2019-08-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Och människor mördar inte varandra?
De vet att de inte ska göra det.
Citera
2019-08-30, 21:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Jesus valde att ge Sitt Liv.

Enligt Guds plan.
Citera
2019-08-30, 21:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
De vet att de inte ska göra det.

Då är människan ondare än geparden som inget vet.
Citera
2019-08-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Enligt Guds plan.
Ja, men varför väljer ni att fokusera på att "Gud låter tortera sin Son"
istället för att se att Gud kom till denna syndiga jord och levde bland oss som en människa och fick ta del av allt det vi tvingas ta del av och dödas av sina egna för att vi skulle få bli en del av Gud?
Citera
2019-08-30, 21:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
istället för att se att Gud kom till denna syndiga jord och levde bland oss som en människa och fick ta del av allt det vi tvingas ta del av och dödas av sina egna för att vi skulle få bli en del av Gud?

Vi kom ju in på teodiceproblemet via geparderna, och jag tyckte att man inte behöver gå över ån efter vatten så jag nämnde korsfästelsen.
Citera
2019-08-30, 23:45
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Trams. Knappast mycket till "offer" om han låter sig dö, för att sedan återuppväcka sig själv igen.
Citera
2019-09-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Jag har den dåliga sidan att inte tro på konspirationsteorier som religionerna är. Redan där faller allt om skapelseberättelsen. Men själv, som barn, blev jag förbryllad när de i den mycket religiösa skolan jag gick i berättade om Adam och Eva som de första människorna. Det förbryllande var när en av sönerna skulle ge sig ut i Världen fikc han med sig ett svärd att försvara sig mot rövare med....hö..tänkte lilla dåvarande jag...var kommer rövarna ifrån om Adam och Eva var de första människorna på Jorden???
Jag fattad inget alls så jag gjorde det enda rätta: Slängde religionen i soptunnan och gick hem.

Vilket skriftställe tänker du på?
Citera
2019-09-04, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilket skriftställe tänker du på?
Gamla testamentet måste det ju vara eftersom det handlade om Adam och Eva.
Citera
2019-09-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Gamla testamentet måste det ju vara eftersom det handlade om Adam och Eva.

Jag hittar inte skriftstället, kan du hänvisa till kapitel och vers?
Citera
2019-09-04, 09:43
Medlem
Citat:
Jag hittar inte skriftstället, kan du hänvisa till kapitel och vers?
Han menar antagligen det som står om Eva och Adams son Kain i 1 mos. 4:14-15
Se, i dag driver du mig bort från åkerjorden, och jag är dold för ditt ansikte. Rotlös och hemlös blir jag på jorden, och vem som helst som möter mig kan döda mig.” Men Herren sade till honom: ”Kain ska bli hämnad sju gånger om, vem som än dödar honom.” Och Herren satte ett tecken på Kain så att ingen som mötte honom skulle döda honom.
Vilket antyder att det måste funnits massa andra människor än de som var födda av Adam och Eva.
Citera
2019-09-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Han menar antagligen det som står om Eva och Adams son Kain i 1 mos. 4:14-15
Se, i dag driver du mig bort från åkerjorden, och jag är dold för ditt ansikte. Rotlös och hemlös blir jag på jorden, och vem som helst som möter mig kan döda mig.” Men Herren sade till honom: ”Kain ska bli hämnad sju gånger om, vem som än dödar honom.” Och Herren satte ett tecken på Kain så att ingen som mötte honom skulle döda honom.
Vilket antyder att det måste funnits massa andra människor än de som var födda av Adam och Eva.

Det står inget om: "svärd att försvara sig mot rövare med".

Adam och Eva födde fler söner än bara Kain och Abel, även döttrar föddes(1 Mose 5:4).
Dessa kunde ha så småningom tagit hämnd på Kain för att han dödat sin bror, det var det som Kain var rädd för.
Citera
2019-09-04, 10:08
Medlem
Citat:
Det står inget om: "svärd att försvara sig mot rövare med".
Det var inte det som var poängen med det han skrev. Poängen var att det var en motsägelse att det skulle finnas rövare som kunde ta hans liv. Jag tror inte du var omedveten om det bibelstället. Men att du väljer att fokusera på en eventuell minneslucka istället för på poängen säger en del om dig.
Citat:
Adam och Eva födde fler söner än bara Kain och Abel, även döttrar föddes(1 Mose 5:4).
Dessa kunde ha så småningom tagit hämnd på Kain för att han dödat sin bror, det var det som Kain var rädd för.
Det framgår att Kain var född, dödade Abel och fick Kainsmärket innan dessa andra föddes av Adam och Eva. Resten av deras barn hörde till Adams fortsatta historia efter berättelserna om Kain och Abel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in