Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag har ingen aning om hur liv uppstod.
Vetenskapen påstår att arter förvandlats till andra arter. Det är en ganska irrelevant fråga för mig. Om det skulle motbevisas imorgon, så skulle jag reagera och tycka det var konstigt.
Det är svårt att motbevisa något som inte existerar.
Det är svårt att motbevisa att det flyger en kaffekanna runt jorden.
Det är svårt att bevisa att arter
inte förvandlas till andra arter.
Det är svårt att bevisa att liv
inte uppstår spontant i naturen genom naturliga processer.
Ett motbevis vore i så fall att Gud visar sig och skapar en hund framför ögonen på dig.
Det vore lättare för dom som påstår att arter förvandlas till andra arter, och dom som påstår att liv skapas av naturen, att visa det i experiment, än att jag ska försöka motbevisa det. Om nu naturen som har så klumpiga verktyg kan skapa liv, så vore det väldigt enkelt för människan som har förfinade verktyg att kunna skapa liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Två timmar senare skulle mitt liv rulla på som vanligt. Hur skulle du påverkas om ”din” Gud (eller skapelseberättelse) motbevisades imorgon? Life as usual?
Om man kunde bevisa att liv kan skapas i naturen, så skulle det påverka min syn väldigt mycket, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att jag slutar tro på Gud. I alla fall skulle jag fortsätta tro på dom moraliska normerna och den motkraft som bibeln utgör mot en cynisk och självisk verklighetsbild.