Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-23, 18:06
Medlem
lasternassummas avatar
Riklig tillgång på billig energi
Detta har varit en viktig och avgörande förutsättning för uppbyggnaden av det välstånd som vi sett, säg, de senaste 100 åren.
Hade det varit möjligt utan olja och kol? Kanske, men jag är tveksam.
Är det nu möjligt att ersätta olja och kol med förnybara energikällor?
För att slippa fossilberoendet. För att slippa alla utsläpp från användning av fossila bränslen, inklusive CO2. För att slippa omfattande import av fossila bränslen.

Ja, vi kan ersätta fossila bränslen
Ja, men det är möjligt. Men, vi måste ignorera Heartland, GWPF, "Klimatförmörkningen" och dessas svans och de lögner som dom försöker sprida om förnybar energi.

Citera
2019-01-23, 18:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är det ZDF som debunkar den tyska miljömyndighetens analys att det skulle vara ofarligt. Har du inte kollat hela videon? Varken Heartland, GWPF eller Trump är inblandad i detta.

ZDF debunkade ingenting.
Ja, jag såg videon.

Den var redigerad och översatt till engelska av "Friends Against Wind". Du borde ta reda på mer om "Friends Against Wind".

Här har du originalet:
https://www.youtube.com/watch?v=t8-iRnU9lvI

Läs gärna några av kommentarerna (till originalet). Här är några exempel (översatta till engelska):
"The complete report is based on lies and or suspicions of "wind power critics". Well done ZDF!"
"Millions of Germans living on highways can only laugh about it. Wind turbines too loud and harmful to the environment. :-)"
"The facilities are too loud ??? That's just bullshit! Visit a wind farm and listen to it yourself. If the assets were too loud, then they would not receive a construction permit. Everything regulated according to German standards. I lived for about 7 years next to WEAs in NF. It was never loud or even perceptible."
"All I heard was just a beep from the generator room at ground level. And that only about 10 meters away or closer."

Om du läst det jag länkade till så hade du sett att de påståenden som "Friends Against Wind" lanserade debunkades till 100%.

Läste du ens dokumentet?

https://www.epa.sa.gov.au/files/477912_infrasound.pdf&usg=AOvVaw2RuCIin8S2ROBfQbUF 69xe

Jag tillbringar en del tid nära en "farm" med 2 MW vindkraftverk. Jag har inte uppfattat något alls. Men så är jag ju inte någon konspirationsteoretiker, och tror inte på platt-jord eller chemtrail heller. Gör du?

Senast redigerad av lasternassumma 2019-01-23 kl. 18:29.
Citera
2019-01-23, 19:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
ZDF debunkade ingenting.
Ja, jag såg videon.

Den var redigerad och översatt till engelska av "Friends Against Wind". Du borde ta reda på mer om "Friends Against Wind".

Här har du originalet:
https://www.youtube.com/watch?v=t8-iRnU9lvI

Läs gärna några av kommentarerna (till originalet). Här är några exempel (översatta till engelska):
"The complete report is based on lies and or suspicions of "wind power critics". Well done ZDF!"
"Millions of Germans living on highways can only laugh about it. Wind turbines too loud and harmful to the environment. :-)"
"The facilities are too loud ??? That's just bullshit! Visit a wind farm and listen to it yourself. If the assets were too loud, then they would not receive a construction permit. Everything regulated according to German standards. I lived for about 7 years next to WEAs in NF. It was never loud or even perceptible."
"All I heard was just a beep from the generator room at ground level. And that only about 10 meters away or closer."

Om du läst det jag länkade till så hade du sett att de påståenden som "Friends Against Wind" lanserade debunkades till 100%.

Läste du ens dokumentet?

https://www.epa.sa.gov.au/files/477912_infrasound.pdf&usg=AOvVaw2RuCIin8S2ROBfQbUF 69xe

Jag tillbringar en del tid nära en "farm" med 2 MW vindkraftverk. Jag har inte uppfattat något alls. Men så är jag ju inte någon konspirationsteoretiker, och tror inte på platt-jord eller chemtrail heller. Gör du?

Hade du uppfattat något skulle du ha varit unik. Infraljud kan man inte höra.

Nu är dina vindsnurror inte bara fladdermus-/fågeldödare, de är skadliga för människor också. Förutom att neodymet ger radioaktivt avfall och all stål och betong ger ett så stort CO2-avtryck så att kolkraftverk är betydligt neutralare om man räknar på producerad el.
Senast redigerad av arbetet 2019-01-23 kl. 19:14.
Citera
2019-01-23, 19:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Hade du uppfattat något skulle du ha varit unik. Infraljud kan man inte höra.

Nu är dina vindsnurror inte bara fladdermus-/fågeldödare, de är skadliga för människor också. Förutom att neodymet ger radioaktivt avfall och all stål och betong ger ett så stort CO2-avtryck så att kolkraftverk är betydligt neutralare om man räknar på producerad el.

Störande infraljud i urbana miljöer
Men det kan vara störande även om det inte uppfattas.
I testen som jag länkade till (och som du antagligen fortfarande inte läst) så kan du se att det finns gott om källor i urbana miljöer som kan orsaka störande infraljud.
Här är några exempel på sådana källor:
Ventilationssystem, vägar, järnvägar, flyg, m.m.

I artikeln framgår också att vindkraftverk inte orsakar störande infraljud.

FEJK NEWS från arbetet
Det var ännu ett i en lång rad av FEJK NEWS som arbetet så ofta publicerar på FlashBack.

Försöker du tävla med Heartland, GWPF och Trump? Dom är rätt duktiga på att ljuga, så du får nog anstränga dig lite till om du vill tävla...

Citera
2019-01-24, 05:21
Medlem
arbetets avatar
För kallt för elbussar (hur man nu kommit på den lysande idén i norra Sverige):

Elbussarna klappar ihop i kylan – Carina kör i dubbla täckbyxor

När temperaturen kryper under 20 minusgrader slutar elbussarna i Umeå att fungera.

När värmen försvinner tvingas chaufförerna ta på sig extra vinterkläder.

– Jag går alltid till jobbet i dubbla täckbyxor för att inte frysa. Jag ser ut som en Michelingumma, säger busschauffören Carina Palm, 53.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rxgbk8/elbussarna-klappar-ihop-i-kylan--carina-kor-i-dubbla-tackbyxor

Idag på morgonen är det -14C där jag bor. Brrr!
Citera
2019-01-24, 07:54
Medlem
arbetets avatar
Dagens MP-tokeri

Förbudet mot fossil-billar efter 2030 kommer effektiv att bromsa utvecklingen av alternativa bränslen och de miljardinvesteringar det kommer att kräva. Förutom det rent galna i kapitalförstöring det innebär:

”Fossilförbudet är ett luftslott som sätter krokben för lösningarna”
Den nya regeringen vill både öka produktionen av biodrivmedel och samtidigt förbjuda bilarna som ska använda de fossilfria bränslena. Överenskommelsen saknar helt verklighetsförankring, skriver Ulf Svahn på Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet.
https://www.nyteknik.se/opinion/fossilforbudet-ar-ett-luftslott-som-satter-krokben-for-losningarna-6945225

Sedan ska man börja bygga ut för höghastighetståg på det som enl. beräkningar når CO2-break-even någon gång in på nästa århundrande.

Ps.

Det får bli något av en följetång här i tråden tror jag med den nya regeringen och allt att publicera MP-tokerier.

Citera
2019-01-24, 08:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
För kallt för elbussar (hur man nu kommit på den lysande idén i norra Sverige):

Elbussarna klappar ihop i kylan – Carina kör i dubbla täckbyxor

När temperaturen kryper under 20 minusgrader slutar elbussarna i Umeå att fungera.

När värmen försvinner tvingas chaufförerna ta på sig extra vinterkläder.

– Jag går alltid till jobbet i dubbla täckbyxor för att inte frysa. Jag ser ut som en Michelingumma, säger busschauffören Carina Palm, 53.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rxgbk8/elbussarna-klappar-ihop-i-kylan--carina-kor-i-dubbla-tackbyxor

Idag på morgonen är det -14C där jag bor. Brrr!

Kylan kan förklaras av klimatförändringarna faktiskt! När Arktis värms upp så förändras jetströmmen och kylan från Arktis kan pressas söderut. Det låter ju inte så konstigt eller hur. Men du förstår förstås inte ändå.

Why cold weather doesn’t mean climate change is fake

First, it's important to understand the difference between climate and weather. Climate is defined as the average weather patterns in a region over a long period of time. It's the difference between Europe's temperate and Mediterranean zones versus the harsh cold conditions of the Arctic tundra. Each of these climate regions experiences day-to-day fluctuations in temperature, precipitation, air pressure, and so on—daily variations known as weather.

How warming can lead to cooling

When the term global warming was popularized a few decades ago, it referred to the phenomenon of greenhouse gases trapping heat in the atmosphere and warming the average temperature of the planet. Though record high temperatures in many places have been one impact of this decades-long shift, scientists now understand that an atmosphere changed by rising levels of gases like carbon and methane leads to more climate changes than just warming.

Scientists believe Earth will experience more extreme, disastrous weather as the effects of climate change play out.

As more Arctic air flows into southern regions, North America can expect to see harsher winters. That was the conclusion of a study published in 2017 in the journal Nature Geoscience. It found a link between warmer Arctic temperatures and colder North American winters. A separate study published in March of last year in the journal Nature Communications found the same link but predicted the northeastern portion of the U.S. would be particularly hard hit.

“Warm temperatures in the Arctic cause the jet stream to take these wild swings, and when it swings farther south, that causes cold air to reach farther south. These swings tend to hang around for awhile, so the weather we have in the eastern United States, whether it’s cold or warm, tends to stay with us longer," said study author Jennifer Francis in a press release.

https://www.nationalgeographic.com/environment/2019/01/climate-change-colder-winters-global-warming-polar-vortex/
Citera
2019-01-24, 09:44
Medlem
humanlifes avatar
Opinionsmätningar i USA visar att folk tar klimathotet på allvar efter alla extrema väder de har drabbats av. En undersökning om skatt på fossila bränslen är särskilt intressant. 60 %, respektive 67 % stödjer detta om pengarna används till förnybar energi respektive att restaurera naturområden.

Det är ju en vettig idé. I Sverige har ju trängselskatten har missbrukats, den skulle förstås inte ha använts till nya vägar.

Most Americans now worry about climate change—and want to fix it

The second survey, titled “Is the Public Willing to Pay to Help Fix Climate Change?”, echoed the Yale-George Mason findings on widening acceptance of science revealing human-driven climate change. Among those who said they have become more convinced in the last five years, 76 percent described extreme weather events as the most influential factor shifting their views.

This survey centered more on solutions, providing new detail on Americans’ preferences for how to address the problem. For example, the poll found that 44 percent of Americans would support a carbon tax.
But the chief architect of the survey, Michael Greenstone of the University of Chicago, said there were some important surprises when a hypothetical menu of options for a carbon tax were laid out as a secondary question.

A popular option: restoring nature with carbon funds

Support for a carbon tax rose to a remarkable 67 percent if the proceeds were used to restore forests, wetlands, and other environmental assets. Echoing earlier surveys by the Yale-George Mason group, nearly 60 percent would support a tax if the funds paid for research and development on renewable energy.

https://www.nationalgeographic.com/environment/2019/01/climate-change-awareness-polls-show-rising-concern-for-global-warming/
Citera
2019-01-24, 13:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Riklig tillgång på billig energi
Detta har varit en viktig och avgörande förutsättning för uppbyggnaden av det välstånd som vi sett, säg, de senaste 100 åren.
Hade det varit möjligt utan olja och kol? Kanske, men jag är tveksam.
Är det nu möjligt att ersätta olja och kol med förnybara energikällor?
För att slippa fossilberoendet. För att slippa alla utsläpp från användning av fossila bränslen, inklusive CO2. För att slippa omfattande import av fossila bränslen.

Ja, vi kan ersätta fossila bränslen
Ja, men det är möjligt. Men, vi måste ignorera Heartland, GWPF, "Klimatförmörkningen" och dessas svans och de lögner som dom försöker sprida om förnybar energi.

Stoppa fingrarna i öronen och skrika la-la-la-la-la-la bara. Jorå, då försvinner alla problem.

Den stora ironin är att fossilkraft är en försättning för all Green Tech. Hur fan skulle man annars få fram allt stål, all aluminium och betong annars till alla vindsnurror? Och hur skulle man kunna frakta dem på plats?
Citera
2019-01-24, 13:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kylan kan förklaras av klimatförändringarna faktiskt! När Arktis värms upp så förändras jetströmmen och kylan från Arktis kan pressas söderut. Det låter ju inte så konstigt eller hur. Men du förstår förstås inte ändå.

Why cold weather doesn’t mean climate change is fake

First, it's important to understand the difference between climate and weather. Climate is defined as the average weather patterns in a region over a long period of time. It's the difference between Europe's temperate and Mediterranean zones versus the harsh cold conditions of the Arctic tundra. Each of these climate regions experiences day-to-day fluctuations in temperature, precipitation, air pressure, and so on—daily variations known as weather.

How warming can lead to cooling

When the term global warming was popularized a few decades ago, it referred to the phenomenon of greenhouse gases trapping heat in the atmosphere and warming the average temperature of the planet. Though record high temperatures in many places have been one impact of this decades-long shift, scientists now understand that an atmosphere changed by rising levels of gases like carbon and methane leads to more climate changes than just warming.

Scientists believe Earth will experience more extreme, disastrous weather as the effects of climate change play out.

As more Arctic air flows into southern regions, North America can expect to see harsher winters. That was the conclusion of a study published in 2017 in the journal Nature Geoscience. It found a link between warmer Arctic temperatures and colder North American winters. A separate study published in March of last year in the journal Nature Communications found the same link but predicted the northeastern portion of the U.S. would be particularly hard hit.

“Warm temperatures in the Arctic cause the jet stream to take these wild swings, and when it swings farther south, that causes cold air to reach farther south. These swings tend to hang around for awhile, so the weather we have in the eastern United States, whether it’s cold or warm, tends to stay with us longer," said study author Jennifer Francis in a press release.

https://www.nationalgeographic.com/environment/2019/01/climate-change-colder-winters-global-warming-polar-vortex/
Jovisst sörru! Så kallt har de ju aldrig haft i Umeå förut. Måste bero på AGW.

Försök åtminstone att argumentera emot det jag vill ha sagt. Att det svenska klimatet och geografi än så länge gör storskalig användning av el-fordon olämpligt (kyla på vintern och stora avstånd). Samma gäller för höghastighetståg som inte ens klarar löv på rälsen. De skulle vara helt obrukbara vid snöfall av den omfattningen vi har i Sverige.
Citera
2019-01-24, 13:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Stoppa fingrarna i öronen och skrika la-la-la-la-la-la bara. Jorå, då försvinner alla problem.

Ja, jag har förstått att det är många klimatförnekares plan A. En variant av "huvudet i sanden", även kallad strutsmetoden.
Vi sansade, logiska, analyserande människor som vill påverka utvecklingen i en positiv riktning har andra tillvägagångssätt.

Citat:
Den stora ironin är att fossilkraft är en försättning för all Green Tech. Hur fan skulle man annars få fram allt stål, all aluminium och betong annars till alla vindsnurror? Och hur skulle man kunna frakta dem på plats?

Det är energi som behövs, inte fossil energi.
Visst är det ett stort problem att bara ca 15% av den energi som förbrukas globalt kommer från förnybara energikällor.

Det finns tre alternativ:
–*Drastiskt minska förbrukningen per capita.
– Drastiskt öka andelen förnybar energi.
– Drastiskt minska antalet förbrukare.

Prognosen nu är att oljan räcker ca 44 år. Kol och naturgas räcker längre med nuvarande förbrukning, men om vi ersätter oljan med kol och naturgas tar dessa slut inom något århundrade också.

Nu brukar du ju ofta uttrycka att du struntar i dom som är unga och kommande generationer så det är väl ingen idé att fråga. Jag gör ändå ett försök:

– Hur har du tänkt att det ska fungera när fossila bränslen inte längre är ett alternativ?

Empatibefriade personer med narcissistisk personlighetsstörning brukar inte bry sig om barn och framtid. Är du en sådan?

Citera
2019-01-24, 13:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jovisst sörru! Så kallt har de ju aldrig haft i Umeå förut. Måste bero på AGW.
Ja, det gavs ju en förklaring av en expert, det gällde visserligen kylan i USA, men det utesluter inte att resonemanget kan stämma för Sverige.

Citat:
Försök åtminstone att argumentera emot det jag vill ha sagt. Att det svenska klimatet och geografi än så länge gör storskalig användning av el-fordon olämpligt (kyla på vintern och stora avstånd). Samma gäller för höghastighetståg som inte ens klarar löv på rälsen. De skulle vara helt obrukbara vid snöfall av den omfattningen vi har i Sverige.
Den stora utmaningen nu är att klara de större variationerna som vi har fått med klimatförändringarna. Mer snö och mer kyla vintertid, mer värme och torka sommartid. Dessutom växlar temperaturerna snabbare och mer. Det ställer allt större krav på tekniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in