter i Stockholm. Föreningen bildades år 1985 och har fått betyget A för år 2017 .
Citera
2019-09-09, 18:51
Medlem
Har följt diverse trådar på FB om brottsfall liknande det här i flera år. Nog för att det alltid framförs huvudlösa teorier och galna inlägg från diverse foliehattar men den här typen av absurda drev mot brottsoffret måste vara helt unikt. Tips till fd toppjuristens fans: Föreställ er att den fd toppjuristen är en man och den skjutna advokaten är hans före detta fru. Tänk er sedan att någon som Cissi Wallin står över axeln på er och läser det ni skriver.
Citera
2019-09-09, 18:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Köpte paret lägenheten av KL:s föräldrar?

Citat:

Gåva eller köp är vad som gäller, mer vet jag faktiskt inte om den där bostaden.
Med lite fantasi kan det ju ha varit en bröllopsgåva?
Citera
2019-09-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det undrar jag också eftersom bostadspriserna har eskalerat till oanade höjder. Min spekulation är att det var redan omöjligt för honom att få fram pengarna när det rörde sig om 3 eller 5 miljoner.

Han lyckades få besittningsskydd. Nu gäller det för HOL att planera finansieringen, utan att ge ut för mycket av de minst 10 miljoner halva lägenheten är värd. Lägenhetens marknadsvärde är över 20 miljoner.

Fetade. Varför det?
Citera
2019-09-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gåva eller köp är vad som gäller, mer vet jag faktiskt inte om den där bostaden.
Med lite fantasi kan det ju ha varit en bröllopsgåva?

Varför fantisera?
Citera
2019-09-09, 18:57
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
BRF Jaktvarvet 7 är en äkta bostadsrättsförening med 23 lägenheter i Stockholm. Föreningen bildades år 1985 och har fått betyget A för år 2017 .

När föreningen bildades är kanske en sak, men enligt dem själva på hemsidan gäller följande:
"Föreningen tog över fastigheten 2003 från Länsförsäkringar "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in