2019-09-08, 07:55
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Benzo o liknande vanliga substanser hade synts, men finns en uppbåd av droger som inte syns.
Sen finns det många därute som agerat utan hämningar, detta är ju inte ett unikt fall på det viset, men det unikra är att han inte åkt dit för något brottsligt alls efter detta, för då hade de hittat honom!

Har GM aldrig hållt på med droger innan känns det troligt att hen beställt internetknark. Nån typ av Kina-piller som inte syns på standard testet.
Citera
2019-09-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Det är ju det här jag menar. Polisen fick nåt hårstrå och det visar inte en brukare för en dag.

Det gör knappast heller lite blod på en brevlåda eller kniv heller om dom skickar på analys som tagit runt 3 dagar att få svar på när det krävs metabolism.
Så går mina tankar å
Citera
2019-09-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Precis, man måste ta bort spärrarna som man som normal människa vanligtvis har.

Järnspettsmannen brukade droger före sin vansinnesattack.

Breivik använde ockdå droger före attentatet, han provade olika substanser för att se vilken som fungerade bäst.

Styckmord... usch det är mycket vidrigt människor kan göra under påverkan.
Citera
2019-09-08, 09:14
Medlem
Citat:
Det behövs väldigt lite blod för analys. Om du nu inte visste det?

För att analysera blod som torkat måste det väl spädas ut och hur känsliga är då dessa tester?
Jag måste läsa på om detta, eller är det någon kriminaltekniker som kan bringa klarhet?
Citera
2019-09-08, 09:26
Medlem
Citat:
Beror på när man imtagit substansen? Hår växer och då ser man hur länge man intagit respektive slutat med droger. Jag tror nog de fann rejält åtminstone nog då de kunde framföra att GM ej hade droger i sitt system. Håret vet jag inte mer än att de fann nkotin.

Vänta lite,
Du skriver ”GM ej hade droger i sitt system” men är det verkligen så de uttryckt sig?
Isf har jag missuppfattat, jag trodde de sagt att GM inte har ett missbruk eller intagit substanser regelbundet.
Då tänker jag att man ser på hårstået att det inte finns ämnen som intagits regelbundret.
Alltså drog jag slutsatsen att det inte utesluter att GM varit påverkad av substanser såsom https://en.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine någon gång.
Citera
2019-09-08, 09:29
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Det behövs väldigt lite blod för analys. Om du nu inte visste det?

Helt rätt, däremot så kan man notera att blod "förbrukas" av testas, så har du begränsat med blod så vill man antagligen vara väldigt selektiv med vad man testar för.
Citera
2019-09-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ja ok då, men blir ju påhoppad ibland fast man skriver tror, vad händer om jag skriver vet? Tråkigt om det bara är vissa förunnat här att skriva i novell form?

Jag har följt tråden ändå sen start, så har väl lite rätt att yttra mig om detta fall kan man tycka åtminstone?
Som jag tidigare skrivit, finns det fler fall i Sverige där GM uppenbart haft som enda motiv att döda någon, oftast vem som helst? 'Första bästa'" Varför anser vissa här att det behövs ett motiv i just detta fall? Så klumpigt som GM uppförde sig både före och efter morden tyder ju på att han bara hade otroligt tur att inte gripas.
Det kan vara så att det inte finns ett "motiv", att det är som polisen länge jobbade efter: "en galnings verk". Det som nog talat emot detta är valet av plats och vittnen indikerar att personen verkar ha varit intresserad av just vändplanen och området runt denna. Betyder ju inte att så är fallet men det är nog anledningen till att många tror att M är målet. Jag håller med om att han har rejäl tur, känns som om 9/10 sådana dåd löses direkt. Det där om huruvida GM är klumpig har diskuterats mycket. Jag tycker det är svårt att säga. Troligen har han inte begått våldsdåd av denna kaliber innan och reagerar därefter. Kastar kniven som en reflex sekunderna efter han lämnat A-L. Springer söderut (han vill bort från offren) och försöker ta sig tillbaka norrut. Den numera berömda vänstersvängen säger nog något ändå. I hans situation hade jag försvunnit västerut, mycket säkrare. Men kanske agerar han även här reflexmässigt, kanske kommer det folk och går från det hållet så han tar andra och sedan är han där han är.
Citera
2019-09-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det kan vara så att det inte finns ett "motiv", att det är som polisen länge jobbade efter: "en galnings verk". Det som nog talat emot detta är valet av plats och vittnen indikerar att personen verkar ha varit intresserad av just vändplanen och området runt denna. Betyder ju inte att så är fallet men det är nog anledningen till att många tror att M är målet. Jag håller med om att han har rejäl tur, känns som om 9/10 sådana dåd löses direkt. Det där om huruvida GM är klumpig har diskuterats mycket. Jag tycker det är svårt att säga. Troligen har han inte begått våldsdåd av denna kaliber innan och reagerar därefter. Kastar kniven som en reflex sekunderna efter han lämnat A-L. Springer söderut (han vill bort från offren) och försöker ta sig tillbaka norrut. Den numera berömda vänstersvängen säger nog något ändå. I hans situation hade jag försvunnit västerut, mycket säkrare. Men kanske agerar han även här reflexmässigt, kanske kommer det folk och går från det hållet så han tar andra och sedan är han där han är.

Stämmer säkert bra med vad utredarna tror. Både utredare Sahlin och utredare Åkesson tror att M är orsaken till att GM är på plats. Dom aktiva utredarna i Linköping borde komma till samma slutsats eftersom dom har samma yrke, men dom får inte spekulera kring det. Vore mycket konstigt om dom har en annan slutsats. Sen tror jag som du att AL gjorde att hans flyktväg blev lite sämre än han tänkt sig från start. Han reagerade nog mer än han tänkt sig också.
Citera
2019-09-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Stämmer säkert bra med vad utredarna tror. Både utredare Sahlin och utredare Åkesson tror att M är orsaken till att GM är på plats. Dom aktiva utredarna i Linköping borde komma till samma slutsats eftersom dom har samma yrke, men dom får inte spekulera kring det. Vore mycket konstigt om dom har en annan slutsats. Sen tror jag som du att AL gjorde att hans flyktväg blev lite sämre än han tänkt sig från start. Han reagerade nog mer än han tänkt sig också.
Ja, precis! Staaf och den "officiella" utredningen resonerar som så att eftersom man inte funnit motiv mot M så finns det inte. Sannolikt undrar de ändå bakom stängda dörrar om det inte finns någon koppling. Jag tror inte M:s familj har en susning om vad som ligger bakom. Och anledningen att polisen inte funnit något är att endast GM förstår det hela.
Citera
2019-09-08, 13:47
Medlem
Det är nu 1-2 veckor tills man får resultaten från släktforskningen. Kan den anlitade experten "direkt" se hur läget ser ut? Snabb analys och sedan tumme upp/ner? Jag tror det är 20/80 att detta blir något stort framsteg. Dock, om man hittar någon släkting på håll så kanske man kan taktiktopsa sig fram? Frågan är om det är tillåtet för polisen att göra detta.....
Citera
2019-09-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det är nu 1-2 veckor tills man får resultaten från släktforskningen. Kan den anlitade experten "direkt" se hur läget ser ut? Snabb analys och sedan tumme upp/ner? Jag tror det är 20/80 att detta blir något stort framsteg. Dock, om man hittar någon släkting på håll så kanske man kan taktiktopsa sig fram? Frågan är om det är tillåtet för polisen att göra detta.....
Det man kan önska av släktspårningen är att det handlar om en relativt stadigt bofast östgötasläkt. Då är chanserna större att hitta anknytning.
Citera
2019-09-08, 14:12
Medlem
Jag tror att jordgubbsflickan talar sanning,och när jag skriver något brukar det vara sant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in