Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du borde nog läsa lite noggrannare där vad det verkligen var för data de inte brytt sig om att spara. Vad jag förstått var det inte "rådata" utan mellanresultat. Rådata kommer ju dessutom från institut runt om i världen, inte från CRU, även om de som en service förhandlat fram rättigheter att lägga ut dem offentligt.
Om de säger:
"We, therefore, do not hold the original raw data but only the value-added (i.e. quality controlled and homogenized) data,”
Så är det uppenbart att de inte har den rådata tillgänglig som deras presenterade resultat baseras på. På vilken skola som helst där man gör en studie inom något ämne på den mest grundläggande nivå, så är det bland det första man får lära sig att spara all rådata och redovisa sina metoder för databehandling. Att ett klimatforskningsinstitut som basunerar ut domedagsscenarion inte kunde presentera sin rådata är absurt.
Rådata kommer från olika källor, ja. Vilket än mer betonar vikten av en fullständig, noggrann och allmänt tillgänglig dokumentation av den rådata man använt.
Citat:
Så det är så du tycker man skall bedriva vetenskap. Anonyma "forskare" som lägger upp några siffror helt utan att redovisa ens grunderna för hur de fått fram dem.
Nu är det ju inte alls så de går tillväga. Att de är anonyma är ju uppfriskande jämfört med attention-whores som Michael Mann, som man överallt ser benämna sig som "distuinguished Professor/Climate scientist", eller Rahmstorf och Hansen.
De redovisar visst sina metoder och även vilken data de använder. NOAA:s rådata används för att göra ett rent medelvärde på årsbasis, alltså inga anomalier från godtyckligt valda 30-års perioder vars historiska relevans är helt okänd.
Så: summan av ett års mätvärden i rådatan dividerat med antal mätningar, och källan till rådatan är NOAA. Det värdet jämförs sedan med ett trettioårigt medel(presenterat inom parentes).
"Temperature.Global made the calculations using un-adjusted surface temperatures and compared that against a 30 year mean. Their site is updated each minute with new observations from around the globe."
Anledningen till att de är anonyma är ju uppenbar:
Temperature.Global meteorologists have over 20 years experience collecting and analyzing surface weather observations. Temperature.Global meteorologists hold undergraduate degrees in meteorology and graduate degrees in Climate Studies. Their identity will not be revealed in fear of being professionally targeted as “climate skeptics.”
Att de är anonyma är ju en fördel för dem, de avpersonifierar datan maximalt. Att återskapa deras resultat bör vara extremt enkelt för d n som har tid. Deras identitet är helt irrelevant.
Tidigare länkade de till NOAA:s datasets, om jag minns rätt, men jag antar att NOAA blev sura när någon tog deras data och visade motsatsen till NOAA:s propaganda. Men mailar du så får du nog alla info du vill ha.
De har dessutom live-uppdatering med stationsnamn för senaste uppladdade station. Just nu var det Quinhagak, US.
Det är så öppet det kan bli! Och det är väldigt talande att det du saknar är en person/personer att attackera, men det är ju det ni sektmedlemmar alltid gör. Det är så ni jobbar.
http://temperature.global/pr/jan18.html
Citat:
Fast nu är det ju du som är en ren idiot i frågan om den grundläggande fysiken så att klimatforskarna inte går på dina villfarelser är bara naturligt.
Ähem...
Du har fortfarande inte ett enda experiment som bevisar att koldioxid kan värma upp något, eller hur?
Jag har ett som bevisar motsatsen:
https://www.newscats.org/?p=17943
1-0 till mig.
Det är även du som insisterar på en hypotes som står i motsats till Plancks slutsatser:
Citat:
The emprical law that the emission of any volume element depends entirely on what takes place inside of this element holds true in all cases(Prevosts principle).
Exakt så står det, ord för ord, i hans bok "The theory of heat radiation".
Prevosts princip lyder: strålningen från en kropp beror enbart på dess interna tillstånd.
Prevost also showed that the emission from a body is logically determined solely by its own internal state.
Så, atmosfären är inte en del av jordytans interna tillstånd, eller hur? Atmosfären är inte heller en del av volymelementet som jordytans strålning kommer ifrån, eller hur?
Atmosfären är EXTERN i förhållande till jordytan.
Berätta mer om varför du anser att Planck och Prevost har fel, och varför växthuseffekten är det enda undantaget, trots att Planck tydligt säger att det inte finns några undantag.
Självmål av dig, så:
2-0 till mig.
Och när jag konstaterar att det observerade mycket lilla nettoflödet av värme från jordens inre till en punkt strax under ytan(~90mW), indikerar att solstrålning är i termisk jämvikt med jordytan, eftersom termisk jämvikt definieras som:
Two physical systems are in thermal equilibrium if there is no net flow of thermal energy between them when they are connected by a path permeable to heat.
Då är din slutsats att spillvärme från industrin skulle vara tillräckligt för att värma jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Konsekvensen av vad du påstår blir nämligen att jordens temperatur är så känslig för värmetillskott att spillvärmen för industrin i sig skulle få temperaturen att stiga.
Vilket är helt befängt, för geotermisk värmeflöde mäts som ett nettoflöde till en underjordisk mätpunkt
I ytan, där solstrålning går in ovanifrån och utjämnas, och där uppenbarligen lika mycket värme kommer underifrån, så att netto blir lite, lite positivt, med 90mW/m² av nettoflöde uppåt
i den punkten.
Pinsamt självmål igen för dig: 3-0 till mig.
Du verkar helt omedveten om att även i din Planck-förnekande växthushypotes så anges ytan stråla ut ~390W/m².
Ytan är i jämvikt med absorberad solstrålning, men det betyder inte att den är i jämvikt med atmosfären, så systemet yta/atmosfär i sin helhet är extremt okänslgt för perturbation.
När två system som solen och jordytan har balans i inkommande och utgående värme (notera, VID YTAN), så nollar de varandra. Alltså, om 385W/m² går ut och går in, så kan du dra bort det från solstrålningen.
1360.8W/m²-385W/m²=σ(394⁴-287⁴)=4σ256⁴
Som du ser, ytan och solstrålning i jämvikt, bekräftat av det observerade minimala geotermiska nettoflödet
I ytan, leder logiskt fram till Stefan-Boltzmanns ekvation för värmeöverföring, σ(T1⁴-T2⁴), och resultatet blir summan av den observerade effektiva utstrålningen från sfären, 4πr²*256⁴= en sfär som har den effektiva temperaturen 256K. Man kan alltså behandla inkommande energi som en elektrisk ledare med 1/4 av arean av den kombinerade ytan av utgående ledare, som är 4 till antalet. Och då får du kirchoffs lag för elektriska "junctions" och Stefan-Boltzmanns lag för värmeöverföring automatiskt kombinerade i en enda formel.
https://www.google.com/search?q=kirchoff+law+for+juncyion&oq=kirchoff+law +for+juncyion&aqs=chrome..69i57j33.19954j0j7&clien t=ms-android-huawei&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=hwkhvMVtvF_ehM:
4-0 till mig, för det där är bara så jävla snyggt och simpelt, och ger rätt resultat med minimal mängd information.
Så, jag nöjer mig inte med att säga att du är en idiot när det kommer till fysiken, ovan har också du en utläggning med en simpel lösning(en av många) på energibalansen, och citat av dig där du drar extremt korkade slutsatser om energibalansen och industriell spillvärme, därtill så visar jag hur din hypotes står i rak motsats till hur Planck och Prevost i samstämmighet beskrev strålning från en kropp och orsaken till dess karaktär.
Jag är uppriktigt mycket bestört över din genomgående oförmåga att förstå och lära dig de mest grundläggande och simpla principer i fysik. Du klarar inte ens av att formulera konceptet att kall luft kyler en varm solid yta utan att få det helt bakvänt.