2019-09-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, på samma sätt som de belägger att jag åkte bakåt i tiden och skapade människan. Du behöver bara tro på att jag kan det. Detta är inte att följa bevisen, det är att hitta på en historia om verkligheten man observerar. Att du inte ser detta är anmärkningsvärt. Du måste alltså bevisa en skapare, med de förmågor du tror den har, innan du kan gå vidare.

Och du behöver inte bevisa att naturen gjorde det?
Citera
2019-09-07, 07:53
Medlem
Citat:
Naturen ingår i verkligheten, enligt mig. Varför tror du att det är ett extra element som lagts till (om det är det du menar )?

Extra elementet är att naturen skapade livet istället för en Gud eller Matrix, inte att naturen existerar.
Citera
2019-09-07, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingwer
Det är 2 saker gud och religion inte kan bevisa, var vi kommer ifrån och vad som händer när vi dör

Menar du att vetenskapen kan bevisa detta?
Citera
2019-09-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Extra elementet är att naturen skapade livet istället för en Gud eller Matrix, inte att naturen existerar.
Ja, det måste också bevisas. Hur så?
Mitt svar på hur liv uppstod är ”jag vet inte”. Detta har jag sagt väldigt många ggr.
Citera
2019-09-07, 08:07
Medlem
Citat:
Och du behöver inte bevisa att naturen gjorde det?
Jo, om jag påstod det.
Citera
2019-09-07, 08:10
Medlem
Citat:
Menar du att vetenskapen kan bevisa detta?
Nej, inte ännu. Kanske aldrig.
Vi kan dock undersöka aktiviteten hos döda människor, och därmed dra ganska bra slutsatser.
Vi kan även undersöka hjärnan ganska bra.
( Vi = människan )
Citera
2019-09-07, 08:15
Medlem
Citat:
Ja, det måste också bevisas. Hur så?
Mitt svar på hur liv uppstod är ”jag vet inte”. Detta har jag sagt väldigt många ggr.

Ja du låter indignerad för att jag tror att livet skapades av Gud. Jag har aldrig sagt att jag kan bevisa det.

Du påstår alltså inte, du tror alltså inte att livet skapades av naturen?

Tror du, påstår du att arter kan förvandlas till andra arter? (brasklapp: efter miljoner år)
Citera
2019-09-07, 08:19
Medlem
Citat:
Nej, inte ännu. Kanske aldrig.
Vi kan dock undersöka aktiviteten hos döda människor, och därmed dra ganska bra slutsatser.
Vi kan även undersöka hjärnan ganska bra.
( Vi = människan )

Jo fast påståendet var nog vad som händer efter döden, för vad som händer vid döden vet vi alla, det är bevisat.
Citera
2019-09-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ja du låter indignerad för att jag tror att livet skapades av Gud. Jag har aldrig sagt att jag kan bevisa det.

Du påstår alltså inte, du tror alltså inte att livet skapades av naturen?

Tror du, påstår du att arter kan förvandlas till andra arter? (brasklapp: efter miljoner år)
Jag har ingen aning om hur liv uppstod.

Vetenskapen påstår att arter förvandlats till andra arter. Det är en ganska irrelevant fråga för mig. Om det skulle motbevisas imorgon, så skulle jag reagera och tycka det var konstigt. Två timmar senare skulle mitt liv rulla på som vanligt. Hur skulle du påverkas om ”din” Gud (eller skapelseberättelse) motbevisades imorgon? Life as usual?
Citera
2019-09-07, 08:27
Medlem
Citat:
Jo fast påståendet var nog vad som händer efter döden, för vad som händer vid döden vet vi alla, det är bevisat.
Vi kan även mäta aktiviteten hos någon som varit död ett tag.
Men du kanske vill lägga till en själ eller något, för att slippa verkligheten?
Citera
2019-09-07, 08:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du läser tydligen inte vad jag skriver: "dom belägg som existerar kan lika gärna belägga en skapelse".
Hur då? Det finns ett fundamentalt fel med din bevisföring. Låt mig använda en liknelse med ett mordfall.

Det finns två misstänkta: en del evidens pekar på att Adam har gjort det, annat pekar på Bertil. Rättare sagt, det finns en hel del teknisk bevisföring mot Adam, medan många istället bara TROR väldigt starkt att det är Bertil.

ttsp tycker sig ha väldigt starka argument om att Adam absolut INTE kan vara skyldig. Alltså MÅSTE Bertil vara skyldig!

Adam är förstås lättad över detta försvar. Men allra gladast är Caesar som är den verkliga mördaren och som inte ens kommer undersökas. Inget frikännande av Adam är ju ett bevis mot Bertil!

---

Vad har du för bevis FÖR just den bibliska skapelseberättelsen? Varför inte någon av de andra "misstänkta", eller kanske något vi bara inte har fått upp ögonen för än?
Citera
2019-09-07, 08:52
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om hur liv uppstod.

Vetenskapen påstår att arter förvandlats till andra arter. Det är en ganska irrelevant fråga för mig. Om det skulle motbevisas imorgon, så skulle jag reagera och tycka det var konstigt.

Det är svårt att motbevisa något som inte existerar.
Det är svårt att motbevisa att det flyger en kaffekanna runt jorden.
Det är svårt att bevisa att arter inte förvandlas till andra arter.
Det är svårt att bevisa att liv inte uppstår spontant i naturen genom naturliga processer.
Ett motbevis vore i så fall att Gud visar sig och skapar en hund framför ögonen på dig.

Det vore lättare för dom som påstår att arter förvandlas till andra arter, och dom som påstår att liv skapas av naturen, att visa det i experiment, än att jag ska försöka motbevisa det. Om nu naturen som har så klumpiga verktyg kan skapa liv, så vore det väldigt enkelt för människan som har förfinade verktyg att kunna skapa liv.

Citat:
Två timmar senare skulle mitt liv rulla på som vanligt. Hur skulle du påverkas om ”din” Gud (eller skapelseberättelse) motbevisades imorgon? Life as usual?

Om man kunde bevisa att liv kan skapas i naturen, så skulle det påverka min syn väldigt mycket, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att jag slutar tro på Gud. I alla fall skulle jag fortsätta tro på dom moraliska normerna och den motkraft som bibeln utgör mot en cynisk och självisk verklighetsbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in