2019-09-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, teori är ju det ”högsta” inom vetenskapen.

Jag tror nog bevis och evidens är det "högsta" inom vetenskapen.
Citera
2019-09-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är biologin som avgör om djur kan eller inte kan få avkomma.
Hur testas sådant?
Citera
2019-09-08, 13:51
Medlem
Citat:
Jag tror nog bevis och evidens är det "högsta" inom vetenskapen.
Ja, de leder till att teorier utformas. Det blir inte en teori om inga bevis finns.
Därför finns det ännu ingen skapelseteori inom vetenskapen.
Citera
2019-09-08, 16:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Biologin är objektiv. Om två olika grupper kan få avkomma med varandra, så handlar det om samma art, om två olika grupper inte kan få avkomma med varandra så handlar det om två olika arter.
Ja, det är din uppfattning om artbegreppet. Den är på inget sätt heltäckande eller allmänt gällande, om du hade läst länkarna du får så finns det många olika uppfattningar om vad en art är. Din uppfattning om artbegreppet hindrar dig från att förstå evolutionen, men det verkar å andra sidan som om du inte är intresserad av det heller.
Du vill bara fortsätta med JV:s uppfattning och därför läser du inte länkar eller tar till dig information som strider mot din felaktiga uppfattning.
Citera
2019-09-08, 21:19
Bannlyst
Citat:
Nej, så är det inte.

Det är så att det är lätt att leda hästen till vattnet men att få hästen att dricka är en annan femma.
Det går att avprogrammera alla som är smittade av ateistiska tankar men det kommer att ta lång tid och just tiden är avprogrammerarna. Innan det lär det bli omöjligt att diskutera "Var fan kommer vi ifrån, egentligen?".
Ännu svårare blir det att diskutera varifrån vi kommer om motparten är en jävla papegoja.
Citera
2019-09-08, 21:24
Bannlyst
Citat:
Fråga Albax hur det fungerar. Det var h*n som gick OT och inte svarade på sakfrågor:
Jo, jag svarade på frågan här ovan.
Däremot vet jag inget om hjärntvätt som var frågan till dig från den andre snubben. Detta handlar om "Var fan kommer vi ifrån, egentligen?". Således gick du ot där!

Vad det gäller sakfrågan "Var fan kommer vi ifrån, egentligen?" står det alldeles klart att de religiösa påhitten att vi är skapade fix färdiga av en gud inte stämmer alls.

Vad vi vet idag är vi skapade från den första levande varelsen på Jorden vars biologiska byggstenar mycket väl kan komma utifrån rymden.
Citera
2019-09-09, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, de leder till att teorier utformas. Det blir inte en teori om inga bevis finns.
Därför finns det ännu ingen skapelseteori inom vetenskapen.
Det är ofta bara spekulationer och obevisade påståenden som andra tar över utan att kontrollera källan. När de väl gör det blir teorier ofta debunked = osann. https://nypost.com/2019/04/05/researchers-claim-to-debunk-stephen-hawkings-theory-of-dark-matter/ Det brukar klagas på att religiösa inte är överens, men det är inte forskare heller.
Citera
2019-09-09, 01:16
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Vad vi vet idag är vi skapade från den första levande varelsen på Jorden vars biologiska byggstenar mycket väl kan komma utifrån rymden.
Jorden (som är I rymden) skapades tillsammans med solsystemet för drygt 4.5 miljarder år sedan.
Vårt solsystem är ett andra generationens stjärnsystem, och med orsak av naturlagen har mänskligheten här uppstått.

Att tala om vårt ursprung i termer som "från rymden" är egentligen ganska intetsägande, då också Jorden är "i rymden".
Allt kommer ursprungligen från en och samma singularitet och allt existerar i ett enhetligt system.

Livet på Jorden är kommet av Naturen, som naturlogiskt emanerar ur naturlagen.

Människan är en biologisk organism (ett delsystem) som evolutionerats fram ur naturen (systemet).
Samhället är en effekt av mänskligheten som emanerar ur vår Sociala natur,
Som i sin tur emanerar ur vår Psykologiska natur,
Som i sin tur emanerar ur vår Biologiska natur,
Som i sin tur emanerar ur vår Fysik,
Som beror på Naturen... LOGISKT.

Verkligheten är ett naturlogiskt samspel universums alla partikulära entiteter emellan, som ytterst beror på Lagen.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-09 kl. 02:11.
Citera
2019-09-09, 04:23
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Jorden (som är I rymden) skapades tillsammans med solsystemet för drygt 4.5 miljarder år sedan.
”Skapades” är för övrigt ett väldigt dåligt ordval. Materia skapas inte, den uppstår.
Energi kan inte skapas i naturen, endast omvandlas beroende på sakförhållandet.

Det observerbara Universum uppstod så vitt vi förstår för ungefär 14 miljarder år sedan.
Nästan 10 miljarder år senare uppstod vårt solsystem, och nyligen i händelsekedjan uppstod mänskligheten.

Vi människor kan omöjligt lära känna naturens begynnelsetillstånd och ursprung,
Men vi känner till faktum att sakförhållande föreligger verkan och att verkligheten styrs av naturlogisk lag.
Således kommer vi aldrig förmå fastslå en förklaring på "Var vi kommer ifrån", men eventuellt 'Hur vi transformerats Hit'.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-09 kl. 04:57.
Citera
2019-09-09, 05:16
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Människan är en biologisk organism (ett delsystem) som evolutionerats fram ur naturen (systemet).
Samhället är en effekt av mänskligheten som emanerar ur vår Sociala natur,
Som i sin tur emanerar ur vår Psykologiska natur,
Som i sin tur emanerar ur vår Biologiska natur,
Som i sin tur emanerar ur vår Geologiska natur,
Som i sin tur emanerar ur vår Fysik,
Som beror på Naturen... LOGISKT.

Verkligheten är ett naturlogiskt samspel universums alla partikulära entiteter emellan, som ytterst beror på Lagen.
Oj, jag glömde den viktigaste parten i ledet.. Jorden.

Människan är simpelt beskrivet en produkt av Ekologi, som är en produkt av planetens Geologi.
Mer simpelt: Vi är en produkt av Jordens sammansättning och... Naturlag
Simplast: Vi kommer ifrån Jorden.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-09 kl. 05:34.
Citera
2019-09-09, 05:24
Medlem
Min älskade fina gamla farmor (1891-1980) sa alltid "glad och god ska mänskan vara" och sådan var hon hela vägen. Liksom kärlek, närvaro och TID för oss barn var hennes signum. Själv tänker jag idag att vi är här av en ren slump. Jag tror på ingenting! men min farmor finns innerst inne i min själ och ger mig hopp! Hejdå:-)))
Senast redigerad av maratonmaniker 2019-09-09 kl. 05:30.
Citera
2019-09-09, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är ofta bara spekulationer och obevisade påståenden som andra tar över utan att kontrollera källan. När de väl gör det blir teorier ofta debunked = osann. https://nypost.com/2019/04/05/researchers-claim-to-debunk-stephen-hawkings-theory-of-dark-matter/ Det brukar klagas på att religiösa inte är överens, men det är inte forskare heller.
Så är det. Forskare är inte alltid överens. Den som kan ge bäst belägg för sin hypotes ”vinner”. Är det riktigt starka och hållbara bevis så blir det en teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in