Citat:
Ursprungligen postat av
rubin22
Ja ok då, men blir ju påhoppad ibland fast man skriver tror, vad händer om jag skriver vet? Tråkigt om det bara är vissa förunnat här att skriva i novell form?
Jag har följt tråden ändå sen start, så har väl lite rätt att yttra mig om detta fall kan man tycka åtminstone?
Som jag tidigare skrivit, finns det fler fall i Sverige där GM uppenbart haft som enda motiv att döda någon, oftast vem som helst? 'Första bästa'" Varför anser vissa här att det behövs ett motiv i just detta fall? Så klumpigt som GM uppförde sig både före och efter morden tyder ju på att han bara hade otroligt tur att inte gripas.
Det kan vara så att det inte finns ett "motiv", att det är som polisen länge jobbade efter: "en galnings verk". Det som nog talat emot detta är valet av plats och vittnen indikerar att personen verkar ha varit intresserad av just vändplanen och området runt denna. Betyder ju inte att så är fallet men det är nog anledningen till att många tror att M är målet. Jag håller med om att han har rejäl tur, känns som om 9/10 sådana dåd löses direkt. Det där om huruvida GM är klumpig har diskuterats mycket. Jag tycker det är svårt att säga. Troligen har han inte begått våldsdåd av denna kaliber innan och reagerar därefter. Kastar kniven som en reflex sekunderna efter han lämnat A-L. Springer söderut (han vill bort från offren) och försöker ta sig tillbaka norrut. Den numera berömda vänstersvängen säger nog något ändå. I hans situation hade jag försvunnit västerut, mycket säkrare. Men kanske agerar han även här reflexmässigt, kanske kommer det folk och går från det hållet så han tar andra och sedan är han där han är.